Onko lapsen autoon jättäminen rikos

Iltisikassa juttua tuosta autopalosta:

"Joissakin keskusteluissa on myös ihmetelty lasten isän toimintaa tilanteessa ja esitetty jopa hänen syyllistyneen rikokseen. Tämän väitteen Tynkkynen kumoaa.
– Tapahtunutta tutkitaan edelleen palonsyyn tutkintana. Sosiaalisessa mediassa on vähän kritisoitu isän käyttäytymistä tässä tilanteessa, mutta tässä vaiheessa ei ole tullut ilmi seikkoja, joiden mukaan ketään epäiltäisiin mistään rikoksesta, hän painotta
a."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006268252.html
Mielestäni jokseenkin outoa näin varmasti ottaa kantaa. Onhan tuossa nyt koossa kaikki seikat, jotka helposti täyttävät heitteillepanon määritelmän.

"14 § (21.4.1995/578)
Heitteillepano

Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Vastaavia tapauksiahan oikeudesta löytyy lukuisia, kun esim. pikkulapset on jätetty yksin kotiin nukkumaan ja häivytty jonnekin. Tosin koti nyt on yleensä pienelle turvallisempi paikka kun joku vilkasliikenteinen parkkipaikka.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Ei ole rikos paitsi jos kyse on esimerkiksi hyvin pitkäaikaisesta jättämisestä.

On täysin normaalia, että leikki-ikäiset lapset ovat vähän aikaa yksinään tai vaikkapa leikkivät pihalla ilman valvontaa.
 
Ei ole rikos paitsi jos kyse on esimerkiksi hyvin pitkäaikaisesta jättämisestä.

On täysin normaalia, että leikki-ikäiset lapset ovat vähän aikaa yksinään tai vaikkapa leikkivät pihalla ilman valvontaa.
Niin, olen itsekin pihalle jättänyt. Mutta mitä jos jotain olisi sattunut? Olisinko saanut syytteen?
Nyt kuitenkin kyse jostain 3-vuotiaasta.
 
En ole ikinä jättänyt noin nuoria lapsia kotiin, joten miksi jättäisin heidät autoonkaan yksin?
Autossa voi tapahtua ja sattua vaikka mitä, eli en todellakaan ikinä ottanut riskiä.
Tynkkysellekin kyllä asia valkenee, jahka/jos hänestä vielä joskus tulee isä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Pitäisi pystyä jättämään. Itseäni ärsytti suuresti kun käväisin apteekissa 3 minuuttia, niin sen takia piti herättää 1,5 vuotias syvästä unesta ettei vaan kukaan ala soittamaan poliisia paikalle. Minusta se itkevän ja ärtyneen lapsen pakkoraahaus jonnekin pika-asialle on enemmän lapsen rääkkäystä.

Pidemmät asioinnit ja kauppareissut sit erikseen.
 
Pitäisi pystyä jättämään. Itseäni ärsytti suuresti kun käväisin apteekissa 3 minuuttia, niin sen takia piti herättää 1,5 vuotias syvästä unesta ettei vaan kukaan ala soittamaan poliisia paikalle. Minusta se itkevän ja ärtyneen lapsen pakkoraahaus jonnekin pika-asialle on enemmän lapsen rääkkäystä.

Pidemmät asioinnit ja kauppareissut sit erikseen.
No eikö siellä muka olisi kerennyt päiväunien jälkeen käymään. Ja eikö nuo lääkkeet saa nykyisin kotiinkin tilattua, ettei tarvitse niihin ällöttäviin bakteeripesäke-apteekkeihin edes ollenkaan mennä.
 
En ole ikinä jättänyt noin nuoria lapsia kotiin, joten miksi jättäisin heidät autoonkaan yksin?
Autossa voi tapahtua ja sattua vaikka mitä, eli en todellakaan ikinä ottanut riskiä.
Tynkkysellekin kyllä asia valkenee, jahka/jos hänestä vielä joskus tulee isä.
Itse olen kyllä pihalle joskus etukäteen jo heittänyt, kun on itse jäänyt vaatteita laittamaan tai vaikka jotain ruokaa laittamaan uuniin yms..
Mutta joo, autoon en ole uskaltanut jättää, kun ei tosiaan ikinä tiedä, mitä tuon ikäinen saa päähänsä. Avaa oven ja ryntää suoraan jonkun auton alle.
 
Itse olen kyllä pihalle joskus etukäteen jo heittänyt, kun on itse jäänyt vaatteita laittamaan tai vaikka jotain ruokaa laittamaan uuniin yms..
Mutta joo, autoon en ole uskaltanut jättää, kun ei tosiaan ikinä tiedä, mitä tuon ikäinen saa päähänsä. Avaa oven ja ryntää suoraan jonkun auton alle.
Juuri tää, että mitä jos avaa oven ja lähtee..tai jos joku piripää tulee ja päättää ''lainata autoa luvattomasti'' lapsi/lapset kyydissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Itse olen kyllä pihalle joskus etukäteen jo heittänyt, kun on itse jäänyt vaatteita laittamaan tai vaikka jotain ruokaa laittamaan uuniin yms..
Mutta joo, autoon en ole uskaltanut jättää, kun ei tosiaan ikinä tiedä, mitä tuon ikäinen saa päähänsä. Avaa oven ja ryntää suoraan jonkun auton alle.
No jos on kielletty menemästä ulos autosta. Kyllähän useimmat ihmiset luottavat kadulla kävellessäkin siihen, ettei joku 3-5 v ikäinen yhtäkkiä päätä rynnätä auton alle, jos hetkeksikin päästää lapsesta irti.
 
vierailija
Niin. Se on kyllä hyvä, että autoja ei ikinä missään varasteta, ellei avain ole jäänyt vahingossa autoon :LOL:
No kerropa miten se täysin sekaisin oleva piripää saa sen auton liikkeelle lapset kyydissä. Ihan konkreettisesti.

Ammattimaiset autovarkaat joilla on keinot kiertää ajonestot eivät tee mitään niin sekopäistä, että varastaisivat auton lapsineen.
 
r0s
Mä olen jättänyt vauvan nukkumaan autoon koska vanhempi lapsi/vanhemmat lapset oli pakko noutaa (siis eiväthän ne sieltä niitä pihalle pukkaa ellei ole sovittu hakija paikalla) päiväkodista/eskarista.

Vaihtoehto ois ollut herättää vauva kesken unien.

Viisi, kymmenenkin minuuttia siinä helposti vierähti...
 

Yhteistyössä