Onko kenellekään käynyt niin, että synnytyksessä supistuksen aikana vauvan sydänäänet laskee?

  • Viestiketjun aloittaja vaivaamaan on jäänyt
  • Ensimmäinen viesti
samoin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oli sama tilanne, ei sektiota. Sanottiin kyllä, että sektio on mahdollinen jos vauva ei muuten ala syntyä. Napanuora oli meidänkin tytöllä kaulan ympärillä ja siksi sydänäänet siis laskivat.
just kuin minun kynästäni
 
Ekan ja tokan kohalla lopulta sydänääneet hävis kokonaan supistusten aikana.
Supistuksia tuli kokoaja (toista vuorokautta pitkällä ) ja paikat ei auennu, joten sit mentiin kiireellä sektioon. Siis molempien isojen kohalla meni samalla kaavalla. Esikon kohalla ooteltiin pitempään, keskimmäisellä lähettiin vähä aiemmin.
Kolmas sit suunitellulla sektiolla.

Ekalla on dysfasia, laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja monet muut, keskimmäisellä ääntämishäiriö, puheen- ja kielen kehityksen viivästymä. Muuta ei (vielä ) oo diagnosoitu.
Kolmannella ei mitää erityisvaikeutta missään.
Koskaa kukaan lääkäri ei myöntäny et ois synnytyksestä johtuvaa nää isojen ongelmat.
 
ap
Niin tämä minunkin synnytys oli käynnistetty, eikä missään vaiheessa kiirettä pidetty niinkuin joillekin on täällä tehty. Puolitoista tuntia kesti ponnistusvaihe. Mutta vauvan päähän kyllä laitettiin se härpäkkä, mittako se hapetusarvoa vai tarkemmin sydänääniä? Tässäkin ketjussa samassa tilanteessa olevilla on ollut eri lopputuloksia. Eihän tällä tietysti enää mitään väliä ole, mutta kun vain on jäänyt mieleen pyörimään, vaikka synnytyksestä on jo pian 2,5 vuotta.
 
hup
Alkuperäinen kirjoittaja hup:
Minulla laski molempien lasten sydänäänet supistusten aikana. Esikoiselta hävisi ponnistusvaiheessa supistuksien aikana sydänäänet kokonaan. Supistusten välissä palautuivat kyllä. Kahden sellaisen supistuksen jälkeen, jossa sydänäänet hävisivät, kovassa kiireessä sitten avustettiin vauva ulos imukupilla.
Kuopuksella laski sydänäänet supistuksen aikana noin 30, eivätkä supistusten välilläkään nousseet yli 60. Hätäsektio tehtiin.
Lisään vielä, että esikoisella oli myös napanuora kaulan ympärillä, mutta ei kuulemma johtunut siitä, kun oli ihan löyhästi. Se on kuulemma myös todella yleistä ja normaalisti ei siheuta mitään ongelmia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin tämä minunkin synnytys oli käynnistetty, eikä missään vaiheessa kiirettä pidetty niinkuin joillekin on täällä tehty. Puolitoista tuntia kesti ponnistusvaihe. Mutta vauvan päähän kyllä laitettiin se härpäkkä, mittako se hapetusarvoa vai tarkemmin sydänääniä? Tässäkin ketjussa samassa tilanteessa olevilla on ollut eri lopputuloksia. Eihän tällä tietysti enää mitään väliä ole, mutta kun vain on jäänyt mieleen pyörimään, vaikka synnytyksestä on jo pian 2,5 vuotta.
Itse jouduin siksi sektioon, että paikat olivat niin kiinni ettei vauavn päähän saanut kiinni tarkempaa mittausta.
 
Mulla kans laski pojan sydänäänet supistune tullen meni punaselle käyrälle. epparin saatuani, kokeilivat mis kohtaa poika on ja ei ollu laskenu alaspäin. joten ottivat imukupin ja repivät ulos ei ollu napanuoraa sanoivat vaan että lantio ei ollu tarpeeks levee..
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Minsku82:
Mulla kans laski pojan sydänäänet supistune tullen meni punaselle käyrälle. epparin saatuani, kokeilivat mis kohtaa poika on ja ei ollu laskenu alaspäin. joten ottivat imukupin ja repivät ulos ei ollu napanuoraa sanoivat vaan että lantio ei ollu tarpeeks levee..
Hui kun kuulostaa pahalle. :( Ja revitään väkisin koska lantio ei ole tarpeeks leveä, vähän ristiriitaista. Kaikkea naiset joutuukin kestämään, tokko olis miehistä synnyttään.
 
Eka käynnistettiin ja sydänäänten laskun plus pysähtyneen synnytyksen takia sektioon päädyttiin. Pisteitä tyttö sai täydet kymmenen. Toinen käynnistyi itsestään ja synnytys oli pitkä. Vauvan liikkeitä piirtyi koko ajan niin paljon käyrälle, että se kuulemma kertoi jonkinlaisesta ahdingosta. Sitten jossian kohtaa alkoi tulla sydänkäyrän laskuja ja pari kertaa tuli sellainen kohta, että minut käskettiin todella nopeasti kontalleen, koska vauvan sykkeet laskivat niin pahasti. Oli todella stressaavaa kun tuijotteli sitä sykelukemaa ja jännitti, että josko syke taas radikaalisti putoaisi. Mulle sanottiin, että supistuksen aikana sykkeet saavatkin laskea, mutta jos sykkeet eivät supistuksen jälkeen enää palaudu, niin se on huono juttu. Sektioon sitten päätyi toinenkin synnytys, kun sykkeet eivät lopulta enää korjaantuneet supistuksen mentyä ohitse ja synnytys ei edennyt. Tyttö sai kuitenkin yhdeksän pistettä ja sen yhden menetti väristä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin tämä minunkin synnytys oli käynnistetty, eikä missään vaiheessa kiirettä pidetty niinkuin joillekin on täällä tehty. Puolitoista tuntia kesti ponnistusvaihe. Mutta vauvan päähän kyllä laitettiin se härpäkkä, mittako se hapetusarvoa vai tarkemmin sydänääniä? Tässäkin ketjussa samassa tilanteessa olevilla on ollut eri lopputuloksia. Eihän tällä tietysti enää mitään väliä ole, mutta kun vain on jäänyt mieleen pyörimään, vaikka synnytyksestä on jo pian 2,5 vuotta.
Sydankayrasta seurataan montaa asiaa, ei pelkastaan syketiheytta. Jos sydanaanten laskut tapahtuu pelkastaan supistusten aikana, synnytys on kaynnissa ja etenee hyvin, lapsivesi on kirkasta eika muita riskitekijoita ole seka kayra muuten normaali, voidaan aivan rauhassa odotella. Yhden asian perusteella on nain palstan valilla huono arvioida, mutta kylla siella synnarilla yleensa tiedetaan, mika on milloinkin paras tapa toimia.
 
vieras
Ensimmäisen kohdalla sydänäänet laskivat ensin kovasti ja lopulta ne aina katosi supistuksen tullessa... sit tuli hoppu kun kun sydänäänet ei tahtoneet palata supistuksen jälkeen ja imukupilla otettiin tyttö pois. Napanuora ei ollut kaulan ympärillä, vaan mulla kuulemma niin ahdas lantio, että vauva juuttui kiinni... Tyttö ei huutanut kun syntyi ja hänet kiidätettiin heti happi/lämpökaappiin... Sininen oli ja eka parkasu tuli vasta käytävällä. Hirveä kokemus :/
 
Nyt tämän neljännen kohdalla komennettiin kontilleen ja annettiin happiviikset jotta vauvan sydänäänet korjaantuis. Synnytin alakautta, vauvalla oli napanuora kolmesti kaulan ympärillä ja vielä vartalonkin ympärillä kerran.
 
vieras
Synnärille mennessäni supisteli ja käyrillä huomattiin sydänäänten laskua supistuksen aikana. Lääkäri päätti puhkasta kalvot, jotta vauvalle saatiin sydänanturi päähän. Sen kummempia ei ehditty sitten miettiä, kun mulle tuli noin 10 minuutin kestosupistus ja sen myötä sitten syntyi vauvakin. Napanuora ei ollut kaulan ympäri, joten en tiedä, mistä sydänäänten lasku johtui.
 
mammax3
Nimenoman se on merkityksellistä, miten syke supistuksen jälkeen palautuu. Jos palautuu hitaasti, voi tulla hätä, jos suht nopeasti, kaikki ok.

Itsellä ekan kanssa dippasi käyrät liikaa jo ennen kuin varsinainen synnytys oli käynnissä (oli istukkakomplikaatio, minkä takia seurattiin jo silloin kun oli jotain esisupistelua) -> leikkaus. Kaksi seuraavaa synnytystä alakautta, mies kommentoi jälkikäteen, että molemmissa putosi ponnistusvaiheessa vauvan sykkeet alimmillaan tasolle 30-40/min. Molemmilla oli nuora kaulan ympärillä, mutta terveet tytöt sain. :)
 
vieras
Esikoisella laski. Jouduin olla peffa pystyssä, sain happi viikset. Lääkäri viivytteli imukupin kanssa ja lapsi syntyi surkein pistein. Lääkäri pahoitteli liian hidasta toimintaa ja vaakuutti samalla, että lapselle ei tullut minkäänlaista aivovauriota.. Tilanne pitkittyi ja minusta olisi kuulunut mennä sectioon. Synnytyssalissa oli loppuvaiheessa 4 kätilöä (2 painoi mahasta ja kaksi oli ottamassa vauvaa vastaan) ja 2 lääkäriä. Taju meni kankaalle jossain välissä ponnistusta.
 
"Pelottaa"
Minulla kaksi synnytystä takana joista toinen hätäsektio kun sydänäänet laskivat. Terve lapsi syntyi.
Toinen synnytys samanlainen oli sektiovalmius, vauba syntyikin sitten hetkessä , napanuora tiukasti kaulalla ja sunnutyksen jälkeen tulikin komplikaatioita vauvalle :(
Nyt odotan lasta taas ja pelkään tätä samaa ;( Onko mahdollista että taas tulee samanlainen synnytys? En tiedä miten päin olisin kun mietin näitä kokemuksia. Onko kokemusta?
 
"nonni"
Esikoisen synnytyksessä kävi niin, että sykkeet alkoi laskea supistusten aikana. Mun piti olla paljon polvillani ja heiluttaa kroppaa ja lanteita. Hätäsektioon valmistauduttiin, paperit täytettiin ja verinäytteet otettiin, mutta lapsi syntyi kuitenkin alakautta. Loppuvaiheen sykkeistä en enää tiedäkään, lapsi myös juuttui muutamaksi minuutiksi synnytyskanavaan. Napanuora oli 2x tiukasti kaulan ympärillä, se leikattiin heti kun pää syntyi, ja lapsi sininen ja hiljainen syntyessään. Apgar 5p alussa, 2min päästä 7 ja 5 minuutin päästä (vai oliko 10, en muista enää, eikä korttiakaan ole tässä) 8. Lapsi on nyt 5v ja puheenviivästymää on, ja jonkinlaista kuullun hahmottamisen vaikeuttakin. Mulle on ainakin sanottu, että on hyvinkin mahdollista, että synnytyksestä johtuvat. Varmaksihan sitä ei tietenkään voi kukaan sanoa, mutta esim. mitään perinnöllistä taustaa ei ole.

Kuopus syntyi normaalisti, ei mitään häikkää sykkeissä koko aikana. Napanuora oli myös 2x kaulan ympärillä, mutta niin löyhästi, että siitä ei ollut mitään haittaa, sen sai helposti kiepsautettua siitä pois.
 
Mun tokalla vaavilla jäi joka viides lyönti välistä ja joka supistuksella sydänäänet dippaili melko lailla. Sain supistuksia aina kaksi peräkkäin. Lääkäri otti verinäytteitä vauvan päästä kesken avautumisvaiheen ja siitä todettiin että hapetuksessa ei ole ongelmaa, joten poika syntyi ihan normaalisti alakautta. Napanuora oli kaulan ympäri mutta hyvin löyhästi, eli sen ei pitänyt ainakaan olla syynä.
 
"vieras"
Napanuorastahan tuo nimenomaan johtuu. Minulle kävi niin että synnytystä koitettiin käynnistää ja heti ensimmäisen supistuksen aikana (niin pieni supistus etten itse tuntenut yhtään mitää) sikiön sydän äänet romahtivat alle 40. Kiireelliseen sectioon jouduin. Ilmeisesti sinun tapauksessasi syke ei ole laskenut niin paljoa, että olisi ollut tarvetta mihinkään toimenpiteisiin. Pieni sykkeenvaihtelu kuuluu asiaan synnytyksessä ja isommassakin heilahtelussa alatiesynnytyksen tuomat edut lapselle ovat niin suuret, ettei kovin helpolla sectioon lähdetä, jos muita oireita ei ole.
 

Yhteistyössä