Onko kenelläkään maatilaa?

Millainen tila, viljely, lypsylehmiä, emolehmiä, sikoja vai mitä? Miltä tulevaisuus näyttää eli luotatko maatalouden tulevaisuuteen? Itseä niin kiinnostaisi lihanautojen kasvatus, mutta tulevaisuus mietityttää että kannattaako tehdä investointeja.
 
unelmissa on :) pitää vaan oottaa et yks vanhus kuukahtaa (sori kärkäs sanavalinta, mut.. onjoo )

sinne tulis kanoja, ja anopin heppa ehkä hoitoon. mä sit hoitasin sitä aamusin ja iltasin ettei anopin tartte tulla sinne :D lehmiä en tiiä saisko sinne mahtumaan, mut kesälehmäks :) luotan maatalouden tulevaisuuteen kun ihmiset kohta alkaa tajuamaan miten tärkeetä se on.

mullon muute sellasta sisäpiirin tietoa että kyllä kannattaa alkaa nyt heti. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
unelmissa on :) pitää vaan oottaa et yks vanhus kuukahtaa (sori kärkäs sanavalinta, mut.. onjoo )

sinne tulis kanoja, ja anopin heppa ehkä hoitoon. mä sit hoitasin sitä aamusin ja iltasin ettei anopin tartte tulla sinne :D lehmiä en tiiä saisko sinne mahtumaan, mut kesälehmäks :) luotan maatalouden tulevaisuuteen kun ihmiset kohta alkaa tajuamaan miten tärkeetä se on.

mullon muute sellasta sisäpiirin tietoa että kyllä kannattaa alkaa nyt heti. :whistle:
mulla on kaikki vielä haave ja suunnitteluasteella. Koulua olisi vielä kolme vuotta jäljellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
upeaa jos joku jaksaa alkaa yrittää suomalaisen ruan puolesta.
(entinen tilallinen tai tilallilsen mies,pitkä tarina miksi emme enään)
jaksatko edes lyhyesti kertoa? :)
vanha sukutila.Mies ja hänen veljensä jatkajina.Kemiat on kuin yöllä ja päivällä.Riitoja,uhkailuja minun syyttelyä(vaikka kaikki oli jo alkanut ennen minua)Toisen taloon tullaan ilman lupaa ja jne.
 
Oli 7 vuotta emakoita ja kiitti, se riitti.
Laajnnettiin 40 emakosta 120 kun tultiin tilalle ja taas oltyiin kohdassa, että olis pitäny laajentaa. Töitä 24/7 ja lapsiperheiden valitus siitä, ettei pääse mihinkään nauratti. Lapsen kanssa pääsee vaikka matkoille, mutta kouitappa niiden elukoiden kanssa....
Niin että nyt mula on 15 hehtaaria peltoa ja sekin on viljelysopimuksella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
Joo se on tää nykymailman menon ongelma että kaikki pitää olla niin kovin suurta!Koneet on kalliimpia kuin talot ja jne.
sellaistahan meno on. täytyy tehdä paljon paljon laskelmia ja miettiä mitä haluaa elämällään tehdä. Koulun jälkeen voisin niin helposti hakea töitä esim. joksikin eu-paperi pyörittäjäksi, mutta kun niin paljon haluttaisi pitää nautoja. Ei lypsylehmiä, kun on niin paljon sitovampaa ja siinä niitä kalliita koneita sitten onkin, paljon ja monenlaisia.
 
lihakarja saattaakin olla hyvä vaihtoehto.Mutta onkos sitten se heidän ruoka omasta pellosta vai millä keinoin jos saan udella?
Sitovaa se lihakarjakin on mutta ei niin vaarallista ole myöhästyä navetasta kuin lypsävien kanssa eikä ole tuota poikimista yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
lihakarja saattaakin olla hyvä vaihtoehto.Mutta onkos sitten se heidän ruoka omasta pellosta vai millä keinoin jos saan udella?
Sitovaa se lihakarjakin on mutta ei niin vaarallista ole myöhästyä navetasta kuin lypsävien kanssa eikä ole tuota poikimista yms.
Nämä mun ajatukset on enemmän haavetasolla ja vasta vuoden opinnot takana niin en ole muuta kuin pyöritellyt ajatuksia. Luultavasti kävisin sitten vielä töissä tilan ulkopuolellakin. Ruokintaa en ole paljoa vielä opiskellut ja tila jonka saisin helposti haltuuni on niin pieni ettei pellot riittäisi kovinkaan suureen omaan rehun tuotantoon. Nämä on niin kiinni niistä laskelmista joita alan tekemään kun saan lisää tietoa kaikesta, periaatteessahan maatalouden pitäisi olla kannattavaa jos sitä osaa oikein pyörittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
lihakarja saattaakin olla hyvä vaihtoehto.Mutta onkos sitten se heidän ruoka omasta pellosta vai millä keinoin jos saan udella?
Sitovaa se lihakarjakin on mutta ei niin vaarallista ole myöhästyä navetasta kuin lypsävien kanssa eikä ole tuota poikimista yms.
Nämä mun ajatukset on enemmän haavetasolla ja vasta vuoden opinnot takana niin en ole muuta kuin pyöritellyt ajatuksia. Luultavasti kävisin sitten vielä töissä tilan ulkopuolellakin. Ruokintaa en ole paljoa vielä opiskellut ja tila jonka saisin helposti haltuuni on niin pieni ettei pellot riittäisi kovinkaan suureen omaan rehun tuotantoon. Nämä on niin kiinni niistä laskelmista joita alan tekemään kun saan lisää tietoa kaikesta, periaatteessahan maatalouden pitäisi olla kannattavaa jos sitä osaa oikein pyörittää.
Niin mikä lasketaan kannattavaksi.Ja mikä ei.Alkuun on paljon investointeja ja yllätyksiä saattaa tulla kun kyse on koneista karjasta ja niin pois päin.Aika paljon olen kuullut että tilan pitäminen kannattaa kun kyseessä on isompi tila.Pien tilat ei oikein jaksa tässä mailman menossa.Tiedän yhden tilallisen tässä meidän lähipiirissä jolla ei ole oikeasti velkaa.Mutta tähän tilanteeseen pääsyyn on mennyt 30vuotta.

Mutta minä ainakin ihannoin ihmisiä jotka tekee työtä suomalaisen ruan puolesta!Tsemppiä!
 
Pientila jossa ei ole elukoita, sellainen löytyy täältä. Tai no, onhan meillä noita koiria ja kissoja...
Suomenhevonen ja russi on tulevaisuuden haaveissa. Talli ja laitumetkin on valmiina, niille vaan ei ole ainakaan pariin vuoteen aikaa.

Lapset toivoisi kovasti kanoja ja pari lammasta lemmikiksi, mutta se taitanee jäädä heidän ikuiseksi haaveeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
lihakarja saattaakin olla hyvä vaihtoehto.Mutta onkos sitten se heidän ruoka omasta pellosta vai millä keinoin jos saan udella?
Sitovaa se lihakarjakin on mutta ei niin vaarallista ole myöhästyä navetasta kuin lypsävien kanssa eikä ole tuota poikimista yms.
Nämä mun ajatukset on enemmän haavetasolla ja vasta vuoden opinnot takana niin en ole muuta kuin pyöritellyt ajatuksia. Luultavasti kävisin sitten vielä töissä tilan ulkopuolellakin. Ruokintaa en ole paljoa vielä opiskellut ja tila jonka saisin helposti haltuuni on niin pieni ettei pellot riittäisi kovinkaan suureen omaan rehun tuotantoon. Nämä on niin kiinni niistä laskelmista joita alan tekemään kun saan lisää tietoa kaikesta, periaatteessahan maatalouden pitäisi olla kannattavaa jos sitä osaa oikein pyörittää.
Niin mikä lasketaan kannattavaksi.Ja mikä ei.Alkuun on paljon investointeja ja yllätyksiä saattaa tulla kun kyse on koneista karjasta ja niin pois päin.Aika paljon olen kuullut että tilan pitäminen kannattaa kun kyseessä on isompi tila.Pien tilat ei oikein jaksa tässä mailman menossa.Tiedän yhden tilallisen tässä meidän lähipiirissä jolla ei ole oikeasti velkaa.Mutta tähän tilanteeseen pääsyyn on mennyt 30vuotta.

Mutta minä ainakin ihannoin ihmisiä jotka tekee työtä suomalaisen ruan puolesta!Tsemppiä!
Näinhän se on, mutta katsellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 

Yhteistyössä