Onko joku synnyttänyt joutunut täyttämään masennuskyselyn neuvolassa?

kaisa
Kyllä, mä ihmettelin niitä kysymyksiä.. et tuntuuko sinusta et ole innokas lähtemään ihmistenilmoille (tai miten se kysymys nyt meni), mut itteä ei kyl huvittanu yhtään lähteä kauppaan jne vauvankans.. ei siks et oisin ollu maksentunu vaan siksi etten halunnu tai kokenu sitä tarpeelliseksi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Juu kyllä sieltä viime kerralla joku lappunen annettiin kotiin täyttäväks ja seuraavalla neuvolakäynnillä siellä on joku mielenterveyshoitaja mukana kyselemässä oloja..Täällä ihan normaali käytäntö.
On tosi hyvä, että apua tarvitsevat saa apua mutta kun tarvetta ei ole.. tuntuu ihan hysteeriseltä tämmönen. Muutenkin rassaa se jatkuva utelu kaikesta. :attn:
No joo, en mäkää sitä innolla odota, mut kyselkööt nyt niin eipähä tartte enää sit jauhaa näistä asioista...
 
kyllä molemmista
Oon täyttäny molemmista masennuskyselyn 2 kk-neuvolassa. Valehtelin siihen suurimmaksi osaksi. Terkka sanoi anteeksipyytelevällä sävyllä lomaketta ojentaessaan, että kyllä hän näkee ettet sä oo masentunu mutta kun tää pitää teettää kaikilla. Rastin vaan menemään että kaikki kunnossa.

Mä en halua neuvolan kautta apua ittelleni (sossu tulee kuvioon mukaan), oon terapiassa yksityisellä.
 
EJK
Siinä ei ole mitään nauramista saatika hysterisointia. Toisilla ihmisillä on helpompi ottaa asia puheeksi, kuin toisilla. Siis sekä terveydenhoitajilla, että asiakkailla. Ja kun seulotaan automaattisesti, kukaan ei leimaannu. Toiset eivät kykene sanoin kertomaan omaa pahaa oloaan, vaikka sitä kysyttäisiinkin. Mutta vastaavassa tilanteessa rasti ruutuun -merkinnällä on huomattavasti helpompi ilmaista omaa tyytymättömyyttään ja / tai ahdistustaan, pahaa oloaan.

Synnytyksen jälkeinen herkistyminen tapahtuu kaikille tai ainakin suurimmalle osalle synnyttäneistä sillä se on oikeastaan radikaalisti ilmaistuna vauvan eloonjäämisen elinehto. Mutta kun se herkistymisvaihe syvenee tai ei mene ohi, puhutaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Toiset kokevat helpostusta asiasta keskustelemalla, toiset tarvitsevat tuekseen lääkehoidon. Joka tapauksessa varhainen puuttuminen ja avun saaminen maksimoi sen, että masennus ei syvene eikä pahimmassa tapauksessa ajaudu psykoosi vaiheeseen. Lisäksi se maksimoi sen, että varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde voisi syntyä ja kehittyä normaalisti.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Joutuuko sitä sitten suurennuslasin alle jos kieltäytyy tuosta? :whistle:
Jos itse toimisin terkkarina, niin ainakin minä kiinnittäisin jatkossa sinun kaltaisiisi kieltäytyjiin erityisen huomion. Ihan siitä syystä, että yleensä ihmisillä jotka kieltäytyvät joukkoseulonnoista, on siihen jokin syy. Tässä tapauksessa luonnollista olisi olettaa, että pelkäät ns. "jääväsi kiinni" seulonnassa ja sen vuoksi et suostu sitä tekemään. Tällöin tarkkailisin sinua ehkä tarkemmin jatkokäynneillä. Mutta se, että näin toimisin minä ei tarkoita sitä, että muutkin niin tekevät.
 
Ei sossu tullut neuvolan kautta kuvioihin mukaan mulla ainakaan.

Tai no joo- perhehuollon tukitoimi vai mikä se nyt sitten oli, kun perhetyöntekijän sain avukseni.
Mutta muuten sillä ei ollut lastensuojelun kanssa mitään tekemistä, se mulle tähdennettiin moneen kertaan. Emme olleet missään syynissä.
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä molemmista:
Mä en halua neuvolan kautta apua ittelleni (sossu tulee kuvioon mukaan), oon terapiassa yksityisellä.
No ei todellakaan ole ollut sossu kuviossa mukana tähän päivään mennessä kertaakaan, vaikka sain jo kolme vuotta sitten neuvolan kautta apua itselleni :eek:
 
vieras
En koskaan vastaisi rehellisesti jos kokisin olevani masentunut tai väsynyt lapsiin ja kodinhoitoon. En halua tulla kytätyksi tai joutuvani pelkäämään, että lapset otetaan pois. En halua ulkopuolisia kotiimme tai utelemaan mitään asioitamme. Ja meillä todellakin on kaikki ihan kunnossa, mutta tällainen olen aina ollut. Itse hoidan omat ongelmani, en halua neuvolan tai muunkaan tahon apua. En halua puida myöskään synnytyksiäni, vaikka neuvolan terkka pitää niitä traumaattisina ja aina joka jumalan kerta kyselee, haluaisinko niitä käydä läpi.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei sossu tullut neuvolan kautta kuvioihin mukaan mulla ainakaan.

Tai no joo- perhehuollon tukitoimi vai mikä se nyt sitten oli, kun perhetyöntekijän sain avukseni.
Mutta muuten sillä ei ollut lastensuojelun kanssa mitään tekemistä, se mulle tähdennettiin moneen kertaan. Emme olleet missään syynissä.
Silloin, kun lapsen vanhempi käyttää esim. mielenterveyspalveluita, on sosiaalihuollon varmistuttava, että lapsen tuki ja hoito on turvattuna.
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En koskaan vastaisi rehellisesti jos kokisin olevani masentunut tai väsynyt lapsiin ja kodinhoitoon. En halua tulla kytätyksi tai joutuvani pelkäämään, että lapset otetaan pois. En halua ulkopuolisia kotiimme tai utelemaan mitään asioitamme. Ja meillä todellakin on kaikki ihan kunnossa, mutta tällainen olen aina ollut. Itse hoidan omat ongelmani, en halua neuvolan tai muunkaan tahon apua. En halua puida myöskään synnytyksiäni, vaikka neuvolan terkka pitää niitä traumaattisina ja aina joka jumalan kerta kyselee, haluaisinko niitä käydä läpi.
Ei meidän kotiin ole kertaakaan tullut ketään ulkopuolista, kyselemään tai kyttäilemään, eikä missään kohdassa ole edes vihjailtu, että lapset tarvis ottaa pois. Takana vaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö..
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Silloin, kun lapsen vanhempi käyttää esim. mielenterveyspalveluita, on sosiaalihuollon varmistuttava, että lapsen tuki ja hoito on turvattuna.
Meihin ei ole oltu missään yhteydessä sosiaalihuollon puolelta, vaikka olen kaks vuotta käynyt psykologilla ja nyt psykoterapiassa...
 
ÄmmÄ
Alkuperäinen kirjoittaja :
kaikki täyttää semmosen.. juu tosi hassua mustakin. ihan ajatellaan äidin ja lapsen parasta. raskaudenjälkeinen masennus on iso juttu, ja valitettavasti ei ohimenevä hömppäjuttu. ihan sitä varten tehään että äiti sais tarvitsmansa avun
Sis mä odotin sitä mutta meillä ei täytetty.. poika nyt 2,5kk.. mahtaakohan se tulla myöhemmin vai missä vaiheessa yleensä?
Multa vaan kysyttiin miten oon jaksanut, ei muuta
 
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Joutuuko sitä sitten suurennuslasin alle jos kieltäytyy tuosta? :whistle:
Jos itse toimisin terkkarina, niin ainakin minä kiinnittäisin jatkossa sinun kaltaisiisi kieltäytyjiin erityisen huomion. Ihan siitä syystä, että yleensä ihmisillä jotka kieltäytyvät joukkoseulonnoista, on siihen jokin syy. Tässä tapauksessa luonnollista olisi olettaa, että pelkäät ns. "jääväsi kiinni" seulonnassa ja sen vuoksi et suostu sitä tekemään. Tällöin tarkkailisin sinua ehkä tarkemmin jatkokäynneillä. Mutta se, että näin toimisin minä ei tarkoita sitä, että muutkin niin tekevät.
Sanoinkin, että on hyvä että apua tarvitsevat saavat tätä kautta tarvitsemansa avun MUTTa.. kun mulla ei ole siihen tarvetta. Mun syy kieltäytyä on se, että en tykkää puida omia henkilökohtaisia asioitani vieraiden ihmisten kanssa joita en tunne. Tykkään pitää kuplan ympärilläni, jonne kellään vieraalla ei ole asiaa. Tälläiset utelut ei tunnu kivalta kun joku yrittää tunkea itsensä mun kuplaan :saint:
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Silloin, kun lapsen vanhempi käyttää esim. mielenterveyspalveluita, on sosiaalihuollon varmistuttava, että lapsen tuki ja hoito on turvattuna.
Meihin ei ole oltu missään yhteydessä sosiaalihuollon puolelta, vaikka olen kaks vuotta käynyt psykologilla ja nyt psykoterapiassa...
No eihän se sitä tarkoita, että ne tulee kotiin tai soittaa :D Sehän pitäisi käsitykseni mukaan tulla ilmi siinä, kun sinä käytät niin mt-palveluita. Ja jos huoli heillä nousee, he ovat yhteydessä sos.viranomaisiin. Ts. arvioidaan sinun kykysi huolehtia jälkikasvustasi. Eihän se nyt herranen aika sitä tarkoita, että jos vanhempi käyttää mt-palveluita, perhe on automaattisesti ls-asiakas :eek: Siihen ei taitaisi edes kunnan resurssit riittää!
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Silloin, kun lapsen vanhempi käyttää esim. mielenterveyspalveluita, on sosiaalihuollon varmistuttava, että lapsen tuki ja hoito on turvattuna.
Meihin ei ole oltu missään yhteydessä sosiaalihuollon puolelta, vaikka olen kaks vuotta käynyt psykologilla ja nyt psykoterapiassa...
No eihän se sitä tarkoita, että ne tulee kotiin tai soittaa :D Sehän pitäisi käsitykseni mukaan tulla ilmi siinä, kun sinä käytät niin mt-palveluita. Ja jos huoli heillä nousee, he ovat yhteydessä sos.viranomaisiin. Ts. arvioidaan sinun kykysi huolehtia jälkikasvustasi. Eihän se nyt herranen aika sitä tarkoita, että jos vanhempi käyttää mt-palveluita, perhe on automaattisesti ls-asiakas :eek: Siihen ei taitaisi edes kunnan resurssit riittää!
no miten se sosiaalihuolto siitä varmistuu? Eiväthän ne tiedä, että minä siellä käyn.

Jos kerran tarkoitit, että mt-toimisto ottaa yhteyden soshuoltoon, jos kokee sen tarpeelliseksi, niin kirjoita sitten niin :D
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Joutuuko sitä sitten suurennuslasin alle jos kieltäytyy tuosta? :whistle:
Jos itse toimisin terkkarina, niin ainakin minä kiinnittäisin jatkossa sinun kaltaisiisi kieltäytyjiin erityisen huomion. Ihan siitä syystä, että yleensä ihmisillä jotka kieltäytyvät joukkoseulonnoista, on siihen jokin syy. Tässä tapauksessa luonnollista olisi olettaa, että pelkäät ns. "jääväsi kiinni" seulonnassa ja sen vuoksi et suostu sitä tekemään. Tällöin tarkkailisin sinua ehkä tarkemmin jatkokäynneillä. Mutta se, että näin toimisin minä ei tarkoita sitä, että muutkin niin tekevät.
Sanoinkin, että on hyvä että apua tarvitsevat saavat tätä kautta tarvitsemansa avun MUTTa.. kun mulla ei ole siihen tarvetta. Mun syy kieltäytyä on se, että en tykkää puida omia henkilökohtaisia asioitani vieraiden ihmisten kanssa joita en tunne. Tykkään pitää kuplan ympärilläni, jonne kellään vieraalla ei ole asiaa. Tälläiset utelut ei tunnu kivalta kun joku yrittää tunkea itsensä mun kuplaan :saint:
Juu, jokaisella on varmaan omat selityksenä. Sinä kysyit, joudutko suurennuslasin alle - minä vastasin, että jos minun vastaanotollani kävisit, niin mitä luultavammin tarkkailisin sinua vastaisuudessa herkemmin.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Silloin, kun lapsen vanhempi käyttää esim. mielenterveyspalveluita, on sosiaalihuollon varmistuttava, että lapsen tuki ja hoito on turvattuna.
Meihin ei ole oltu missään yhteydessä sosiaalihuollon puolelta, vaikka olen kaks vuotta käynyt psykologilla ja nyt psykoterapiassa...
No eihän se sitä tarkoita, että ne tulee kotiin tai soittaa :D Sehän pitäisi käsitykseni mukaan tulla ilmi siinä, kun sinä käytät niin mt-palveluita. Ja jos huoli heillä nousee, he ovat yhteydessä sos.viranomaisiin. Ts. arvioidaan sinun kykysi huolehtia jälkikasvustasi. Eihän se nyt herranen aika sitä tarkoita, että jos vanhempi käyttää mt-palveluita, perhe on automaattisesti ls-asiakas :eek: Siihen ei taitaisi edes kunnan resurssit riittää!
no miten se sosiaalihuolto siitä varmistuu? Eiväthän ne tiedä, että minä siellä käyn.

Jos kerran tarkoitit, että mt-toimisto ottaa yhteyden soshuoltoon, jos kokee sen tarpeelliseksi, niin kirjoita sitten niin :D
Jäi tuosta sosiaalihuollon edestä terveys- ja ....pois. Hyvä kun kiinnitit asiaan huomion :)
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Silloin, kun lapsen vanhempi käyttää esim. mielenterveyspalveluita, on sosiaalihuollon varmistuttava, että lapsen tuki ja hoito on turvattuna.
Meihin ei ole oltu missään yhteydessä sosiaalihuollon puolelta, vaikka olen kaks vuotta käynyt psykologilla ja nyt psykoterapiassa...
sama täällä...
 
kyllä molemmista
No mulla on sellainen tilanne että oon itse ollut huostaanotettuna ja kasvanu laitoksissa. Mun äidiltä on otettu kaikki lapset pois, kuten myös hänen äidiltään eli mun mummilta. Myös veljen lapsi on huostaanotettu. Tässä on aikamoinen sukupolvien jatkumo ja aivan varmaan jos neuvolassa valittaisin etten jaksa, niin jouduttais lastensuojelun asiakkaiksi. Siksi hoidan nämä päävaivat yksityisellä, en halua pelätä että multakin vietäis lapset.
 

Yhteistyössä