Onko muilla lapsilla Melatomiinia käytössä?

Lastenneurologin kanssa päädyttiin tänään siihen että tyttärellämme aloitetaan kokeilemaan Melatomiinia koska nukahtamiseen menee "liian" pitkään

Lapsi menee sänkyyn 20:30 mutta uni tulee vasta 21:30-22:30 välisenä aikana. Herää kuitenkin 7 mennessä. Laskeskeli että uniaika jää liian lyhyeksi.
Katsotaan josko tästä olisi apua.

Onko minkälaisia kokemuksia?
 
sh-äiti
Töissä monellakin lapsella. Itse lähinnä olen ottanut yövuorojen välissä että osaisin rauhoittua nukkumaan, ja itselläni auttaa saamaan unta. Tosin voihan se olla että on psyykkistäkin tyyliin"olen ottanut melatoniinin 3mg ja nyt nukun hyvin jotta jaksan valvoa taas seuraavan yön töissä..."
 
Reseptivalmisteena on käytössä.
Kyseessä on siis vaikeavammainen nuori, joka ei osaa nukahtaa omin avuin kuin ehkä puolenyön jälkeen.
Epilepsian vuoksi pitää olla kuitenkin riittävästi unta, jottei väsymyksen vuoksi kohtaile.

Vauva aika oli valvomista ja noin kolmen ikävuoden paikkeilla kokeilimme eka kerran Melatoniini a.
Ei ollut mitään vaikutusta.
Olisiko ollut noin 11-vuotias kun kokeilimme uudestaan ja kappas sehän toimi.

Sikäli olen hyvilläni , ettei se eka kokeilu toiminut, kun luin myöhemmin jostain julkaisusta :
Melatoniini vaikuttaa tyttöjen hormoni toimintaan myöhemmin, jos sen aloitus on aloitettu kovin nuorena.
Siitä myös mukava "lääke" ettei se ole lääke, vaan hormoni .
 
"vieras"
Tarkoittanet melatoniinia? :)

Itse sain katkaistua pitkän unettomuskierteen melatoniinilla. Aluksi siitä tuli kummallinen olo, ihan kuin olisi ollut samaan aikaan unessa ja hereillä, ja unet oli jotenkin tosi sekavia enkä aina tiennyt aamulla että mikä oli tapahtunut unessa ja mikä ihan oikeasti :D Herättyä siitä siis kuitenkaan jäänyt mitenkään kummallinen tai tokkurainen olo, eikä pitäisikään, kun melatoniini katoaa nopeasti elimistöstä.
 
mulla ittellä
Itselläni on, ja on se hyvä tuote. Täytyy vaan rauhoittua jo lepäämään silloin kun ottaa sen, niin vaikuttaa parhaiten. Vaikka ohjeissa sanotaan, että kannattaa otta n. tunti ennen nukkumaanmenoa.

Aamulla ei ole ainakaan pahemmin tokkurainen olo, vaikka olisi joutunut puolenyön jälkeen ottamaan.
 
Meillä asustelee samanlainen lapsi, joka odottaa unta todella pitkään. Kiinnostus heräsi tuohon melatoniiniin... Etsittekö neurologilta apua juuri tuohon uniongelmaan tai "pitääkö" olla muitakin huolenaiheita?
 
Meillä asustelee samanlainen lapsi, joka odottaa unta todella pitkään. Kiinnostus heräsi tuohon melatoniiniin... Etsittekö neurologilta apua juuri tuohon uniongelmaan tai "pitääkö" olla muitakin huolenaiheita?
Meillä oli "vuosikontrolli" toisen asian puitteissa ja tämä tuli puheeksi samalla.
Mutta luulisi että tk-lääkärin tai lastenlääkärin kanssa voi keskustella melatoniinin kokeilusta.
Meillä siis kyse 7,5 vuotiaasta.
 
Mulla on ollut melatoniinipohjaisista lääkkeistä Melatonin ja Circadin, joista jälkimmäinen on parempi. Melatoninilla uni tulee puolen tunnin sisällä sen ottamisesta, joskin hereillä kyllä pystyy roikkumaan esim. lukemassa jos haluaa. Herään sitten viimeistään kahdeksaan mennessä, riippumatta siitä milloin alan nukkumaan. Eri ihmisillä tuo vaikuttaa kovin eri tavalla.
 
Circadin on vaikutusaika pidenmpi, Melatoni on paremmin siihen nukahtamiseen.
Tiedän , että joillakin liian iso, 6mg aiheuttaa päänsärkyä.
On tukimus ( tehty vanhuksilla), että yli 5 mg ei vaikuta nukahtamiseen sen paremmin kuin pienenpi annoskaan.

Tähän perheseen respa on tullut neurologin tai lastenlääkärin kautta.
Meillähän unettomuutta kesti vuosia ja kokeilimme "oikeita" unilääkkeitäkin, mutta en itse ollut innostunut ajatuksesta syöttää lapselle kemiallista myrkkyä.
Toisaalta kun samoja lääkkeitä käytetään myös epi- lääkkeenä - ei oo hyvä.
 
Tämä jatkuu hienosti.
Eilen nukahti jo vähän ennen puolta ysiä ja pomppasi virkeänä ylös aamulla klo 6:20..
En muista milloin viimeksi tyttö olisi tuohon aikaan herännyt itse ja ennenkaikkea virkeänä ja hyväntuulisena.

Muutenkin hänen kohdallaan jo huomattavissa myös käyttäytymisessä (uskomisessa) huomattavaa paranemista. Onko siis ittepäisyys voinut olla väsymystä?? (hidasteli pukemisessa, hampaiden pesussa, iltapalan syömisessä, suihkussa ja kaikki pyynnöt/käskyt sai sanoa kymmeniä kertoja ennenkuin sai liikkeelle)
 

Yhteistyössä