Onko ketään joka sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Kaikki omakohtaiset kokemukset otetaan vastaan :flower:

Kuinka selvisi, onko oireet helpottaneet lääkityksen alettua?

Mä niiiiiin "toivon" et mulla on se ja tää epätoivo tän terveyden/ oireilun kanssa loppuisi! :ashamed:
 
kilppari
olin todella väsynyt, nukahtelin työpisteeseeni. hiukset meni huonoon kuntoon ja lihoin vähän. iho oli kuiva. sitten menin työterv.huoltoon ja sitä kautta sitten selvisi. söin jonkun aikaa noita lääkkeitä. vajaa puol vuotta sitte jätin ne pois ja nyt on olo taas vähä samanlaine ku aikoinaan.. kait pitää mennä labroihin ja aloittaa ne uudelleen. alkoi vaan tympiin joka päiväinen pillereitten napostelu.
 
sinna
Minulla on ollut kohta 4 vuotta.
selvisi,kun huimasi,paino nousi, hiukset lähti...jne...
menin kokeisiin ja sain lääkityksen.
lääkitys auttanut ja nyt raskaana ollessa pysynyt myös arvot kohdallaan.
 
Mulla oli ensin liikatoiminta joka vuosien taistelun jälkeen päätettiin radiojodihoidon avulla "muuttaa" vajaatoiminnaksi. Nyt siis vajaatoiminta joka ei oireile mitenkään. Vajaatoiminta on yleensä melko helppo hoitaa kunhan lääkkeillä tasapaino löytyy. Liikatoiminta taas paljo vaikeampi saada tasapainoon.
 
vieras
Minulla selvisi kun jouduin äitiysneuvolan kautta verikokeisiin (laitettiin kaiken varalta kun äidilläni vajaatoiminta ja sehän voi olla periytyvää). Itse en oikeastaan mitään oireita itsessäni huomannut, enkä huomannut oikeastaan mitään muutostakaan kun lääkitys aloitettiin ja arvot normalisoitui.
 
mirkku
itse olen tätä myös miettinyt voikohan olla,kädet tärisee,väsyttää,välillä olen ihan raivohullu :D mutta olen toki myös pienen lapsen äiti, ja teen välillä yövuoroja---->sekin voi olla syy...niin ja tosiaan seksihalut on vähentyneet :/
 
vajaatoimintainen
Mulla löydetiin sattumalta labrakokeiden yhteydessä. Varsinaisten oireiden takia en hakeutunut tutkimuksiin. mutta jotain ehkä oli ollut, kuten väsymystä, hiusten lähtöä. Lääkitys elinikäinen, aika pienellä annostuksella mulla. Joskus unohtuu tabletti ottaa, mut se ei tässä taudissa niin kovasti haittaa. Yks lääkäri sanoi mulle kerran että jos joku tauti pitäis itselleen ottaa niin se olis kilpirauhasen vajaatoiminta. Helppo hoitaa ja halvat lääkkeet.
 
Olin oikeasti vajaa, luulin että olen tahtomattani tosi laiska ,tyhmä ja huonomuistinen.
Alkoi heti lääkityksen jälkeen parantua viikko viikolta ja edelleen "nousee";)
Tsemppiä! Parempaa on tulossa!:)
 
mulla epäiltii sitä 5 vuotta sitte mutta terveyskeskuksessa ku kävin nii ei kuulemma mitää hätää ollu ku oli arvot just siinä rajalla ettei tuu lääkitystä ja kontrolli kuulemma olis ollu ihan turha. no sit meni vuodet eteenpäi ja syksyllä ku tulin raskaaks ja oireet alko pahenee, muisti meni, puhekyky alko häviään, mieliala heitteli, tuli masentuneisuutta, väsymystä, hiukset alko tippuun päästä ja paino nousi tosi nopeesti vaikka koitti syödä terveellisesti, nii neuvolas päätti sitte laittaa testeihi ja kappas vaa tulokset oli selvätsi vajaatoiminnan puolella. nyt sitte lääkitys ollu n. 2½kk ja kyl on alkanu muisti palailee ja puhe sujuu jo hyvin eikä väsymystäkää enää oo ollenkaa ja hiuksia lähteny huomattavasti vähemmä =)
 
Kiva kuulla et kaikilla lääkitys tepsinyt.
Onko lääkkeessä jtn haittavaikutuksia?
Mulla itsellä muisti heittää, hiukset kuivat ja karisee päästä, samoin iho kun hiekkapaperia, kamala ummetus, väsytttää, heikottaa, lihakset sairaan kipeet kokoaika, paino nousee hurjaa vauhtia, vaikka en söisi mitään, kun ruoka ei edes maistu!
Aloin itse epäillä moista tautia, lähinnä tuon painonnousun takia ensin ja sit huomasin, että noi kaikki mun oireet miksi juoksen sairaalassa, voi johtua tuosta sairaudesta.
Huomenna labraan, jotenkin toivon, että nyt löytys vihdoin syy!!
 
vieras
läälleellä ei ole mitään haittavaikutuksia/sivuvaikutuksia, se lääke on käytännössä sitä samaa hormonia jota oman elimistön pitäisi tuottaa. ainoastaan jos annostus on liian korkea voi tulla kilpirauhasen liikatoiminnan oireita.
 

Yhteistyössä