Onko lasten kanssa leikkiminen kotityötä?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Mä voisin perustaa firman ja käydä tekemässä kotitöitä perheissä eli leikkiä lasten kanssa :) Hyvä idea .
No joo sarkasmi sikseen .... lasten kanssa oleminen ja puuhastelu ei ole kotityötä.
 
"vieras"
Mä haluisin tietää, että miten paljon tosta miesten 40%:sta on oikeaa kotityötä ja miten paljon leikkimistä...?

Tosin itse kyselytutkimuksia tehneenä en kylläkään luota niihin pätkän vertaa!
 
"Kuukkeli, Kuukkeli"
Onko kotityötä vai ei - kaksipiippuinen juttu.

Jos mies vetää hirsiä ja äiti leikkii sillä aikaa lasten kanssa tai ulkoilee, niin kyllä voi sanoa, että koko sen ajan kun on untenmailla, äiti kyllä tekee kotitöitä :)

Voitaisiinkin ottaa yllä olevien käsitysten mukaisesti sellainen käytäntö, että päiväkodeissa ei maksettaisi hoitajille palkkaa niiiltä ajoilta, kun he leikkivät ja leikittävät lapsia - tai ulkoilevat heidän kanssaan... ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Kuukkeli, Kuukkeli";25513421]Onko kotityötä vai ei - kaksipiippuinen juttu.

Jos mies vetää hirsiä ja äiti leikkii sillä aikaa lasten kanssa tai ulkoilee, niin kyllä voi sanoa, että koko sen ajan kun on untenmailla, äiti kyllä tekee kotitöitä :)

Voitaisiinkin ottaa yllä olevien käsitysten mukaisesti sellainen käytäntö, että päiväkodeissa ei maksettaisi hoitajille palkkaa niiiltä ajoilta, kun he leikkivät ja leikittävät lapsia - tai ulkoilevat heidän kanssaan... ;)[/QUOTE]

Mun mielestä OMIEN lasten kanssa ulkoilu ei ole kotityötä. Ihan sama, että mitä se toinen vanhempi tekee sillä aikaa.
 
-
[QUOTE="vieras";25513341]Jos joku haluaa ärsyyntyä, niin kannataa lukea ton jutun kommentteja. Aika katkeraa tilitystä miehiltä...[/QUOTE]

No on todella katkeraa, kävin kattoo.. Mua on aina ärsyttänyt tommoset onnettomat miehet, ku valittaa aina että "naiset ei joudu armeijaan" yms. Tollasta miestä en ittelleni kyllä ottais millään, onneksi omani onkin ihana ja meillä menee kyllä kotityöt 50/50.
 
"vieras"
No on todella katkeraa, kävin kattoo.. Mua on aina ärsyttänyt tommoset onnettomat miehet, ku valittaa aina että "naiset ei joudu armeijaan" yms. Tollasta miestä en ittelleni kyllä ottais millään, onneksi omani onkin ihana ja meillä menee kyllä kotityöt 50/50.
Joo ja auton renkaiden vaihtaminen 2 kertaa vuodessa on tietenkin samanarvoista kuin viikottainen (?) koko asunnon imurointi :D .
 
[QUOTE="Kuukkeli, Kuukkeli";25513421]Onko kotityötä vai ei - kaksipiippuinen juttu.

Jos mies vetää hirsiä ja äiti leikkii sillä aikaa lasten kanssa tai ulkoilee, niin kyllä voi sanoa, että koko sen ajan kun on untenmailla, äiti kyllä tekee kotitöitä :)

Voitaisiinkin ottaa yllä olevien käsitysten mukaisesti sellainen käytäntö, että päiväkodeissa ei maksettaisi hoitajille palkkaa niiiltä ajoilta, kun he leikkivät ja leikittävät lapsia - tai ulkoilevat heidän kanssaan... ;)[/QUOTE]

Mä en tajunnut sun logiikkaa. Eli kaikista duuneista, mitä nyt muutkin sattuu tekemään (puhumaan puhelimessa, kirjottamaan, siivoomaan) yms. ei tarvi maksaa palkkaa?
 
Jep. Ei muakaan aina nappais lähteä puistoilee tai leikittää lasta, mut se on mun lapsi ja se on sitä lapsen kanssa olemista, ei työtä. Mun mielestä on surullista jos joku laskee normaalin lapsensa kanssa olemisen työksi. Miten jotenkin tuntuu et nykyään kaikki normaali oleminen ja eläminen on vaan työtä? Lapsen kanssa oleminen on työtä, koiran kanssa lenkkeily työtä ja parisuhde, se se vasta työtä onkin.
 
Meillä kotityöt ja lapsen kanssa leikkiminen katsotaan samanarvoisiksi. Se ei poista sitä kuitenkaan, että voisi valita täysin vapaasti mitä tekee. Vastakohtana on vapaa-aika, jolloin ei ole vastuussa lapsesta ja voi tehdä mitä haluaa. Vapaa-aikaa ei ole legoilla leikkiminen vaikkakin se voi olla mukavaakin :D
 
"Xxxx"
Joo ja ei. Jos on vaikka kotivanhempana (äiti tahi isä) ja leikkii vaan kaikki päivät tekemättä niitä muita kotitöitä, siis ruokaa, siivousta tms ja pistää sen kotiin tulevan tekemän nää rästit eka, niin se leikki ei riitä kotityöksi.
Mut leikki tass on lapsen työtä, joten päivittäin on leikittäväkin, vaikka vanhempaa ei aina huvittaiskaan.

Kyllä mä mieluusti laitan miehen opettaan lapselle hiihtoa ( sillä on enemmän taitoa opettaa ja kärsivällisyyttä) ja ajattelen ettei sen muita kotiommia tarvi tänään tehdä. Mä voin sinä aikana vaikka imuoida. Että kotitöitä molemmat, mut myös perheen yhteistä aikaa.

Joo ja ei.
 
Teketeke
Ei ne kotityötä ole, mutta lastenhoitotyötä on. Ja verrattavissa kotitöihin, esim. en ole ehtinyt laittaa tiskejä, kun olen ollut ulkona lasten kanssa. Tietysti jos lojuu koko ajan siinä leikkien vieressä silloinkin kun lapset pärjäisivät itsekseenkin, ei ole reilua odottaa että toinen sitten tekee kaikki kotityöt...
 

Yhteistyössä