Onko joku synnyttänyt joutunut täyttämään masennuskyselyn neuvolassa?

Hei oikeesti sanon minä kun neuvolatäti siitä mainitsi :LOL: Mulle ihan uus juttu tuommonen, kun ennenkin menty kyselemällä vaan läpi.
"Onko paha olo? Ai ei? No hyvä"
Mietin vaan että onko tämmönen yleistäkin nykyään vai ihan vain ohimenevä hömppäjuttu.
 
bud
No mä täytin jo vuonna -03 ja toisen kerran vuonna -08, luulin, että on ihan rutiinia. Vauvan synnyttyä täytin myös jonkun kyselyn tyyliin veteleekö miehes sua turpaan jne. Ihmettelinkin ääneen siellä niitä kysymyksiä ja kysyin, että vastaako kukaan niihin kyllä. Kuulemma joskus. :(
 
hip
Täytin 3 vuotta sitten esikoisen aikaan ja nyt kuopuksen kanssa neuvolassa.
Lisäksi minä ja isä olemme täyttäneet kuopuksen ollessa 4kk masennuskyselyn. Liitttyi siihen, että hän syntyi keskosena ja kehitysseurannassa haluavat seurata myös vanhempien jaksamista :)
 
Katriina
Jouduin täyttämään sekä alkuraskaudesta, loppuvaiheessa, että vauvan synnyttyä. Meillä yleinen käytäntö kaikille, mutta en ihan ymmärrä miten tuolla testillä saadaan seulottua mitään masennustapauksia.
 
kaikki täyttää semmosen.. juu tosi hassua mustakin. ihan ajatellaan äidin ja lapsen parasta. raskaudenjälkeinen masennus on iso juttu, ja valitettavasti ei ohimenevä hömppäjuttu. ihan sitä varten tehään että äiti sais tarvitsmansa avun
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Olen. Mutta mä valehtelin siihen :snotty:

On aika yleinen käytäntö nykyisellään.
No tätä meinasinkin, että jos nyt kasvotusten sanoo ettei masenna niin ei se nyt kyselylapun täytöllä parane.

Onkohan tällänen pakollinen juttu kun en huomannut kysyä? Th onneksi ei ota itseensä, kun en huoli siltä mitään lippusia lappusia muutenkaan mukaan :whistle:
 
Juu kyllä sieltä viime kerralla joku lappunen annettiin kotiin täyttäväks ja seuraavalla neuvolakäynnillä siellä on joku mielenterveyshoitaja mukana kyselemässä oloja..Täällä ihan normaali käytäntö.
 
esikoinen 09, ei lomakkeita
En ole täyttänyt, mutta jaksamista on kyselty suullisesti, ja joskus tuntuu, että terkka vähän rivien välistäkin yrittää kytätä, että onkohan mulla kaikki kunnossa, ja se hieman jurppii. Mieluummin täyttäisin reilusti lomakkeen ja kirjoittaisin siihen, että joo väsyttää sikana, kuin olisin terkan huolestuneen tutkivan katseen alaisena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
täytin ja sainkin 0 pistettä, niin ihmetteli että olenkohan kuitenkaan ihan voimissani, kun yleensä pitäisi tulla ainakin se 1 piste. |O :D
No just näin :LOL: :headwall: Ja jos nyt sinä päivänä sattuu vituttaan, niin tuleeko siinä sitten mukamas liikaa pisteitä jotka jää notkuun jonnekin koneelle.
Mulla ei ole kyllä näistä neuvolakyttäyksistä kuin pahaa sanottavana omalla kohdalla :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
miksi te ette halua apua?
No jos itse pitää asioita normaaleina, tai pelkää että menettää kasvonsa tms.

'Mitäs teit lapsia' kommenttia kun kuulee palstallakin tämän tästä jos kehtaa valittaa väsymyksestä tms.

Hyvähän tuo kysely on, mutta ei se välttämättä kynnystä madalla omasta olostaan puhua.

Kaunis kiitos mun ihanalle terkkarilleni joka lopulta huomas asioitten olevan pahalla tolalla kaikesta hymyilystä ja vakuuttelusta huolimatta.
En tiedä missä olisin ja mitä tekisin ellei olis huomannut ja kysellyt oikein kysymyksiään ja ottanut ohjia käsiinsä.
Lisäksi mä sain sen lappusen käsiini aina sellaisena hyvänä päivänä, kun itsekin epäilin että mä vaan kuvittelen kaiken.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
miksi te ette halua apua?
Tätä mäkin ihmettelen. Mä ainakin vastasin ihan rehellisesti siihen, koska oli tosi vaikea tilanne silloin ja halusin kyllä itsekin tietää, missä mennään, että saan apua ajoissa, jos niikseen tulee. Mä taisin muuten tehdä sen testin jopa pariin otteeseen, jo raskausaikana tai heti synnytyksen jälkeen ja sitten myöhemmin uudestaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja esikoinen 09:
En ole täyttänyt, mutta jaksamista on kyselty suullisesti, ja joskus tuntuu, että terkka vähän rivien välistäkin yrittää kytätä, että onkohan mulla kaikki kunnossa, ja se hieman jurppii. Mieluummin täyttäisin reilusti lomakkeen ja kirjoittaisin siihen, että joo väsyttää sikana, kuin olisin terkan huolestuneen tutkivan katseen alaisena.
Tottakai kyttää rivien välistä, koska äidit valehtelee kyselylomakkeita täyttäessään. Moni ei tunnista omia oireitaan ja osalla ne on ihan sitä normaalia olotilaa, ei siis mitään masennusta.

Sen takiahan näitä täytetään ja ollaan 'syynättävänä' että osattais ajoissa puuttua tilanteeseen jos sellaista on.

Hyvällähän ne, ei pahalla ja huostaanotto mielessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Juu kyllä sieltä viime kerralla joku lappunen annettiin kotiin täyttäväks ja seuraavalla neuvolakäynnillä siellä on joku mielenterveyshoitaja mukana kyselemässä oloja..Täällä ihan normaali käytäntö.
On tosi hyvä, että apua tarvitsevat saa apua mutta kun tarvetta ei ole.. tuntuu ihan hysteeriseltä tämmönen. Muutenkin rassaa se jatkuva utelu kaikesta. :attn:
 

Yhteistyössä