onko kukaan ommellut itse

esim. vahakankaasta hoitoalustaa ja syöttötuolin pehmustetta? Sinnehän vois laittaa sinne hoitoalustaan äp:n alustan ja lisäksi pehmustetta reunoihin. Tuliskohan hyvä ja kestävä? Edullinen ainakin.

Kuinka moni yleensäkään tänä päivänä ompelee itse lastenvaatteita ja tarvikkeita?

Meidän perheessä vauvan vaatteita tulee ommeltua. Isommalle ei kuitenkaan enää.
 
hmmm
Näinköhän tulee edulliseksi? Jos tekee ihan normikokoisen niin etenkin marimekon vahakankaat maksaa sen verran paljon että ei varmaan halvemmaksi tuu. Mitäs aiotte sitten laittaa siihen väliin jos kangas ei oo PVC-vapaata? Jotenkin tuntuu että ois kauheen hankala ruveta tekeen sellasta. Rupeaakohan ne haisee jos itse tekee?
 
No mulle ei kyllä tule marimekkoa. Ei oo mun juttu. Jos löydän jotain sievää vahakangasta. Ja mietiskelin tuossa illalla et jos laittaa joko pakkauksen patjan, leikkelee vain sopivan malliseksi, tai käy ostaan vaahtomuovia sopivan paksusena levynä, reunoihin sitten toinen kerros levyä ja siksakilla kiinni reunoista niin pyöristyy. sitten päällinen kuten pikkupiia hoitoalustassa. En ole varma mitä tänä päivänä vahakangas maksaa, mutta oletan ettei se yli 10e metriltä maksa. Ja ainakin se on helppo pitää puhtaana. Vauvan alle meillä aina laitetaan joka tapauksessa joko harso tai pyyhe. Ja esikoisella meillä oli sellanen kaupasta ostettu, joka hajosi heti. Sellanen jossa reunat jotka laitettiin nepparilla ylös, ikinä en enää huolis! Ja sellanen maksaa 20e halvimmillaan, lisäksi kun ostaa syöttötuolin pehmusteen niin taitaa olla melkeen toiset 20e. Niin kyllä luulen et ne tulee edullisemmaksi kun kummatkin tekee samasta vahakankaasta. Mut tiedä häntä. Pitää tässä katsella. Jos laiskuus iskee niin minäkin ostan kaupasta. Tosin eri maliisen kuin esikoisella oli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2006 klo 23:19 hmmm kirjoitti:
Näinköhän tulee edulliseksi? Jos tekee ihan normikokoisen niin etenkin marimekon vahakankaat maksaa sen verran paljon että ei varmaan halvemmaksi tuu. Mitäs aiotte sitten laittaa siihen väliin jos kangas ei oo PVC-vapaata? Jotenkin tuntuu että ois kauheen hankala ruveta tekeen sellasta. Rupeaakohan ne haisee jos itse tekee?
No mulla siinä ei olekaan pääpointtina se, että saisin sen halvalla, vaan se, että saisin mieleiseni! Kaikki valmiit hoitoalustat on täynnä nalleja, kissoja, koiria yms.. En tykkää...
Niin ja samanmoista vahakangasta meillä on ollut keittiönpöydällä viitisen vuotta, eli on MIELETTÖMÄN kestävää, ja taatusti PVC-vapaata..<br><br>
 
  • Tykkää
Reactions: Haloska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2006 klo 23:15 H-E-P-P-U-L-I kirjoitti:
mitenköhän siskosi sen tekee? Oon tässä miettiny et jos sillai ompelis kuten pikkupiia hoitoalusta, niin se olis varmaan helpoin.
Siskollani itsellään (kun on ollut vauva) on ollut meidän äidin tekemä hoitoalusta tuon samanmoisen hoitotason päällä, kuin meillä nyt on. Muistaakseni äiti oli tehnyt siitä aika ohuen ja noi sivut oli vedetty kumilenksulla hoitotason reunojen yli. (siis sivureunojen) Saitkohan mitään tolkkua mun selvityksestä..? =) =)
 
mirukki
Ostin Etolasta superlonia vai mitä vaahtokumia se nyt onkaan, paksuudeltaan 2 cm, sekä Etolasta ostin myös muovitettua froteeta, vaaleanpunaista ja keltaista joista tein päällysen superloniin. Siis kulmat vain ompelin muovitetusta froteesta johon sitten laitan superlonin ja sitten sitä saa vaihdettua ja pestykin sitä päällistä. Etolassa oli myös vaaleansinistä ja valkoista muovitettua froteeta ja eripaksuisia vaihtoehtoja superloonista sekä leikkaavat superloonin haluttuun muotoon. B) Tein siis tämän hoitopöydän päälle.
 
Minä ompelen paljon vaatteita pojalleni ja myöskin itselleni, tosin eihän siinä juurikaan säästä, kun itse tekee, mutta saahan ainakin sellaisia mistä itse tykkää (mallit, kankaat).
Hoitoalustan tein siitä muovista missä frotee-pinta, kun sen voi pestä 60 asteessa ja vaahtomuovia täytteeksi.
 
Muutama juttu tuli vastaan kun hoitoalustan tekoa suunnittelin. Kemistisisko ehti hätiin ja antoi neuvoja.

Materiaali täytyisi olla PVC vapaata ja tuo muovitettu frotee on juuri PVC materiaalia, jossa käytettään pehmittimenä ftalaattia. Ne pehmittimethän eivät saisi missään tilanteessa joutua tekemisiin lapsen ihon kanssa tai lapsi päästä niitä laittamaan suuhunsa. Ftalaattihan on syöpää aiheuttava myrkky, jota esimerkiksi pienten leluissa ei saa olla ollenkaan.

Toinen juttu, että bakteerit (pissa, kakka sis.) eivät kuole kuin 90 asteen pesussa ja PVC hajoaa kuulemma n. 60 asteessa kemiallisesti. Joten bakteerit jäävät tuohon froteeseen tai muovi kovettuu ja hajoaa.

Ihmettelin sitten miten Suomessa myydään vielä lapsille muovitettua froteeta joka on juuri PVCtä. Valmiit hoitolaustat ja syöttötuolienpehmkkeet taitavat olla jo muuta muovia kuin PVCtä,mutta siitäkin kannattaa ottaa selvää ennen ostoksen tekoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 16:01 vieras kirjoitti:
Muutama juttu tuli vastaan kun hoitoalustan tekoa suunnittelin. Kemistisisko ehti hätiin ja antoi neuvoja.

Materiaali täytyisi olla PVC vapaata ja tuo muovitettu frotee on juuri PVC materiaalia, jossa käytettään pehmittimenä ftalaattia. Ne pehmittimethän eivät saisi missään tilanteessa joutua tekemisiin lapsen ihon kanssa tai lapsi päästä niitä laittamaan suuhunsa. Ftalaattihan on syöpää aiheuttava myrkky, jota esimerkiksi pienten leluissa ei saa olla ollenkaan.

Toinen juttu, että bakteerit (pissa, kakka sis.) eivät kuole kuin 90 asteen pesussa ja PVC hajoaa kuulemma n. 60 asteessa kemiallisesti. Joten bakteerit jäävät tuohon froteeseen tai muovi kovettuu ja hajoaa.

Ihmettelin sitten miten Suomessa myydään vielä lapsille muovitettua froteeta joka on juuri PVCtä. Valmiit hoitolaustat ja syöttötuolienpehmkkeet taitavat olla jo muuta muovia kuin PVCtä,mutta siitäkin kannattaa ottaa selvää ennen ostoksen tekoa.
Mitäs ainetta se sitten on kun tuli äitiyspakkauksen mukana? Se muovitettu frotee? Jos niin vaarallista on ettei saisi olla tekemisissä lapsen ihon kanssa, niin miksiköhän sitä on laitettu äp-pakkaukseen :eek:
 
vierasäippä
Tottahan muovitettua froteeta saa käyttää kun muovitus on nurjalla puolella, ei se ole kosketuksissa lapsen ihon kanssa! Froteehan siinä pinnassa on.

Mutta muutoin en kyllä itse uskaltais lähteä tekemään, nuo vahakankaat ei nimittäin oo lapsen iholle tarkotettuja.
 

Yhteistyössä