Onko lapsen jalkasärky varmasti kasvukipua?

  • Viestiketjun aloittaja hysteerikko
  • Ensimmäinen viesti
hysteerikko
Kuusivuotias valittaa nykyään lähes päivittäin kovaa jalkasärkyä toisessa jalassa. Onko se vaan kasvukipua vai voiko olla jotain vakavampaa? Jos olisi esim. reumaa tai syöpä niin oireilisiko muutenkin?
 
voi olla kasvukipuakin meillä 12V tytöllä jalkakipu oli freibergintautia mutta noin nuorella siihen en usko.Anna särkylääke ja pistä vaikka side jalkaa että rauhottuu ja rauhoita menoa pari pv niin yleensä kipu katoaa jos ei katoa n 2-3vk sisään rauhottamisesta ym. niin lääkäriin suosittelen menemään :) meilläkin reumatestit tehtiin vasta 5kk kipujen alettua koska aikaisemmin ei lääkäri noteerannut vaan laittoi kasvukivuiksi :(
 
Viimeksi muokattu:
"aloittaja"
Kiitos vastauksista! Mitään ei ole vielä tutkittu, vasta tänään aloin huolestua asiasta. Tsemppiä teille HeidiS!

Nyt parin viikon ajan on valittanut kipua päivittäin, aikaisemmin satunnaisesti. Eniten mietityttää toi että kipu tuntuu vain toisessa jalassa. Eikö molempien jalkojen pitäisi kasvaa yhtä aikaa? Kipulääkettä olen antanut ja kylmähoitoakin on saanut.
 
liltst
Itse ainakin muistan omasta lapsuudesta, että kasvu kivut olivat välillä todella kipeitä. Öitäkin tuli valvottua. Minulla kylläkin oli pientä häikkää jaloissa, kun jalkapöydän luut on alentunut ym. eli ns. Penikkatautia oli lapsena paljon. Myöhemmin sain pohjalliset. Kannattaa neuvolassa puhua asiasta, jotta jalat tulisi tutkittua ja vaikka lähete fysioterapiaan tai jalkaterapiaan. Ja ainahan voi varmistaa nuo reuma ym asiat, jos asia mietityttää.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";25660573]Eniten mietityttää toi että kipu tuntuu vain toisessa jalassa. Eikö molempien jalkojen pitäisi kasvaa yhtä aikaa? Kipulääkettä olen antanut ja kylmähoitoakin on saanut.[/QUOTE]

Ei pidä. Mun poika valittaa usein alkuyöstä toista jalkaa, ja yöllä herää valittamaan toista jalkaa. Laitan IcePoweria (joku muukin tuoksuva rasva käy, rauhoittaa levotonta mieltä ja nukahtaa helpommin) ja tarvittaessa pabadolia.
 
"aloittaja"
Kiitos myös näistä rauhoittavista vastauksista. Terveyskirjaston artikkelin mukaan syytä huoleen ei kai ole. Muistan kyllä itsekin kärsineeni lapsena kasvukivuista, aika jännä juttu muuten että ainakin meidän perheessä ajateltiin että kasvukipuja ei tarvitse lääkitä kun ne ovat vaarattomia.
 
meilläkin
Jos kipu on esim.polvessa, niin se ei yleensä ole kasvukipua! Mä käytin ja yks päivä 6-vuotiaan lekurissa, kun valitti polveen koskevan kovasti, eikä voinut yhtään varata siihen jalkaan.. Sitten kun päästiin lääkäriin; niin ihmeparantuminen! Mihinkään ei sattunutkaan..ARGH! Onneksi mukava lekuri, joka vain naureskeli, että hän onkin aina toivonut parantavia käsiä! Mutta taas parin päivän päästä pisti ja sattui samaan jalkaan, ja yölläkin itki sitä särkyä.. Nyt ollaan vaan ooteltu ja katsottu, miten etenee, mutta pitkään on ollut taas ihan ok. Siis polvisärky voisi olla reumaa tai jotain kasvainta...Mutta itsekin muistan, kuinka lapsena joskus yöllä(nimenomaan muuten yöllä)jompaa kumpaa jalkaa särki niin hirveästi, että itkin vain..Eikä ikinä molempia yhtäaikaa..
 
Mulla oli vitos ja kutosluokilla hirveita kasvukipuja. Välillä sattui niin paljon, että jalat lähti alta. Muistan vieläkin sen kerran, kun tulin koulun liikuntatunnilta kotiin. Pääsin eteiseen ja siihen lysähdin enkä hetkeen päässyt ylös. Mutta kipu ei muistaakseni ollut jatkuvaa, tuli tommosia hetkiä vaan jolloin se kipu tuntui koviten.
 
"vieras"
Mun äidillä oli 7v:nä kovat kivut toisessa jalassa. Mummoni ja lääkärit pistivät kasvukipujen piikkiin. Mutta kun kivut ei hellittäny yhtään ja jalkaa alettiin tutkia oikein kunnolla, niin sääriluusta löytyi kasvain (hyvänlaatuinen). Kasvain leikattiin ja jalka parani.

En tarkoittanut tätä pelotteeksi, vaan kehotan tutkituttamaan jalan jos särky on kokoaikaista eikä helpota ollenkaan.
 

Yhteistyössä