Onko meidän poika liian pieni, ketään muita?

Kun neuvolassa ovat vähän huolissaan pituudesta ja painosta. Poika muuten terveenä ollut ja kehittynyt hyvää vauhtia, pian kävelee ja varmaan tulee sanoja. Pojan 1v mitat 8290gr ja 73,5cm. 2kk päästä käydään neuvolassa vaan tarkastamassa pituus ja paino. Onko mulla syytä olla huolissaan?

Poika on kova liikkumaan ja huono syömään.. :/ rypsiöljyä lisään ruokaan. Tänäkin aamuna meni puuroa kokonaiset 3 lusikallista. Kyllä se ilmaisee sitten kun on nälkä, mutta ei silloinkaan syö kovin isoja annoksia.
 
Meidän poika on aina ollut liian pitkä ja liian laiha mutta muuten terve ja vilkas. Syö ja nukkuu normaalisti ja tykkää touhuta paljon kaikenlaista.
Ei kannata kaikkia vertailukäyriä niin kauheesti tuijottaa jos muksu muuten on ihan terve eikä oo mitään anemiaa, ruuan imeytymishäiriöitä tms.
 
minusta ei ole liian pieni..mun kolme poikaa olleet 1v 73-74cm ja alle 10kiloisia..mäkin lisäsin tolle joka nyt koht 3v rypsiöljyy kyu ei painoo tullut pienenä..tosin hällä oli maitoallergia..ja tuo 3v ei vielkää mikää hyvä syömään ole.
 
Älä ole yhtään huolissasi. Meidän neiti tänään 1-v neuvolassa 8530g ja 73,5cm. Terkka ei ollut yhtään huolissaan, sanoi että kasvaa tasaisesti ja kehittyy muutenkin todella hyvin. Toivotti tervetulleeksi seuraavan kerran 1,6kk iässä.
 

Meidän poju oli vähän hoikempi ja 73cm, pituus oli hieman alakäyrällä neuvolan mukaan. Sairaalassa taas sanottiin et on ihan normaalin painoinen/pituinen. Meillä on tosin niin paljon allergioita, jotka ovat vaikuttaneet kasvuun. Tosin ei hän kauheasti ole ollut pienempi,kuin ikä toverit. Nyt on kovasti 1v8kk ottanut kiinni ikätoverinsa. Kehitys ollut normaalia.
joten älä turhia murehdi!
Jokainen kasvaa omaan tahtiinsa.
 
Meillä poika oli 1v 71,5cm ja noin 9kg. Lyhythän hän on ei siitä pääse mihinkään, mutta kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Nyt on tullut 2v mittariin ja mennään ylimääräiseen neuvolaan pituusseurantaan. En jaksa enää olla huolissaan, silloin 1v olin kyllä. Arvelisin että on nyt n. 85cm. Muut 2-vuotiaat ovat pidempiä, mutta joku on aina se lyhin kuiteskin. Kun on muuten aurinkoinen heppu niin mitäs tuosta. Murrosikä tulee todennäköisesti myöhään ja ehkä venyy sitten armeijassa.
 
Meillä poika oli 1v neuvolassa 72cm ja 6.9kg, eli tosi laiha (ja melko lyhytkin) Olivat huolissaan mitoista, koska oli tippunut käyrillä paljon, mitään vikaa ei kyllä löytynyt. Oli virkeä, ja kehittyi motorisesti ihan normaalisti. Nyt on reilu 2v, pieni tuo on vieläkin, mutta ottanut kyllä ikätovereitaan hienosti kiinni :) 2v mitat 9.8kg ja 80cm.

Tytöt olleet 1v neuvolassa 71cm/8kg ja 70cm/7.3kg, eli ei isoja hekään. 2v-neuvolassa n. 80cm ja 10kg.

Jos kasvaa tasaisesti omalla käyrällään, kehittyy normaalisti ja käyttäytyy muutenkin kuin normaali lapsi, en olisi huolissani!
 
ire
joo ja huomioi sit oletteko te vanhemmat hoikkia(yleensä hoikkuus periytyy)ja pienikokoisia kun eihän pienikokoisille vanhemmille oikein koripalloilijaa voi tulla varsinkin äidin"lyhyys vaikuttaa kovin sama juttu jos mies yleistä lyhyempi esim.170 silloin lapsetki tietty lyhyempiä. älä huoli noista mulla kaikki ollu tosi laihoja en ole lisänny painon takia öljyä ja hyvin ovat kasvaneet!olen itse normaalisti hoikka ei kai lapset voi kovin erityylisiä olla:)ja omaan käyräänhän sitä verrataan ettei tule hirveitä notkahduksia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ire:
joo ja huomioi sit oletteko te vanhemmat hoikkia(yleensä hoikkuus periytyy)ja pienikokoisia kun eihän pienikokoisille vanhemmille oikein koripalloilijaa voi tulla varsinkin äidin"lyhyys vaikuttaa kovin sama juttu jos mies yleistä lyhyempi esim.170 silloin lapsetki tietty lyhyempiä. älä huoli noista mulla kaikki ollu tosi laihoja en ole lisänny painon takia öljyä ja hyvin ovat kasvaneet!olen itse normaalisti hoikka ei kai lapset voi kovin erityylisiä olla:)ja omaan käyräänhän sitä verrataan ettei tule hirveitä notkahduksia...
Ei siitä vanhempien pituudesta ihan suoraan voi vetää johtopäätöksiä. Olen itse 15cm pidempi kuin äitini ja isäni ei ole mikään jättiläinen. Lisäksi niitä kasvupyrähdyksiä voi tulla isojakin, harva lapsi menee tasaisesti samaa käydää koko lapsuuden.

Toki itsekin odotan, milloin tuo meidän "tumppi" siis nyt 0-käyrällä tippunut lapsi siirtyy samoille käyrille kuin vanhempansa (+2). Mutta minä olin ehkä 4-vuotiaaseen asti tasainen 0-käyräläinen....
 
yksivuotiaana (8250g ja 73 cm) eli pieni ja siro, mutta kaksivuotiaana olikin sitten keskimittainen ja siro ja kolmevuotiaana keskimittainen ja keskipainoinen :D Kuulemma varsikaan poikien (kuten teillä) kasvua on vaikea ennustaa etukäteen, kun saattavat sitten koulu- ja murrosiässä kasvaa ihan hirveästi ja tosi vanhoiksi asti. Eli älä huoli! Minulla on tällä hetkellä nuorimmainen 1v2kk vanha hoikka poika ja syö tosi huonosti, mutta minkäs teet. Syö minkä syö. Nykyään olen taipuvainen ajattelemaan, että osa lapsista syö vähän, KOSKA on pieniä (eli eivät tarvitse enempää), ei niinkään että olisivat jääneet pieniksi huonon syömisen vuoksi.
 
Meillä tyttö oli 1v. 69cm ja 6900g, nyt 1,5-vuotiaana noin 73cm ja vajaa 8kg... 1-vuotiskuvassakin on 62cm:n mekko päällä!
Tyttö oli pieni syntyessäänkin, 43cm ja 2100g täysiaikaisena. Myöskään me vanhemmat emme ole pitkiä, käyrällä -0.7, mutta tytär kasvaa vaihtelevasti -2- -3käyrällä, paino on noin -18, vaikka ihan sopusuhtaiselta hän silti näyttää. Olemme koko ajan seurannassa, luulen kyllä että hän vain kasvaa hitaasti, ja sai kohdussakin huonot lähdöt istukan vajaatoiminnan takia. Onneksi muu kehitys on normaalia.

Sama juttu on isoveljellä. Hänen kohdallaan olen pituutta murehtinut paljon enemmän, ja miettinyt, miten se vaikuttaa itsetuntoon ja muuhun, jos on huomattavasti lyhyempi (siis alle 170cm) kuin muut ikäluokkansa miehet.
 

Yhteistyössä