Onko mielestänne (työkkärin) työharjoitteluissa/työelämänvalmennuksissa mitään järkeä?

  • Viestiketjun aloittaja "Mii"
  • Ensimmäinen viesti
1
Ei mitään järkeä. Nykyisessä työpaikassani,kuten entisessäkin tätä tapaa käytettiin törkeästi hyväksi vain palkkakustannusten minimointiin. Työelämänvalmennukseen otetaan n.3-4 kuukaudeksi pari ihmistä tekemään töitä ilman korvausta,tekevät täyttä päivää ilman palkkaa,ei opeteta töitä tulevaisuutta ajatellen, vaan annetaan hoitaa helpot/paskahommat.lupaillaan jatkomahdollisuutta ja kun harjoittelu loppuu ei lisätyöntekijöitä enää tarvitakaan. ja seuraavat orjat kehiin. Jos tähän päädyt suostumaan, mene vain lyhyeksi aikaa esim.kuukausi.
 
"vieras"
Työharjoittelussa on minusta paljonkin järkeä (tuosta toisesta ei kokemusta). Ylimääräinen käsipari tekemään niitä rutiinihommia, jotta varsinaiset työntekijät pääsee keskittymään varsinaiseen työhönsä. Harjoittelija itse saa työmarkkinatukea (monesti ei saisi minkäänlaista rahaa ilman harjoittelupaikkaa) ja pisteitä jos hakee samalle alalle opiskelemaan.
 
Mun mies meni mun pakottamana tällaiseen työelämänvalmennushöpötykseen viime kesänä. Mä kun sanoin, että siitä voi taas olla hyötyä kun hakee töitä, ettei näytä siltä että istuu kotona päivät pitkät. Mutta paskanmarjat, taas nähtiin miten näitä firmat käyttävät todella häikäilettömästi hyväksi. Sen 2 kk se oli siinä, ja sitten taas kortistoon. Kyllä se kiros mua ja mä kirosin itseäni. Vielä kun oli kesä ja se olis ehtinyt tehdä mökillä rästihommat esim terassin laajennuksen jos se olis ollut työttämänä kotona. Ja vaikka sille olis tarjottu töitä niin ei sen olis sitä kannattanut ottaa koska sen työttömyyskorvaus oli isompi kuin aiottu palkka.
Tää on niin tätä suomea ja sitten ihmetellään miksi tulee halpatyövoimaa...
 
Omalla kohdallani on ollut järkeä ja hyötyä. Työharjoittelut tai -elämävalmennukset ovat poikineet kesätöitä, ja tälläkin hetkellä olen työpaikassa, jossa aloitin ensin olemalla puoli vuotta tuossa työelämävalmennuksessa. Työelämävalmennuksen aikana sain korotettua ansiosidonnaista päivärahaa, kulukorvaukset + todella arvokasta ja hyvää työkokemusta. Mun kohdalla siis toimii, enkä koe, että mua mitenkään riistettäisiin tai tekisin ilmaiseksi paskahommia.
 
1
Juuri tässä se virhe onkin. yrityksen käytössä ei pitäisi olla vaihtoehtoa teettää edes rutiinihommia ilmaiseksi. Nämä työelämänvalmennuksessa olijat menettävät ansaitun korvauksen,jota työmarkkinatuki ei todellakaan ole esim. 3kk työstä,jonka lisäksi vielä aiheuttavat yhden ihmisen palkansaantimahdollisuuden menetyksen,koska hänen työnsä teetetään valtion (meidän) tuilla.
 

Yhteistyössä