Onko kaikilla muilla viikkosiivous?

  • Viestiketjun aloittaja Perheen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tämän ketjun aloittaja
Tuolla alussa jo sanoin, ettei minullakaan mitään tiettyä siivouspäivää ole, vaan siivoan silloin, kun kalenteriin sopii. Mutta sen pyrin tekemään viikon välein ja kertarysäyksellä. Minua ahdistaa enemmän työmäärä, eikä se, että jonakin päivänä sitä siivoamista on enemmän, kuin muina päivinä. Yhtä lailla minua se siivoaminen inhottaa, teen sen sitten pätkissä tai kertarysäyksellä.

Toki sellaisia pikkujuttuja voin tehdä eri päivinä. Esimerkiksi eiliseltä siivouspäivältä jäi vielä vessa pesemättä ja sen tein tänään. Mutta nyt olen taas viikon koskematta imuriin ja rättiin. Usein myös petivaatteiden vaihto menee eri päiville, kun tuuletustila on vähän rajallinen.
Niin, vapauttaahan se kerralla tehtävä sitten muiksi ajoiksi, ainakin jos ei ole pieniä lapsia ja/tai lemmikkejä :).

Kiva kun on eri tapoja, ja kiva kun osataan valita itselleen paras vaihtoehto.
 
vierailija
Siivoan silloin, kun on ihan pakko. Eli harvakseltaan, hitaasti ja vastentahtoisesti.

Lapsuudenkodissa siivottiin la-aamuna lastenohjelmien jalkeen. Jo heratessa ahdisti, etta tanaan on siivouspaiva.
 
vierailija
Olemmeko ainoita joilla ei ole? Lukuunottamatta nyt niitä perheitä joilla ei siivota koskaan. Keskustelin kaverini kanssa eilen, ja hän sanoi ettei tunne yhtään perhettä tai ihmistä kenellä ei ole viikkosiivousta.

Mutta meilläpä ei ole. Kohta 10v yhteisen taipaleemme aikana meillä ei missään vaiheessa ole ollut viikkosiivousta.

Meillä siivotaan koko ajan pitkin viikkoa, imurointi n. joka toinen päivä, lattiat höyrypesurilla n. kerran kuussa, keittiönlattia pestään n. 5 kertaa päivässä (pienellä rätillä). Meillä on kaksi alle 3v lasta, joista toinen imuroi kaiken mitä maassa on, joten lattiat on pidettävä siisteinä koko ajan. Lisäksi sormiruokailee, niin keittiön lattia tulee puhdistettua useita kertoja päivässä. Vessat pesen kun pesen, mutta lavuaarit ja pöntön useita kertoja viikossa. Ja niin edelleen. Talon jätän aina vain siistiin kuntoon kun lähden ulos, esim. vaikka vaan leikkipuistoon.

Mitään tiettyä päivää meillä ei mihinkään tai minkään siivoukseen ole.

Olemmeko todellakin ainoita?

Tähän teemaan liittyen haastattelemistani yhdeksästä alakoululaisesta vain 2 kertoi perheidensä siivousrutiineihin kuuluvan ns. viikkosiivouksen.
 
Meillä siivotaan (on pakko) päivittäin. Viikottain kahteen kertaan siivotaan vessat ja pestään lattiat ja pyyhitään ovenkahvat. Pari kertaa kuukaudessa rykästään sitten kunnolla ja hierotaan vähän huolellisemmin kaikki paikat (pyyhitään ovet, listat, karmit yms) ja pestään kylppäri. Muuten meillä hukuttais "paskaan" enkä pystyis olemaan. Useamman lapsen ja elukan taloudessa en usko, että muunlaisella järjestelyllä pysyisi koti itselleni viihtyisänä. Illalla ahdistaa ihan todella paljon, jos on lattiat täynnä murusia, tai hiekkaa - tai jokapaikassa rojua. Aamullakin on kivempi kahvia tassutella keittämään ja rakentamaan aamupalaa, kun voi hipsiä varpaisillaan eikä eka näky minkä kohtaa ole eiliset sotkut.
 
vierailija
Meillä on siivouspäivä ja useimmiten se on lauantai. Silloin tuuletetaan matot ja petivaatteet, vaihdetaan lakanat, imuroidaan, pyyhitään pölyt, luututaan lattiat ja siivotaan vessa. Pitkin viikkoa sitten imuroidaan tarpeen mukaan. Päivittäin siistitään pyyhkimällä pöytiä ja raivaamalla tavaroita paikoilleen. Pyykkihuolto ei kuulu meillä siivoukseen.
 
akava
Siis luuttuaako joku oikeesti 5 kertaa päivässä keittiönlattian??? Miten ihmeessä jaksatte vaihtaa kerran viikossa petivaatteet ja viedä ne joka kerta ulos?! Ja miten kylppäri voi likaantua niin paljon että sekin siivotaan kerran viikossa. Ei mene minun pieneen päähän :D
 
vierailija
Ei ole meilläkään viikkosiivousta. Ei todellakaan. Imuroin sulloin kun huomaan että jaahas, nyt pitäs imuroida. Kerran pari viikossa kuitenkin. Luuttuan lattiat silloin kun ne alkaa näyttää siltä että pitäs loppua heiluttaa. Pyyhin pölyt sitten kun alkaa ikävästi tv-tasosta paistamaan lapsen sormenjäljen pölyn seasta. Että näin mennään meillä. Siivoon sillon kun tarttee tai huvittaa.
 
Tämän ketjun aloittaja
Siis luuttuaako joku oikeesti 5 kertaa päivässä keittiönlattian??? Miten ihmeessä jaksatte vaihtaa kerran viikossa petivaatteet ja viedä ne joka kerta ulos?! Ja miten kylppäri voi likaantua niin paljon että sekin siivotaan kerran viikossa. Ei mene minun pieneen päähän :D
Meillä ei siis ole isoa keittiötä. Sillä jaksaa :D. En ota mitään moppia ja ämpäriä esille, vaan erillisen tiskirätin jolla käyn lattian läpi monta kertaa päivässä. Pesuaineen kera useinmiten.

Kuten blondi misu, tykkään herätä aamulla lapsi kainalossa kahvia keittelemään siistiin keittiöön ettei tunnu murusia varpaiden alla ja on muutenkin siistiä.

Kun sormiruokailija kasvaa, niin en takuulla tule luuttuamaan keittiön lattiaa montaa kertaa päivässä. Siihen ei nyt mielestäni kannata takertua :).
 
vierailija
Siis luuttuaako joku oikeesti 5 kertaa päivässä keittiönlattian??? Miten ihmeessä jaksatte vaihtaa kerran viikossa petivaatteet ja viedä ne joka kerta ulos?! Ja miten kylppäri voi likaantua niin paljon että sekin siivotaan kerran viikossa. Ei mene minun pieneen päähän :D
Viikottainen kylppärin siivous tarkoittaa meillä imuroimista ja luuttuamista. Pyykkiä kun kuivataan saunassa\kylppärissä ja taloudessa on koiria, niin kyllä sitä pölyä ja karvaa kerääntyy kylppäriinkin.
 
Meillä ei oo mitään viikkosiivousta tai tiettyä päivää milloin siivotaan. Siivotaan silloin kuin tarviaa ja huvittaa.Joku viikko imuroidaan ja luututaan samana päivänä ja joku toinen viikko sitten saatetaan siivota useempana päivänä.
 
vierailija
Ei oo viikkosiivouspäivää meilläkään. Valitettavasti se olen minä, joka siivoan, kun joku ylipäätään siivoaa meillä. Miehellä on vakivuorotyönsä ohessa 2 yritystä pyöritettävänä, joten mun huolehdittavaksi on sitten jäänyt 3 lasta ja huusholli (oman työn + yritykseni ohessa). Meillä on 3-kerroksinen talo, jonka kellaria ei imuroida kuin muutaman kerran vuodessa, siellä oleva sauna+kylppäri pestään kunnolla kerran vuoteen. Pyykkiä pesen joka päivä, mutta kaappiin saakka vaatteet ei aina ehdi vaan niitä otetaan pinosta suoraan. Ikkunat oon pessy viimeksi pari vuotta sitten ihan ulkopintaan saakka :D
Imuroin kun on pakko, joka viikko kuitenkin vähintään sen kerran keskikerroksessa, jossa eniten oleillaan. Yläkerta (=lasten huoneet) imuroidaan kerran kuussa. Keittiössä kyllä oon rätti kourassa joka ruuanlaiton yhteydessä, mutta lattiaa en pese kovinkaan usein. Petivaatteet vaihdan kerran pari kuussa, ulos en vie peittoja tai mattoja koskaan. Pesen kyllä muutaman kerran vuodessa tyynyt ja peitot.
Vessoja on meillä 2, miesten ja naisten. Minä siivoan naisten vessan kerta viikossa tai joskus harvemminkin. Mies siivoaa miesten vessan... kerran kuussa, sen jälkeen kun oon muistuttanu asiasta ja pöntön törkysyydestä.

Siivous ei vaan oo koskaan ollu se nro 1 mun huushollissa, aika menee siihen kun lasten kanssa touhuaa, luen paljon heille ja ihan vaan ulkoillaan ym. Ruuanlaittoonkin menee päivässä paljon aikaa, kun eineksiä en halua syödä vaan kaikki teen itse alusta alkaen. Lapset otan myös siihen mukaan ikänsä huomioiden. Meillä on tavarat hujan hajan ja hukassa, mutta onkos se niin nöpön nuukaa :D
 
vierailija
Minä en nyt oikein tajua näitä selityksiä, että viikkosiivous ajatuksena ahdistaa, eikä joillakin ole aikaa tai energiaa viikkosiivoukseen. Mutta samalla hengenvedolla sanotaan, että imuroidaan jatkuvasti ja siivotaan milloin mitäkin. Miksei se jatkuvasti siivoaminen sitten ahdista tai vie aikaa ja energiaa. Ei se viikkosiivous ole sen kummempaa, kuin että ne yhtä ärsyttävät, ahdistavat ja pakolliset siivoukset ajoitetaan yhdelle päivälle.
Minä olin vastaajista se, jolla ei ole aikaa. Meillä on suuri talo ja sen siivoaminen kokonaisuudessaan vie kaksi päivää, jos ihan joka paikasta pyhin pölyt, vien kaiken kartanolle, imuroin ja pesen lattiat. Meillä lapset harrastavat todella paljon. Asutaan sen verran kaukana, että joudun heitä kuskaamaan reeneihin. Usein vapaapäivälle(kin) sattuu kahden lapsen treenit, yhden toimintaterapia, toisen hammaslääkäri tai oma lääkäri tai jonkun kampaaja, yhden puheterapia, joku talkoovuoro tms. Myös kavereilleen joudumme (etenkin) talvella lapset viemään, koska asuvat kaukana. Vaikka tämän talon siivoaisi päivässä, ei sekään ole minulle mahdollista, koska homma keskeytyisi jatkuvasti, kun täytyy jotain jonnekin kuskata.

Usein, kun yritän viikkosiivousta tehdä, on päivä loppunut siinä vaiheessa, kun olen saanut vietyä matot ja petivaatteet pihalle, hakannut ne ja imuroinut lattiat. Seuraavalle päivälle jääkin sitten pölyjen ja lattioiden pyyhintä.

Tämän vuoksi imuroin joka välissä, pyyhin pölyjä joka välissä, pesen vessaa joka välissä, siivoan kaiket väliajat tai teen ruokaa tai pyykkään.

Niin ja jos joku ihmettelee, että mitä se mies sitten tekee, niin yleensä on iltavuorossa, kun olen vapaalla. Ja kaiken muun ajan tällähetkellä rakentaa.
 
vierailija
Meillä ei ole siivouspäivää, kaikki inhoaa sellaista montaa tuntia puunausta ja kuurausta. Siinä menee hyvä viikonloppu pilalle jos on vapaata. Joka päivä tehdään peruskotityöt ja sitten lisäksi n 10-15 min jotain lisähommaa vaihtuu vuodenaikojen mukaan. Koko porukka on tässä mukana nii kaikki tietää jo etukäteen että ei varttia kauempaa mee/nokka/pvä. Kun on työt, opiskelut, harrastukset ja kaikki nii ollaan totuttu siihenkin että aina ei jaksa ja koti on sekasin odottaen imurointia. Yleensä saadaan päivittäin nuo hommat tehtyä, mutta joskus on poikkeuksia.
 
säpäle harmaana
Minä olin vastaajista se, jolla ei ole aikaa. Meillä on suuri talo ja sen siivoaminen kokonaisuudessaan vie kaksi päivää, jos ihan joka paikasta pyhin pölyt, vien kaiken kartanolle, imuroin ja pesen lattiat. Meillä lapset harrastavat todella paljon. Asutaan sen verran kaukana, että joudun heitä kuskaamaan reeneihin. Usein vapaapäivälle(kin) sattuu kahden lapsen treenit, yhden toimintaterapia, toisen hammaslääkäri tai oma lääkäri tai jonkun kampaaja, yhden puheterapia, joku talkoovuoro tms. Myös kavereilleen joudumme (etenkin) talvella lapset viemään, koska asuvat kaukana. Vaikka tämän talon siivoaisi päivässä, ei sekään ole minulle mahdollista, koska homma keskeytyisi jatkuvasti, kun täytyy jotain jonnekin kuskata.

Usein, kun yritän viikkosiivousta tehdä, on päivä loppunut siinä vaiheessa, kun olen saanut vietyä matot ja petivaatteet pihalle, hakannut ne ja imuroinut lattiat. Seuraavalle päivälle jääkin sitten pölyjen ja lattioiden pyyhintä.

Tämän vuoksi imuroin joka välissä, pyyhin pölyjä joka välissä, pesen vessaa joka välissä, siivoan kaiket väliajat tai teen ruokaa tai pyykkään.

Niin ja jos joku ihmettelee, että mitä se mies sitten tekee, niin yleensä on iltavuorossa, kun olen vapaalla. Ja kaiken muun ajan tällähetkellä rakentaa.
Nyt kyllä vielä enemmän ihmettelen, miten tuon rumban keskellä ehtii ja viitsii työpäivän jälkeen vielä viedä mattoja pihalle ja pestä lattioita. Minä en kyllä pystyisi tuohon. Olen liian laiska pesemään joka viikko lattioita tai ylipäätään siivomaan isoa taloa. Hurjilta kuulostaa teidän viikottaiset siivousmäärät.
 

Yhteistyössä