Onko liian aikaista ottaa vaipat pois?

  • Viestiketjun aloittaja anjuusa
  • Ensimmäinen viesti
anjuusa
Minulla on 1v10kk ikäinen tyttö, joka käy muutaman kerran päivässä vaipanvaihdon yhteydessä potalla tai pöntöllä ja pissa yleensä sinne tuleekin. Kakat haluaa ehdottomasti tehdä vielä vaippaan. Eilen päätin sitten ottaa vaipat pois, ja sotkua tietenkin tuli, mikä ei ollut yllätys. Sen sijaan yllätys oli se, että tyttelimme pissaa yhä noin 3 kertaa tunnissa, eli käytännössä melkein koko ajan. Aika raskasta kuivata monta kymmentä lätäkköä päivässä... Muutaman kerran tyttö ilmoitti tulevasta hädästä ja meni avustettuna potalle, mutta muuten oli housut koko ajan märät, eikä se tuntunut häntä edes kovin suuresti haittaavan. Välillä repi vain märät housut pois jalasta ja jatkoi toimiaan tai leikki ilahtuneena ja mielenkiinnolla pissalätäkössä :whistle: .

Siispä kysynkin teiltä, joilla kokemusta on, että onko näin tiuhaan pissaavan lapsen kanssa ihan turhaa vielä ottaa vaippoja pois? Pitäisikö ensin odottaa, että vaippa alkaisi välillä pysyä hetken kuivanakin ennen kuin alkaa tähän rumbaan?
 
Sinttien äiti
Sanoisin, että on turhan aikaista. Tai jos jaksat itse, niin sitten se menee. Minä en jättäisi tuolla pissaustiheydellä vielä vaippaa pois, sillä tuntuu ettei lapsesi osaa pidättää yhtään.

Toisaalta hän saattaa hyvinkin nopeasti tajuta asian.

Ovatko käyttämäsi vaipat pintakuivia? Jos ovat, niin lapsi ei ehkä tajua pissaavansa. Mikäli kyse on vain tästä, niin silloin asia on eri, mutta tosiaan maallikolle tuntuu, että lapsi ei ole vielä valmis.
 
En myöskään minä ehkä vielä jättäisi vaippoja pois. Meillä on 2v1kk ikäiset kaksoset, ja molemmille on nyt tullut stoppi pottailussa. Toinen kyllä ihan mielellään istuu potalla mutta vaikka istuisi siinä puolikin tuntia, ei sinne mitään tule ja lopulta tullaan sanomaan vaippa päälle ja hetikohta kun vaipan saa päälleen niin huomaa että pisut on tullu.. Tää kaveri on joskus silloin kun pottailu aloitettiin, tehnyt pisut muutaman kerran ja jopa kakatkin pottaan, mutta nyt on jo ainakin vuoden päivät mennyt ilman mitään tulosta.. Toinen poika sitten taas ei ole IKINÄ tehnyt mitään pottaan, aluksi kyllä istui potalla mutta tulosta ei vaan saatu aikaan.. Istuu siis nykyäänkin ainakin silloin tällöin potalle mutta vasta kauhean maanittelun jälkeen ja istuu siinä korkeintaan puoli minuuttia..

Nyt kun muutaman kerran oon koittanut pitää ilman vaippaa, niin tästä ensimmäisestä kaverista kyllä huomaa kun pisu on tulossa, ei yleensä päästä lattialle jos itse vaan huomaa hädän heti.. (Ja silti saattaa istua siinä potalla sen puoli tuntia tai ylikin ja mitään ei tule..) Ja toinen poitsu taas ilmoittaa kun pissa on jo lattialla.. Siit ei kyllä huomaa millon se hätä iskee..

Eli meilläkään ei vielä taideta ihan olla valmiita.. Itse kyllä ihan mielellään jättäisin vaipat näiltä kahdelta jo pois kun vielä on tuo nuorempikin joten vaippoja menee ihan älytön määrä koko ajan.. Mutta uskoisin että kunhan lapsi on itse valmis niin eiköhän ne vaipatkin sitten pois aikanaan jää.. :)

Tiedä menikö jo vähän aiheen vierestä kun ei enää muista mitä ap kirjoitit.. :)
 
Heips!Minusta ei todellakaan ole liian aikaista ottaa pois vaippaa..kyllä se lapsi pian sen hoksaa kun housut on koko ajan märkänä!Itse minulla on kokemusta tästä kun oma lapseni on nyt vajaa1v2kk ja ollaan potattaminen aloitettu 9kk ikäisenä jolloin teki jo säännöllisesti kakan pottaan aina ruoan jälkeen...ja nyt siis kuukauden ajan on pissaa myös harjoiteltu ja nyt ollaankin jo muutama päivä oltu sisällä ilman vaippaa..ainoastaan ulos ja päikyille laitetaan vaippa,mutta silloinkin on kuiva!Muutama viikko meni että piti vähintään puolen tunnin välein laittaa potalle,mutta nyt voi jo mennä 1h30min ennenkuin taas tulee..eikä siis housut ole märkänä enää kuin 1-2 kertaa päivässä!Mutta siis tämä tietty vaatii kärsivällisyyttä paljon,mutta kyllähän se on jo nyt tuottanut tuloksia...ihanaa kun on kesäkin edessä niin voi huoletta juoksennella vähissä vaatteissa ilman vaippaa myös ulkona!Tsemppiä vaan yrittämiseen =)
 
sanoisin, että on liian aikaista. Meillä tyttö oppi 2v 6 kk hetkessä kuivaksi, kun aika oli oikea. Kuukautta aikaisemmin jo yritettiin, mutta kyllästyimme nopeasti lattiaa kuivaamaan. Sitten kun aika oli oikea, niin viikossa oppi käymään potalla. Poika on nyt 1 v 10 kk, eikä tulisi mieleenkään ottaa vaippaa vielä pois. Hän kyllä mielellään istuu potalla isosiskon mallista, mutta ei sinne mitään tule. Katsotaan, josko kesällä vähissä vaatteissa kokeillaan...
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 14:15 äippä kirjoitti:
Heips!Minusta ei todellakaan ole liian aikaista ottaa pois vaippaa..kyllä se lapsi pian sen hoksaa kun housut on koko ajan märkänä!Itse minulla on kokemusta tästä kun oma lapseni on nyt vajaa1v2kk ja ollaan potattaminen aloitettu 9kk ikäisenä jolloin teki jo säännöllisesti kakan pottaan aina ruoan jälkeen...ja nyt siis kuukauden ajan on pissaa myös harjoiteltu ja nyt ollaankin jo muutama päivä oltu sisällä ilman vaippaa..ainoastaan ulos ja päikyille laitetaan vaippa,mutta silloinkin on kuiva!Muutama viikko meni että piti vähintään puolen tunnin välein laittaa potalle,mutta nyt voi jo mennä 1h30min ennenkuin taas tulee..eikä siis housut ole märkänä enää kuin 1-2 kertaa päivässä!Mutta siis tämä tietty vaatii kärsivällisyyttä paljon,mutta kyllähän se on jo nyt tuottanut tuloksia...ihanaa kun on kesäkin edessä niin voi huoletta juoksennella vähissä vaatteissa ilman vaippaa myös ulkona!Tsemppiä vaan yrittämiseen =)
Voi olla, että aikaisemminkin joillakuilla edistyneillä onnistuu, mutta muistan jostain lukeneeni, että vasta 1,5-vuotiaalla on minkäänlaisia edellytyksiä tunnistaa hätä/pidätellä ja siksi kannattaisi odotella ainakin sinne saakka. Oma lapseni täyttää parin viikon päästä 2 v ja hän on tänään ekaa päivää hoidossa ilman vaippoja.
 
eva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 15:53 Greippi kirjoitti:
muistan jostain lukeneeni, että vasta 1,5-vuotiaalla on minkäänlaisia edellytyksiä tunnistaa hätä/pidätellä ja siksi kannattaisi odotella ainakin sinne saakka.
Kukkua. Uudempien tutkimusten mukaan jo kolmikuisilla (tuskin nuorempia on tutkittukaan) on tähän edellytykset, toki kyky pidättää on huomattavasti lyhyempi kuin isommalla lapsella, ja varmasti riippuu myös lapsesta. Pissaamistiheys varsinkin öisin liittyy myös hormoonitoiminnan kehittymiseen, siksi toiset ovat yökuivia synnäriltä alkaen, kun taas toiset vasta kouluiässä.

Meillä tuntuu, että jos tytöllä on jalassa vaippa tai housut, pissaa lirahtelee vähän väliä, eikä märkyys yleensä edes neitiä häiritse. Mutta kun viiletetään peppu paljaana, sitä tulee keskimäärin kahden tunnin välein, ja noin puolitoistavuotiaasta alkaen ollaan osattu tulla silloin vaatimaan vaippaa ennen kuin vahinkoja sattuu. Nyt kohta 2-vuotiaamme tekee kotioloissa käytännössä kaiken oma-aloitteisesti pottaan, eikä tähän vaadittu edes mitään määrätietoista koulutusta, vain hiukan kekseliäisyyttä saada ajatus potan käyttötarkoituksesta avautumaan lapsellekin. Pikkuhousujen käytössä on vielä harjoittelemista.

Pottaharjoittelussa on hyvä muistaa, että pienen lapsen kanssa se on pitkälti äidin harrastus, eli jos pissaa tulee kovin usein, se voi tehdä elämästä stressaavaa jos on tottunut vaihtamaan kertsivaippoja vain muutaman kerran päivässä. Toinen asia on se, että lapsen painostaminen voi suorastaan hidastaa kehitystä. Jos lapsi ei ole yhteistyöhaluinen, on ehkä parempi hellittää tahtia, jopa pitää vähän taukoa potan käytössä. Jos sopivaa hetkeä ei näytä tulevan vastaan, voi ruveta keksimään jotain porkkanoita potalle houkutteluun.
 
No uskon että se tulee luonnostaan tuossa 2-3 vuoden iässä... Mutta harjoittelun aikana kannattaa antaa olla mitään housuja, peppu paljaana. Nopeuttaa oppimista!
Ei tuon ikäinen välttämättä ymmärrä ja tunne alushousun ja vaipan eroa, vaan kun on tottunut aina laskemaan "housuun" eli vaippaan, niin tekee sitä edelleen.

:)
 
Meillä tuota jatkuvasti pissaamista kesti ehkä viikon kaksi ja sitten alkoi välit pidentyä. Otin vaipat pois ja siitä se lähti pikku hiljaa. Vähän ennen kuin täytti 2, oppi kuivaksi satunnaisia vahinkoja lukuunottamatta. Nukkuessaan pissaa edelleen vaipan märäksi, mut muuten osaa jo kertoa hädästään etukäteen.
 
Tyttöni on nyt 1v8kk ja on miltei päiväkuiva. Tekee pissat ja kakat pottaan. Hän ilmoittaa että "kakka tui" ja siitä hetkestä on alle puoliminuuttia aikaa kiikuttaa potalle. Eli jos ulkona on niin aina ei kerkeä, jolloin onkin sitten vaippa päällä. Ja jos vahinko sattuu sisällä lattialle niin hän hakee vessasta sideharson ja luuttuaa itse jälkensä :D Ja niin ylpeä on uusista alushousuista, että kävi potallakin aluksi pikkarit jalassa :LOL: Kyllä hän äkkiä hoksasi että jotain meni nyt pieleen.

Mutta esikoispoikani oli 3,5v ennen kuin oppi kuivaksi (ja ei kertaakaan kastellut sänkyään sen jälkeen) Ja keskimmäinen lapseni oppi 2,5 vuotiaana kuivaksi. Kyllä lapsi sitten viestii kun on kypsä pottailulle.
 
anjuusa
Voi kiitos kaikille vastanneille! Mukava kuulla muidenkin kokemuksista. Meillä tosiaan alkaa olla otollinen vuodenaika käsillä vaippojen ja housujen kokonaan pois jättämistä varten. Ihan mielenkiintoista kuulla, että monella lapsi oppii parhaiten nimenomaan peppu paljaana eikä hoksaa pikkareiden ja vaipan eroa niin selvästi. Ainoa, mikä mietityttää, on oma jaksaminen, sillä olen raskaana rv. 33, ja massu on jo kokoa maapallo :whistle: . Mutta ressiä en taida tästä jutusta ottaa, tuskin tyttö menee eskariin Fuzzit jalassa :D .

p.s. Uskon kyllä, että osa lapsista oppii kuivaksi tyyliin vuosikkaana riippuen lapsen edellytyksistä ja vanhemman aktiivisuudesta. Kaikilla tämä ei kuitenkaan tietenkään toimi, sillä mekin aloitettiin vaipanvaihdon yhteydessä pottailu jo puolivuotiaana mutta lopetettiin se vajaan vuoden iässä pitkäksi aikaa, kun tyttö oppi liikkumaan eikä enää halunnut käydä potalla. Nyt intoa kuitenkin riittää, mikä tuntuu mukavalta.
 

Yhteistyössä