Onko muilla tullut bataatista ohimeneviä "alkuoireita"?

Ajattelin, että kun joillakin on tullut perunan kanssa alkuunsa jotain oireita, jotka ovat sitten lievittyneet, niin onkohan bataatin kanssa tullut kenelläkään vastaavaa? Ja minkälaista vaivaa se on aiheuttanut?

Meillä on tänään viides päivä kun maistellaan bataattia ja oireita ihmeemmin ole mitään tullut, paitsi viime yönä alkuillasta tuntui olevan vatsassa pientä purua, syliin nostettaessa röyhtäisi ja jatkoi unia, näin kävi pari kertaa... Mietiskelen vaan, onko odotettavissa suurempiakin puruja, vai olisiko pientä totuttautumista uuteen aineeseen..? Pylly punoitti eilen pieneltä alueelta kakan jälkeen. Tosin sekin voi aika ajoin punoittaa ilman "pahiksiakin".. Aion kyllä jatkaa kokeilua, kunnes tulee isompaakin vaivaa, jos tulee...

Meillä kun on tuota allergiaepäilyä, niin siksi mietin.

:|
 
Joillekin oireet tulevat uudesta ruoasta vähän viiveellä. Meillä lapsi saa oireita ihan uudesta ruoasta yleenä 3-7 antokerran jälkeen ja sitten aina oireilu nopeentuu seuraavilla kerroilla. Jostain vanhasta pahiksesta oireet tulevat sitten jo nopeammin eli refluksi oiretta saattaa tulla lähes heti ja kakka saattaa olla outoa seuraavana päivänä.

Kannattaa viedä kokeilu loppuun asti niin, että olet itse ihan varma sopivuudesta/sopimattomuudesta, ettei tarvitse sitten jälkeen päin miettiä. Monelle suolioireiselle oireet tulee kuulemma just viidentenä päivänä, en tiedä miksi. Sinuna kuitenkin jatkaisin bataattia ja katsoisin lähteekö oireet lievittymään vai paheneeko ne. Mä en vielä lopettaisi kokeilua pieneen pyllyn punoitukseen, vaan veisin kokeilun varmuuteen asti loppuun, niin ei tarvitse sitten itse mielessään miettiä sopisiko se sittenkin vaiko ei.

Meillä ollaan yritelty sitä rotaatio juttua noiden ruokien kanssa, kun reagoi yleensä viiveellä. Välillä toimii ja välillä ei. Nyt tippui karviaisen marja kyydistä, suututtaa...Ehti syödä sitä oireetta useamman kerran ja pikku hiljaa alkoi refluksioireita tulemaan enenevästi joka rotaatiokierroksella. Nyt muutama päivä sitten pylly meni ihan punaiseksi ja tuli kaksi vihreää kakkaa illalla, kun päivällä oli kyseistä marjaa syönyt. Nyt sitten parannellaan oireita ja aloitetaan taas kohta uutta kokeilua.
 
"Joillekin oireet tulevat uudesta ruoasta vähän viiveellä. Meillä lapsi saa oireita ihan uudesta ruoasta yleenä 3-7 antokerran jälkeen ja sitten aina oireilu nopeentuu seuraavilla kerroilla. Jostain vanhasta pahiksesta oireet tulevat sitten jo nopeammin eli refluksi oiretta saattaa tulla lähes heti ja kakka saattaa olla outoa seuraavana päivänä. "

meillä tismalleen noin.
alux menee hetki tokikin annan aina pieniä määriä. Sit alkaailmaa tuleen, röyhtäilyjä, ruokanousee ylös ja sitten tulee ulos asti. meillä toi ihottuma on uus juttu.

Niin muuten jalat meillä on ihan ihottumalla. Sellasia röpelöisiä läikkiä, ei vielä ainakaan punaisia niinkun mulla oli pienenä.

siitä en tiedä mistä on tullu siis nuo jalan ihottumat... niin voisko tuo maito sen aiheuttaa....
 
No nyt herättyään pyllyn iho oli ihan ok, mutta sieltä tuli löysempi tuotos, jossa noita bataatin "karvoja" mukana.. Hassu sanavalinta.. :LOL: Mutta oon noita "karvoja" miettinyt jo syöttäessä, että onpas kummallisia... :|

Räkäisyyttä löytyy myös hieman muutamalta päivältä, mutta siihen saattaneee liittyä myös juuri puhkeava hammas (ehkä jo tänään) tai sitten ollaan tulossa kipeiksi.. Mulla oli eilen jo kurkku kipeä ja kuumeinen olo, ja nyt sitten vielä lisäksi nenä kipeä.. =) Loistavasti osaan tänään kuvailla.. :D

Mutta piti silti tänään oikein siivota ja puunata joka paikka, kun tuo sälli oppi nyt sitten konttaamaan vihdoinkin myös etuperin ja samantien lähtee näköjään yrittämään nousua tv-tasoa ym vasten... Piti siis siivota ennen kuin tukehtuu legoihin tai muihin villakoiriin...

Niin.. Kyllä se maidostakin saattaa tulla tuo ihottuma ja jos jostain niin luultavasti nyt siitä, koska teillä ei oikein vissiin muutakaan ole nyt vielä säännöllisesti mukana?

Pahus, kun tuo ilman kertyminenkin on ei-sopivan merkki. :headwall: Kai sitä sitten lopetetaan bataattikin meillä piakkoin, seurailen nyt kyllä vielä maltilla päivän, tai kaksi ainakin... Mitähän sitten... Maitokokeilu pois alta.. On meillä edelleen kokeilematta kun ajattelin suorittaa sen vasta meidän isän viiskymppisten jälkeen viikon päästä, en viitsi kokeilla sitä juuri silloin kun on mummilla hoidossa.. Siinä välissä tietty vois kokeilla maissinkin, mikäli tuo bataatti ei sovi.. Ainakin vellin muodossa aikanaan se oli sopivin vaihtoehto velleistä, vaikka sisälsikin maitoa pahiksena.. Pysyi siis parhaiten sisällä..

Koska teillä Netskuli on lääkäri? Tai ei se tainnutkaan vielä olla varattuna..
 
Älä nyt vielä Jonnakar menetä toivoasi, kyllä niitä kiinteitä löytyy! Kattele miten yöt alkaa menemään ja millaiseksi kakka menee. Meillä bataattikakka on muuten ihan bataatin näköistä, samanlaisena tulee peräpäästä ulos millaisena syötinkin :LOL:

Mä laitan bataatin muusiksi sauvasekoittimella ja siinä menee ne karvatkin rikki...
 
Meillä tulee melkein kaikista kiinteistä ensimmäisinä päivinä lieviä "sopeutumisoireita", jotka väistyvät muutaman päivän jälkeen. Olen pitänyt periaatteena että jos lapsi ei "sopeutumisoireista" oikeastaan kärsi, niin jatkan kokeilua ja seuraan miten tilanne kehittyy. Meillä yhden kiinteän kokeiluun meneekin vähintään reilu viikko ennen kuin näkee onko ohimenevää vai allergista oireilua.

Meilläkään ei noita bataatin karvoja näy, kun teen niin sileää sosetta tehosekoittimella. Kakassa näkyy bataatin väriä myös.
 
No niin näyttäisi tulevan meilläkin samanlaisena soseena ulos suurinpiirtein.. :LOL:

Nyt on ollut ihan ok, joten luulen, että sopii.. Taisin tehdä viimeksi vain haarukalla pakkaseen, taidankin seuraavaksi tehdä nyt sitten tehjosekoittimella myös.. Inhaa katsella kun toinen niitä syö ja juotan vettä koko ajan että menee alas..

Nyt kokeilen sitten ylihuomenna sen maidon kuitenkin,e ttä päästäis korvauksiin käsiksi.. Kyllä sen kaiketi taas pian huomaa, ellei sovi. Ja sit päästään harrastaan possua, kun ollaan taas ok, mikäli oireita ilmenee..

Nyt meilläkin rupeaa vihdoin näyttämään ok:lta tämä tilanne, kyllä on ihanaa..

Yötkin nukutaan ihan kivasti, yhdellä syötöllä tai ilman syöttöä..

=)
 
Jonnakar:
Inhaa katsella kun toinen niitä syö ja juotan vettä koko ajan että menee alas..


Saattaa olla teillä vauva "sihtikurkku" ja tarvii sileätä sosetta :) Myös ruokatorvi voi olla vielä ärtynyt pitkään jatkuneesta pulauttelusta, jolloin on parempi antaa tosisileiksi tehtyjä soseita. Olen myös kuullut, että pitkään jatkunut oksentelu / runsas pulauttelu lisää "oksennusrefleksiä" eli yökkimistä tulee vaikka esim. allergeeni(t) on jo poistettu ruokavaliosta. Nämä vaivat kyllä hälvenevät ihan ajan myötä eikä tarvitse olla huolissaan.

Mutta joka tapauksessa vaikuttaa tosi hyvältä tuo teidän kokonaistilanne!! Hieno homma.
 
Ei oo varmaan vauva sihtikurkku, vaan äiti kuka vieressä katselee.. :LOL: Poika söisi varmaan vaikka pieniä kiviä, sen verran löytyy ruokahaluja ja ihan karjuu, jos ei pöydässä saa mitään, kun muut syö.. :LOL:

Ja täytyy todeta, että muutama päivä sitten oli jostain syystä vielä sellasta nieleskelyä ym. mutta ei enää sitäkään.. Kaikinpuolin vaikuttaa nyt tosi hyvältä, olen niin tyytyväinen ja jaksaa taas itseäkin kiinnostaa muutkin asiat ja menot.. =)

Miljoonannen kerran vaan kiitoksia Ahmutar ja NallePuh! =) Näin sitä vaan jaksaa, kun saa vertaistukea.. Ja varmasti sitä vielä tarvitsen jatkossakin...
 
Tosi kivaa, ettei ne bataattioireet pahenneet. Siksi kannattaa just viedä ne altistukset loppuun, jotta ei sitten jää mietityttämään. Kannattaa silti pitää tarkasti sitä oirepäiväkirjaa. Multa se aina meinaa jäädä, kun ei oireita ole, mutta sitten kun niitä taas tulee alkaa sen vihkon lukeminen ihan hulluna :kieh: . Pitäisi sitä vaan siis jaksaa pitää, vaikka tympeää se onkin. Meillä on aloitettu tänään kalkin kokeileminen. Neocatea ei mene enää ihan älyttömästi, kun normaalisti ei enää yöllä herätä syömään. Ainakaan vielä ei oireita ole, mutta odottavalla kannalla ollaan. Olisi mukavampaa tosin testailla jotain OIKEITA syötäviä, kun kalkkijauhoa ja D-vitamiinitabletteja |O
 
Mua kanssa ketuttaa edessä oleva maitokokeilu, se kun vie aikaa hurjasti noilta ruuilta ja sit toipumiseen menee aikaa, mikäli ei sovi.. Tosin toivon, että se voisi käydäkin, hinnaksi jäi vain 7e korvauksen jälkeen. Paljon, paljon vähemmän kuin neocatella...

Ja sit haluaa vaan välissä pitää kokeilulta vapaata, muistan sunkin kirjoittaneen niin jossain välissä, tuo pitää ihan paikkansa! =) Ja sit tarttis se liha saada ja mielellään jotain muutakin puuroa, kun kuulin juuri monelta taholta, että tuo kaura tekee limaa ja sitkistyttää sitä, eli jos tullaan flunssaan esim. niin voisin tarjota muutakin.. Ja marja tarttis saada mukaan...

Noh, en hätäile silti, vaan yksi kerrallaan ja ajan kanssa, sen opin jo kantapään kautta. :wave: Mutta suunnitella voi.. Tietty nekin menee päälaelleen, mutta...

=)
 
Mä kans aina suunnittelen, vaikkei ne kyllä aina sitten toteudu, ainakaan siinä suunnitellussa aikataulussa. Mä olen joskus pitänyt kokeilutaukoa ja se on oikeesti välillä tosi hyvä vaihtoehto. Saa lapsi ja itse vähän nollata välillä, suosittelen :)
 

Yhteistyössä