Onko lapsesi saanut silmälasit ensimmäisillä luokilla?

  • Viestiketjun aloittaja "Suvikki"
  • Ensimmäinen viesti
Voin vastata tähän lapsena, joka sai lasit 3:lla luokalla. Pelkäsin kiusaamista, mutta olin jonkun verran kokenut koulukiusaamista siihen mennessä. Äiti kirjoitti matkaan lapun annettavaksi opettajalle, jossa kerrottiin minun saavan silmälasit 2vk päästä. Opettaja pisti minut luokan edessä ilmoittamaan asian kaikille, minkä koin hyvin häpeällisenä. Vihasin huomion keskipisteenä olemista. Yllätyksekseni kukaan ei ole minua koskaan silmälasien vuoksi kiusannut, toiset oppilaat olivat jopa innoissaan siitä minkälaiset lasit saan, jne. Ja todella nopeasti siitä tuli niin arkipäiväinen juttu.

Itse en suhtautunut laseihin mitenkään erityisesti, jännitin vain muide reaktiota. Isällä ja sisaruksilla kuitenkin oli myös lasit. Jokainen reagoi omalla tavallaan, ja tämä selviää vain kysymällä ja juttelemalla lapsen kanssa. Ei kuitenkaan kannata istuttaan kiusaamisen pelkoa ennakkoon lapseen. Jos pelkäät kiusaamista, kannattaa koululle lapsen "pääopettajalle" ilmoittaa ennakkoon. Kunhan ei nyt ainakaan arkaa lasta pistä sitä luokan eteen kaikille kailottamaan.

Ja en ymmärrä miksi tulevana äitinä reagoisin mitenkään erityisesti, jos/kun oman lapsen silmälasien tarve tulee ilmi. Jos alkaisit itse hössöttämään asiasta, niin hyvin todennäköisesti lapsesi reagoi myös negatiivisesti asiaan. Anna lapsen valita mieluiset kehykset, ja tee asiasta kiva, mutta normaali asia. Ja myös selittää, miksi niitä tarvitaan.
 
333
Yksi lapsista oli 2. luokalla, kun sai silmälasit. Ihan hyvin hän suhtautui eikä mun tietääkseni mitään kiusaamistakaan ollut. Itse en kokenut lasien tuloa muuten kuin näkemistä helpottavana asiana ja rahanmenona. Meillä oli tuolloin jo kahdella muullakin lapsella lasit (saivat ne 3- ja 5-vuotiaana) ja myöhemmin sai vielä kuopuskin lasit 4-vuotiaana.
 
"Suvikki"
Kiitos vastauksista. Ekaluokkalaisemme sai tänään tiedon laseista. Mielestäni suhtautunut asiaan ihan hyvin, mutta pelkää koulussa tulevansa naurunalaiseksi/kiusatuksi. Opettaja lupasi huomenna kertoa luokalle että tytölle tulee lasit sekä miksi joillekin ne tulee. Lupasi ettei luokassa tapahdu kiusaamista.
Itse yllätyin omasta reagtiostani, sillä salaa tänään päästin itkun. En edes tiedä miksi. Pelkäänkö tytön puolesta haukkumista vai käynkö muuten herkillä?
Miten paljon teillä lasit maksoi?
 
"vieras."
Meillä tytöllä ei ole vielä laseja, vaikka jo eskari-ikäisenä silmälääkärille passitettiin huonontuneen näön vuoksi. On tytön kanssa kuitenkin puhuttu, että varmaan lähivuosina lasit tulee. Olen ollut ihan ihmeissäni, kun tyttö on ollut melkein innoissaan asiasta. En tiedä, vaikuttaako se, että luokallaan on eräs, jolla on lasit olleet heti ekan luokan alusta, eikä kukaan tietääkseni ole sitä ihmetellyt tai asian vuoksi kiusannut.
 
Irmelin
Itselläni oli jo ekalla lasit. En käyttänyt niitä koulussa, koska häpesin niitä. En kertonut kellekään laseista. Sit yhtenä päivänä lasit katos ihmeellisesti. Näin satuilin kotona. Jostain syystä mulle ei hankittu uusia laseja. Mulla oli lievä taittovirhe.
 
vierass
Omakohtaisena kommenttina voin kertoa, että luokkakaverit jopa ilahtuivat mun silmälaseista. ;) Mulla huononi näkö niin äkkiä, etten nähnyt kunnolla enää edes etupulpetista lukea kirjoitusta taululta. Kaverit oli jo aika kyllästyneitä lukemaan mulle kaiken.
 
Mä sain alaluokilla ja eipä niistä oo kiusattu. Jos oma kouluun lähtevä sais ni eipä se sen suurempi juttu olisi varmastikaan. Serkkutytöllä on lasit ja serkkupojalla joten on tuttua sekin kyllä että lapsillakin voi olla lasien tarve ja se on aivan tavallinen asia.
 
"..."
Poika sai neljännellä luokalla lasit. Ei suostunut käyttämään niitä koulussa, mutta onneksi pärjäsi myös ilman. Nyt kuudennella näkö oli hieman huonontunut, joten hankittiin uudet lasit. Niitä hän käyttää joka päivä, koska ne sopii niin täydellisesti ja näyttää hyvältä.

Tokaluokkalainen tyttö taas toivoo että sais joskus lasit :)
 
"Äiti-77"
Tokalla sai.. Sai tuli ilmi jatkuvillaa pääsäryillä johon ei selvää syytä, niin sit kiikutin silmälekurille. Suhtautui laseihin ihan ok kuten minäkin. Ja niin ei oo kiusattu!!!
 
Meillä tyttö sai eskarissa lasit. Ensimmäinen päivä hänellä meni itkeskellessä, mutta sitten oli jo ihan innoissaan, kun pääsi laseja valitsemaan. Kiusaamista ei ole ollut, jotkut kaverit on kyllä kyselleet, miksi hänelle on lasit laitettu.
Itselläkin oli ensin hieman paha mieli lapsen puolesta, mutta äkkiä tajusin, että parempi kuitenkin on nähdä kunnolla.
 
Mä aikoinaan halusin lasit ja vähän huijasin silmälääkärissä että ne sain :). Ei tullu mieleenkään että joku ois kiusannu. En kyllä enää muista miten niihin suhtauduttiin, ei kai oikein mitenkään. mulla kyllä yllätys yllätys, se lasien pitäminen loppui aika lyhyeen ... enhän niitä oikeesti edes tarvinnut.
 
dddd
[QUOTE="Suvikki";29767175]Kiitos vastauksista. Ekaluokkalaisemme sai tänään tiedon laseista. Mielestäni suhtautunut asiaan ihan hyvin, mutta pelkää koulussa tulevansa naurunalaiseksi/kiusatuksi. Opettaja lupasi huomenna kertoa luokalle että tytölle tulee lasit sekä miksi joillekin ne tulee. Lupasi ettei luokassa tapahdu kiusaamista.
Itse yllätyin omasta reagtiostani, sillä salaa tänään päästin itkun. En edes tiedä miksi. Pelkäänkö tytön puolesta haukkumista vai käynkö muuten herkillä?
Miten paljon teillä lasit maksoi?[/QUOTE]

Vittu sä oot tyhmä. Tuollaisisten äitien kodeissako ne typerät koulukiusaajat kasvatetaan?

Lapsesihan ei olisi osannut edes pelätä "naurunalaiseksi joutumista", jos ei olisi vanhemmiltaan oppinut huonoa asennetta itsestä poikkeavien ihmisten kohtaamiseen. Jos lapseltasi puuttuisi jalka, itkisitkö siitä, että hän saisi siihen proteesin?
Tervetuloa vaan sieltä kivikaudelta REAGtioimaan nykymaailmaan.
 

Yhteistyössä