onko kellään samanlaista kokemusta?

jto
Hei! Olen 19-vuotias ja toista kertaa raskaana, viime raskaus meni kesken ja nyt olen 5 viikolla. Jotenki pelottaa, että meneekö tämäkin kesken, kun vielä poltan tupakkaa? Yrittänyt olen lopettaa,mutta helpommin sanottu kuin tehty.:(
 
Vaikka raskaus ei menisi kesken, lapsi on alttiimpi kaikenlaisille kehityshäiriölle ja synnyttyään sillä saattaa olla vierotusoireita nikotiinista---> itkee paljon.
Eräs tupakoiva äiti sai keskenmenon, lapsi kuoli kohtuun, sen jälkeen syntyi lapsi noin rv 30 oli pitkään sairaalassa, ja seuraavakin lapsi syntyi ennen aikojaa kotona kerkesi olemaan joitakin viikkoja kunnes kuoli. (Sen verran ulkopuolinen olen etten tiedä tarkemmin mihin)
Tässä tapauksessa ei varmaankaan ole kyse vaan tupakasta, mutta sekin varmaan osa syyllinen.
 
Ite olin jo toisella kuulla ku tein raskaustestin (ja huomasin siis et oon raskaana :D) ja olin polttanu koko ton kaks kuukautta, mut lopetin kyl samantien. Onneks meidän tapauksessa ei ehtiny mitään tulemaan.
Mut tottahan toi on et tupakointi vaikuttaa siihen et sille lapselle saattaa tulla jotain siit tupakasta, ja just toi et kun se syntyy nii vierotusoireet. Ja riski keskenmenoon suurentuu. Toivottavasti saat mahdollisimman hyvät lähtökohdat lapsellesi, varsinkin noin terveyden kannalta.
 
öhöm,ihan vaan sitä tulin sanomaan että älä turhaan ressaa siitä tupakasta,sillä toisin kuin täällä on sulle sanottu.niin tupakka EI AIHEUTA kehityshäiriöitä tai aiheuta kohtukuolemia itsessään.tupakka ALTISTAA vauvan pienemmälle syntymäpainolle ja jos poltat koko raskauden ajan niin vauva saattaa kärsiä vierotusoireista. tutkittu on myös että tupakointi ei itsessään altista koliikille,vaan koliikkia jopa esiintyy enemmän tupakoimattomien äitien vauvoilla. :) en siis todellakaan kannusta tupakan polttoon raskauden aikana,mutta väärin on myöskään pelotella kohtukuolemilla jne..
 
Lapseni syntyi 10/2009, ja kun raskaudesta sain tietää niin lopetin siltä seisomalta. Koko raskauden aikana poltin max 10 kpl.

Eräs tuttuni joutui viime joulukuussa käynnistykseen koska pelättiin ettei istukka toimi synnytykseen asti, johtuen kun odottaja oli polttanut liikaa tupakkaa. Mutta kuulemani mukaan lapsi kuitenkin on täysin terve :)
 

Yhteistyössä