onko muka tälläsiä pph:jia?

Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
:'( Itse olen pph ja mua suorastaan etoo lukea tälläsiä juttuja!!!
Mun luo on aina lapset tullu hyvin mielin hoitoon ja viihtyvät erinomaisesti =)
Joka päivä on tarjolla terveellistä ruokaa, ulkoillaan päivittäin, leikitään, lauletaan ja luetaan satuja.....
Onneks on sinunlaisia pph:jia joukossa! :) Tarkotukseni ei tosiaan ollu mollata tai paheksua teitä, mutta oma mielikuvitukseni vaan on niin vilkas, että ajattelen kaikenlaista.
Täällä meidän kulmilla, tässä lähistöllä on kymmenkunta pph:aa ja rehellisesti sanottuna, veisin lapseni ainoastaan yhdelle niistä hoitoon vapaaehtoisesti. En TUNNE näitä hoitajia, mutta sivusta seuranneena ja toisilta äideiltä kuulleena, en ihmettele miksi tämmösiä mielipiteitä ihmisillä on pph:sta. Ongelma onkin se, että yleistetään kaikki pph:jat surkeiksi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
:'( Itse olen pph ja mua suorastaan etoo lukea tälläsiä juttuja!!!
Mun luo on aina lapset tullu hyvin mielin hoitoon ja viihtyvät erinomaisesti =)
Joka päivä on tarjolla terveellistä ruokaa, ulkoillaan päivittäin, leikitään, lauletaan ja luetaan satuja.....
Mua kans... :'( Tässähän tämän työn arvostus taas nähtiin ja kuultiin. Hrmi sinänsä, että kukaan koskaan ei aloita ketjua, missä kerrottaisiin kivoja muistoja pph:jista ja heidän työstään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
:'( Itse olen pph ja mua suorastaan etoo lukea tälläsiä juttuja!!!
Mun luo on aina lapset tullu hyvin mielin hoitoon ja viihtyvät erinomaisesti =)
Joka päivä on tarjolla terveellistä ruokaa, ulkoillaan päivittäin, leikitään, lauletaan ja luetaan satuja.....
Mua kans... :'( Tässähän tämän työn arvostus taas nähtiin ja kuultiin. Hrmi sinänsä, että kukaan koskaan ei aloita ketjua, missä kerrottaisiin kivoja muistoja pph:jista ja heidän työstään.
me oltiin Neidin kanssa aamupäivällä tuossa päiväkodin vieressä mäkeä laskemassa, ja sivusilmällä sitä ulkoilua siinä katselin, niin aattelin kyllä et tonne en todellakaan lastani halua :whistle:

Ja pph nään tossa omassa pihassa päivittäin, joten vertailupohjaa kyllä on :D
 
vieras
Me uskotaan että meillä on oikein hyvä PPH. Tyttö jää sinne mielellään, vaippa on kuiva kun haetaan ja ulkoilevat kai kohtalaisesti ja sään mukaan. Hoitajan mies on kans päivät kotona ja tekee niille ruokaa ym. ja lapsi tykkää siitäkin kovasti. Tapaavat myös muita lapsia leikkikentällä ym.
Mut aika vähän kertoo esim. nukkumisista tai syömisistä, mutta luotetaan että kaikki on menny hyvin kun raportoitavaa ei ole. Eivät käy missään, mutta ei me haluttaiskaan että esim. autolla ajeluttaisivat niitä ympäri kaupunkia. Uimaankaan en haluaisi päästää tms. että ihan hyvä näin!

Kaveri kertoi olleensa pienenä pphoidossa pikkupaikkakunnalla ja muistelee vieläkin että siellä oli "maailman ihaninta!.
 
Pph jätti minut vauvana parvekkeelle nukkumaan (parkumaan) ja kävi itse ostoksilla.
Toisen pph:n mies oli alkoholisti ja hillui kännissä pitkin päivää.
Kaverini pph lukitsi hänet tuntikausiksi pimeään vessaan jos hän teki tuhmuuksia.
Lähellä asuva pph kiroilee lapsille, sättii näitä, ja selittää kaikki lasten ja heidän perheidensä asiat ulkopuoliselle.
Arvatkaa, onko mun lapset pph:lla vai päiväkodissa?!
(juu, hyviä pph:itakin taatusti on, mutta hyväksihän kai kaikki on niitä vähemmän hyviäkin luullut kun on vienyt lapsensa sinne)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
:'( Itse olen pph ja mua suorastaan etoo lukea tälläsiä juttuja!!!
Mun luo on aina lapset tullu hyvin mielin hoitoon ja viihtyvät erinomaisesti =)
Joka päivä on tarjolla terveellistä ruokaa, ulkoillaan päivittäin, leikitään, lauletaan ja luetaan satuja.....
Mua kans... :'( Tässähän tämän työn arvostus taas nähtiin ja kuultiin. Hrmi sinänsä, että kukaan koskaan ei aloita ketjua, missä kerrottaisiin kivoja muistoja pph:jista ja heidän työstään.
Mäkin aina odotan, et joskus ois pph:sta jotain iloista ja positiivista kerrottavaa... mutta koitetaan me tehdä töitä iloisina, unohtaen ikävät asiat =)
 
vieras
Arvostan kovasti PPH:N työtä, se on varmasti hyvin raskasta! Ihanaa että teitä on olemassa!!

En ikinä veisi alle 2v lastani päiväkotiin, ainakin nää meidän pari päiväkotia on ihan hurjia eläintarhoja, missä pienet vauvat lojuvat lattialla ja 1-2 vuotiaan juoksentelevat yli ja kiljuvat kilpaa... hui mitä kaaosta.
Olen ihan ehdottomasti perhepäivähoidon puolustaja!!
 
Meidän tyttö ollut pph:lla syyskuusta alkaen. Tykkää hirveästi ja on oppinut paljon (pottailun, monet laulut ja leikit, kiittää ruuasta ym. niiaten). Ulkoilevat joka päivä ainakin kerran, käyvät muskarissa ja kirjastossa. Aika vähän hoitaja raportoi kun on yleensä muut vanhemmat hakemassa yhtä aikaa, mutta kertoo jos esim. päikkärit on jäänyt lyhkäsemmäksi. Joten luotan siihen, että niin kauan kun tyttö menee sinne mielellään niin kaikki on hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
:'( Itse olen pph ja mua suorastaan etoo lukea tälläsiä juttuja!!!
Mun luo on aina lapset tullu hyvin mielin hoitoon ja viihtyvät erinomaisesti =)
Joka päivä on tarjolla terveellistä ruokaa, ulkoillaan päivittäin, leikitään, lauletaan ja luetaan satuja.....
Mua kans... :'( Tässähän tämän työn arvostus taas nähtiin ja kuultiin. Hrmi sinänsä, että kukaan koskaan ei aloita ketjua, missä kerrottaisiin kivoja muistoja pph:jista ja heidän työstään.
Mäkin aina odotan, et joskus ois pph:sta jotain iloista ja positiivista kerrottavaa... mutta koitetaan me tehdä töitä iloisina, unohtaen ikävät asiat =)
Joo pakkohan meidän on yrittää kaikesta mollauksesta ja negatiivisesta palautteesta huolimatta jota täällä huudetaan päivittäin.
Onneksi sen positiivisen palautteen saa omien hoitolasten vanhemmilta ei tätä työtä muuten jaksais tehdäkkään.
Tsemppiäja iloista viikkoa TEILLE kolleegat =)

 
Gluteus maximus
Minä ja veljeni oltiin sellaisella pph:lla, joka poltti sisällä tupakkaa ketjussa ja pisti lastenlaulut niin kovalle soimaan, että kuulo meinasi mennä. Äiti jätti itkien meidät sinne ja viikko oltiin siellä ennen kuin toinen paikka löytyi.

Sen jälkeen saatiin todella hyvä pph. Pidetään edelleen yhteyttä, vaikka hoitoajasta on 24v. ja on ollut kaikissa juhlissanikin vaikka välimatkaa on 800 km =)

Meillä meni kumpikin lapsi päiväkotiin, jotenkin tuntui vaan paremmalta vaihtoehdolta, vaikka ovatkin alle 3v.
 
kakkonen aloitti aivan kauhessa paikassa hoidossa. tyty oli silloin 9 kk ja hoitaja jätti yksin rattaisiin ulos kun meni sisälle laittamaan ruokaa tai puhelimeen. tai kun tyttö oppi nousemaan ni nousi keittiön pöydälle ja putos sieltä kun hoitaja ei vahtinu. tai laittoi vanhemmat lapset keskenään ulos autotielle palloja viskomaan et sai itte hetken huilata. tai oli saanut yks aamu jonkun kohtauksen (sydämmeen) ja jatkoi töitä siitä huolimatta ettei meinannu seisaallan pysyä. syötti kakkoselle (9kk) maitotuotteita vaikkein niitä vielä oltu yhtää kotona kokeiltu eikä ostanut korviketta vaan antoi tavallista maitoa ja kehoitti minua jättämään samantien korvikkeen pois ja antaman tavallista maitoa. syötti minun kielloista huolimatta alle 1 v:lle pinaattikeittoa, raparperia , maksaa yms.

mut nyt on loisto täti (siis toinen) johon voi luottaa ja kakkonen viihtyy erinomaisesti. oli siis tuossa ensimmäisessä paikassa 3 kk ja sit soitin ppäivähoitotoimistoon et ei kiitos!
 
Juu itellä kans huonoja kokemuksia, muistellen omaa lapsuuttani. Pakotettiin syömään kaikki, sisällä ei saanu leikkiä, huuti ihan hirveesti meille lapsille se täti jne jne... Mun äiti kyllä usko ja laitto mut sitten päiväkotiin hoitoon.

Mutta on kyllä hyviäkin kokemuksia pph:sta, olen lapsena ollu hoidossa kyllä aivan ihanalla hoitajalla jonne oli aina mukava mennä ja tätistäkin näki että rakastaa työtään =)
 
Tuntuu kyllä ihan käsittämättömiltä kokemuksilta...Mutta kai nää johonkin marginaaliin mahtuu nämäkin kokemukset! Musta tuntuis siltä, että puskaradio toimii, jos joku hoitaja on kamala, tai vastaavasti tosi hyvä. Samoin lapsen suhtautuminen hoitajaan tai hoitoon meno kertoo varmaan paljon. Minä tunnen työni puolesta monta aivan loistavaa pph:aa, toki isossa kunnassa on myös joitakin, kenen kanssa olisin tuntoanturit tosi herkkänä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tämä työ/hoitopaikka toimiessaan hyvin, on hieno juttu pienille hoidokeille. Sääli, että niin aliarvostettu/alipalkattu, että taitaa tämän työn tekijät loppua, kun nykyiset pääsevät eläkkeelle. Ei paljon houkuttele koulutettuja nuoria pph:n työ. Itselläni päivähoitajan pätevyys, mutta tähän ammattiin jäin omien lasteni kautta ja niin kauan olisi tarkoitus (vähintään ) jatkaa, että omat menee kouluun. Pidetään häntä pystyssä hoitajat! Ollaan kuuluvasti hyviä hoitajia ja annetaan sen myös näkyä, kun lasten kanssa ulkoillaan! Kukas kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse... :D
 
pph
Että tuntuu taas mukavalle olla pph! Niin paljon tätä ammattia arvostetaan! Onneksi olen saanut lasten vanhemmilta positiivista palautetta. Hoitolapset hoidan niin kuin omanikin!
 
Voi meillä on ollut hyvä perhepäivähoitaja jo noin 3 vuotta ja toisellakin hoitajalla oli välillä pari viikkoa, oikein mukavia ja päteviä naisia ovat olleet ! Parasta on yksilöllinen hoito, koska on vain 3-4 lasta aina hoidossa yhtä aikaa.
 
maatuska mahallaan
Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
:'( Itse olen pph ja mua suorastaan etoo lukea tälläsiä juttuja!!!
Mun luo on aina lapset tullu hyvin mielin hoitoon ja viihtyvät erinomaisesti =)
Joka päivä on tarjolla terveellistä ruokaa, ulkoillaan päivittäin, leikitään, lauletaan ja luetaan satuja.....
samoin täällä !
 
Mulla itellä on ollu ihan mahottoman ihana perhepäivähoitaja pienenä!! Aivan rakastettava, sellanen Maija Poppanen :heart: Ollaan oltu veiläkin välillä yhteydessä (on ollut mun parissa juhlissa jne.). Musta tuli hänelle kuulemma vähän kun oma tyttö :heart:

Myöhemmin mut laitettiin päiväkotiin ja sekin oli tosi hyvä paikka. ei mitään valittamista.

Itse tiedän vain kaksi perhepäivähoitajaa. Molemmat ovat loistavia! :)
 
Mun veli oli 2-vuotiaana perhepäivähoitajalla ja itki joka aamu kun piti lähteä hoitoon. Yhtenä iltapäivänä, kun äiti haki veljeäni hoidosta, oli pph:n pihalla poliisiauto ja ambulanssi. Mies oli hakannut vaimonsa ( siis hoitajan ) ja molemmat olivat umpihumalassa. Kaksi hoitolasta ja heidän oma lapsi itkivät parvisängyssä. En tiedä oliko lapset nostettu sinne vai olivatko itse menneet sinne pakoon.

Mummo tuli siihen asti hoitamaan veljeäni, kunnes päiväkotipaikka järjestyi. Ja myöhemmin kuulimme, että pph:n lapsi oli huostaanotettu.

Tässä syy, miksi pidän päiväkotia luotettavampana vaihtoehtona myös 1-vuotiaalle.
 
vista
Ei ne päiväkoditkaan aina takaa hyvää hoitoa kyllä kuulkaas sieläkin on vaikka minkälaista vipeltäjää töissä. Siellä vaan pysytään omalla pihalla missä ei oo vieraita katsomassa ja jotkut asiat pidetään ihan omana tietona.... Ja kun on paljon naisia töissä samassa paikassa niin aika monesti henkilökunnalla on keskinäistä riitaa mikä kyllä vaikuttaa työhön mutta niitä ei ulkopuoliset tai ees vanhemmat tiedä.

Ja itse olen työskennellyt monissa päiväkodeissa joten tiedän mistä puhun..

 
Älkäähän nyt palstan pph:t hikeentykö!

Eihän tässä nyt ollutkaan kyse siitä että KAIKKI pph:t ovat samanlaisia.
Pointtina oli vaan se, että kaikkiin ei kannata ihan sumeasti luottaa ja joskus se päiväkoti saattaa olla parempi vaihtoehto.

Mutta ei tässä ollut mikään tarkoitus lynkata koko ammattiryhmää, todellakaan. On vaan jaettu huonoja kokemuksia, niinkun palstalla jaetaan päivittäin monesta muustakin asiasta.

Ja johan tuolla positiivisessa pph ketjussa on paljon vastauksia (myös allekirjoittaneelta), eiköhän sekin todista että kyllä suurin osta teistä erittäin hyvää työtä tekee!

Ja iso kiitos siitä teille jokaiselle :flower:
 
vieras
Mä taas olen kuullut juttuja päiväkodeista, joissa on todella kova meininki. Lapsi ei saa ikävöidä vanhempiaan ja pitää olla reipas eikä lohdutusta tai ymmärrystä lohkene. Kun mä tuon meidän pikkuisen aikanaan joudun hoitoon viemään niin vien ehdottomasti perhepäivähoitoon, siellä hoito on yksilöllisempää eikä porukkaakaan niin paljoa. Epäilen ettei nykyään ole sellasia perhepäivähoitajia, joita saattoi olla parisenkymmentä vuotta sitten.
 

Yhteistyössä