Onko meillä varaa lapseen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tulomme ovat yhteensä 4000 euroa kuussa. Siis YHTEENSÄ. Onko meillä varaa lapseen? Toivoisin kaksi lasta pienellä ikäerolla, mutta taloudellinen tilanne mietityttää.

En haluaisi vaan "tehdä lapsia" ilman, että olen pohtinut asiaa myös taloudelliselta kantilta. Siitäkin huolimatta, että raha ei lasta kasvata tai tee hänestä onnellista. Rakkaus on tärkeintä, mutta pelkästään sillä ei elä.

En siis tiedä yhtään, paljonko lapsenhoito vie rahaa! Siis lapsen vaatetus, ruoka, vaunut, sitterit yms. Tiedän, että käytettynä saa paljon hyvää tavaraa, mutta perusolettamuksena on nyt, että JOS ostaisimme kaikki uutena.
 
bud
No on teillä yhteen ainakin. Riippuu tietysti paljon asumis yms kuluistanne, mitä et ollenkaan maininnut. Ja onko nuo tulot brutto vai nettotulot, silläkin on paljon merkitystä. Haluan sanoa sen, että olet harvinaisen fiksu, kun pohdit kaikkea tuota. Sitä ei moni tee.
 
"vieras"
[QUOTE="joo";26306468]Miksei olisi?[/QUOTE]

Asumiseen hurahtaa 1000e, siihen lisäksi sähkö- ja muut laskut. En tiedä, paljonko vauvaan/lapseen menee rahaa. Enkä halua kärvistellä kädestä suuhun.
 
"vieras"
No on teillä yhteen ainakin. Riippuu tietysti paljon asumis yms kuluistanne, mitä et ollenkaan maininnut. Ja onko nuo tulot brutto vai nettotulut, silläkin on paljon merkitystä. Haluan sanoa sen, että olet harvinaisen fiksu, kun pohdit kaikkea tuota. Sitä ei moni tee.
Eli tosiaan noin 1000 euroa menee asumiseen. Laskut, ruuat, bensa yms. siihen päälle - en osaa näin äkkiseltään arvioida noiden muiden kulujen yhteenlaskettua osuutta. Odotin, että saan heti haukkuja "pinnallisesta" tai "rahakeskeisestä" ajattelutavastani... Kommenttisi oli siis positiivinen yllätys! :)
 
ei alle 10 000 euron palkkatuloilla kuukaudessa kannata lapsia nykyisin hankkia. nykyajan lapsille kun pitää ostaa merkkivaatteet yms. ja sitten kun kasvavat kaikki mitä he vähänkin osaavat tahtoa. koska lapsille ei kuulema saa tuottaa pettymystä. vaan kaikki heidän toiveensa tulee täytää.
 
riitää hyvinkin rahat vaikka kahteen lapseen kun olet ilmeisesti töissä niin saat parempaa äitiyspäivärahaa . Meillä 2 lasta ja tulot tällä hetkellä kuussa päälle 2000 ja sillä pärjätään hyvin
 
Hei,

On teillä varaa lapseen, helposti kahteenkin lapseen. Tulot nousee kuitenkin ajan kanssa. Useimmissa lapseperheissä on hetkittäin tiukkaa, mutta kyllä meilläkin on hyvin varaa kolmeen lapseen, vaikka nettotulot ovat jonkin verran alle 5000 euroa/kk. Pienellä harkinnalla rahaa jää myös matkusteluun ja 2 auton ylläpitoon. Omakotitalossa asutaan... Rahan kanssa ei todellakaan tarvitse kituuttaa, mutta ostoksia kyllä harkitaan.
 
Riippuu tosiaan kovasti merkistä yms,mutta kyllähän uutena hankittuihin vaunuihin,sitteriin,pinnasänkyyn,kaukaloon (ja hetken päästä turvaistuimeen)saa jokusen euron uppoamaan. Toisaalta kun vähän miettii värejä niin käyvät sitten seuraavallekkin jos on eri merkkinen. Me esimerkiksi ostettiin esikoiselle Emmaljungan kuomurattaat,maksoivat muistaakseni noin 600e kaikkineen,mutta lähtevät kesällä neljännelle kierrokselle,vain pyörät on uusittu. Sitten kannattaa tieteniin huomioida että päiväraha on pienempi kuin palkka ja kht on aivan onnettoman pieni summa.
 
Riippuu kovasti minkälaiset kulutustottumukset sinulla on ja millaiseen elämäntyyliin olet tottunut ja millaista elämää haluat viettää lapsen saamisen jälkeen. Mistä olet valmis tinkimään jos tarve vaatii? Ja haluatko esim että lapselle on aina varaa ostaa kaikki uutena ja harastaa paljon kalliita harrastuksia yms. Nuo vaunujen ja sitterien kustannukset on melko epäolennaisia mietittäviä mun mielestä. Niihin on uutenakin varaa melko pienilläkin tuloilla ja ne muodostavat lapsen +18 vuoden aikana aiheuttamista kustannuksista murto-osan. Minä itse uskon että tuollaisilla tuloilla on mahdollista tarjota kahdelle lapselle hyvä elämä.
 
nbd
Meillä ainakin meni enemmän rahaa lapsettomana pariskuntana, kuin nyt kahden lapsen kanssa. Lapset on nyt 2 ja 5. Lapset kuitenkin sitoo jonkin verran kotinurkkiin, mikä on meillä säästöä tuonut, vaikka jonkin verran reissataankin ja lastenkin kans käydään ulkona syömässä. Voi olla, että lapsiin uppoaa enemmän rahaa sit vähän myöhemmin. Ja talo on kyllä isompi kuin olisi kahden kesken mutta kaksistaan asuttais luultavasti kalliimmalla alueella eli +-0 Mun mielestä pikkulapsiin ei siis kauheesti rahaa uppoa ja monia juttuja tarvii ostaa kuitenkin vain se yks kappale, vaikka kaks lasta oliskin.
 
vahi
Neljä lasta ollaan saatu ja mies tienaa noin 1800€ käteen kuussa, itse olen ollut seitsemän vuotta kotona lasten kanssa.....laina lyhenee noin 800€ kuussa, laskut ja muut normimenot tietysti päälle...rahallisesti vois taatusti olla helpompaa, mutta köyhempää mulla ois ilman lapsiani!
 
  • Tykkää
Reactions: Naspula
"vieras"
Sellainen 500-700 euroa kuussa per lapsi tulee lisää menoja, kun laskee mukaan kuukausitasolle jyvitetyt hankinnat ja lisääntyneet kustannukset. Jos tarvitsette (toisen) auton, se tulee vielä tähän päälle.
 
"vieras"
Jos teilä on hyvä koulutus niin vaikka tuo on nykyinen tilanne, voi olla, että tulevaisuudessa pääsette parempi palkkaiseen työhön? Ikinä ei tiedä. Uskoisin, että on varaa kahteen lapseen.

Lapsille ei ole mitään väliä onko merkkivaatteita vai ei (alle kouluikäisinä) mielummin panostaa harrastuksiin!
 

Yhteistyössä