onko kokemuksia pelkopolista???????auttoiko???

Trillian
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 16:47 mari kirjoitti:
onko äitejä jotka käyneet äitipolilla, pelkopolilla????kokemuksia??????
oliko mukavia hoitajia?????auttoiko pelkoon?????????
ei auttanut pelooni ollenkaan. ja pelkokin osoittautui aiheelliseksi, synnytys oli hirveä ja sain lisäksi komplikaatioita jälkeenpäin. ikinä en enää. :'(
 
minä kävin tampereella pelkopolilla. kätilöni oli aivan ihana ja pelkoni aivan kamala. mulla oli yksi synnytys takana vuosia sitten joka oli ns syöksysynnytys ja tosi raju. en viitsi kertoa siitä sen enempää koska useat tunnistavat silloin tapaukseni.
inhottavinta odotusaikana oli se että puhuin hyvin avoimesti pelostani johon muut mammat löivät kunnolla pökkyä pesään kertomalla omia pikku kauhukertomuksiaan. pidin sitä jotenkin "järkiköyhänä" touhuna.
pelkopoli auttoi pelkooni ja pystyin sen jälkeen paremmin keskittymään itse raskauteen. me kyhäsimme siellä suunnitelman synnytyksestä ja kivunlievityksestä joka kirjattiin papereihini. tiesin toki että harvoin niitä lapsosia pystyy suunnitelman mukaan synnyttämään mutta se rauhoitti mieltäni kun tiesin, että sairaalalla on tieto pelostani ja toiveistani.
lisäksi yritin ajatella että lapsia on synnytetty maailman sivu ja ilman lääkitystä joten ei se voi niin kauheaa olla etteikö siitä selviäisi.
lisäksi ajattelin yhtä ystävääni, joka aikanaan halusi kovasti reiät korviin korviksia varten, mutta ei uskaltanut ottaa niitä kivun pelossa ja tänä päivänä tällä ihmisellä on kaksi poikaa. ;)
tiedän tunteen ja koitan lähettää voimia sinulle :hug:
sinä selviät siitä ihan hyvin koska minäkin selvisin. kovasti onnea ja ihania hetkiä tulevan lapsosesi kanssa..... :flower:
 
Nannuliini
Minä kävin Espoossa Jorvissa ja minulla auttoi. Raskaus aikana työkaverit pelottelivat synnytyksellä ja siitä varmaan tuli kovempi pelko. No synnytys meni niin, että kun yöllä tuli lapsivesi ja verta niin tärisin jännityksestä, mutta kun pääsin sairaalaan niin olin aivan uskomattoman rauhallinen. Synnytykseni kesti 16:44, josta ponnistusvaihetta 34 minuuttia. Kaiken huipuksi olin luomusynnyttäjä, koska kipu ei ollut mielestäni niin paha että olisin tarvinnut puudutuksia. Aivan lopussa otin ilokaasua, joka oli ainoa kivunlievitykseni siinä vaiheessa kun supistuksia piti säännöllistää tipalla (en nyt muista mitä se on mitä silloin laitetaan tipan kautta). Käy juttelemassa pelkopolilla ja sitten vaan synnyttämään ilman mitään paniikkia. Kaikki menee omalla painollaan :hug:
Raskaus viikolla 36+6, 3240g pojan synnyttänyt.
 
Mä kävin pelkopolilla...ja autto aika paljon!!Ja kätilö jonka knassa kävin juttelemassa,oli aivan ihana...ja kävi viel niin hyvin että sama kätilö oli synnytyksessä mukana!!! =) =) Ja kun hän tiesi että pelkoja oli...niin tiesi miten suhtautua...ja kannustusta sain todella paljon!!Ja lupasin että uudelleen menen synnyttämään!!Pelot ei kyllä turhia ollut,mutta HELPOTTI KUN NÄIN KENET SAAN SYNNYTYKSEEN MUKAAN!!!Tai hän tuli vuoron vaihdossa töihin...mutta kumminkiin!!Mulla ainakin positiivista palautetta pelkopolista!!!
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 16:47 mari kirjoitti:
onko äitejä jotka käyneet äitipolilla, pelkopolilla????kokemuksia??????
oliko mukavia hoitajia?????auttoiko pelkoon?????????
Tässä kopioituna oma kokemukseni pelkopolikäynnistä "pelkosektio rahalla" otsikon alta.

"No niin "pelokas" ja "poppeli"; pelkopolilla tuli käytyä ja todellakaan ei turha käynti ollut. Ensin vastassa oli AIVAN IHANA kätilö joka mittasi paineet ja kuunteli sydänäänet, ja sanoi melkein ensimmäisessä lauseessaan, että kenenkään ei ole pakko synnyttää alakautta!! Kohta menin sitten synnytyslääkärin pakeille, hän myös erittäin mukava naislääkäri. Otettiin rakenneultra ja sen jälkeen juteltiin peloista.
Toki hänen oli kerrottava kaikkein pahimmat mahdolliset seuraukset mitä sektiosta VOI tulla ja myös vannotti että papereihin saadaan merkinnät siitä, että annetaan kaikki mahdolliset kivunlievitykset mitä vaan on, sekä eppari ym kieltoja, siis JOS kallistuisin alatiesynnytyksen kannalle.
Mutta se mikä vei kiven sydämeltäni, oli lupaus siitä, että jos (JA KUN) olen synnytystapa-arviossa viikolla 36 vielä samaa mieltä, silloin mulle leikkausaika myös annetaan!!!
Pelkäämääni passitusta psykologille en sentään saanut, mutta sanottiin että halutessaan, soitto vain, niin psykologin kanssa pääsee keskustelemaan.
Yksi kätilö kaynti on sitten vielä ennen synnytystapa-arviota, mutta kyllä tämä käynti helpotti oloa 110 % ja ehkä nyt uskallan alkaa vihdoin tästä iloitsemaankin kun tiedän ettei kukaan pakota minua alateitse synnyttämään. Niin, ja viikkoja mulla on 20+2
Kuin pisteenä iin päälle, polikäynnin iltana alkoivat vauvan liikkeet tuntua ensi kerran!! "

Ja en tietenkään tarkoita että sieltä saa sektioita helpolla, etkä välttämättä edes halua sitä, mutta hlökunta on aivan mahtava ja varmasti olisi saanut minutkin vakuuttumaan synnytyksen "mahtavuudesta" mikäli alatiesynnytys olisi ollut mulle vaihtoehtona.
Mutta siellä kannattaa käydä keskustelemassa, plkmaksu on ainoa mitä voit hävitä. :)
 

Yhteistyössä