Onko muita jotka ymmärtää että leikkauksia on tehtävä, ja omista eduista oltava valmis karsimaan?

  • Viestiketjun aloittaja "iituliinu"
  • Ensimmäinen viesti
Propsit Sipilälle siitä, että sai hallituksen ja ohjelman kasaan jokseenkin kivuitta.

Mut sinänsä ilmoitukset leikkauksista tai lisäsatsauksista juustohöylämäisesti eivät kerro oikeastaan mitään.

Jos kotitaloudessa on ruoansäilytysongelma ja se päätetään ratkaista ottamalla laina ja hankkimalla jääkaappi, niin homma on bueno. Ongelma ratkesi.
Muutaman vuoden päästä ruoansäilytysongelmaa ei muista kukaan, vaan nyt kauhistellaan kasvanutta sähkölaskua. Johon ratkaisuksi esitetään jääkaapista luopumista, koska ruoansäilytysongelmaa ei ole ollut vuosiin.

Jos ja kun leikataan, niin soisi leikkausten kohdistuvan asioihin jotka eivät satsauksista huolimatta ole toimineet sen sijaan, että onnistuneiden ratkaisujen toimintaedellytykset lamautetaan.
Koulutuksesta ja nimenomaan ammattikoulutuksesta aiotaan nyt säästää. Tarkoittaa sitä, että jos työttömäksi joutunut viiskymppinen sorvari olisi helposti uudelleenkoulutettavissa vaikka putkimieheksi, niin sitä kurssia ei tule löytymään. Turhan tiedon tohtoriohjelmia tuskin karsitaan. Ja sitä nykysuuntausta, että päästäksesi varastohommiin on löydyttävä logistiikkamaisterin paperit ja pumppukärryntyöntäjän erikoisammattitutkinto.

Samoin opintotukikuukausien leikkaus monille tarkoittaa sitä, että elämäntilanteen muuttuessa (lapsi, sairaus, avioero ...) työllistyminen opiskellulle alalle ei tule olemaan mahdollista, mutta opintolinjan vaihtaminen ei ole mahdolista, koska puolet tukikuukausista on käytetty. Jolloin näennäissäästö johtaa siihen, että rahaa meni, mutta valmista ei tullut.

1,6 mrd investoinnit väylähankkeisiin voi olla hyvä asia. Jopa velkarahalla. Mutta jos se raha perinteisen siltarumpupolitiikan mukaan käytetään takahikiä- peräkorpi- moottoritiehen, niin tulihan se hallitusohjelman mukaisesti sentään käytettyä väylähankkeisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Fukitol
AS
Niin että kun minä opiskelin itselleni hyvän ammatin, suunnittelin pitkään ja tarkkaan toimivaa yritystä, epäonnistuin ja pyristelin uuden toimivan yrityksen kasaan, on se vain silkkaa onnea ja minun pitäisi nyt antaa omistani vielä enemmän mitä annan nyt? Oletko ajatellut kuinka paljon annan jo nyt pois omistani? Aina lisää ja lisää? Koska se riittää? Sitten kun elelen taas samaa elintasoa kuin köyhä, koska minä onnenpekka se vain sattumalta sain yritykseni toimimaan? En ansaitse omiani? En väitä, etteikö tuuriakin olisi ollut matkassa, esimerkiksi talo ei sattunut palamaan siinä välissä, mutta kyllä näen ansaitsevani paremman elintason kuin tuilla elelevä. Olen itsekin elänyt tuilla hetken eikä tullut mieleenikään valittaa siitä kuinka hyvätuloiset tienaavat enemmän kuin minä. Olin kiitollinen siitä, että sain edes jotain ilmaiseksi tai siis muiden pussista.

Miten paljon vielä pitää siis saada lisää?
Ei, minä en kertaakaan sanonut, että kenenkään menestys olisi pelkkä onnenpotku. Sanoin, että menestys vaatii kovan työn lisäksi onnea.
Sinäkin olisi voinut joutua ensimmäisen epäonnistuneen yrittäjäkokeilusi jälkeen sairastua vakavasti tai joutua auto- onnettomuuteen ja päätyä työkyvyttömäksi. Olisitko silloin tilanteessa, jossa olet nyt?
Kukaan meistä ei pärjää ilman hitusta onnea.

En ole kertaakaan sanonut, etteikö työssäkäyvä ansaitsisi parempaa elintasoa, kuin tuilla elävä. Olen tuosta aivan samaa mieltä.

Mielestäni on myös kohtuutonta, että jotkut maksavat palkastaan 50% veroa ja heiltä vaaditaan vielä lisää.

Käsittääkseni muistutin, että tukemalla vähäosaisempia, maksamme myös itsellemme hyvinvointia ja turvallista elinympäristöä. Missään muualla maailmassa on tuskin näin turvallista, kuin täällä meillä.
Kaikella on hintansa.
En mä tiedä nauttisinko mä siitä, että palkasta jää enemmän käteen, jos en uskaltaisi laskea lapsiani keskenään pihalle leikkimään tai uskaltautuisi kaupungille 21.00 jälkeen. Enkä mä tiedä nauttisinko mä elämästäni ihan sairaasti, jos lähistöllä asuisi sadoittain niitä, joilla ei ole mitään menetettävää...
 
AS
Propsit Sipilälle siitä, että sai hallituksen ja ohjelman kasaan jokseenkin kivuitta.

Mut sinänsä ilmoitukset leikkauksista tai lisäsatsauksista juustohöylämäisesti eivät kerro oikeastaan mitään.

Jos kotitaloudessa on ruoansäilytysongelma ja se päätetään ratkaista ottamalla laina ja hankkimalla jääkaappi, niin homma on bueno. Ongelma ratkesi.
Muutaman vuoden päästä ruoansäilytysongelmaa ei muista kukaan, vaan nyt kauhistellaan kasvanutta sähkölaskua. Johon ratkaisuksi esitetään jääkaapista luopumista, koska ruoansäilytysongelmaa ei ole ollut vuosiin.

Jos ja kun leikataan, niin soisi leikkausten kohdistuvan asioihin jotka eivät satsauksista huolimatta ole toimineet sen sijaan, että onnistuneiden ratkaisujen toimintaedellytykset lamautetaan.
Koulutuksesta ja nimenomaan ammattikoulutuksesta aiotaan nyt säästää. Tarkoittaa sitä, että jos työttömäksi joutunut viiskymppinen sorvari olisi helposti uudelleenkoulutettavissa vaikka putkimieheksi, niin sitä kurssia ei tule löytymään. Turhan tiedon tohtoriohjelmia tuskin karsitaan. Ja sitä nykysuuntausta, että päästäksesi varastohommiin on löydyttävä logistiikkamaisterin paperit ja pumppukärryntyöntäjän erikoisammattitutkinto.

Samoin opintotukikuukausien leikkaus monille tarkoittaa sitä, että elämäntilanteen muuttuessa (lapsi, sairaus, avioero ...) työllistyminen opiskellulle alalle ei tule olemaan mahdollista, mutta opintolinjan vaihtaminen ei ole mahdolista, koska puolet tukikuukausista on käytetty. Jolloin näennäissäästö johtaa siihen, että rahaa meni, mutta valmista ei tullut.

1,6 mrd investoinnit väylähankkeisiin voi olla hyvä asia. Jopa velkarahalla. Mutta jos se raha perinteisen siltarumpupolitiikan mukaan käytetään takahikiä- peräkorpi- moottoritiehen, niin tulihan se hallitusohjelman mukaisesti sentään käytettyä väylähankkeisiin.
On muuten ihan totta, että järkevintä olisi vetää rahaa pois niistä toimimattomista projekteista. Joita on muuten aika hemmetin paljon.

Uudelleenkoulutus on etuus, jota ei kannattaisi karsia. Sensijaan nämä "työvoimakoulutukset", joissa jo talonrakentajan ammattitutkinnon omaava menee kirvesmieskurssille räkimään kattoon 5 päivää viikossa, ei varmasti palvele ketään.
 
Rikas vieras
Kyllä suu on nyt hymyssä, kun tiedän, et tuloverotustani ei kiristetä. Jatkan tuhlailuani entiseen malliin ja kiihdytän köyhien naapurieni kateuslukemia, kun saan kuunnella, kuinka paljon kiinteistöveron ja autoveron nostaminen heikentävät heidän elämänsä laatua. Minä taas otan tästä nautinnostani kaiken irti. Ostan uuden auton, matkustan kesällä Espanjaan ja talvella Sveitsiin ja annan rahan palaa!

Ymmärrän leikkaukset täysin ja ne tehtiin kohdistaen juuri oikeisiin väestönosiin, eli löyhiin. Kiitän ja kumarran viisaan ja kaikkitietävän Kokoomuksen suuntaan. On niin ihanaa ja mahtavaa olla rikas!
 
KarmishPartakiisheli
Meillä on nelihenkinen perhe. Toinen vanhemmista on työtön ja toinen käy 50km päässä töissä. Meillä tekee todella tiukkaa eikä oikein mistään voi enää tinkiä. Kukaan ei juo eikä polta, kaikki ostetaan kirpparilta ja ruoat tehdään itse mahdollisimman halvalla.
Kaksi kertaa tämän vuoden aikana on jääty töistä pois "sairauden" vuoksi. Oikea syy on ollut se että ei ole ollut varaa tankata autoa. Julkisilla ei töihin pääse.
Mukavasti tässä on elelty, naurettu ja oltu terveitä. Lapset ovat iloisia eivätkä tiedä köyhyydestä mitään. Tilanne on kuitenkin sellainen että ellei toinen löydä toitä ja jos kuvio jotenkin kiristyy, niin me jäämme sossun hoteisiin koko porukka. Töissä ei enää ole vara käydä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työllään varakas;30848824:
Perheeni maksa veroja yli 200 000 eur/vuosi. Lapilla itse ilman tukia maksettu hoitaja kotona. Kuten kirjoitin käytämme vain yksityisiä palveluja. Harkitsen yksityisopettajan palkkaamista kun on sen aika. Vaikka lapseni menisivät yhteiskunnan maksamaan kouluun olene edelleen moninkertainen nettomaksaja. Ei kauheasti innosta maksaa agressiivisia veroja kun en koe saavani mitään vastinetta rahoille. Ja Suomen poliisi on erittäin korruptoitunut, luepa vaikkapa Aarnio jutut. Tämä ei eule toimimaan. Kaltaiseni maksajat tulevat muutamaan rahoineen pois. Niin mekin.
Trolli taidat olla. Mutta yksityisten palveluiden käyttäminen on ihan oma valinta. Kyllä teilläkin mahdollisuus olisi julkisiin. Kyllä hyödytte yhteiskunnasta silti, sillä myös yksityisten koulujen opetussuunnitelmia ja yksityisopettajien opetusta valvotaan - joten vaikka esim. kristilliset koulut opettavatkin kreationistista soopaa, niin pääosin kuitenkin tarkkaillaan, että lapset oppivat vaaditut taidot.

Ja kuten sanottu, yhteiskuntarauhasta ja turvallisuudesta te hyödytte.

Mitä vastinetta oikein odotat saavasi, jos ihan itse omalla päätöksellä kieltäydyt tarjotuista ilmaisista palveluista? Sehän on ihan oma valinta. Mitä oikein haluaisit yhteiskunnalta, jos kerran terveydenhuolto, perusopetus ja koulutus ei kelpaa?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Fukitol
dinkydoo
Alkuperäinen kirjoittaja työllään varakas;30848781:
Olen kyllä ihan täysin maksaja. Olen maksanut koulutukseni moneen kertaan ja maksan veroja yli 100 000 euroa vuodessa enkä käytä julkisia palveluja.Miehelläni sama tilanne. En koe hyötyväni yhteiskunnastamme yhtään mitään ja pohdimme usein ulkomaille muuttoa. Sukulaissuhteen ovat ainoa syy pysyä toistaiseksi Suomessa. Juu saamme lapsilisät mitkä olemme moneen kertaan maksaneet. Mielestäni perusterveyden huolto ja koulutus tulee yhteiskunnan maksaa mutta miksi jollekin pitäisi maksaa kotona vetelehtimeisestä tai omien lasten hoitamisesta? Tämä yhteiskunta tulee hajomamaan omaan mahdottomuuteensa kun kansa luulee että rhaa tulee taivaasta. Ei tule. Se pitää ansaita.
Terveydenhuolto ja koulutus kelpasi yhteiskunnalta, mutta sulla ilmeisesti sitten on mm. yksityinen armeija, poliisi ja palokunta? Omat miehet tekevät pikitiet? Omat kaverit kiertämässä maailmalla luomassa kauppasuhteiden luomisen edellytyksiä ennen kauppasuhteiden luontia? Ei se ole mitään ilmaista hommaa yhteiskunnan pyörittäminen.

Tervemenoa sitten. Monacossa ei paljon veroista tarvi murehtia. Kelitkin paremmat.
 
  • Tykkää
Reactions: Fukitol
leikataan oikeista paikoista
Joo tottakai pitää leikata. Mutta nämä leikkauskohteet ovat älyttömiä. Leikkaukset voitaisiin aloittaa eduskunnasta, emme tosiaankaan tarvitse 200 kansaedustajaa, 100 riittää hyvin. Kansanedustajille riittää suomalaisten keskipalkka, silloinhan he edustavat hyvin suomalaisia. Samoin ministerien palkasta voi kevyesti höylätä 10-20% pois. Lapsilisät tuloharkintaisiksi, päivähoitomaksua voidaan suurituloisilla nostaa. Puoluetuista voidaan luopua, puolueet kerätköön rahat kannattajiltaan. Samoin kirkko. Löytyy noita rahareikiä Suomesta muitakin kuin työttömät ja opiskelijat.
 
"Salla"
Ihan kuin tässä oiltaisiin jonkun omaa viemässä. ihmeellistä ajattelua. Ollaan vaan pienentämässä ilmaista lahjaksi annettua rahaa. ihmisillä on itsellään se velvollisuus elättää itsensä ja lapsensa!
 
to
Ymmärrän oikein hyvin. Pakko leikata, että pärjätään, mitä tulee hyvätuloisiin..oon sitä mieltä, että heiltä joo lähtee ehkä suhteessa vähemmän, mutta tällöin ehkä pitävät rahat ja työpaikat suomessa, eivätkä lähde veropakoon Sveitsiin ja vie työt Kiinaan. Oon pitkästä aikaa toiveikas verrattuna edellisen hallituskauden töppäilyihin...terkuin mammalomalle jäävä, jolla raha ei kasva puussa..positiivista on, että kaikilta leikataan vähän, eikä vain yhdeltä ryhmältä paljon.
 
dahkis
Joo tottakai pitää leikata. Mutta nämä leikkauskohteet ovat älyttömiä. Leikkaukset voitaisiin aloittaa eduskunnasta, emme tosiaankaan tarvitse 200 kansaedustajaa, 100 riittää hyvin. Kansanedustajille riittää suomalaisten keskipalkka, silloinhan he edustavat hyvin suomalaisia. Samoin ministerien palkasta voi kevyesti höylätä 10-20% pois. Lapsilisät tuloharkintaisiksi, päivähoitomaksua voidaan suurituloisilla nostaa. Puoluetuista voidaan luopua, puolueet kerätköön rahat kannattajiltaan. Samoin kirkko. Löytyy noita rahareikiä Suomesta muitakin kuin työttömät ja opiskelijat.
Eli leikataan mutta niin ettei koske sinua? Ja hyvin tienaavien marginaaliveroa edelleen ylös? Niillä roposillako tästä selvitään?
 
Ymmärrän oikein hyvin. Pakko leikata, että pärjätään, mitä tulee hyvätuloisiin..oon sitä mieltä, että heiltä joo lähtee ehkä suhteessa vähemmän, mutta tällöin ehkä pitävät rahat ja työpaikat suomessa, eivätkä lähde veropakoon Sveitsiin ja vie työt Kiinaan. Oon pitkästä aikaa toiveikas verrattuna edellisen hallituskauden töppäilyihin...terkuin mammalomalle jäävä, jolla raha ei kasva puussa..positiivista on, että kaikilta leikataan vähän, eikä vain yhdeltä ryhmältä paljon.
Nyt kuitenkin leikattiin eniten lapsilta, nuorilta ja vanhuksilta - ja osa vielä tavalla, jokasuoranaisesti kurjistaa ihmisen elämää. Esim. hoitajien määrän vähentäminen vanhainkodeista on silkkaa julmuutta. Se, että samaan aikaan tehdään joku pieni leikkaus varakkaille, joiden elämässä se ei juurikaan tunnu, ei ole reilua ja tasapuolista. Kyse on arvovalinnoista. Nyt valinta oli, että vanhukset ovat pelkkä kuluerä -> leikataan. Kuitenkaan juuri vanhuksilta ei olisi ollut enää varaa leikata, kun vuosikausia on puhuttu, että sinne tarvitaan lisää resursseja. Ja tuossa vain yksi esimerkki.
 
"Salla"
Nämä etujen nauttijat ovat itse itsekkäitä, kun eivät ole itse valmiit uhraamaan varojaan oman lähipiirinsä hoitoon. Ei entisaikaan valtio maksanut mitään, vaan vanhuksista huolehtivat omat lapset, samoin kuin lapsista omat vanhemmat. ei luulisi vanhuksen ruokkimiseen niin paljoa rahaa menevän, siinähän sen ruokkii samalla kuin muunkin perheen jos ei ole täys saituri ja osaa arvostaa omaa äitiään ja isäänsä. Ei pidä olettaa, joku elämänsä paremmin hoitanut rikas olisi aina velvollinen kustantamaan sun asias. He kyllä maksavat veroja enemmän jo nyt, ollaan siitä kiitollisia! Terv. todella pienituloinen ihminen, joka ei tavoittele kuuta taivaalta vaan on opetellut elämään säästäväisesti pienessä kämpässä, ostaa käytettyä eikä kuvittelekaan pääsevänsä ulkomaanmatkalle.
 
"Salla"
Lisäks jos on niitä rikkaampia ihmnisiä tuttavapiirissä, niin heistä voi kyllä hyötyä ihan suoraankin. Ehkä heillä on omakotitalo ja lapsia, ja sinne voi lähettää joskus oman lapsensa hoitoon ja leikkimään. He saattavat hyvinkin haluta auttaa vapaaehtoisesti, jos heihin tutustuu ja osaa olla ystävällinen. Suomalaiset ihmiset ovat usein hyvin ystävällisiä ja ihania ja hyväntahtoisia lähimmäisiä kohtaan, joilla menee heikommin ja haluavat auttaa. Minusta se on varkautta heiltä väkisin ottaa pois heidän itsensä tienaamia rahoja. Tai no siis niinku jossaki menee se raja. Toki jossain määrin on velvollisuuskin auttaa heikompiosaisia. Mut nykyään on se asenne, että mistään saadusta rahasta ei pidä olla kiitollinen vaan siihen kaikkeen on muka joku itsestäänselvä oikeus, ikään kuin rikkaan tienaama raha kuuluisi enemmän minulle pienituloiselle kuin ansaitsijalle itselleen.ö
 
Yhteiskuntaa on rakennettava siltä arvopohjalta, että jokaisen on tehtävä sen eteen töitä. Viimeisen parikymmentä vuotta asenne on ollut sellainen, että yhteiskuntaa antaa kaiken, eikä vastikkeellisuutta ole kovin paljon ajateltu. Ikään kuin raha kasvaisi puussa ja sitä sieltä aina poimitaan, kun uusia etuuksia jaetaan. Tosielämän ja reaalitalouden ymmärtäminen on 70- 80- ja 90-luvuilla syntyneille todella vaikeaa.
Ei voi olla niin, että niiltä, jotka tekevät töitä tämän yhteiskunnan eteen aina peritään työn hedelmät ja luuserit jakavat niitä keskenään. Nyt tämä tie on käyty loppuun ja äänestäjät (kansa) ovat valintansa tehneet. Ilmeisesti suurin osa kansasta on ymmärtänyt tilanteen ja siksi viher-vasemmiston kannatus floppasi.
eikös olisi kiva jos jokaiselta tasapuolisesti rokotettais että velkaantuminen saataisiin loppumaan. eikä vain ja ainoastaan köyhiltä jotka varmasti tekisi mitä vain että pääsisi köyhyydestä pois mutta töitä ei saa kun pitää olla pitkä koulutus joka hommaan ja jos ei onnistu niin eikun taas aloitat opiskelun uudestaan ja toivot parasta. verotusta rikkailta pitäisi korottaa niin olisi tasapuolisemmin leikattu. kaikki jotka tienais yli 12 000 e kk 50% veroa olisi tosi hyvä. tuloero kasvu on pakko saada pysähtymään tai muuten täällä kohta köyhät kuolee ja rikkaat kylpee kullassa.
 
Lisäks jos on niitä rikkaampia ihmnisiä tuttavapiirissä, niin heistä voi kyllä hyötyä ihan suoraankin. Ehkä heillä on omakotitalo ja lapsia, ja sinne voi lähettää joskus oman lapsensa hoitoon ja leikkimään. He saattavat hyvinkin haluta auttaa vapaaehtoisesti, jos heihin tutustuu ja osaa olla ystävällinen. Suomalaiset ihmiset ovat usein hyvin ystävällisiä ja ihania ja hyväntahtoisia lähimmäisiä kohtaan, joilla menee heikommin ja haluavat auttaa. Minusta se on varkautta heiltä väkisin ottaa pois heidän itsensä tienaamia rahoja. Tai no siis niinku jossaki menee se raja. Toki jossain määrin on velvollisuuskin auttaa heikompiosaisia. Mut nykyään on se asenne, että mistään saadusta rahasta ei pidä olla kiitollinen vaan siihen kaikkeen on muka joku itsestäänselvä oikeus, ikään kuin rikkaan tienaama raha kuuluisi enemmän minulle pienituloiselle kuin ansaitsijalle itselleen.ö
olisikin aivan mahtavaa jos voisi tienata itse rahansa ja vielä niin että ei tarvitsisi olla köyhyysrajan alapuolella mutta valitettavasti pelkkää haaveilua. on törkeää että pieni osa ihmisistä saa niin paljon palkkaa että ei enään ehdi sitä edes tuhlaamaan. ja köyhät köyhtyy.
 

Yhteistyössä