Onko korotettu astianpesukone oikeasti tarpeellinen?

  • Viestiketjun aloittaja ylös vai alas
  • Ensimmäinen viesti
"annika"
no en tiedä, meillä lapset antaa mulle niitä astioita ja minä laitan kaappiin toimii hyvin. täyttäminen on tietty vähän ärsyttävää, mutta nakitan senkin noille lapsille kunhan vähän kasvavat. luulen että jos on korkeella niin lapsille olis hankalampi homma.. mutta itselle varmaan helpompi.
 
Olisin laittanut, jos olisin voinut. Keittiön mallin vuoksi ei ollu meillä mahdollista...
Se on kyllä ergonomisempi ja jos pitää valita uuni vai astianpesukone, niin voi pohtia, kumpaa käyttää enemmän. Jos saa molemmat ylös, niin avot!
 
"äiti"
meillä laitettiin tietoisesti alas sen takia, että myös lasten on helppo täyttää ja tyhjentää tiskikonetta.

Jos jonkun laittaisin ehdottomasti ylös, niin se olis uuni. Harmittaa ihan kamalasti, ettei laitettu! Tuntuu, et aina ku otan uunista jotain niin lapset ryntää täysillä mua kohti ja saa pelätä, et millon ne kompastuu ja polttaa ittensä :(
 
"vieras"
Ei hyvä, jos ei ole selkäongelmia (terve selkä ei kärsi kyykistelystä). Luo tukkoisen vaikutelman keittiöön, vähentää pöytätilaa altaan viereltä ja astioita ei voi huuhdottua viedä yhtä kätevästi koneeseen, vaan lattialle tippuu likavettä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25304228]Ei hyvä, jos ei ole selkäongelmia (terve selkä ei kärsi kyykistelystä). Luo tukkoisen vaikutelman keittiöön, vähentää pöytätilaa altaan viereltä ja astioita ei voi huuhdottua viedä yhtä kätevästi koneeseen, vaan lattialle tippuu likavettä.[/QUOTE]
Ja lisäkis korotetussa astianpesukoneessa yläkori on useimmille liian korkealla.
 
"jöpö"
Jo toisessa kodissa meillä on korotettu apk ja en kyl mistään hinnasta vaihtais tavalliseen. Vielä kun kone on integroitu kaapistoon, niin ei oo edes ulkonäköongelmaa. Suosittelen ehdottomasti!!!
 
"mnä"
ite laitan yleensä sen alakertaan, kun tuolla yläkerrassa on nuo lasten huoneet.
ei viitsi kovasti metelöidä kun lapset nukkuvat. mieluummin täytän sen alakerran keittiössä.
 
"jep"
[QUOTE="jöpö";25304280]Jo toisessa kodissa meillä on korotettu apk ja en kyl mistään hinnasta vaihtais tavalliseen. Vielä kun kone on integroitu kaapistoon, niin ei oo edes ulkonäköongelmaa. Suosittelen ehdottomasti!!![/QUOTE]

Peesi :)
 
"vieras"
meillä on korotettu ja oon tykännyt paljon! mulla selkä kipeytyy herkästi ja ei oo onneksi tuon koneen tyhjennyksen tai lataamisen kanssa ollut sen suhteen ongelmaa. On kyllä vähän rumemman näkönen jos ei oo integroitu, mutta käytännöllisyys voittaa. Uuni on meillä myös korkealla, mutta se ei musta ole niin tärkeä, koska on paljon vähemmällä käytöllä kuin apk. Lapsen kannalta tosin hyvä kun ei yllä uuniin eikä alle 2veenä yltänyt astianpesukoneen nappeihinkaan näpräämään.
 
"Minna"
Olen tykännyt myöskin tosi paljon että on ollut korotettu (ja integroitu). Taapero ei pääse hämmentämään koneeseen ja käyttö on ergonomisesti mukavaa. Olen 160 cm pitkä eikä yläkori todellakaan ole liian korkealla (kuten joku edellä kirjoitti). Sen korotuksenhan suuruuden voi jokainen päättää itse..
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";25304228]Ei hyvä, jos ei ole selkäongelmia (terve selkä ei kärsi kyykistelystä). Luo tukkoisen vaikutelman keittiöön, vähentää pöytätilaa altaan viereltä ja astioita ei voi huuhdottua viedä yhtä kätevästi koneeseen, vaan lattialle tippuu likavettä.[/QUOTE]

Tätä tippumisongelmaa olen miettinyt. Kuulostaa ikävältä. Nyt on helppo siirtää lika-astian tiskipöydän päältä suoraan pesukoneeseen, ei tarvitse siirtää lattian yllä.
 
[QUOTE="vieras";25304254]Ja lisäkis korotetussa astianpesukoneessa yläkori on useimmille liian korkealla.[/QUOTE]

Taitaa olla sitten liian korkealla koko korotettu tiskikone, sillä itse en tuollaista ongelmaa ole huomannut, vaikka vanhempieni tiskikoneessa on 3 tasoa eli ylin on aterimille ja todellakin "korkealla". Jos nyt en ihan väärin muista, niin tais tuo ylin tiskikoneen taso olla yhtä korkealla kuin yläkaappien alin hylly. Tällä periaatteella se yläkaappien alin hyllykin pitäisi siis olla useimmille liian korkealla.

Pöytätila ei pakosti vähene yhtään, riippuu täysin millaiseksi keittiö on rakennettu. Vanhemmilleni tuo korotettu tiskikone tuli kodinmuutostöissä vanhaan keittiöön, tiskipöydän vieressä ollut täyskorkea kaappi siirtyi vain tuon tiskikoneen verran eteenpäin seinällä.

Toki voi olla terveelle luksusta, mutta kyllä itsekin sen koneen mielummin ottaisin hieman korkeammalle tuolta lattiatasosta. Eipä sitä likavettä joudu sen enempää astioiden huuhtelun jälkeen nytkään lattialle kuin silloin kun kone oli siellä tiskipöydän alla eikä altaiden vieressä. Ja ihan arkea helpottavana asiana äitini ja mummini ovat tuon tiskikoneen korotuksen kuin muutkin keittiön muutokset ottaneet, vaikka kumpikin heistä edelleen kykenisi käyttämään sitä tiskikonetta siellä lattiatasollakin. Tuskin palaisivat enää vanhaan.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";25304568]Tätä tippumisongelmaa olen miettinyt. Kuulostaa ikävältä. Nyt on helppo siirtää lika-astian tiskipöydän päältä suoraan pesukoneeseen, ei tarvitse siirtää lattian yllä.[/QUOTE]
Jos on parkettilattia, niin sitten on pakko olla helposti koneessa pestävä pienehkö matto siinä edessä. Laattalattian kanssa ei niin paha juttu, jos on viitseliäs. Itse en ole.
 

Yhteistyössä