Onko liioittelua (lapsen pukemisesta)?

Leikkipuistoon ollaan menossa, ikää 1v ja lämpöä 16 astetta+aurinkoista.

Miehen mielestä mun pitäisi laittaa lapselle sukkahousut, collegehousut, pitkähihainen body, villasukat kenkien alle, lapaset, rukkaset, vk-haalari, kypärämyssy ja villapipo. Sehän saa lämpöhalvauksen!

Miten te pukisitte tuon ikäisen lapsen tähän säähän? On aika rauhallinen lapsi, eikä vielä kävelekään kovin vauhdikkaasti, mutta muuten aika ns. lämminverinen.
 
"..."
mä oon pukenu meidän tytön 16 asteen keleille (11kk pian) pitkähihaseen bodyyn, jotkut pitkäpunttiset housut, sukat, tuulipuvunhousut ja takki, hattu (jos tuulee niin kypärämyssy hatun alle) ja ohuet tumput.. sekä kengät.. ei ainakaan kylmä oo tullu, eikä kyllä kuumakaan. ei kävele vielä, eli istuu aikalailla koko ajan rattaissa..
 
"vieras"
riippuu paljolti materiaaaleista, siis onko body ohutta trikoota vai esim velouria, mutta periaatteessa jättäisin noista villasukat pois ja vaihtaisin pipon ohuempaan. Muuten hyvät.
 
Mä laittaisin alusbodyn, pitkähihaisen paidan, farkut tms., sukat, kevättakin ja lippiksen/lierihatun. Mukaan ottaisin ohuet lapaset ja kaulahuivin, jos vaikka on tuulista tai lapsi istuu pitkään rattaissa. Meillä mentiin nollakeleillä noissa aloitusviestissä mainituissa vermeissä...
 
"Tota noin"
[QUOTE="...";26274991]..että mun mielestä tossa ihan ihan törkeesti vaatetta. pukee sillain kun pukis ittensäkin..[/QUOTE]

Virallinen ohje kai on pienille lapsille, että pukee yhden vaatekerran enemmän kuin itselleen (eli aikuiselle )...
 
"..."
[QUOTE="Tota noin";26275137]Virallinen ohje kai on pienille lapsille, että pukee yhden vaatekerran enemmän kuin itselleen (eli aikuiselle )...[/QUOTE]

ok. tuota en tiennyt. mua on ohjeistettu, että pukee niinkuin itsensä. mutta tuossa on silti mun mielestä ihan älytön määrä vaatteita. :O
 
fsdaf
[QUOTE="Tota noin";26275137]Virallinen ohje kai on pienille lapsille, että pukee yhden vaatekerran enemmän kuin itselleen (eli aikuiselle )...[/QUOTE]

Pienelle (vähän liikkuvalle) lapselle tuo yksi kerros enemmän on hyvä ohje.
Leikki-ikäiselle (koko ajan juoksevalle) lapselle puolestaan saa laittaa melkein vähemmän kuin itselleen. Muuten on ihan hiki eikä sekään ole hyvä.
 
[QUOTE="Tota noin";26275137]Virallinen ohje kai on pienille lapsille, että pukee yhden vaatekerran enemmän kuin itselleen (eli aikuiselle )...[/QUOTE]

Kuka tämän "virallisen" ohjeen on määrittänyt? Ihan mielenkiinnosta, minua on kanssa ohjeistettu, että saman verran kuin itselle.
 
hiukan liiottelua.. En enää ole kuukausiin pitänyt kenelläkään villasukkia! :D

Oltiin 2v:n kanssa ulkona: sukkahousut - ulkohousut, ohut pitkähihainen paita - kevät takki, lenkkarit ja ohut pipo.. Lapsi oli 2.5h jälkeen ihan hikinen, vaikka suurimman osan aikaa istuikin vain märällä hiekkalaatikolla ja keinussa..

Mutta pienen lapsen kanssa tuo "yksi kerros enemmän kuin itselle" on hyvä nyrkkisääntö, mutta aina sekään ei päde. :D Maalaisjärkeä! Jos on kuuma vaatetta pois ja jos on kylmä vaatetta lisää.. =)
 
Viimeksi muokattu:
+17
Pienelle vauvalle, joka ei vielä liiku, niin ainakin meidän synnärin ohje oli että yksi vaatekerta enemmän kuin itselle. Liikkuvalle ja touhottavalle lapselle taas riittää sama, jopa vähempikin. Jos lapsi vielä paljon istuu ja konttaa maassa, kannattaa ottaa huomioon että maa on vielä varsinkin aamuisin viileä, ettei tule pissatulehdusta. Meillä nukkuu nyt ulkona 1,5v jolla on päällään lyhythihainen body, velourhousut ja huppari, villasukat jalassa ja verkkarit, ei hanskoja ja päässä huppu. Villasukat siksi, kun ne tulee rattaista kuomun alta ulos ja niihin käy tuuli. 1-vuotiaalla taas on pitkähihainen body, sukkikset, ohuet housut, välikausihaalari, trikoopipo, ohuet tumput ja kengät. Kun iltapäivällä mennään ulkoilemaan, niin 1,5v laittaa lierillisen välikausihatun ja tarvittaessa alle kypärälakin, ohuet hanskat (jotka saa riisua), verkkahousut ja varmaan laitan vielä verkkatakin, jonka voi ottaa pois jos tulee kuuma.Ja lenkkarit jalkaan. 1-vuotiaalta riisun ohuet housut välistä pois, kun tuo haalarinsa on aika lämmin. Muuten samat kuin unilla.
 
[QUOTE="mmmm";26275004]sukkahousut, pitkähihainen body ja vk-haalari. mukaan ehkä joku neule/collegepaita. käsiin ohuet tumput tai sormikkaat, päähän ohut pipo, lenkkarit.[/QUOTE]

tähän vielä laittaisin sisähousut tuonne väliin.. Tiukassa istuu se ajatus että 'maa on kylmä', vaikka eihän se kyllä oikeasti auringossa taida olla :D

kädet jättäisin paljaaksi, kun saa paremmin puuhasteltua ja päähän aurinkolasit & auringolta suojaava lätsä. Jos tuulee tai muuten tuntuu siltä, niin kypärämyssy sinne alle.
 
Midän 1V oli eilen puettuna lyhythihaiseen ja huppariin. Illemmalla laitoin kevyen takin päälle. Päässä ohut trikoopipo ja jalassa sammarit. Ei sukkiksia eikä hanskoja. En kyllä tiedä mikä oli lämpötila, mutta varmaan jotain 15-19 väliltä.
 
Yhden äiti
Itsellä jo 5 vuotias, mutta aika kevyesti te pieniänne puette. Meillä 5 veelläkin on ollut vielä välikausipuvun (takki+housut) alla collegehousut, lyhythihainen ja pitkähihainen paita (yli 15 asteen lämmöillä vain pitkähihainen paita). Ja hän sentään juoksee, pyöräilee ym. touhuaa koko ajan. Itse olen sitä mieltä, että mieluummin on hieman liikaa päällä kuin liian vähän. Rattaissa istuessa voi olla melko viileätä vielä, kun monena päivänä on tuullut kovin kylmästi.
 
"vierailee"
Alkuperäinen kirjoittaja Yhden äiti;26275346:
Itsellä jo 5 vuotias, mutta aika kevyesti te pieniänne puette. Meillä 5 veelläkin on ollut vielä välikausipuvun (takki+housut) alla collegehousut, lyhythihainen ja pitkähihainen paita (yli 15 asteen lämmöillä vain pitkähihainen paita). Ja hän sentään juoksee, pyöräilee ym. touhuaa koko ajan. Itse olen sitä mieltä, että mieluummin on hieman liikaa päällä kuin liian vähän. Rattaissa istuessa voi olla melko viileätä vielä, kun monena päivänä on tuullut kovin kylmästi.
Lapset taitaa kumminkin tässäkin asiassa olla ihan yksilöitä. Toiset pärjää vähemmällä vaatteella.
 

Yhteistyössä