onko mielestänsi oikein että 17-vuotias hoitaa JOKA ILTA pikuveljiään

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
huomiohuokailija
Haluatko sä vaan tuomita vai oletko oikeasti huolissas? Näissä tämmöisissä aloituksissa tää mietityttää mua eniten. Kun aina tuomitsevaan sävyyn kirjoitat.

Mun mielestä 17-vuotias on tarpeeksi vanha hoitamaan nuorempia sisaruksiaan, mutta vapaaehtoisesti, ei pakotettuna!

Jos klo 20 jälkeen lähtevät kauppaan ja viipyvät useita tunteja, niin en usko että vain kauppaan menevät. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Bonaire
Rollolainen
Haluatko sä vaan tuomita vai oletko oikeasti huolissas? Näissä tämmöisissä aloituksissa tää mietityttää mua eniten. Kun aina tuomitsevaan sävyyn kirjoitat.

Mun mielestä 17-vuotias on tarpeeksi vanha hoitamaan nuorempia sisaruksiaan, mutta vapaaehtoisesti, ei pakotettuna!

Jos klo 20 jälkeen lähtevät kauppaan ja viipyvät useita tunteja, niin en usko että vain kauppaan menevät. :D
kauppaan voivat lähteä mihin aikaan vaan päivästä. aian kaksin. silloi isoveli pyydetään apuun. eli oikeasti voi hoitaa veljiään monta tuntia päivän aikana.

tottakia 17 vo riitävän vanha hoitamaan sisruksiaan siitä ei tässä olekaan kyse, mutta kyllä nuoren itsetunto kärsii jos PAKOTETAAN hoitamaan palkatta.
 
Eipä rollolaisenkaan hyvänä pitämät menetelmät lasten kanssa toimimisen suhteen ole ollut kaikkien muiden mielestä ok,onko nyt sit kyse siitä että pääsee ap arvostelemaan jotain muuta?

Mistä ap tietää,ettei poika halua hoitaa sisaruksiaa ym "faktat" niin kovin tarkkaan?

Btw,joko sun tyttäresi muutti omaan kotiin? ( se joka sun mielestäsi ei tule omillaan pärjäämään)
 
  • Tykkää
Reactions: Bonaire
kuppa
Siis kerroppas nyt et miten se niitä lapsia päivittäin hoitaa. Ei kukaan oikein voi 20.00 lähteä kauppaan ja viipyä tunti tolkulla, kun kaupat menee kiinni 21.00. Sitten en tiedä jos äiti on väsynyt (aina ei voi etukäteen ennustaa sairastumista vaikka uupumiseen) niin 17-vuotias on jo aika iso kantamaan vastuuta ja todennäköisesti haluaakin auttaa jotta äiti voisi paremmin.
 
Miksi et puhu tästä asiasta ko. äidin ja isän kanssa, vaan palstalla kerrot melko yksityiskohtaisesti jonkun toisen perheen asioista..joku tuttu voi hyvällä/huonolla tuurilla vaikka tunnistaa kenestä on kyse.
 
Mä hoidin 16-18 -vuotiaana nuorempia sisaruksia, myös töiden ja koulun ohella kun äiti kävi töissä, ettei tarvinut laittaa hoitoon. 18-vuotiaana asuin jo omassa asunnossa, mutta kävin silti hoitamassa. En saanut palkkaa. Ja toki hoidin aikaisemminkin, 12-vuotiaana hain lähes joka päivä pikkuveljen hoidosta kun tulin koulusta ja olin tämän kanssa siihen asti, että äiti pääsi töistä.

Erään kaverin äidille valittelin aina tuota hoitamista kun hän kyseli kuulumisia, mutta ihan oikeasti - tykkäsin siitä myös, eikä jälkeenpäin harmita. Oli paljon helpompi aikuistua kun oli saanut joskus vastuutakin.

Ja mun äiti ainakin yritti iltahoitamisilla myös rajata mun menemisiä varsinkin viikonloppuisin, VAIKKA olin ainakin ulospäin hyvin kiltti ja rauhallinen.

En nyt sen kummemmin ota kantaa, mutta tässäpä tällainen näkökulma.
 
entä jos se iltapala on sen perheen ainoa ateria jonka syövät yhdessä ja siksi tuo nuorikin halutaan kotiin 20:00 ?
jos perheessä on 4 nuorempaa lasta, niin tuskin se äiti silloin 20:00 heittäytyy sohvalle telkkaa katsomaan ja käskee tuon nuoren tekemään kaikki iltatoimet kaikkien nuorempien kanssa.
 
Mää hoidin nuorempaa sisarusta lapsena ja nuorena niin paljon, palkatta (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta), sairaana ja vasten tahtoani etten koskaan kiintynyt siskooni. Vastuu vauvasta oli suuri kaksitoistavuotiaalle.

Kotoa muuttamiseni oli äidille lievähkö kriisi, ja syyllisyys sai minut tulemaan avuksi aina siihen asti etten ollut sietää sisartani.

Jos mulla olis 17-vuotias lapsi, hänen ei tarvitsisi palkatta ja vastoin tahtoaan vahtia nuorempaa sisarustaan. Haluaisin että lapsillani olisi hyvät ja läheiset välit.
 

Yhteistyössä