Onko kukaan tehnyt valitusta kätilöstä?

Minäkään en varsinaista valitusta tehnyt, mutta keskustelin kätilön kanssa puhelimitse pitkän puhelun. Kävi ilmi, että mun huono kohtelu oli tavallaan väärinkäsitystä. Se kätilö siis oli tulkinnut mua jotenkin väärin, ja viljeli esim sellaista huumoria jota mulla ei riittänyt käsityskyky tajuumaan. Ja kivunlievitystä en saanut, koska ei ollut ihan ammattitaitoinen eli ei tajunnut, että kaikki eivät supertuskissaan huuda ja kiroa (minä menen sitä hiljaisemmaksi ja rauhallisemmaksi mitä lujempaa koskee).

Mut kyllä mulla vähän apea mieli vielä aiheesta on, mutta en kadu sitä, etten valitusta tehnyt. Hyvä kun sain purettua sydäntäni kuitenkin. Enkä ensi kerralla suostu samalle kätilölle kuitenkaan!
 
Tein hoitajan asiattomasta ja epäammatillisesta kohtelusta valituksen Naistenklinikalle ekan synnytyksen jälkeen. Sain erittäin asiallisen vastauksen, jossa pahoiteltiin kokemustani, sekä osaston ylilääkäriltä että osastonhoitajalta. Seuraavan synnytyksen aikana huomasin valituspaperini kansiossa muiden papereiden joukossa ja liekö sitten se syynä, että samat virheet eivät toistuneet...Katsotaan nyt, miten käy kolmannen kanssa.
 
Kirjoitin netissä palautteen Kymenlaakson keskussairaalaan ja pyysin vastausta palautteeseeni jota en kuitenkaan koskaan saanut.

Kätilö oli todella inhottava ja vähätteli kipua ja kieltäytyi antamasta mitään syötävää vaikka olin todella nälkäinen pitkän valvomisen jälkeen. Olisin halunnut leivän mutta vetosi siihen että leipä on vaikea oksentaa. Sanoin etten ole pahoinvoiva enkä oksentanut esikoisenkaan synnytyksessä mutta muija pysyi tiukkana. Pyöäritteli silmiään kun itkien pyysin lisää epiduraalia kun sattui niin p*rkeleesti, vetosi siihen että epiduraali vie ponnistamisen tarpeen...no ei se kyllä esikoisen synnytyksessä vienyt, ponnistin esikkoa 15 min. Minusta kätilön pitäisi vähän luottaa siihen että öiti tuntee oman kehonsa ja etenkin jos on jo synnytys/synnytyksiä takana niin äiti kyllä tietää miten oma keho toimii missäkin tilanteessa. Jätti minut myös yksin (tai siis miehen kanssa) ponnistmaan. Sanoi että nyt voit alkaa pikkuhiljaa ponnistmaan hänen pitää soittaa muutamia puheluita ja oli paperitöitä. Itkin sitten miehelle hätääntyneenä etten uskalla ponnistaa ilman kätilöä enkä löydä oikee asentoa, sänky oli jotenkin huonosti. Sitten kun kätilö tuli vihdoin takaisin, sain haukut siitä miten sänky on liian pystyssä ettöä eihän siitä tuossa asennossa tule mitään. Oikea hapan akka jonlta ei saanut hymyn hymyä eikä minkäänlaista empaattisuutta.

Nyt olen raskaana rv 17+6 ja taidan laittaa sairaalaan jo etukäteen viestiä että paras olla joku toinen kätilö joka tämän lapsen saattaa maailmaan.
 
Kymenlaakson keskussairaalassa ehdin tutustua kolmeen kätilöön :) hieman venyi synnytys -05... Lopun hoitanut kätilö oli mahtava mutta se avustava kätilö? oli ihan lucifer ja toinen kätilökin tuntui pelkäävän... olisin halunnut kontalleni tai muutenkin kokeilla toista asentoa ja vastaus oli että täällä synnytetään selällään ja sillä hyvä. ei yhtään ystävällistä sanaa, eipä paljon muutakaan. sama tapaus suoritti rakennaultran ja äidilleni joka halusi mukaan tiuski että tämä hoidetaan ilman ylimääräisiä, silloin sain sanottua onneksi että jos ei äitini tule niin en minäkään. ehkä siitä kylmä kohtelu itse synnytyksessä... harmittaa ja joskus jos palaan sinne niin pidän puoleni !!!
 
Minä en ole tehnyt valitusta sairaalalle, vaan suoraan potilasvakuutuskeskukseen, josta tuli myönteinen päätös ja myös valviraan, josta päätös vielä tulematta. Nämä koskevat lääkäriä ja kätilöä, mutta papereissa vain lääkärin nimi, koska hän oli hoidosta vastaava henkilö.

Nyt ihan äskettäin sain puhelimessa pilkkaa osakseni. Tässä ei kysymyksessä ole hoitovirhe, mutta olen jo sopinut potilasasiamiehen kanssa, että hän varaa ylilääkärille ajan, ja menen hänen kanssaan keskustelemaan saamastani kohtelusta.

Ja molemmissa näissä tapauksissa hoitohenkilökunnan virheet ovat tulleet hyvin kalliiksi eli en ole turhaan liikkeelle. Mitään muutosta ei tule, jos kukaan ei valita. Ensimmäisessä tapauksessa osastonylilääkäri itse rohkaisi meitä viemään asiaa eteenpäin. Toisessa tapauksessa useat kätilöt ovat kannustaneet samaan ja sanoneet saamaani kohtelua erittäin epäammatilliseksi.
 
Tein valituksen ja lähetin sen muistaakseni potilasasiamiehelle. Kätilö puhui synnytyksen aikana töykeästi eikä suostunut kivunlievitykseen. Olin siis saanut epiduraalin aikaisemmin, mutta tehon loputtua pyysin uutta annosta. Ei suostunut, koska hänkään ei ollut saanut aikanaan synnyttäessään :headwall: Eikä suostunut antamaan yhtään mitään muutakaan. Olin silloin 6cm auki ja vauva syntyi 3 tunnin päästä pyynnöstäni. Aikaa oli kyllä ja vaikkei olisi ollutkaan niin kivuinlievitysaineita on montaa eri laatua, joku olisi käynyt.
Kirjeeseeni vastattiin melko nopeasti. Siinä kiellettiin kaikki kertomani asiat. Mitään väärää ei ole tapahtunut ja kätilö ei ole puhunut törkeästi. Joopajoo, voihan ne vedota mihin vaan jos tykkää.. Mulla on melkonen norsunmuisti ja oon kellonkyttääjä, joten todellakin muistan mitä synnytyksessä tapahtui.
 
Minä parhaillaan mietin valituksen tekoa, en yksittäisestä kätilöstä vaan ylipäätänsä koko hoidosta.. mm. oksitosiinitippa laitettiin mutta se "unohtui" kiinni --> hyvin alkaneet supistukset laantui. kätilö oli kipeänä töissä (ei kuulemma ollut kuumetta, pelkkä kauhea räkis, oli seuraavana päivänä kuitenkin saikulla), mies tuli seuraavana päivänä kipeäksi eikä päässyt ollenkaan vauvaa katsomaan (vauva keskolassa, jonne ei tietty flunssassa saa tulla). Istukkaa kun irrotettiin, niin verenhyydyttämisaine (mikälie) + nesteet laitettu väärin, kiersivät pussista toiseen, eli minä en saanut niitä ollenkaan. Kun hoksasivat tämän, "korjasivat" tipat --> meni ilmeisesti korjaus vikaan kun alkoikin imemään multa verta pussiin..
En oikein tiedä mistä alottaa, pitäisi kai soittaa potilasasiamiehelle, mutta mitä sanoa?!
 
Itse en ollut paikalla (hätäsektio), mutta mieheni ja äitini, jotka siis joutuivat jäämään odottamaan kun minut kärrättiin leikkaussaliin, kertoivat että tyttö joka toi vauvan (hän oli työharjoittelija) olin retuuttanut vauvaamme ja hutaissut vain kylvetyksen ja paiskonut pientä. Vauva huuti kulma kuin syötävä ja kun tämä neiti oli saanut vauvan puettua oli vain nakannut sen isän syliin ja lähtenyt. Äitini kyllä sanoi tästä kätilölle jonka kanssa tämä opiskelija oli ollut. Toivottavasti meni toivotukset perille..
 

Yhteistyössä