Onko kenenkään vauva ollut 6kk täysimetyksellä?

  • Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kiva nähdä että näin moni, oon miettinyt onko se ihan mahdotonta kun moni sanonut että kyllä se maito jossain vaiheessa loppuu. Mutta ilmeisesti niin ei se ihan mahdotonta oo:)
Mä imetän vieläkin muutaman kerran vuorokaudessa, ei ainakaan ole loppunut mulla maito mihinkään.
Poika nyt 1v8kk.
 
ihme uskomuksia
Miksi ihmiset kuvittelee että se maito loppuis noin vaan? MIstä ihmeestä tällainen uskomus on saanut alkunsa? MIettikää nyt vähän - millä luulette äitien ruokkineen lapsiaan jo kivikaudella??? EI SE MAITO LOPU JOS IMETTÄÄ LAPSENTAHTISESTI!
Ja kohta tähän tulee kymmenen ihmistä väittämään että kyllä se vaan joskus loppuu - edelleenkin: se on todella harvinaista että maitoa ei tulisi oikeasti!
 
mie
En tiedä, onko täällä muita, jotka osuivat kahden lapsensa kanssa juuri noiden suositusten väliin! Mun lapsilla ikäeroa vain 1v8kk, ja kuitenkin esikoiselle suositus oli vielä 4kk ja kuopukselle tuo 6kk. Enpä todellakaan sitä orjallisesti noudattanut, kuten ei meidän neuvolan tätikään :).
 
gap
On ollut mun poika 6.5kk. Esikoinen oli n. 5kk, silloin oli eri suositukset.

Ja kun vauva kasvaa hyvin rintamaidolla, niin kasvaa myös 4kk jälkeen ja 5kk jälkeen, niin miksi ei kasvais 6kk asti.

Ihmettelen, miten jonkun mielestä pitkässä täysimetyksessä ei ole järkeä. Asian puolesta on niin paljon tutkimuksia, mutta aikansa tietysti kestää, että kaikki tämän ajatuksen sisäistää. Eikös kaikki asiat mene niin, että muutoksessa ensin uuden tavan ottavat ns. pioneerit, sitten tulee se valtajoukko ja viimeisenä suurimmat vastaanhangoittelijat...

Eikä neuvolat mitään tuosta suosituksesta ole luopumassa. Tosi paljon on vaan sellaisia terkk., jotka ei ole koko suositusta alkaneet noudattamaankaan...
 
Mä just aloin miettii tota että miks ihmeessä neuvolat luopuis suosituksesta kun se on kuitenkin WHO:n suositusten mukainen eikä mikään mahdottomuus ole kuitenkaan?

Ainoo että jotkut neuvolat viis viittaa noille suositukselle ja antaa aika negatiivista palautetta imetyksestä. Oma onni on että täällä näytetään vihreetä valoo täysillä eikä katota kieroon kun sanoin toivovani 2 vuoden imetystä josta 6kk täysimetystä. Ei kertaakaan ennen ½v neuvolaa puhuttukkaan kiinteiden aloittamisesta kun kasvu oli hyvä.
 
nuorempaa poikaani täysimetin 7 kk ikään asti. kasvoi todellakin, painoi tuolloin 11 kg... en tiedä kuinka hän sillä mun maidolla kasvoi kun ensimmäinen lapsi ei saanut tarpeeksi painoa ja oli pakko aloittaa jo 4 kk antamaan perunaa :(
 
v
Meilläkin esikoinen oli 2vkoa vaille 6kk. Hyvin kasvoi rintamaidolla, vaikka olikin iso vauva (syntymämitat 4200g/56cm). Nyt kuopus pariviikkoinen ja toivon, että täysimetys onnistuisi yhtä kauan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
mutta itse en uskaltaisi olla ilman kiinteitä
Miksi ihmeessä??

Meillä myös 6kk täysimetystä. Luultavasti seuraavan kohdalla samoin.

Neuvolan terkat on välillä aivan ääliöitä. Jakavat tietona omia mielipiteitään eivätkä viitsi pitää yllä osaamistaan edes perehtymällä uusimpiin suosituksiin, jotka perustuvat tutkittuun tietoon.

 
:/
No ei todellakaan, meidän pojilla on ollut hirveä energiantarve jo 2kk iässä. En ymmärrä, miksi haluaa tai miksi päättää etukäteen täysimettää 6kk. Lapsihan itse määrää sen energiantarpeensa ja lisää on annettava, jos nälkä yllättää.

Sitäpaitsi vauvoissa on eroa. Pienet ja hennot tytöt saattavat hyvinkin elää rintamaidolla pitkään, mutta isot pojat voivat olla täysin eri asia.
 
pienen pojan ja ison tytön äiti
Tietenkin.

Äidinmaidossahan on paljon enemmän kaloreita kuin vihannessoseissa. On se vaan huvittavaa kun vauvoja mukamas lihotetaan niillä vihanneksilla kun sitten taas aikuisena epätoivoisesti niillä samoilla mössöillä laihdutetaan!

Jos on maidolla kasvanut niin kyllä se maito siihen kasvuun saavutetun nälänkin sitten pitää. Ja pitkä imetys suojaa niiltä tulevaisuuden paino-ongelmilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
No ei todellakaan, meidän pojilla on ollut hirveä energiantarve jo 2kk iässä. En ymmärrä, miksi haluaa tai miksi päättää etukäteen täysimettää 6kk. Lapsihan itse määrää sen energiantarpeensa ja lisää on annettava, jos nälkä yllättää.

Sitäpaitsi vauvoissa on eroa. Pienet ja hennot tytöt saattavat hyvinkin elää rintamaidolla pitkään, mutta isot pojat voivat olla täysin eri asia.
:) Meillä esikoinen oli täysimetyksellä tasan 6kk, seuraavat 5,5kk. Keskimmäinen (tyttö ) painoi yli 10 kg puolivuotiaana, joten ei järin pieni eikä hento....
 
Minäkin olen kuopuksen täysimettänyt 6 kk ikään. Kahden ensimmäisen kohdalla ei ollut tälläisiä suosituksia, vaan soseita rupesin tarjoamaan 4 kk ikäisenä. Kummankin kohdalla meni pitkään, että ruoka rupesi maistumaan, joten minusta oli sitten luonnollista kokeilla täysimetystä, kun imetys oli aina sujunut hyvin. Ja ei se mikään ongelma ollut.

Ja imetys jatkui pitkään vielä lisäruokinnan aloittamisen jälkeenkin.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
No ei todellakaan, meidän pojilla on ollut hirveä energiantarve jo 2kk iässä. En ymmärrä, miksi haluaa tai miksi päättää etukäteen täysimettää 6kk. Lapsihan itse määrää sen energiantarpeensa ja lisää on annettava, jos nälkä yllättää.

Sitäpaitsi vauvoissa on eroa. Pienet ja hennot tytöt saattavat hyvinkin elää rintamaidolla pitkään, mutta isot pojat voivat olla täysin eri asia.
Mun poika painoi reilusti yli kymmenen kiloa puolivuotiaana ja melkein seitsenkuiseksi (viikkoa vaille) oli täysimetyksellä. Ja oli syntyessään ihan normi kokoinen 3660g.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
No ei todellakaan, meidän pojilla on ollut hirveä energiantarve jo 2kk iässä. En ymmärrä, miksi haluaa tai miksi päättää etukäteen täysimettää 6kk. Lapsihan itse määrää sen energiantarpeensa ja lisää on annettava, jos nälkä yllättää.

Sitäpaitsi vauvoissa on eroa. Pienet ja hennot tytöt saattavat hyvinkin elää rintamaidolla pitkään, mutta isot pojat voivat olla täysin eri asia.
Niimpä niin, mulla on on 3 poikaa. Joista kuopus tämä 6 kk ikään täysimetetty on syntyessään painanut 4,4 kiloa, ei siis mikään pieni poikanen, mutta hyvin maito riitti, ja hyvin maidolla kasvoi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
No ei todellakaan, meidän pojilla on ollut hirveä energiantarve jo 2kk iässä. En ymmärrä, miksi haluaa tai miksi päättää etukäteen täysimettää 6kk. Lapsihan itse määrää sen energiantarpeensa ja lisää on annettava, jos nälkä yllättää.

Sitäpaitsi vauvoissa on eroa. Pienet ja hennot tytöt saattavat hyvinkin elää rintamaidolla pitkään, mutta isot pojat voivat olla täysin eri asia.
No esikoinen oli "pieni ja hento tyttö" , syntymäpaino alle 3 kg, toinen lapsi "iso poika", syntymäpaino himpan alle 4 kg, ja niin kumpikin vain kasvoi hyvin 6kk täysimetyksellä :D .
 
kahden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
No ei todellakaan, meidän pojilla on ollut hirveä energiantarve jo 2kk iässä. En ymmärrä, miksi haluaa tai miksi päättää etukäteen täysimettää 6kk. Lapsihan itse määrää sen energiantarpeensa ja lisää on annettava, jos nälkä yllättää.

Sitäpaitsi vauvoissa on eroa. Pienet ja hennot tytöt saattavat hyvinkin elää rintamaidolla pitkään, mutta isot pojat voivat olla täysin eri asia.
Mun poika painoi reilusti yli kymmenen kiloa puolivuotiaana ja melkein seitsenkuiseksi (viikkoa vaille) oli täysimetyksellä. Ja oli syntyessään ihan normi kokoinen 3660g.

No ei kyllä ole vauvan koosta kiinni ;) Poika 4470g syntyessään, oli täysimetyksellä 5,5kk asti ja tyttö 4710g syntyessään, oli täysimetyksellä 6,5kk. Ja molemmat n.10kg puolivuotiaina.
 

Yhteistyössä