onko kunnalla velvollisuus

palkata hoitaja kotiin monikkoperheessä? jotain huhuja ainaki oon kuullu.. tai sit että niiden on hommattava päivähoitopaikka muille lapsille..
mietin että jos ite ettis hoitajan sit ku vauvat maailmassa, niin alkaskohan kunta maksaan palkkaa?
 
Helsingissä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 10:37 untuva kirjoitti:
palkata hoitaja kotiin monikkoperheessä? jotain huhuja ainaki oon kuullu.. tai sit että niiden on hommattava päivähoitopaikka muille lapsille..
mietin että jos ite ettis hoitajan sit ku vauvat maailmassa, niin alkaskohan kunta maksaan palkkaa?
ei ainakaan ole. Me saimme kaksoset vuosi sitten ja ennenstään meillä oli jo kaksi lasta joista nuorin vain vuoden vanha. Neuvolasta sain koko raskausajan tietoa että saan lastenhoitoapua vauvojen synnyttyä. Kun pyysin sitä neuvolasta saamieni ohjeiden mukaan sain ko henkilöltä vastaukseksi että siitä lähdetään että mies auttaa... (minun mieheni ikävä kyllä on työssäkäyvä). Toki olisin saanut muutaman tunnin apua viikossa mutta hinta olisi ollut kovempi kuin mieheni tuntipalkka joten meillä ei siihen ollut varaa.
Yksin olen kokoajan pärjännyt, lapset ovat onneksi olleet terveinä ja äiti on vielä järjissään vaikka helppoa ei ole aina ollut.
Joten sanoisin että Helsinki ei ainakaan ole velvollinen järjestämään ja jos järjestää niin ei todellakaan halvalla. Mutta toivottavasti muualla on asiat paremmin ja apua löytyy kohtuuhintaan sitä tarvitseville.
 
Kuntien velvollisuudet vaihtelevat, mutta ilmaiseksi ei ainakaan saa mitään. Lähtiessäni sairaalasta oli pakko olla kodinhoitaja, muuten eivät meinanneet päästää kotiin. Mies pääsi töihin ja onneksi saimme hyvän kodinhoitajan avuksi. Piti maksaa kohtuullisesti, mutta en olisi selvinnyt imetysten, syöttöjen ja kolmen vauvan kanssa muuten mitenkään. Pelkkiin maitohommiin meni yli reilut viisi tuntia vuorokaudessa ja nukkuminen oli sitä sun tätä. riippuu vauvoista, mutta meillä kyllä valvottiin ja yritettiin saada rytmiä kääntymään ja vauvoja samaan päivärytmiin. Hyvä hoitaja oli pari viikkoa ja mutti pakkakunnalta. Sen jälkeen oli yhtä kaaosta. Laittoivat sydäntautisia mummuja meille lisäriesaksi. Onneksi saimme sitten kohtuullisen topakan, mutta sitten sai tapella hoito-oikeudesta melkein kuukausittain ja sossun ämmät laukkasi meillä tarkistamassa, onko tilanne muuttunut. Järkyttävää. Kannattaa hommata apua, mutta jos kaikki menee kahden kanssa hyvin, ei sitä välttämättä tarvitse. Yrittäkää nukkua ja saada vauvatkin nukkumaan! Itse nukuin 1.5h vuorokausi ja olin ihan zombie! Ei ihmisarvoista elämää. Kun vauvat olivat melkein vuoden sain nukuttua 8h putkeen. Eli suku yms ystävät avuksi, jotta voit keskittyä pääasiaan eli vauvoihin.
 
lapissa
Meillä kävi kaupungin perhetyöntekijä kerran viikossa muutaman tunnin kerrallaan ekat 4 kuukautta. Olis käyny pitempääkin, mut ei tarvittu. Mitään maksua tuosta ei tullut.
 
Lapissa myös
Ei meillä ole koskaan mitään apua ollut..Neuvolan terveydenhoitaja soittelis soskuunkin ja sieltä vaan sanottiin että sitten kun on huostaanotto uhka päällä voi kotiin saada apua :/

Meillä siis kesällä syntyneet kaksoset,tyttö oli silloin 3½v ja poika 1½v Ja ihan ite se piti alusta asti pärjätä!
 

Yhteistyössä