Onko jollain porkkanalaatikon ohjetta johon tulee porkkanasosetta + riisipuuroa?

Mä oon koittanu ettiä enkä ainakaan vielä oo löytäny. Anoppi tekee ihan parasta laatikkoa ikinä mutta kun siltä kysyy miten tehdään niin vastaus on tyyliin "keität riisipuuron, ja laitat sitä vähän porkkanasoseen sekaan ja sit voi lorauttaa jonku verran siirappia sekaan ja loput sit meneeke fiiliksen mukaan" :kieh:

Niih. Haluaisin ihan oikean ohjeen :D
 
"vieras"
kahvikuppi riisiä ja puoli litraa vettä, kiehutus niin, et vesi imeytyy ja sitte 1 litra maitoa ja keitetään tunti. jäähdytetään..eli siis riisipuuro...sitte 800g porkkanoita keitettynä, 1/2 rkl (2tl) suolaa, 1 rkl sokeria, 1 muna vatkattuna..sekotetaan koko sörsseli ja sitte päälle korppujauhoja ja pienet vaot ja voita muutama nokare. 200 asteessa ja 60 min. Tällä ohjeella meidän äiti tekee..
 
[QUOTE="vierailija";25048643]Aika pitkälti kaikkiin porkkanalaatikkoresepteihin tulee riisipuuroa.[/QUOTE]

Niin mutku niissä monessa on käytetty porkkanaraastetta porkkanasoseen sijasta. Ja mitä ite oon ettiny niin riisipuuroa yleisempi tapa on käyttää ihan vaan keitettyä riisiä?
 
[QUOTE="vieras";25048665]kahvikuppi riisiä ja puoli litraa vettä, kiehutus niin, et vesi imeytyy ja sitte 1 litra maitoa ja keitetään tunti. jäähdytetään..eli siis riisipuuro...sitte 800g porkkanoita keitettynä, 1/2 rkl (2tl) suolaa, 1 rkl sokeria, 1 muna vatkattuna..sekotetaan koko sörsseli ja sitte päälle korppujauhoja ja pienet vaot ja voita muutama nokare. 200 asteessa ja 60 min. Tällä ohjeella meidän äiti tekee..[/QUOTE]

Kiitos, pitäsköhän tätä kokeilla seuraavaks. Jos ennen joulua löytys sopiva jonka vois sit jouluna tehä :D
 
Olen pahoillani, minun ohjeeni on samanlainen kuin anoppisi... :ashamed:
En osaa sanoa määriä, keitän ihan normaalin riisipuuron ja sekoitan joukkoon näön mukaan keitettyä, soseutettua porkkanaa.
Suolaa laitan jo puuroon, sitten lisään seokseen siirappia, valkopippuria, muskottia (ja suolaa). Maistan seosta lusikalla ja kun se on tarpeeksi makeaa (minun porkkanalaatikkoni on melko makeaa), ja muutkin mausteet on kohdallaan lisään 1-2 kananmunaa (ei pakollinen). Sitten vaan vuokaan ja uuniin.
 
"Noo"
Minä keitän riisipuuron kermamaitoon ja soseutan hiukka jäähtyneen puuron, joka sekoitetaan porkkanasoseeseen. Mausteina pienen pieni hyppysellinen muskottipähkinää, suolaa ja siirappia maun mukaan (maistelen välillä). Litraan porkkanasosetta noin 2-3 dl riisipuuroa.
 
Olen pahoillani, minun ohjeeni on samanlainen kuin anoppisi... :ashamed:
En osaa sanoa määriä, keitän ihan normaalin riisipuuron ja sekoitan joukkoon näön mukaan keitettyä, soseutettua porkkanaa.
Suolaa laitan jo puuroon, sitten lisään seokseen siirappia, valkopippuria, muskottia (ja suolaa). Maistan seosta lusikalla ja kun se on tarpeeksi makeaa (minun porkkanalaatikkoni on melko makeaa), ja muutkin mausteet on kohdallaan lisään 1-2 kananmunaa (ei pakollinen). Sitten vaan vuokaan ja uuniin.
Joo JUSTIIN NÄIN tekee anoppi :kieh: Ihan samat aineet mutta hitsi kun tietäis edes suunnilleen paljonko puuroa suhteessa soseeseen, minkä verran siirappia (makea laatikko on paras!). Nytki mä tein ton "ohjeen" mukaan mutta jäi ihan liian laimeaksi maku vaikka muka maistoin sitä ennen paistamista :kieh:
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25048665]kahvikuppi riisiä ja puoli litraa vettä, kiehutus niin, et vesi imeytyy ja sitte 1 litra maitoa ja keitetään tunti. jäähdytetään..eli siis riisipuuro...sitte 800g porkkanoita keitettynä, 1/2 rkl (2tl) suolaa, 1 rkl sokeria, 1 muna vatkattuna..sekotetaan koko sörsseli ja sitte päälle korppujauhoja ja pienet vaot ja voita muutama nokare. 200 asteessa ja 60 min. Tällä ohjeella meidän äiti tekee..[/QUOTE]


Lisäät siirappia..pitäis kokeilla. Mä en tykkää kauheen makeesta ni tämä on paras sen vuoksi.
 
Paljon puhuttu porkkanalaatikko on nyt valmis.

Käytin:
1 kg porkkanoita soseena (huom! punnitsin porkkanat vasta kuorimisen jälkeen)
1 litra valmista suolalla maustettua riisipuuroa
vajaa 1 tl suolaa
½ tl valkopippuria
170g siirappia (= n 1,25 dl)
2 kananmunaa

Sekoita porkkanasose ja riisipuuro, lisää suola, valkopippuri ja siirappi. MAISTA!
Lisää kananmunat.
Laita seos voideltuun uunivuokaan, tasoita ja ripottele päälle korppujauhoja, tee halutessasi lusikalla koristeita.
Paista 175 asteessa reilu tunti.

Jouluvinkki! Pakasta porkkanalaatikko raakana, paista aattona ja saat vastatehtyä laatikkoa (parempaa kuin lämmitetty)

Maista ennen kananmunien lisäämistä, voit vielä lisätä suolaa ja siirappia tarvittaessa.

Riisipuuroa ei ole pakko maustaa keittovaiheessa, voit lisätä kaiken suolan vasta porkkana-puuroseokseen. Meillä kuitenkin puuroa keitettiin muuhunkin tarpeeseen joten se oli maustettava siinä vaiheessa. Ja koska ohjeen piti olla tarkkaa...
 
Kiitos Aina Marrina ihan hirveesti! Mä kokeilen tuolla ohjeella :) Mulla on vaan se ongelma, että mulla on pakastimessa valmiiksi soseutettua porkkanaa eikä mulla oo mitään hajua paljonko aina yhdessä litran minigrip pussissa on, siis kuin monen gramman/kilon edestä siihen yhteen pussiin mahtuu kun ei oo vaakaa. Mutta eiköhän tuolla ohjeella päästä eteenpäin :)
 
Viimeksi muokattu:
"Arja"
Tein juuri maidottoman laatikon.Keitin valmiissa porkkanamehussa riisit jähdytin,laitoin valmiin soseen 1kg sekaan.2 munaa ,suolaa ,siirappia ,ja 5dl porkkanamehua.Pinnalle korppujauhoa ja uuniin 200 astetta noin 1t.Minulla on tollanen ohje netistä löytänyt,kun meidän miniä on täysin maidoton.En vielä maistanut,kun otin sen juuri uunista,vasta koevedos.Mut uskon,että syötävää.Sain kerran sellasta,et oli mannaryyniä käytetty,tosi hyvää ja pehmeetä.
 
"vieras"
Porkkanalaatikko:

1 kg porkkanasosetta
n. 5 dl valmista riisi- tai ohrasuurimopuuroa
1 kananmunaa
0,5 dl siirappia
1 dl kermaa
50 g voisulaa
1 tl suolaa
0,5 tl muskottipähkinää
0,5 tl valkopippuria

Kaikki ainekset sekoitetaan yhteen.
Seos kaadetaan voideltuun GN ½ - 65 mm uunivuokaan.
Paistetaan 200 asteessa noin 1,5 tunti.
 

Yhteistyössä