Onko käynnistetty synnytys aina rankempi/kivuliaampi?

Mulla on menossa nyt rv 31+6 ja odotettavissa on isohko vauva. Esikoinen oli syntyessään aika tasan 4 kg ja oli jo tiukassa. Synnytyksessä meni aika moni asia pieleen. Nyt kun kakkonen on tulossa, niin äitiyspolilta sanottiin, että synnytys todennäköisesti käynnistetään jo rv 38, kun tästä kakkosesta on tulossa samankokoinen.

Kysymys kuuluukin: Onko käynnistetty synnytys kivuliaampi, kun ns. luomuna alkanut? Näin mua on ainakin peloteltu :/ . Epiduraalia mulle ei luvattu antaa tällä kertaa, kun ekassa synnytyksessä alkoi asiat mennä sen jälkeen pieleen. Spinaalista ei ole kokemusta mutta eikös se laiteta samaan paikkaan kun epiduraalikin ja toimii samalla tyylillä? Joka tapauksessa hiukan jännittää käynnistyksen aiheuttama kivun taso....
 
meillä
Mulla kokemus yhdestä käynnistetystä ja kolmesta omia aikojaan käynnistyneestä. Käynnistetty oli kyllä kivuliaampi ja alkuun päästyään nopeampikin kuin nuo muut.
 
Mulla joudutettiin synnytystä kun se kesti 24h.. ja epiduraalia ei keretty uusia ponnistusvaiheeseen vaikka sen aiemmin olin saanut jo ja vaikutus vain oli lakannut. Ponnistusvaihe oli vain 10min.. joka on hurjan hurja pieni aika ensisynnyttäjällä. Kipu oli sanoinkuvaamaton. Vertaan siihen että luita murtuu. Mutta sitäkin ylpeempi sen jälkeen olo oli lapsi sylissä ja ei ainakaan ollut lääketokkuraa ;D ja ei jäänyt traumaa.
 
joanna
mulla oli. kolme synnytystä josta yks käynnistetty. sain siihen apiduraalin,mutta ei auttanu juuri lainkaan. luomusti alkaneessa se vaikutti ja auttoi.
toinen synnytys koitettiin käynnistää,siitä tuli vaan kipuja muttei synnytys käynnistynyt. alkoi itsestään myöhemmin ja oli lähes kivuton. siihen otin ponnistusvaiheeseen spinaalin. vaikutti heti ja vei kivut.
ja tuo käynnistys synnytys oli mun kohdalla todella kamala,en pystyny enää kivuissa kontroloimaan itseeni ja teki mieli vaan itkee ja huutaa. 15minuutissa avauduin 6cm ja ponnistin lapsen pihalle. onneks se ei kestäny kauempaa,mutta se oli kamalaa. ponnistutti eikä saanu ponnistaa. kivuissa oli vaikee olla ponnistamatta. noiden kipujen takia halusin viimesessä synnytyksessä ehdottomasti sen spinaalin.
käynnistyssynnytys kesti kokonaisuudessaan 6tuntia josta kipee olin yhtämittaa 4 tuntia. loput 20min suorastaan kärsin.
kaikilla se ei tuollainen kuitenkaan ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Omalla kohdalla kävi niin. Kännistetty oli ensimmäinen ja viimenen kerta. Supistuksien väli oli 15sek. Just kun pääsi eroon edellisestä alkoi uus. Ei kerinnyt levähtään missään välissä. Ja supistuksien kovuus oli ihan eri luokkaa.
Mutta hei... ne on ihan henk. koht juttuja ja vaikuttaa erilailla.
Ja spinaali on mun mielestä iiiihan eri kun epiduraali. :whistle:
Mulla ei ole mitään kokemusta spinaalista, joten en tiedä. Mut eikö se vaikuta samalla systeemillä, erona se, että epiduraalia voi lisätä. Voin toki olla aivan hakoteillä.
 
No, mulla ei ole mitään kokemusta sitten taas epiduraalista käynnistyksissä, koska en ole ehtinyt saada niissä kuin ilokaasu, riisipussin ja akuneulat kerran. Mutta ekaan sain, joka ei ollut käynnistetty, epiduraalin ja se auttoi kyllä siinä hyvin.
 
Mulla kaksi lasta ja molemmat käynnistetty. En osaa sanoa onko kivuliaampaa, mutta sanoivat ihan neuvolassa ja synnärillä, että saattaa olla kivuliaampaa.
Mulla ensimmäinen oli ihan ok, mut toisen kun käynnistivät, eivät paljoa käynnistäneet, oli kivulias, todella.
Niin ja ensimmäisessä sain epiduraalin, joka veti multa jalat alta, mut piti ihan kantaa vessaan. Toisessa sain epiduraalin, joka ei vaikuttanu, ei menny hyvin. Joten toisen synnytyksen mä menin läpi ihan vaan kohdunkaulan puudutteilla, joita sain pari kertaa.
 
IhanaValo
Miulla sekä käynnistyskokemus että itekseen alkanut synnytys.
En oikeestaan muista että kivussa olisi ollut paljoakaan eroa,ekassa (käynnistetty) sain epiduraalin ja toisessa kohdunkaulapuudutteen.Ilokaasua yritin molemmissa myös,mut en osannut eli se ei auttanut.
Ainut ero noissa oli ponnistusvaihe,ekassa se pitkittyi;vauva oli isokokoinen(melkein 4,5kg),väärässä tarjonnassa ja vielä käsi otsalla.Ponnistin vajaa 2 tuntia ja imukupin avulla saatiin tyttö ulos.
Toisen ponnistus oli paljon helpompi,olin jakkaralla ja meni n.15min.Tosin toinen vauva oli reilusti pienempikin(3,6kg)
Uskoisin että ekakin olisi tullut helpommin,jos olisi ollut nuo tarjonnat yms. oikein.Lantiosta olisi pitänyt mahtua tulemaan hyvin,mitä lääkäri etukäteen tutki kun ootettiin isoa vauvaa.

Synnytyksen jälkeinen aika olikin sitten outo.Ekassa (käynnistetty,pitkään kestänyt sängyllä makaaminen) ei ollut mitään ongelmaa kävellä suihkuun,peseytyä ja kävellä vauvan kanssa osastolle.
Mut tuo toinen,huh mikä olo tuli kun nousin sängyltä (olin siinä tikattavana hetken) ylävatsaan koski ja heti kun pääsin suihkuun,meinas silmissä sumeta ja oli pakko istua etten olis pyörtynyt.
Että eipä noista voi oikeen tietää kumpi on rankempi,kun ne menee eri tavoin kaikilla.
Pahoitteluni että menee vähän ot :/


Niin ja,tsemppiä joka tapauksessa koitokseen! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iines79:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Omalla kohdalla kävi niin. Kännistetty oli ensimmäinen ja viimenen kerta. Supistuksien väli oli 15sek. Just kun pääsi eroon edellisestä alkoi uus. Ei kerinnyt levähtään missään välissä. Ja supistuksien kovuus oli ihan eri luokkaa.
Mutta hei... ne on ihan henk. koht juttuja ja vaikuttaa erilailla.
Ja spinaali on mun mielestä iiiihan eri kun epiduraali. :whistle:
Mulla ei ole mitään kokemusta spinaalista, joten en tiedä. Mut eikö se vaikuta samalla systeemillä, erona se, että epiduraalia voi lisätä. Voin toki olla aivan hakoteillä.
Joo samalla tavalla,mutta spinaalissa kuitenkin on yleensä tunto hyvin,mutta vie kivun pois. Ja ei voi laittaa lisää. Vaikutus noin 1,5h. Kannattaa ottaa vasta kun sitä tosissaan tarvii kun ei vaikuta kuitenkaan kovin kauaa ja ei voi lisätä.
 
vieras
se on kai aika yksilöllistä, niinku jokainen synnytys. jos eka on käynnistetty, niin eipä ole vertailukohtaa minulla ainakaan. tuohon luunmurtumiseen sen sijaan on, ja voin vakuuttaa että sääriluun murtuma sattuu paljon enemmän kuin käynnistetty synnytys=)
 

Yhteistyössä