Onko kellään nukkunut esikoinen vanhempien huoneessa, vaikka vauva on syntynyt?

Ja jos on, niin miten se on sujunut? Onko esikko herännyt kaikkiin vauvan itkuihin?

Meillä siis esikoisella on oma sänky omassa huoneessa, mutta viime aikoina hän on nukkunut niin huonosti, että lähes joka ikinen yö hänet on haettu meidän väliimme. Tulevaisuudessa ei varmaankaan voi nukkua siinä, koska esikkoakin nukutettiin meidän sängyssämme vauvana, ja luulen, että sama on helpointa nytkin, kun kakkonen syntyy.

Olenkin siis miettinyt, että siirtäisimme sen esikon sängyn meidän huoneeseen, ja hän ja vauva nukkuisivat kumpikin siellä. Tietenkin esikko heräisi vauvan itkuihin, mutta ehkäpä ei välittäisi niistä, jos näkisi mikä on homman nimi (äiti antaa tisua vauvalle). Epäilen, että hän heräisi joka tapauksessa vauvan itkuun, koska huoneiden välillä vain n. 10 m, huonot äänieristykset, ja muutenkin todella herkkäuninen ollut viime aikoina. Sitten miehen tarvitsisi pomppia siellä esikon huoneessa häntä rauhoittamassa koko ajan, eikä sitä viereenottomahdollisuuttakaan olisi, kun vauva olisi jo siellä meidän sängyssä.

Toinen vaihtoehto on se, että vauva nukkuu omassa pinniksessään meidän sängyn vieressä, ja esikko edelleen meidän välissä, mutta suoraan sanoen en kyllä usko, että siitä tulee mitään, koska ainakin viimeksi se tissille nukahtaminen on välttämättömyys sekä mulle että vauvalle, ja muutenkin makuullaan imettäminen olis kyllä tosi hankalaa jos esikko olis siinä vieressä. Sekä esikon sänky että pinnis ei mahdu meidän huoneeseen samaan aikaan, makkari on siis tosi ahdas.

Esikko on 2 v 5 kk kun vauva syntyy, ja olin ajatellut, että he voisivat sitten samaan aikaan siirtyä sinne lastenhuoneeseen nukkumaan, eli kun vauva olis n. 6 kk tai jotain sinne päin. Mutta mahtaako siitä tulla mitään, jos esikko tottuu nukkumaan meidän huoneessa tässä vaiheessa elämää?

Esikoinen on siis n. 5 kk iästä nukkunut omassa huoneessaan ihan tyytyväisenä, tää meidän välissä nukkuminen on alkanut vasta viime kuukausina, uuden sängyn hankinnan ja uuden päiväkodin aloituksen myötä. Hänellä on nyt sellainen äiti-isi-vaihe, että ei sais vessassakaan käydä yöllä, vaikka aiemmin on ollut todella itsenäinen neiti.

Ja juu, mä tiedän, että joku varmaan kertoo, miten järjetöntä on nukuttaa ton ikäistä välissä, jos kerran aiemmin on nukkunut jo yksin, mutta kaikkien meidän on pakko nukkua, eikä kukaan jaksa siellä esikoisen huoneessa 5 kertaa yössä ravata häntä rauhoittelemassa. En myöskään kovin mielelläni jakaisi perhettämme niin, että toinen vanhempi nukkuu toisen lapsen kanssa ja toinen toisen.

Ehdotuksia, ajatuksia?
 
vieras
Ei esikoinen, mutta kakkonen. Siirrettiin takaisin meidän huoneeseen, kun en jaksanut sitä jatkuvaa yöheräilyä ja vaeltelua, meidän huoneessa nukkui sitten ongelmitta omassa sängyssään. Vauvalla oli oma sänky, samaa sänkyä en suosittele, ainakin, jos on vähänkään yhtä pyöriväinen kuin meidän kakkonen.
 
Nukutaan
Meillä on 3-vuoden ja 4:n kk:n ikäiset tytöt, jotka nukkuvat molemmat makuuhuoneessamme. Alun muutamat viikot minä nukuin vauvan kanssa olohuoneen sohvalla ja isä esikoisen kanssa makkarissa, mutta sitten siirryttiin kaikki samaan huoneeseen. Lapset nukkuvat hyvin, samoin minä, mutta nyt mies on siirtynyt olohuoneen sohvalle...
 
Iloinen Possu
Me ollaan aina nukuttu ja nukutaan edelleen samassa huoneessa kaikki. Esikoinen on nyt 2v9kk ja kuopus 10kk. Jos pienemmän itku jatkuu tosi pitkään niin sitten esikoinen herää, mutta pitää olla kipuitkua tms että niin käy. Ja silloin minä menen pienemmän kanssa alakertaan niin saavat esikoinen ja mies nukkua.
Minä siirtäisin esikoisen sängyn takaisin teidän huoneeseen ja jos mahdollista niin sivuvaunuksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vauvalla oli oma sänky, samaa sänkyä en suosittele, ainakin, jos on vähänkään yhtä pyöriväinen kuin meidän kakkonen.
Samaa sänkyä siis kenelle? Vanhemmille ja isommalle lapselle, vanhemmille ja vauvalle, vai isommalle lapselle ja vauvalle?

Meinaan laittaa kovan kantokopan tuohon meidän väliin vauvalle, niin vauva pysyy turvallisesti kolossaan, eikä miehen tarvii pelätä kääntyvänsä vauvan päälle.
=)

Meidän esikoinen on NIIIIIIN hurja nukkuja, että hän on lähes hengenvaarallinen kaikille jotka nukkuvat hänen lähellään (seilaa pitkin poikin tyynypäästä jalkopäähän ja potkii koko ajan), joten ei tulis mieleenkään nukuttaa esikkoa ja vauvaa samassa sängyssä. :D
 
tiltu
me nukumme kaikki samassa huoneessa edelleen eli vanhemmat ja kaksi lasta 3 ja 1 vuotiaat. meillä ei esikko häiriintynyt vauvan itkusta, vaikka kyllä minä otin vauvan kainaloon ja lähdin muualle rauhoittelemaan, jotta hän helpommin rauhoittui esim rinnalle. eikä kyllä kakkonenkaan häiriinny esikon itkusta.

apnä ottaisin sen esikon nukkumaan samaan huoneeseen, koska lapsi ei nähtävästi ole halukas eikä valmiskaan nukkumaan yksin.
 
Vanhempi poika tunki takaisin meidän makuuhuoneeseen kun vauva syntyi.
Olimme juuri muuttaneet ja hieman taisi tulla pupu pöksyyn uudessa huoneessa.
Kauan ei aikaa mennyt kun tahtoi taas takaisin omaan huoneeseen.
 
Päivi
Tiedän perheitä joissa on nukuttu tai nukutaan kaikki samassa makuuhuoneessa ihan tuonne 10 vuoden tietämiin.
Lapsilla silti omat huoneet leikkeihin,läksyihin jne.
Minusta ihan ihanaa.
Näyttää siltä,että alkaa olla sellaista kahtijakoa perheissä.
On perhepeti-ihmisiä ja sitten näitä joissa jo vastasyntyneestä laitetaan kaikki perheenjäsenet omiin lokeroihinsa.

Minusta teette niinkuin teidän perheestä hyvälle tuntuu...uskoisin,etä vanhempi lapsikin osaa nukkua vaikka vauva samassa huoneessa.Vaistoaa turvallisuuden vaikka äänihäiriöitä olisi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Samaa sänkyä siis kenelle? Vanhemmille ja isommalle lapselle, vanhemmille ja vauvalle, vai isommalle lapselle ja vauvalle?
No ainakaan niille lapsilleyhdessä tai meidän tapauksessa myöskään vanhemmille ja isommalle lapselle, alunperin sänky tuotiin varsinaisesti siksi, etten saanut viereen vaeltaneen isomman pyöriessä nukuttua, kun siihen vielä vauva herätteli syömään, olin kuin zombie päivät.

Meillä onneksi on iso makuuhuone, mahtui parisänky ja yhdessä vaiheessa kaksi täysmittaista lastensänkyäkin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Samaa sänkyä siis kenelle? Vanhemmille ja isommalle lapselle, vanhemmille ja vauvalle, vai isommalle lapselle ja vauvalle?
No ainakaan niille lapsilleyhdessä tai meidän tapauksessa myöskään vanhemmille ja isommalle lapselle, alunperin sänky tuotiin varsinaisesti siksi, etten saanut viereen vaeltaneen isomman pyöriessä nukuttua, kun siihen vielä vauva herätteli syömään, olin kuin zombie päivät.
No minä, yllättävää kyllä, nukun paremmin jos tuo pyörremyrsky-esikoinen on meidän välissä, kuin että jos olisi omassa huoneessaan. Mä niin VIHAAN sitä huoneesta toiseen juoksemista yöllä, että joskus en saa edes unta, kun pelkään vaan, että kohta se kuitenkin taas itkee. Omasta sängystään joskus myös tipahtelee lattialle... että rauhallisempaa se uni kuitenkin mulla on, kun vaan raotan silmiä, että ai jaa, tuolla jalkopäässä se nyt potkii poikittain, kaikki siis hyvin... :D
 
**
me nukutaan kaikki yhdessä. Esikoinen on 2 ja puol vee ja kakkonen puolvuotias. Meillä on isompi sivuvaunussa että on enempi tilaa, tosin poika kömpii yleensä isin selän päälle nukkumaan :D Iskä on pojan ja vauvan välissä ja mä reunalla, paras järjestys näin. Poika ei oo mitenkään häiriintynyt vauvasta kun eihän se siinä äitin kainalossa mitään itkeskele.
 
Meillä oli molemmat aluksi mun viekussa koska esikoinen söi vielä kerran yössä kun kuopus syntyi. Heräsivät aina omia aikojaan mutta eivät ikinä toistensa ääniin.
Yhdessä lapset sitten siirtyivät omaan huoneeseen kaksin kun kuopus oli n.6kk ja yösyötöt molempien osalta ohi.
 
v
Siirtäisin esikoisen sängyn samaan makuuhuoneeseen. Meillä tehtiin niin. Aluksi vauvojen synnyttyä esikoinen nukkui vieressä 4 kuukautta, kunnes tajusimme siirtää hänen sänkynsä samaan huoneeseen. Kaksoset olivat 10 kk, kun lapset siirrettiin omiin huoneisiinsa nukkumaan.

 
**
Ihme touhuu mun mielestä, jos lapset nukkuu samassa sängyssä, kuin vanhemmat! Ja vauvalle vieläpä erittäin vaarallista! Meilläkin oltiin samassa huoneessa toki kaikki, mutta jokaisella oma sänky, myös vauvalla siinä käden ulottuvilla ihan ison sängyn vieressä.
Aikanaan kaikki loppuu, ja lapset kasvaa ja menee mielellään omiin huoneisiinsa.
 
Piika-äiti
Meillä oli pitkähkä aika, melkein pari vuotta, jolloin minun vieressäni "sivuvaunussa" nukkui esikoinen, isän vieressä sivuvaunussa toinen ja meidän keskellämme uinui vauva. Ja kaikki nukuimme hyvin ja olimme tyytyväisiä.
 
on nukkunu ja yhä nuo 2,5v ja 4v nukkuvat samassa makkarissa kuin me. ehkä pari ekaa yötä esikoisella meni kummastellessa, ja nykyään heräilee jos pikkusisko itkee painajaisia tms (kun taas pikkuneiti ei lotkauta korvaansakaan kun isoveli joskus parkuu..). mutta sangn rauhaisat yöt ollu.. tai no, tasaisen valvotut :D
 
Esikoinen oli 1v8kk kun kuopus syntyi. Nukkui omassa pinnasängyssään edelleen meidän kanssa eikä heräillyt sen kummemmin vauvan yösyömisiin. Kaikista helpoin ratkaisu ollut ja itselläkin parempi mieli kun ei tarvinnut pomppia eri huoneessa ja enkä olisi kyllä eri huoneeseen raaskinut noin pientä laittaakaan. Hankalimpina öinä vauva ja jompikumpi vanhemmista olivat eri huoneessa evakossa, mutta siis yleisesti meillä on nukuttu pitkään samassa huoneessa. Molemmilla oli pitkään omat pinnasängyt.
 
vieras
Esikko nukkui tosi huonosti yksin, mutta sisarustensa kanssa loistavasti, joten ensimmäiset 4 vuotta nukkui meidän kanssa samassa huoneessa. Ei ongelmia ollenkaan. Kaikki saivat nukuttua ja kukaan ei heräillyt yöllä, eikä tullut meidän väliin. Meillä kyllä nukutaan sikeästi, eikä paljon huudeltu öisin.
 
salla
meillä nukuttiin kaikki 4 samassa huoneessa kunnes kuopus täytti 2. esikoinen ei herännyt kuopuksen kitinöihin, kuopus sen sijaan saattoi herätä jos esikoinen kitisi yöllä. ja kaikki nukkuivat omissa sängyissään.
 
vaimo
Jännästi kirjoitettu "esikoinen ja vauva", siis oletatko, että kaikilla on kaksi lasta?
Meillä on nukkunut aina edellinen ja joskus kaksikin edellistä meidän huoneessa, kun vauva on tullut siihen lisäksi. Eivät ole heräilleet vauvan takia.
 

Yhteistyössä