Onko kukaan täällä saanut joskus borrelioositartuntaa?

Itse sain n.18v sitten Hangosta ja söin antibiootit siihen, mutta olen kuullut että vois oireilla myöhään kuitenkin ja raskauden jälkeen outoja nivelkipuja ja lihasjännityksiä ja ns.neuropaattista kipuilua ollut, jotka tutkittu. mitään vikaa ei pitäs olla... Tuli sitten mieleen, kun luin jostain että tuollatavalla oireilee myöhäisvaiheen borrelioosi. Onko kokemusta täällä?
 
Moikka!
Mulla borrelioositartunta ja tuli jalkapohjiin kova neuropaattininen sähköiskumainen kipu kesällä 2006 ja olen ollut kivun takia liikuntakyvytön yli vuoden verran ja pitänyt fysioterapian avulla viime syksynä opetella kävelemään uudestaan.Lisäksi mulla lihaskipua mikä johtuu myöskin borrelioosista.minäkin olen antibiootti ja suonilääkityksen käynyt läpi borrelioosiin,mutta kipu vain jäi ja työstä olin poissa koko viime vuoden sairaslomalla kovan kivun takia.Fysioterapian avulla kävelen jälleen ja kipukin hävinnyt fysioterapian ansiota sekin.

Kyllä minä ainakin olen alkanut pelkäämään punkkeja ja muitakin hyönteisiä,erityisesti kyllä punkkeja.

Missä sinä olet ollut hoidettavana borrelioosin takia?Jos haluat vertaistukea minulta,niin laita yv:tä mulle.
 
Heippa Gitte

Anteeksi, kun nyt vasta vastailen. Tosi kiireistä on ollut.
Mulla siis on ollut borrelioosi n.18v sitten ja hoidettiin joillain pilleriantibiooteilla terveyskeskuksen kautta. Olin jo unohtanut koko borrelian, mutta nyt raskauden jölkeen on ollut kummia vaeltavia kipuja ( aina muutaman päivän kerrallaan ja sit lievenee, mm.jalkapöytä, kylki, ranne jne ) lisäksi pistelyä, kuumotusta ja kaikenmaailman värinöitä tuntuu siellä täällä kehossa välilä enempi ja välilä vähempi ( näitä nimitetään kait neuropaattisiksi kivuiksi ). Tuli sit mieleeni ja luinkin jostain että borrelia vois antibiooteista huolimatta alkaa oireilla myöhäisvaiheessa. Olen perustutkimukset käynyt ja niissä ei mitään. On vain niin outoja ja aaltomaisia nää oireet, eikä kovin kovia, niin on tuo lekurissa käynti jäänyt. Ei siis haittaa työntekoa tms. Aamulla jalkapöydän nivelet on tosi jäykät ja vähän kipeät, mut se menee ohi ja tuo alkoi jo raskauden aikana. Luulinkin et johtuu painonnoususta, mut ei sitten ole hävinnyt mihinkään.

Miten sulla todettiin tuo borrelia ja oliko se varhaisvaiheessaan vai tällanen epämääräinen epäily vuosien jälkeen vain kuin mulla ?

Harmillisen paljon vaivaa ainakin sinulla on siitä ollut, tsemppiä kovasti sulle!
 
PILKETTÄ:
Mulla alkoi kovat neuropaattiset kivut jalkapohjissa kesällä 2006 ja tutkimuksiin pääsin tammikuulla 2007 ja silloin selvisi,että mulla on ollut borrelioosi piilevänä vuosia,mulla oli selkäytimessä vastaainetta,siellä mulla ei ollut borrelioosibakteeria,mutta veressä borrelioosi arvot olivat todella korkeat.Kipu jaloissa on neuropaattista kipua ja aaltoilevaa,välillä poissa ja välillä on todella kovaa kipua,mutta pahin on jo takana,kun en yli vuoteen pystynyt kävelemään ja fysioterapian avulla kävelen jälleen,mistä olen kiitollinen.Mulla myöskin lihaskipua ja jalat jäykät lihaksista borrelioosin vuoksi.
Itse olen ainakin alkanut pelätä punkkeja ja en mene minnekkään nurmikolle,etten saa punkkia itseeni.Mullakin on ollut borrelioosi kehossani vaikka kuinka kauan ja en tiedä mikä sai kesällä 2006 borrelioosi kivun tulemaan esiin,missään muulalla mulla ei kipua ole kuin jalkapohjissa ja nilkat ovat borrelioosin takia myöskin kipeät,mutta pahin on takana päin,kun pystyn kävelemään jälleen.

Ne pelastuu borrelioosista joilla ei borrelioosia ole selkäytimessä,näin mulle sanoi borrelioosiin erikoistunut lääkäri ja hoidot auttavat heitä pääsemään kivuista yli,mutta se vie aikaa.Mullakin fysioterapia jatkuu ensi vuoteen asti,sitten olen täysin kunnossa borrelioosin jäljiltä.
 
Moikka!!

Mulla on todettu borrelioosi nyt raskauden aikana. Mitään muita oireita mulla ei ole koskaan ollutkaan (ei ainakaan kovin vakavia kun en ole ollut huolestunut) muuta kuin punainen rengasmainen muutos selässä. Neuvolalääkärini siitä huolestui jossakin vaiheessa ja otettiin vasta-aineet verestä.

Vastaus oli "epäselvä positiivinen" mutta hoito (suonensisäinen antibiootti 3 vkoa) aloitettiin varmuuden vuoksi koska olen raskaana.
Tämä tapahtui alkukesällä. Iholäiskä on ollut selässäni jo vuoden alusta eikä tammikuussa punkki ole varmastikaan purrut eli viime kesänä tai peräti sitäkin aiemmin on punkki purrut (jos on....) Joskus lapsuudessa meillä oli koira ja asuimme maalla. Siellä punkkeja olikin. Koirassakin aika usein mutta milloinkaan en muista punkin minua purreen..
Iholäiskä ei muuttunut miksikään hoidon aikana tai jälkeen. Borrelioosini katsottiin "hoidetuksi".

Läiskästä otettu koepala vastaus tuli pari viikkoa sitten ja PCR vastaus oli "varma positiivinen". Nyt aloitettiin sama suonensisäinen antibioottihoito uudellleen "varmuuden vuoksi" koska läiskä ei ollut lähtenyt. Nyt olen saanut 2 viikkoa antibioottia suoneen päivittäin ja läiskä voi edellleen "hyvin"....

Kesän aikana mulle on tullut ekan kerran oireita jotka voisin yhdistää (raskauteen tietenkin) borrelioosiin. Oireita kuten unettomuutta, väsymystä nivelkipuja nilkoissa, outoja pistelyitä vartalolla ja kokovartalokutinoita. En tiedä onko borrelioosini "herännyt" oireilemaan ensimmäisen antibioottihoidon aikana/jälkeen vai mistä on kyse.

Nyt tällä toisella kierroksella on tarkoitus saada antibioottia suoneen kunnes lapsi syntyy. Borrelioosihan voi läpäistä istukan ja aiheuttaa vaikka mitä tuhoja (jopa sikiökuolemaa) syntymättömälle lapselle...
Olen ollut luojan kiitos tietämätön koko tilanteestani suurimman osan raskautta ja nyt on onneksi laskettu aikani ihan käsillä. Olen itkenyt monet itkut ja miettinyt tuleeko lapsesta terve vai mitä tässä tapahtuu. Tunnen itseni avuttomaksi ja vihaiseksi kun kukaan muukaan ei tunnu tietävän mitään.

Asun pääkaupunkiseudulla ja olen ollut hoidossa (=näyttämässä läiskääni) iho-ja allergiasairaalassa ja Auroran infektio-osastolla. Pakko sanoa, etten ole kovin tyytyväinen saamani hoidon laatuun. Borrelioosista aika vähän tiedetään ( etenkin naistenklinikalla ja synnytyspuolella mutta myös infektiopuolella) ja tuntuu että saan olla itse oma lääkärini. Auroran infektiolääkäri joka on myös pääkaupunkiseudun "borrelioosiguru"on mielestäni täysin välinpitämätön eikä muuta tee kuin pelottele potilaita. Hän mm sanoi minulle, ettei ole hyvä keskustella borrelioosin mahdollisista vaikutuksista sikiöön etten vaan järkyty ja saa keskenmenoa... Hänen ohjeensa ovat myös hyvin ympäripyöreitä. Hän mm kieltää sanoneensa jotain mitä itse muistan hänen minulle henkilökohtaisesti sanoneen...

Yritänkin parhaillaan saada yhteyttä Turkuun ja Jarmo Oksiin (TYKS sekä Mehiläinen). Hän on Turun seudun borrelioosiguru ja haluaisinkin saada häneltä vielä mielipiteen hoitooni. Pitääkö hoitoa jatkaa kunnes läiskä on hävinnyt vai missä vaiheessa borrelioosi katsotaan "hoidetuksi"? Jos borrelioosi läpäisee istukan, niin voiko rintaruokintakaan olla turvallista? Onko parempi nyt hoitaa kunnolla antibiootein 4 viikkoa tai pidempään niin kuin ulkomailla tehdään vai jättää taas muutamiin viikkoihin niin kuin Suomessa yleisesti tehdään?

Koko borrelioosi on todella monimutkainen juttu! Kertakaikkiaan hermoja raastavaa! Kukaan ei tunnu tietävän mitään eikä asiantuntijatkaan osoita juuri kiinnostusta. Infektiolääkäri ei mm osannut sanoa mielipidettään seuraavanlaiseen kysymykseen: Jos borrelioosi läpäisee istukan ja sikiö on vaarassa saada tartunnan, niin olisiko parempi käynnistää synnytys heti lasketun ajan jälkeen vai pitkittää sitä pari viikkoa niin kuin normaalissa raskaudessa? Lääkärillä ei ole tähän MITÄÄN MIELIPIDETTÄ!!!

Raivostuttavaa! Luulisi alan asiantuntijalla olevan edes joku mielipide!

Että tämmöistä täällä... Anteeksi vihaiset vuodatukseni mutta tuntuu että nyt äitiyslomalla minulla on ollut aikaa perehtyä asioihin ja mitä enemmän asiaan perehdyn sen vihaisemmaksi tulen. Vihaiseksi itselleni kun en ole mahdollista tartuntaa huomannut ja vihaiseksi lääkäreille jotka eivät myöskään asiasta tiedä riittvästi.

Olisi tosi kiva kuulla muiden tarinoita. Onko jollain muulla hoidettu raskauden aikaista borrelioosia? Minkälaisia oireita on ollut? Ovatko ne hävinneet? Onko punainen iholäiskä reagoinut hoitoon ja miten nopeasti? Onko jatkossa tehty jotain seurantatutkimuksia ja ennenkaikkea OVATKO LAPSET OLLEET TERVEITÄ??

Kiitos vastauksista ja kommenteista jo etukäteen!

Aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille. Minä istun ja odotan josko tämä lapseni rupeaisi tästä syntymään. Laskettu aika on siis huomenna. Toivon että vauveli haluaisi jo tulla ulkomaailmaan ja olisi terve kuin pukki niin voisin unohtaa koko borrelioosin ja keskittyä vain vauveliin.

-s-
 
SESSI78:Olet valitettavan oikeassa borrelioosin hoidon suhteen.Itse tutustuin borrelioosia sairastavaan eläkeläisnaiseen jolta sain Turun JARMO OKSIN meiliosoitteen ja hänelle olen lähettänyt meilejä ja ottanut vastausmeileistä kopiot itselleni,muuten en olisi saanut suonihoidon jälkeen enään mitään apua borrelioosiin ja siitä johtuviin kipuihini jaloissani.Pahimpaan aikaan olin liikuntakyvytön,keppien kanssa kävelin lyhyitä matkoja kesät 2006 ja 2007,mutta nyt alkaa pahin olla takana.Jalkani on enmg eli hermoratakokeella tutkittu nyt pari kertaa ja borrelioosi kipu on vaurioittanut jalkahermoni pysyvästi nilkoista alaspäin.
Kävely on vieläkin vaikeaa,mutta selviän sentään ilman keppejä ja pystyin nyt palaamaan työhön takaisin oltuani pari vuotta borrelioosi kivun takia sairaslomalla,mutta kätilön työhön en pysty palaamaan,sitä eivät jalkani kestä borrelioosin takia.Nyt olen ollut pari viikkoa työssä päiväkodissa ja olen tykännyt hoitaa lapsia ja ei ole tullut borrelioosi kipu takaisin.

Taistelua tämä on kyllä ja kipu ei ole mitään mukavaa borrelioosin takia.Minulla borrelioosi on ollut pienestä asti,kun pienenä vietimme kesät Outokummussa,niin sieltä olen punkin saanut ja kesällä 2006 alkoi oireet tulla esiin.Seurannassa olen koko loppu ikäni kipujen takia.

Miten teillä muilla on auttanut lääkehoito borrelioosiin,onko kipu lähtenyt vai onko se jäänyt lääkehoidosta huolimatta,olisi mukava tietää?

Kenen lääkärin luona olette olleet hoidossa borrelioosin takia ja oletteko saaneet hyvää hoitoa borrelioosiin?

 
Mulla todettiin kans borrelioosi verinäytteiden perusteella kun odotin esikoista. Hakeuduin tutkimuksiin kun mulle alko tulla rengasihottumaa, sellaisia hilseileviä läiskiä eri puolille kehoa. Se diagnosoitiin "pityriasis rosea". Itse mainitsin borreliaepäilyn vähän niinkuin "hatusta vedettynä" ja sattui kohdalleen. IKINÄ EN OLE PUNKKIA ITSESSÄNI TAVANNUT :attn: Kukaan ei tiedä johtuiko se kuukausia kestänyt viruksen aiheuttama "punatäplähilsetauti" punkista vai oliko kyseessä vain sattuma.

En voinut odotusaikana antibiootteja syódä...kun sopivalle antibiootille olin/olen allerginen. Antoivat reseptin antibioottiin jota voi käyttää imetyksen loputtua. Meitsi imetti 11kk ja tuli heti uudelleen raskaaksi. Mitään kuureja en ole siis syönyt, kakkonen nyt reilun vuoden vanha. Nykyisessä asuinmaassa eivät juurikaan borrelioosista tiedä enkä ole ajatellut sitä vanhentunutta reseptiä uusia ja ab-kuuria ottaa.

Onhan mullakin kaikenlaisia kipuja ja särkyjä nivelissä, mut en oo koskaan ajatellut et ne vois olla borrelioosia.

Mun borreliakokeet otettiin Joensuussa ja näytteet tutkittiin tietääkseni Helsingissä. Kuurin (jota en ole koskaan ottanut) määräsi Joensuun keskussairaalan infektiolääkäri.
 
sessi78: Unohtui tuohon lisätä että meidän molemmat lapset ovat syntyneet terveinä. Silloin, kun ekassa raskaudessa kokeista paljastui borrelioosi, lääkärit siitä pitivät palaveria ja yhteenvetona mulle kerrottiin, että "riski lapsen saada borrelioosi istukan kautta on teoreettinen, mutta käytännössä siitä ei ole näyttöä". Ei mun raskauden tai synnytyksen kulkuun puututtu borrelioosin takia mitenkään.
 
Joo, kovin tuntuu olevan epämääräinen tauti sekä tietotaso tästä borrelioosista.
Sessi78 Toivottavasti synnytys sujui hyvin ja olet jo saanut terveen vauvan.

Mullahan tämä epäilys borreliossoin aktivoitumisesta on tullut raskauden jälkeen, kun n.4kk synnytyksestä alkoivat nivelvaivat ja selän lihasten jumiutuminen. Nyt ajateltuna mulla oli esimjalkapöytä molemmista jaloista todella kipeä jo raskausaikana, mutta luulin sen liittyvän raskauteen. Vaivat ovat kuitenkin jatkuneet ja lisäksi on tullut juuri tuota kehon epämääräistä pistelyä, josta Laluzkin kertoi. Mulla kipualueet "vaeltaa" eli välillä kipuja on muutaman viikon jaloissa sitten olkapää-käsivarsi osastolla jne. Pistelyä ja jos voisin jotenkin kuvata tuntemuksia, niin sellaisia ikäänkuin"vesipisara liruttais pitkin kehoa" tuntemuksia on ollut.
Laluz Mullakin on tullut tollasta hilseilevää ihottumaa, jota ei ole aiemmin ollut...tullut siis näiden muidenkin oireiden myötä.kortisoonivoide auttaa hetkeksi, muttei poista sitä.
Mä en ole tarkempiin tutkimuksiin lähtenyt kun tiiän jo etukäteen ton borrelioosiin suhtautumisen...ei jaksa alkaa juosta lekureissa, kun mulla ei nämä oireet häiritse elämää kovinpaljon, muutakuin henkisesti hiukan.
Jostain luin että borrelioosi on sikäli erikoinen tauti että se jäljittelee oireissaan muita tauteja ja voi siksi olla niin kovin eritapainen ja muuttuvainen.

Niin ja Sessi78 mulla on myös 1v vanha aivan terve poika..joskaan en tiedä oliko borrelioosi aktiivinen raskauden aikana vielä vai aktivoituiko vasta senjälkeen.

 
Minulta myös otettiin borrelioosi kokeet, kun olen pitkään kärsinyt kauheista oireista: selkälihaskipua, hermosärkyä jaloissa, lihasnykinöitä ympäri kehoa... jos kaikki ei johdukaan selän välilevyn pullistumasta ja kyseessä on borrelioosi, olen kyllä todella peloissani sikiönkin puolesta. olen raskaana tällä hetkellä... tulokset verikokeesta saan viikon/ kahden kuluessa...
 
Hei!

En ole vielä tuloksia kysellyt, kysyn ensi viikolla viimeistään. huomenna tulee viikko siitä kun otin ne kokeet.. tai itse asiassa voisin alkaa nyt soittelee, jos vaikka jotaki tietoo olis.

pilkettä: miten sulla on oireillu toi borrelioosi ylipäänsä?
 
Mulla tuli silloin joskus selvä rengas punkinpureman ympärille, mutta sin antibiootit siihen.
Nyt oireilee ns.neuorpaattisina kipuina ( pistelyä, kuumotusta, kylmäämistä ja muita tuntemuksia ) siellä sun täällä ympäri kehoa. Lihasjännistys oli kova kyljessä viime talvena ja siitä oikeestan alkoikin kunnolla nää oireet, mut tuntemukset ja kipu vaeltaa milloin mihinkin että on muutaman päivän kipeä jostain kohtaaa kehoa ja sitten menee ohi. Jalkapöydät oli raskausaikana ja vieläkin välillä etenkin aamulla aivan jäykät, että kävelin kun 90v mummo vähän aikaa. Tosi epämääräistä oirehdintaa ja tuntuukin tuo lekurilla käynti ihan naurettavalta kun ei osaa osoittaa varsinaista paikkaa mistä kipuilee. Sellanen tuntemus että kaiki ei ole normisti, mutten osaa sanoa missä mättää.Mullahan ei ole siis diagnosoitu tota borrelioosia kuin silloin kauan sitten ,joten oma epäilykseni vain on, että ois aktivoitunut raskaudesta. Muissa tutkimuksissa olen ollut mutta mitään ei ole löytynyt. Fibromyalgiakin on käynyt mielessä, mutta ei mulla ole ne pisteet kipeät, mitkä siinä pitäs olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haidi84:
Minulta myös otettiin borrelioosi kokeet, kun olen pitkään kärsinyt kauheista oireista: selkälihaskipua, hermosärkyä jaloissa, lihasnykinöitä ympäri kehoa... jos kaikki ei johdukaan selän välilevyn pullistumasta ja kyseessä on borrelioosi, olen kyllä todella peloissani sikiönkin puolesta. olen raskaana tällä hetkellä... tulokset verikokeesta saan viikon/ kahden kuluessa...

Luin nyt vasta uudestaan tään sun tekstin, niin oireet on mulla just samanlaisia. Mulla voi myös olla selän välilevyn pullistuma..on siis oirehtinut jo pidempään kipuna, mutta en tiedä onko nämä nyt siitä johtuvia.

Toivottavasti saat hyviä uutisia!
 
No hyvä kuulla että ei ainakaan borrelioosia..ehkä saat selkään jotain apuja. Vinkkinä ainakin, että kun vauvasi syntyy, niin kiinnitä tosi paljon huomiota kantamisasentoihin,mm ettet kanna vauvaa vain toisella puolella. Kantoliinasta on hyötyä. Mulla ainakin tuon taaperon vauvaaika kantamisineen sai selän oireilemaan tosi paljon. Onnea loppuraskauteen ja synnytykseen :wave:
 
Pitipä tänne nyt sit kirjoitella.. Eli itselläni on nyt vahva epäilys borrelioosista ja pahinta tässä onkin se että nuorin lapseni on vasta n. 2kk ikäinen eli tartunta olisi tullut raskauden aikana (joitain hyönteisen puremia on ollutkin, mutten todellakaan ole osannut aiemmin ajatellakaan punkin puremaa). Imetin vauvaa noin kuukauden verran, mutta en enää kun olen tullut ihan hulluksi huolesta että tarttuu/on jo tarttunut vauvaan. Vasta-ainestit on otettu, mutta lääkärin soittoa vielä oottelen. Tosin eipä taida noi testit olla kovinkaan tarkkoja :/ Mitä teille muille borrelian kanssa tekemiisin joutuneet kuuluu nykyisin?
 
Hei! Mua askarruttaa että jos alkuraskauden aikana todetaan borrelioosi, niin voiko sitä mitenkään hoitaa, jos on allerginen amoksisilliinille, eli siis onko muita sopivia antibiootteja? Olisin tosi kiitollinen tiedosta!
 
VIHDOINKIN pääsen kirjoittamaan tänne. Itsellä rengasihottuma todettiin raskauden aikana,sain ab-kuurin.Lääkäri väitti ettei vauvalle voi tulla mitään ongelmia! Perke¤!
Vauva kuoli viikon iässä. Seuraavat raskauden ovat myös olleet ongelmallisia. Raskaudenkeskeytyksiä kehityshäiriöiden takia ym....

Vasta nyt löysin infoa että raskautta ei kannata enää yrittää,kun sairastan borrelioosia.
 

Yhteistyössä