Onko lapsettomuus oikeasti niin yleinen ongelma, kuin minkä käsityksen tältä palstalta saa?

  • Viestiketjun aloittaja vauvaton
  • Ensimmäinen viesti
vauvaton
Tämän palstan kirjoituksia lukiessa saa helposti sellaisen käsityksen, että lapsettomuus on melko yleistä. Ihan nuortenkin ihmisten keskuudessa siis.

Vai onko tälle palstalle hakeutuneet vain sellaiset ihmiset kirjoittelemaan kokemuksistaan.

Tunnetko paljon lapsettomuudesta kärsiviä ihmisiä?
Onko nykyisin ihmisten elämäntavat ym. niin huonot, että se aiheuttaa lapsettomuutta?


T: kolmekymppinen vielä lapseton nainen
 
oooooooo
Onhan se yleinen ongelma, mut täällä siitä on helpompi puhua nimimerkillä, ku aihe on niin arka kaikkien leviteltäväks

Mulle itelleni tuli shokkina, et nuorikin voi kärsiä siitä. Luulin, et ne on kaikki jotain lähemmäs nelikymppisiä.. ite lopetin pillerit 22v ja nyt oon 25 eikä lasta kuulu vaik ollaan jo IVF-hoidoissa
 
Joka viides pari. Kyllä lapsettomuustilastot on kasvanu 20% 10vuoden aikana.
Niinpä, joka viides pari. Esimerkiksi me. Minä 24 ja mies 31. Terveitä ja elämä kohdillaan, mutta silti jo yritystä pian takana 3 vuotta.. Parhaillaan lapsettomuushoidoissa, selittämätön lapsettomuus meidän kohdalla. Varmasti tuntisin enemmän lapsettomuudesta kärsiviä, tai ainakin voisin epäillä lähipiirissä myös olevan ihmisiä tässä samassa tilanteessa, mutta taitaa olla sen verran arka aihe, että moni ei tahdo tästä puhua.
 
"ert"
Läheisissä on ainakin kaksi tahattomasta lapsettomuudesta kärsivää pariskuntaa. Oikeaa lukua en oikeastaan voi tietää, sillä kaikki eivät välttämättä halua puhua noista asioista. Ja toisaalta taas kaikki lapsettomat pariskunnat eivät kärsi tahattomasta lapsettomuudesta, vaan se voi olla ihan oma tietoinen, mutta hiljainen valinta. Kaikki kun eivät lapsia halua koskaan.
 
Nasu.
Me kärsitään sekundaarisesta lapsettomuudesta.
Yksi täysin luomusti alkanut raskaus ja siitä tyttö 07.
Toista ollaan yritetty pian 2.5 vuotta eikä näy ei kuulu.

Lapsettomuushoidoissa ollaan josta saldona yksi km rv8.
Kait se on vaan pakko jatkaa kun muuta ei voi.

Itse en kyll koskaan olisi voinut kuvitella kärsiväni lapsettomuudesta.Miä tyhm ajattelin aikoinaan että kun yksi tuli helposti niin tulee toinenkin..kuinka väärässä sitä voikaan olla???
 
Keittiönoita
Mun tuttavapiirissäni on lapsettomia, mutta vain yksi on kertonut olevansa tahtomattaan lapseton. Luulen, että lapsettomuus on sen verran kipeä asia, että sitä ei kovin helposti kerrota kavereille tai edes läheisillekään.
 
"jeps"
Me kärsitään sekundaarisesta lapsettomuudesta.
Yksi täysin luomusti alkanut raskaus ja siitä tyttö 07.
Toista ollaan yritetty pian 2.5 vuotta eikä näy ei kuulu.

Lapsettomuushoidoissa ollaan josta saldona yksi km rv8.
Kait se on vaan pakko jatkaa kun muuta ei voi.

Itse en kyll koskaan olisi voinut kuvitella kärsiväni lapsettomuudesta.Miä tyhm ajattelin aikoinaan että kun yksi tuli helposti niin tulee toinenkin..kuinka väärässä sitä voikaan olla???
Vähän samanlaiset ruusunpunat mullakin on olleet silmillä. Eka tuli luomusti ja tottakai ajattelin että toinenkin tulee heti kun vain halajasi. Eipä kuulunut. Meillä onneksi syy selvisi ja ihmettelen kovasti tuota meidän luomulasta, koska häntä ei olisi kaiken järjen/tietämyksen mukaan tulla ollenkaan. :O
 
hnvjj
Meillä on lapsettomuutta mutta hoidoilla onnistuttu. ajattelin tässä, että kuinka onnekas toisaalta olen, kun lapsettomuushoidot vielä "kohtuu"hinnoissa... ajatelkaapas hintoja 10v päästä... moni ei todellakaan voi ajatellakaan hoitoja sillon.
 
Sitä toisaalta haluaisi palavasti kertoa läheisille, sillä aina jossain esim. sukujuhlissa tullaan väkisinkin kyselemään "noh, millos teille tulee vaavi?" ja niin pois päin.. ei ne sillä pahaa tarkoita, mutta kyyneleitä täytyy joka kerta pidätellä, kun ei vaan tahdo kertoa!! Toisaalta, ehkä niittenkin kannattaisi olla kyselemättä ja miettiä, että ei se aina niin helppoa kaikilla ole.

Ja muutenkin.. minkätakia edes kysellään tuollaisia??!! Luuleeko sukulaiset, että sais aina suoran vastauksen vaikkapa "Joo kyllähän me aateltiin tossa 2 viikon kuluttua aloittaa yritys" Rasittavaa : /
 
Ksantippa S.
Lapsettomuutta on ollut aina, nykyään toki enemmän. Lapsettomuuden lisääntymisen on arveltu johtuvan synnyttäjien kohonneesta iästä, ympäristömyrkyistä, elämäntavoista, sukupuolitaudeista, jne. Luulisin, että suuri syy on myös siinä, että nykyään hakeudutaan useammin ja nopeammin hoitoon. Nykyään on myös keinoja auttaa niitä, jotka olisivat ennen jääneet lapsettomiksi.

Tunnen useampiakin vanhempieni ikäisiä pariskuntia, jotka ovat joko jääneet lapsettomiksi tai adoptoineet. Mutta enpä ole kauheasti asiasta heidän kanssaan puhunut. Ennen asia lienee ollut vielä isompi tabu.
 
Meillä on lapsettomuutta mutta hoidoilla onnistuttu. ajattelin tässä, että kuinka onnekas toisaalta olen, kun lapsettomuushoidot vielä "kohtuu"hinnoissa... ajatelkaapas hintoja 10v päästä... moni ei todellakaan voi ajatellakaan hoitoja sillon.

Tai sitten siinä käy niin, että lapsettomuudesta kärsivien määrä edelleen vain kasvaa, niinkuin on tehnytkin ja siitä tulee jossain vaiheessa niin yleinen vaiva, että hinnatkin on kohdillaan.
 
sdg
Sekundäärilapseton täälläkin! Mies vaihtui, eikä uuden kanssa ole saatu yhteistä lasta. Tutkimuksissa on käyty, ja löytyihin sitä, miehestä. Korkeintaan 1 prosentin mahdollisuus meillä saada yhteinen lapsi, eli aika toivotonta. Siis lääkärin mukaan. Esikoista ei tarvinnut yrittää, nopeasti tärppäsi. Elintavat meillä on kyllä ihan ok, itse en edes juo..:(
 
nasu.
[QUOTE="jeps";22319738]Vähän samanlaiset ruusunpunat mullakin on olleet silmillä. Eka tuli luomusti ja tottakai ajattelin että toinenkin tulee heti kun vain halajasi. Eipä kuulunut. Meillä onneksi syy selvisi ja ihmettelen kovasti tuota meidän luomulasta, koska häntä ei olisi kaiken järjen/tietämyksen mukaan tulla ollenkaan. :O[/QUOTE]

No meillä lääkärit taas ihmettelee kun en ole tullut raskaaksi.kaikki kunnossa.Nyt syön myös tyroksiinia kun epäilivät aivolisäkepäräistä vajaatoimintaa.
Kait se olis uusiin hoitoihin lähdettävä kun vaan jaksais =(
Ja lähipiirissä lisäännytään ihan vauhdilla.
 
"mimmi"
Onhan se yleinen ongelma, mut täällä siitä on helpompi puhua nimimerkillä, ku aihe on niin arka kaikkien leviteltäväks

Mulle itelleni tuli shokkina, et nuorikin voi kärsiä siitä. Luulin, et ne on kaikki jotain lähemmäs nelikymppisiä.. ite lopetin pillerit 22v ja nyt oon 25 eikä lasta kuulu vaik ollaan jo IVF-hoidoissa
Näin meilläkin, siis nuorena aloitettiin yritys (ei nyt ihan yrittämällä yritetty vaan meinattiin että saa tulla jos on tullakseen) mutta eipä lasta kuulunut! Minä olin tuolloin vasta 19 ja mies vuotta vanhempi. 2,5 vuotta odotettiin ja juttelin kipeästä asiasta tk lääkärille joka teki lähetteen tutkimuksiin. Kummassakaan ei MITÄÄN vikaa!!! Mutta eipä lasta 5 vuoteen kuulunut ja IVF-hoidolla esikoisemme sai alkunsa <3 Nyt toinen ollut yrityksessä vasta kk, mutta pelkään ettei ilman hoitoja onnistuta... Ja TODELLA yleistä on! Itsekkin olen tuollaisesta kuullut, että joka 5. pari kärsii lapsettomuudesta, mutta jokunen vuosi sitten joka 6.!
 
Mulla myöskin 5 vuotias poika, tehtiin 3 vuotta, lapsettomuuspuolella ravattiin.
Poika sai pientä avustusta elämänsä alkuun.

Eipä ole toistakaan näkynyt :(

Tuosta iästä, mä olin 19v. kun aloitettiin yritys.
Nyt 28v.
 
Viimeksi muokattu:
Ksantippa S.
Oman ikäisistäni ihmisistä omassa tuttavapiirissä vielä sen verran, että moni on ottanut lapsettomuutensa puheeksi vasta siinä vaiheessa, kun se kauan toivottu lapsi on saatu alulle. Ja ymmärrän tuon hyvin.
 
"vieras"
On ja ei. Ota huomioon, että tänne valikoituvat valmiiksi ne, jotka haluavat lapsiin liittyvistä asioista keskustella.

Täällä vouhkataan myös paljon rokotuksista ja kovin moni tuntuu jättävän lapsensa rokottamatta. Äskettäin luin lehdestä, että n. 96% lapsista on kahden vai oliko se kolmen vuoden iässä saanut yleiseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet.
 

Yhteistyössä