Onko juoksijoita?

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:
Yolanda! Selvisikö, mikä jalkaasi vaivaa?
penikka-tauti siinä on. nyt tuo jalka saaki levätä,ku perjantaina olin leikkauksessa(tyrä ) niin en saa piiiitkään aikaan muuta ku kävellä. vähintään 4 viikkoa lepoa.
tällä viikolla sain käveltyä ma:½h, ti:45+1h8min. ke:1h ja to:1h 17min muuta en sitte tehnykkää.
että palataan asiaan joskus ensvuoden puolella!! motivaatio-potkut pertsuuksille teille



:D
 
Viikon aikana en lenkkeillyt muuta kuin hölkkäkoulussa torstaina 2 x n2km kilpailuvauhdilla. Joulun jälkeen olisi kisatreenit uuden vuoden juoksua silmällä pitäen, mutta tänään alkoi räkätauti niin ans kattoo kuis käy kisaan osallistumisen =)
 
no joo pitkästä aikaa...

viime viikon oli vähän huono

ma: 2 tunnin vk, voimaharjoittelua. juostiin rappusia ylösalas ja hypättiin rappusia ylösalas, spurtteja ja hölkää.

sitten oli vähän semmonen en jaksa fiilis koko viikon mutta sunnuntaina heräsin aamulla ennen muita kävin kaverin koiran kanssa tunnin lenkkillä ja tulin kotiin kävin pesulla ja menin nukkumaan n.tunti ennen kuin muut heräsivät (oltiin kylässä). noin puolet juoksin ja puolet kävelin.
 
Meinasi viime viikko vallan unohtua... Vein ja hain tytön päiväkotiin fillarilla niin siitä kertyi päivittäin noin 6km ja muutoinkin pyöräilin kaikki mahdolliset matkat (bensa loppui autosta ja ajattelin säästää) aatonaattona repäisin ja lähdin 12km juoksulenkille. Viikkoja mennyt lyhyillä lenkeillä niin kyllähän tuo sitten aattona kintuissa tuntui :D
 
minullaon mennyt nyt vähän huonosti kaksi viikkoa kun on ollu kipeä, kauhea räkätauti mutta sittenkin olen ollu juoksulenkillä 6 km ja sitten uuden vuodenaaton aattona olin 75 min spinnigissä. vähän lihaskuntoo tehnyt vaikka pitäis levätä että flunssa lähtisi, mutta miten pystyy olla kaksi viikkoa tekemättä mitään???
 
Että te olette olleet ahkeria!! Mulla on takana spinningiä yms. voimaharjoittelua, torstaina kävin lämmittelemässä pitkästä aikaa juoksumatolla 22 min ja kyllä tuntui seuraavana päivänä lonkissa.. Innolla odottelen jo kevättä että pääsis lenkille ulos (kun en vieläkään uskalla kylmällä ulos mennä). Oletteko jo ilmoittautuneet mihinkään juoksuihin? Tekis mieli ilmoittautua puolikkaalle, mut jotenkin ei uskalla vielä, kun pelkkiä 10 km lenkkejä hölkkäillyt.
 
kuule hemma,jos oot 10 lenkkejä tehny niin varmasti jaksat sen puolikkaan juosta!! iliman muuta ilmoittaudut.mulla kuukausi sitte ollu leikkaus,joten täsä pikkuhiljaa alottelen juoksuharjoittelun taas.pikkasen ku oo tunnustellu tuota jalkaa kävelylenkillä sen verran että oon kokeillu,tuntuuko penikkatauti enää,mutta ei tunnu yhtää jalassa.jospa se ois parantunu nyt ku oon vaan kävelly.. hirvee into ja ikävä juoksupolulle,toivottavasti pian pääsen....
 
kävin 11.1 ma 12 km lenkki ja keskiviikkona bosu tunnilla. sitten liikunta on jäänyt kun perheessä on liikkunut oksennustautia. tänäänkin jää juoksu väliin kun itselläni oli oksennus/ripulitauti lauantaina. ei ole vielä ylimäräisiä voimia juoksuun.
 
Moi kaikille!
Eilen olin ns hölkkäkoulun leiripäivällä ja siellä vähän katsottiin tulevan kesän suunnitelmia. Ja kun kerroin että maratonin aion elokuussa juosta niin valmentaja suositteli minulle kolme puolimaratonia ennen elokuuta (huhti - touko- kesä) Ja kun kyselin viikko-ohjelmasta niin kuulemma 15h liikuntaa pitäisi kertyä. Siihen siis lasketaan kävelyt ja kaikki, mutta silti siihen tuntimäärään saa kyllä töitä tehdä. Olen aamuvirkku niin ajattelin ottaa ohjelmaan 1h kävelylenkin aamuisin. Viikonloppuna hän suositteli, että tekisi vaelluksia metsässä kävellen rinkka selässä. Siitä saisi jo 3h pohjalle tunteja. Ja nimenomaan peruskuntoa pitäisi näin talvisaikaan kehittää ja vasta kevättä kohden lisätä enemmän vauhtikestävyyttä.

Mutta eilen siis oli ohjelmaassa 100m ja 50m pikajuoksua sisällä juoksusuoralla ja kuntopiiri. Kesto kaikenkaikkiaan 2h ja nyt olen aivan rampa.

Ja vatsalihasvinkki juoksijoille (auttaa pitämään lantion ylhäällä ;) ) Asettukaa selinmakuulle jalat suorina. Ja siitä nostatte molemmat jalat yhtäaikaa n.20cm irti lattiasta ja pidättä hetken ylhäällä ja rauhallinen lasku niin ettei selkä kuitenkaan menisi noston aikana kovasti notkolle - toistoja noin 10. Minäkin jaksan perinteisiä vatsarutistuksia vaikka kuinka paljon, mutta noi suorastaan masentaa :/

Juoksuiloa kaikille! Tämä rapakeli ei oikein vaan vielä tahdo mieltä yleentää...
 
moi!
vihdoin ja viimein pystyin ja uskalsin aloittaa juoksemisen!! =)
perjantaina kävin 30min juoksemassa ja tänään saman 30min.
oon kyllä kävelly monta kertaa viikossa 1½h lenkin niin on säilyny sillä hyvä kunto.ei mitään ongelmia juosta 30min,oisin jaksanu vaikka kuin pitkästi mutta pako alottaa näin rauhallisesti.
tähtäimessä on toukokuun puolikas maraton,saa nyt nähä selvienkö sinne.
koti lihaskuntojumppaa oo kans tehny.
kyllä tämä tästä taas.
tuota KUIKELON ehdottamaa vatsalihas-liikettä teen kotona,mulla on oma kirja,lihaskunto-ohjeet kotijumppaan,siinä sama liike.
kauhee into juosta,mahtava homma!! =)
ei muuta ko jatketaan samaan malliin!! =)
 
Hui, ihan hirvittää tuo 15 h/vko. Pikkasen epäilen, että mun mieheltä loppuu kyllä huumorintaju jos sille tuollaista ehdottaisin. Täytyy sit vissiin laittaa neiti rinkkaan ja tehdä tosi pitkiä vaelluksia viikonloppuisin :) . Muutoin juoksut on nyt jääneet ellei sitten lasketa satunnaisia juoksumatto (20 min kerrallaan) -lämmittelyjä ja junalle juoksemista :D . Tänään olis kyllä ihana ilma juosta ulkona...
 
puolet tuosta 15h tulee suunnilleen urheiltua.ellei sitte hyötyliikunta oteta mukaan.eikä tuskin sittekää saa 15h tehtyä...
tällä viikolla oon saanu tehtyä 2 juoksulenkkiä 35min ja 40min. sitte eilen hiihdin 24km, pari tunnin kävelylenkkiä yksin oon tehny ja lasten kans muutaman. kotona oon tehny jumppaa siis lihaskuntoa,pienien painojen kans 2 päivänä. ihan hyvin on tullu nyt liikuttua.laskin tuossa että melkein 9h. kuntosalille en oo vielä uskaltautunu.siitä leikkauksesta ku ei oo vielä aikaa ku 1½kk. ilmathan vaan näköjään paranee ja innostus sen ku kasvaa =)
 
jaa,yksinkö minä nyt täällä keskustelen ja ittiäni tsemppaan... :D
no kummiski tälläviikolla aikaseksi saatua:
ma:aamulenkki samalla ku pojan vein kouluun(lasten kans) n.40min.
ti:samallainen lenkki ku ma. + illalla 40min. juoksua (n.6km)
ke:samallainen 40min. aamulenkki... +illalla kävely/ juoksulenkki
to:-
pe:kävelyä 17min. ja juoksua 50min. (10km)+kotona lihaskuntoa 30min
la:-
su:hiihtoa 1h

ulkoiltu ollaan lasten kans paljon ja pulkkamäessä oltu.
vatsa/selkälihaksia oon tehny lähes jokapäivä.

tässä alkaa taas päästä "jyvälle" ja tosissaa kiinnostaa se toukokuun puolimaraton. se tähtäimessä.
käyn myös yhdessä hiihtotapahtumassa maaliskuussa,33km-toivottavasti pääsen... se riippuu saako lapsille hoitajaaa,ku mieski on lähdössä sinne.
että ihanaa kevään "tuntua" kaikille ja innostusta lisäää!!!!!!!!!!!! =)
 
kyllä tää nyt meni mun yksinjutteluksi... no,jatketaan kummiski yksinpuhelua... :D
viimeviikolla juoksin tiistaina 40min-6.5km ja lauantaina 30min.
kävelin maanantaina,tiistaina ja torstaina 1h kerralla
hiihdin torstaina 22km
lihaskuntojumppaa kotona ti 35min ja kuntosalilla pe:1h
lauantaina kävin myös luistelemassa tunnin
ihanat ilmat ollu niin innostusta on. juoksu rullaa mukavasti.hiihtoon olen hurahtanu... mahtavaa hommaa :)
kuntosalilla kävin parin kuun tauon jälkeen eka kerran.mukavaa oli.
ilmotelkaahan muutki,mitäs teijän puolikasmaraton-harjottelulle kuuluu!!!!!! :wave:
 
Voi anteeksi yolanda, ei ollut tarkoitus jättää sua tänne yksin.
Mulla meni nyt toissa viikko huonosti: kävin kävely lenkillä ihan väärillä kengillä jotka sitten suututti jalan niin pahasti, etten pystynyt viikkoon tekemään mitään. Nyt olen sitten yrittänyt käydä uimassa, salilla ja spinningissä, huomenna olis maratonspinning. Enköhän mä kohta uskalla jo lenkillekin lähteä kun päivä pitenee. Sit on varmaan enempi "raportoitavaa".
 
Te olette kaikki vanhoja konkareita jo tällä palstalla ja tuttuja keskenänne, mutta ajattelin uskaltautua kuitenkin kirjoittaa pari riviä minäkin. Löysin sattumoisin ja onnekseni tämän keskustelun, jota olen käynyt lukemassa aina vain kun olen ehtinyt..On ollut tosi mielenkiint.lukea tarinoita ja treeniohjelmia, tuntoja jne. Olen itse alkanut taas juosta tauon jälkeen nyt vuodenvaihteessa. Olen aivan hurahtanut, kuten yleensäkin liikkumiseen. Siitä saa niin valtavasti voimaa ja jaksaa tehdä asioita eri tavalla kuin ennen. Tavoitteena on laihtua myös hieman, hitsi, että jenkat ovat sitkeässä (huokaus)... Olen nyt tosiaan juossut lähinnä ystäväni kanssa, mutta myös yksin. Olemme tehneet 30-65 minuutin lenkkejä, riippuen, miten olen saanut lapsenvahtia jne. Huomenna olisi tarkoitus juosta kymppi. En ole vuosiin juossut niin pitkää matkaa, mutta kai se hyvin menee, tuntuu ainakin, että jaksan. Juoksun lisäksi käyn pacessa ja jumpassa ja jos en pääse kotoa lähtemään minnekään, steppaan kotona ja teen lihaskuntoharj. Syksyllä tavoitteenani on juosta puolimaraton... huhhuh! Mutta juokseminen on niin ihanaa!! Konkarit, sanokaas, miten te syötte? Joo tiedän, veitsellä haarukalla jne., mutta kuinka paljon kiinnitätte syömisiinne huomiota, mitä syötte? Mitä olisi hyvä syödä heti lenkin jälkeen? Pieniä vinkkejä ja kokemuksia, jos saisin...
 
tervetuloa vaan joukkoon!! =)
syön ihan normaalisti,terveellisesti,monipuolisesti,kahden tunnin välein.
1½h ennen lenkkiä syön hyvin,lenkin jälkeen juon vettä ja joskus jotain energiapitoista juomaa. sitte parin tunnin päästä taas syön hyvin!
liikun n.7-10h viikossa,lukuun ottaen koululaisen viennin ja haun kävelemällä koulusta.(pulkoissa istuu 4kossia :whistle: ) että ihan treenistä käy :D
mutta ihan "kunnollisia" liikuntamuotoja,juoksen 2-3kertaa viikossa,käyn kuntosalilla yleensa kerran viikossa,joskus2kertaa,ilmoista riippuen. hiihdän ainaki kerran viikossa (n20km).
ja näin liikun n.4-5kertaa viikossa. pari lepopäivää mahdutan viikkooni että saa lihakset palautua rauhassa.kotijumppaa teen pari kertaa viikossa.
kyllä siitä liikkumisesta saa energiaa kummasti! äiti jaksaa paremmin ja lapset jaksaa paremmin!
vinkki niihin jenkkakahvoihin: ota paino toiseen käteen ja taivuta toiselle puolelle sivulle niin että kyljessä tuntuu.vaikka 40kertaa puoleensa lähes jokapäivä!!
kiva ku tulit tänne!
=) jaetaan kokemuksia!!
 
no no arvon leidit!! joko te ootte lopettanu kuntoilun ;) ei teistä kuulu ei ei...
no minä en ainakaa oo lopettanu.oon hiihtäny,juossu 3x viikossa,kävelly ja käyny kuntosalilla + kotijumppaa,painoilla ja ilman.... harjottelen nyt sitte yhen puolimaraton-ohjelman avulla toukokuun puolikkaalle. TOIVOTTAVASTI SE ONNISTUU!!!!!! minä niin toivon että saisin juostua sen puolikkaan vihdoin ja viimein. oon harrastanu juoksua niiiiiiiin monta vuotta että eikö se olisi jo aika. viimeviikolle tuli juoksulenkkiä(n.2½h)/salia1h/kävelyä,kotijumppaa(2krt)n.10h yhteensä.enimmäkseen kyllä kävelyä.
ilmotelkaahan ittestäs!! :wave:
 
vieläkös teitä juoksijoita täällä on ???
itse olen vasta juoksusta innostunut, ehkäpä puolimaraton olisi haaveena tulevana syksynä.

noita vanhoja viestejä kun lueskelin, niin kiinnitin huomiota noihin sykkeisiin. onks se tosiaan jotenkin paha, jos juoksee 160 keskisykkeellä semmosia tunnin lenkkejä? mulla on polarin vanhempaa mallia sykemittari (m52 tai jotain sen suuntaista), mikä aina treenin aluksi määrittelee sykerajat ja mulla basic-sykealuekin usein semmonen 140-160, jolloin joudun tooosi hitaasti hölkkäämään, jotta keskisyke jäisi edes jonnekin 150:een.
ei noi korkeet sykkeet pahalta oo tuntunu vaan aina on jääny fiilis, että vielä on varaa kiristää vauhtia, joka onkin kyllä mun mielestä aika laiskan puoleinen, noin 6min/km.

no mutta olis kiva, jos vielä juoksutreeneiltänne ehtisitte kokemuksianne kirjottelemaan, kun ilmeisesti kuitenkin useampi suunnitteli tälle keväälle/kesälle puolikasta tai maratonia
 
Olen käynyt joitakin kertoja kurkkimassa, josko joku tänne kirjoittaisi. Yolanda on aktiivinen ja nyt tuli sitten uusikin (minun lisäkseni) kuvioihin. Hienoa! Olisi kyllä mukava vaihtaa ahkerammin kuulumisia!!
Kyllä täälläkin liikutaan aina, kun vain mahdollista. Liikkuisin vieläkin enemmän, jos vain aika antaisi myöden. Käyn pacessa noin kerran viikossa ja juosta yritän 2-4 kertaa. Kilometrejä tarvis tulla nyt enemmän... Jäin nyt hoitovapaalle, joten kai aikaa alkaa enemmän järjestyä!!
Empuli kyseli noista sykkeistä. Minä käytän vain silloin tällöin sykemittaria, koska luotan enemmän omiin tuntemuksiin?!! Nyt en sitten tiedä, onko se ihan oikein? Mitä kokeneemmat sanovat? Jotenkin musta tuntuu, että sykemittari ohjaa liikaa???? Kyllä munkin sykkeet ovat siinä 140-150 hujakoilla keskimäärin ja olo on ollut hyvä.
Onkos kellään penikkavaivaa? Mulla on... tosi kurja juttu. Ja penikat ovat nyt vielä pahentuneet, kun olen möyrinyt pihahommissa. Kiusallinen vaiva. Lepoa sitten vain -jos malttaa olla aloillaan :kieh:
 
siis minä olen.nikinvaihto tuli... :D
mutta joo,mullakaa ei ole juuri koskaan sykemittaria. se on sitä yhtä vahtaamista ja juoksurytmiki menee ihan sekasi ku on mittari.
mulla ois nyt lauantaina puolimaraton,tänä aamuna vaan rupes nokka vuotaan... nyt oon kokoajan jotai valkosipuli/tee/panadolin mentholijuomaa ym ym... juonu ja ottanu että tämä menis heti ohi. voi olla että tästä mielettömästä jännityksestä johtu tuo nuha. pitää yrittää otta nyt loppuviikko rennosti,ilman urheilua.lepoa ja rauhallista menoa. =) ja penikka vaivaa on mullaki ollu.VEEKOO KU KYSELIT, kannattaa laittaa siihen mobillaatia ja itse hieroa kunnolla se vaik illalla.kaikki ne patit hierot pois,se saattaa käydä kipeää mutta kannattaa!! mulla se on auttanu! ja yritä juosta esim.pururadalla! Vältä kovalla alustalla juoksua,juokse tien reunaa pitkin,jos et pururadalle pääse. itse teen näin.laiska olen lähtemään pururadalle..=) mutta hyvä että joku on vielä kiinnostunu juoksusta ;) ettei tarvihe yksin täällä keskustella... =) tsemppiä
 
Kyllä mä nyt kuitenki oon saanu niitä sykkeitä laskettua alemmas, kun päättäväisesti vaan menny niin hitaasti ku mahdollista. Eikä tossa esim. eilen illalla tarvinnu enää hirveen hitaasti mennäkää, kun keskisyke jäi 149:ään.

Mä kävin seponkotisivut.com:ia katsomassa ja sieltä löysin semmosen "puolimaraton läpi" -ohjelman. Sitä oon nyt soveltaen noudattanu, katotaa miten homma etenee. Tällä viikolla esimerkiks menee kyllä aivan täysin soveltamiseksi, kun oon jo kahtena iltana juoksemassa käyny ja vielä tänään uudestaan. Lepopäiviä ei väliin ehdi siis jäädä, mutta loppuviikon oonki sitten ihan kotona lasten kanssa.
Mä en kyllä ehdi ku max 3 krt / vko lenkille, hyvällä tuurilla kerran viikkoon ehdin salille tekemään lihaskuntoa.
Mitenhän toi salitreeni pitäis tehdä, että se tukis tuota juoksuharrastusta? Oon aiemmin treenannu salilla 3-4 kertaa viikossa ja harrastanu sen ohella satunnaisesti jotain happiliikuntaa. Nyt kun tilanne on täysin päinvastainen, oon huomannu, ettei jalkoja ainakaa oikein kannattaisi ihan loppuun asti rääkätä salilla, kun tuntuu sen jälkeen seuraava lenkki aina takkuavan pahasti. Ihan ku olis jalat aivan tukossa.

Toivottavasti Pai-29 sulla ei nuha tule puolimaratonin esteeks!
 
nyt näyttää VÄHÄN paremmalta,ei enää nokka vuoda,mutta eilisestä hieronnasta vähän lihakset kipeät. otan tään ja huomisen päivän täysin levossa. TOIVOTTAVASTI PÄÄSEN sinne puolikkaalle. masennun jos en pääse :)
en minäkää käy kuin 3 kertaa viikossa juoksemassa. kerran viikossa kuntosalilla. pidän AINA kuntosalipäivän jälkeen lepopäivän,täysin ilman mitään urheilua. ja kuntosali on mun mielestä ehottoman tärkeä osa juoksuharrastusta. kyllä huomaa että voimaa on jaksaa kovempaa juosta pitempiä matkoja. taatusti auttaa tuo voimaharjoittelu.ja teen kaikki lihakset kuntosalilla ku kerran viikossa vaan käyn.
 
jes!!!!! :D eka puolimaraton suoritettu!! =) ja hienosti meni! aika n.2.02. omalla kellolla katottuna.
suosittelen kaikille! aivan huikea fiilis!
ehottomasti seuraavaa puolikasta suunnittelemaan! =) tiovottavasti pysyn terveenä ja saan jatkaa normaalisti juoksuharrastusta.
joko muut on käyny kokeileen puolikasta???
 
Onneks olkoon Pai! :flower: Vautsi!

mä kävin tänään tunnin rauhallisella lenkillä. tosi nopeesta alkaa näköjään se keskisyke laskemaan, kun siihen (ja vauhtiin) kiinnittää huomiota. nyt tuntus, että saa jo mennä kovempaakin eikä syke silti huitele järin korkeella. alkuviikon kolmen päivän lenkkeilyputki tosin on saanu aikaan kamalat polvikivut eikä tuo tän päivän lenkki mitenkään asiaa ainakaan auttanu. taitaa olla seuraavaksi vuorossa salipäivä, että sais polvet toisenlaista rasitusta.
 

Yhteistyössä