Onko lapsilisä pakollinen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Yleisiin säästötalkoisiin ja Suomen pelastamiseen voisin osallistua luopumalla lapseni lapsilisästä. Minulla ja lapsen isällä ihan hyvät tulot ja tuokin raha voisi mennä enemmän tarvitsevalle. Mutta onnistuuko tämä? Voiko lapsilisän vain lopettaa?
 
xcv
Katsovat jotenkin että vanhempi yrittää riistää siinä lapselle kuuluvan oikeuden ja jos sitä junnaa läpi , niin alkavat tutkia riistetäänkö paerheessä lasten oikeuksia muutenkin...
En muista sanamuotoa. Siitä on aikaa, kun me tuota yritimme. Siloin pikkulapsia oli meillä MONTA.
Käsittämätöntä. Eihän sitä makseta lapselle, vaan vanhemmille.
 
Yksinhuoltajaäiti-80
Jos ette tarvitse lapsilisää, niin voittehan te antaa sen summan vaikkapa Mannerheimin Lastensuojeluliitolle.

Jos olisin itse varakas, toimisin näin. Tai sitten jos tietäisin jonkun yh:n joka on rahallisesti tiukilla voisin avustaa heitä. Monella yh:lla esimerkiksi ei ole varaa laittaa lapsiaan harrastuksiin rahan takia. Tietysti tällainen pitäisi hoitaa hienovaraisesti ja siitä julkisesti puhumatta, etteivät lapset joudu kiusatuksi sen vuoksi.

Olen itse yh, ja minulla ei ollut alkuvuoden aikana varaa ostaa lapselle edes vaatteita. En ilennyt mennä sossuun koska siellä minua kohdeltiin joskus aiemmin tylysti. Saimme onneksi tutuilta lahjoituksia, niin lapsi sai vaatteet päälleen. Meille lapsilisä on ehdoton, eikä meille jää euroakaan ylimääräistä kuukauden loputtua. Harrastuksiin ei ole varaa, menemme metsään ja yritämme askarrella kotona.
Pelkään että lapsilisää leikataan lisää. Tulevaisuus pelottaa!

Minusta on oikein että lapsilisä on pakollinen koska ovathan rikkaatkin sen ansainneet yhtälailla. Mutta jos se raha olisi ylimääräisenä niin varmasti lahjoittaisin sen sitä tarvitsevalla, jos lapselle tulisi kaikki tarpeellinen hankittua jo omilla tuloilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
vierailijakas
Eiko sita voi vaan jattaa hakematta? Yksi kaveri huomasi lapsen olless 3kk, etta ei ole hakenut lapsilisaa, sai sen takautuvasti. Mutta siis, jos ei vain hae, niin ei kai sita vakisin makseta?

Tama oli useampi vuosi sitten.
 
Eiko sita voi vaan jattaa hakematta? Yksi kaveri huomasi lapsen olless 3kk, etta ei ole hakenut lapsilisaa, sai sen takautuvasti. Mutta siis, jos ei vain hae, niin ei kai sita vakisin makseta?

Tama oli useampi vuosi sitten.
Eiköhän siitä olisi tullut ennen pitkää kysely ja takautuva maksu.
Enemmän tai vähemmän väkisin meille maksettiin.
Tai siis "uhkailtiin" sanktioilla ellei hae.
 
vierailija
Jos ette tarvitse lapsilisää, niin voittehan te antaa sen summan vaikkapa Mannerheimin Lastensuojeluliitolle.

Jos olisin itse varakas, toimisin näin. Tai sitten jos tietäisin jonkun yh:n joka on rahallisesti tiukilla voisin avustaa heitä. Monella yh:lla esimerkiksi ei ole varaa laittaa lapsiaan harrastuksiin rahan takia. Tietysti tällainen pitäisi hoitaa hienovaraisesti ja siitä julkisesti puhumatta, etteivät lapset joudu kiusatuksi sen vuoksi.

Olen itse yh, ja minulla ei ollut alkuvuoden aikana varaa ostaa lapselle edes vaatteita. En ilennyt mennä sossuun koska siellä minua kohdeltiin joskus aiemmin tylysti. Saimme onneksi tutuilta lahjoituksia, niin lapsi sai vaatteet päälleen. Meille lapsilisä on ehdoton, eikä meille jää euroakaan ylimääräistä kuukauden loputtua. Harrastuksiin ei ole varaa, menemme metsään ja yritämme askarrella kotona.
Pelkään että lapsilisää leikataan lisää. Tulevaisuus pelottaa!

Minusta on oikein että lapsilisä on pakollinen koska ovathan rikkaatkin sen ansainneet yhtälailla. Mutta jos se raha olisi ylimääräisenä niin varmasti lahjoittaisin sen sitä tarvitsevalla, jos lapselle tulisi kaikki tarpeellinen hankittua jo omilla tuloilla.
Kuin minun kirjoittamani teksti. :)

Itse laitan kaikki vaatteet kiertoon samassa tilanteessa oleville, vaikka varmaan olisi järkevämpää myydä ne kirppiksellä. Mutta kun tietää, että joskus se kirppiksen halvinkin talvihaalari voi olla liian kallis, haluan huolehtia että joku muukin hyötyy meidän saamista lahjoituksista. Hyvä kiertämään! :)
 
vierailija
Lastensuojeluilmoituksella.
Tuossa on ollut takana jotain muuta. Ehkä olet ilmaissut asian heille jotenkin oudosti/kuulostanut oudolta, jolloin ovat epäilleet takana olevan jotain muuta.

Itse olen lapsilisän maksatuksen lopettanut, kun muutimme ulkomaille vuodeksi. Ja kun en takaisintultua muistanut sitä hakea, ei kyllä kukaan tullut tarjoamaan tai mitään kyselemään.
 
vierailija
Uskon kyllä, että lastensuojeluilmoituksella olisi "uhattu" tuolla perusteella. Mutta en kyllä miellä sitä varsinaisesti sanktiona.
Enkä oikein ymmärrä lapsilisien ylenkatsojia, kyseessähän ei ole varsinaisesti mikään tuki, vaan yhteiskunnan tulonsiirto lapsettomilta lapsille/lapsiperheille. Ja ainahan sen tuen voi laittaa kiertoon enemmän tarvitseville halutessaan.
 

Yhteistyössä