Onko mun pakko palauttaa rahat jotka joku oli vahingossa maksanut tililleni?

  • Viestiketjun aloittaja nn
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en ymmärrä.
Otsikossa lukee "JOKU oli vahingossa maksanut"
Miksi Kela on joku? Jos tiesit, että rahat on Kelalta niin miksi laitoit joku?

Keksitkö sä ton Kelan tohon nyt vaan tuulesta temmattuna?

Joo, kiinnitin pikku asiaan huomion mutta silti..
no en ensin ajatellut kertoa kuka on maksanut kun ajattelin ettei sillä ole merkitystä kysymyksen kannalta, mutta sitten tuli mieleen että on se kuitenkin eri juttu jos joku yksityinen on maksanut joten kerroin siksi vasta myöhemmin että se oli kela. Ni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
Varmaan eri asia olis jos joku yksityinen ihminen näpyttelisi tilinumeron väärin. Mutta jos kyse on Kelasta mistä muutenkin saat etuuksia, niin ne vähentävät tuon liikaamaksetun osuuden sun tulevista lapsilisistä tms.
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Pankki ottaa ne pois vaikka et haluiskaan... Jos oot mennyt ne jo käyttämään niin onkin hankalampi homma, mutta et sä niitä pitää saa.
Ei ota. Mulle kävi noin viime vuonna, laiton rahaa väärälle tilille. Pankki oli ollut yhteydessä hlöön jonka tilille raha oli mennyt, hlö ei ollut antanut lupaa pankille rahan pois ottamiseen, niinpä se ei sitä voinut tehdä. Pankista annettiin minulle hlön yhteystiedot ja sanottiin että minun pitää itse selvittää asia. Sain rahat parin kk päästä, mutta jos en olisi saanut, olisin tehnyt petossyytteen, ja homma olisi mennyt ikäväksi.

Minusta ihan järkkyä että joku edes miettii palauttaisiko rahoja vai ei. :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Pankki ottaa ne pois vaikka et haluiskaan... Jos oot mennyt ne jo käyttämään niin onkin hankalampi homma, mutta et sä niitä pitää saa.
Ei ota. Mulle kävi noin viime vuonna, laiton rahaa väärälle tilille. Pankki oli ollut yhteydessä hlöön jonka tilille raha oli mennyt, hlö ei ollut antanut lupaa pankille rahan pois ottamiseen, niinpä se ei sitä voinut tehdä. Pankista annettiin minulle hlön yhteystiedot ja sanottiin että minun pitää itse selvittää asia. Sain rahat parin kk päästä, mutta jos en olisi saanut, olisin tehnyt petossyytteen, ja homma olisi mennyt ikäväksi.

Minusta ihan järkkyä että joku edes miettii palauttaisiko rahoja vai ei. :eek:
Haluatko kertoa missä kohdalla tää jonka tilille ne rahat tuli syyllistyi petokseen? Sinä teit virheen, ei tuo toinen. Tottakai on oikein ja kohtuullista palauttaa rahat mitkä ovat erheellisesti joutuneet väärälle pankkitilille mutta ei siinä mitään rikosta tapahdu jos niin ei tee.

Mutta ihan eri asia jos saat etuutta vaikka Kelasta, niin tottakai ne voi pidättää sen rahan tulevista maksatuksista, ilman että sulta siitä kysytään, jos ovat maksaneet liikaa etkä rahoja palauta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Pankki ottaa ne pois vaikka et haluiskaan... Jos oot mennyt ne jo käyttämään niin onkin hankalampi homma, mutta et sä niitä pitää saa.
Ei ota. Mulle kävi noin viime vuonna, laiton rahaa väärälle tilille. Pankki oli ollut yhteydessä hlöön jonka tilille raha oli mennyt, hlö ei ollut antanut lupaa pankille rahan pois ottamiseen, niinpä se ei sitä voinut tehdä. Pankista annettiin minulle hlön yhteystiedot ja sanottiin että minun pitää itse selvittää asia. Sain rahat parin kk päästä, mutta jos en olisi saanut, olisin tehnyt petossyytteen, ja homma olisi mennyt ikäväksi.

Minusta ihan järkkyä että joku edes miettii palauttaisiko rahoja vai ei. :eek:
Haluatko kertoa missä kohdalla tää jonka tilille ne rahat tuli syyllistyi petokseen? Sinä teit virheen, ei tuo toinen. Tottakai on oikein ja kohtuullista palauttaa rahat mitkä ovat erheellisesti joutuneet väärälle pankkitilille mutta ei siinä mitään rikosta tapahdu jos niin ei tee.

Mutta ihan eri asia jos saat etuutta vaikka Kelasta, niin tottakai ne voi pidättää sen rahan tulevista maksatuksista, ilman että sulta siitä kysytään, jos ovat maksaneet liikaa etkä rahoja palauta.
 
mm
Haluatko kertoa missä kohdalla tää jonka tilille ne rahat tuli syyllistyi petokseen? Sinä teit virheen, ei tuo toinen. Tottakai on oikein ja kohtuullista palauttaa rahat mitkä ovat erheellisesti joutuneet väärälle pankkitilille mutta ei siinä mitään rikosta tapahdu jos niin ei tee.

Mutta ihan eri asia jos saat etuutta vaikka Kelasta, niin tottakai ne voi pidättää sen rahan tulevista maksatuksista, ilman että sulta siitä kysytään, jos ovat maksaneet liikaa etkä rahoja palauta. [/quote]

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020282?search[type]=pika&search[pika]=kavallus

4 § (24.8.1990/769)
«Kavallus»

Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.

Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta.
 
keinu
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Pankki ottaa ne pois vaikka et haluiskaan... Jos oot mennyt ne jo käyttämään niin onkin hankalampi homma, mutta et sä niitä pitää saa.
Ei ota. Mulle kävi noin viime vuonna, laiton rahaa väärälle tilille. Pankki oli ollut yhteydessä hlöön jonka tilille raha oli mennyt, hlö ei ollut antanut lupaa pankille rahan pois ottamiseen, niinpä se ei sitä voinut tehdä. Pankista annettiin minulle hlön yhteystiedot ja sanottiin että minun pitää itse selvittää asia. Sain rahat parin kk päästä, mutta jos en olisi saanut, olisin tehnyt petossyytteen, ja homma olisi mennyt ikäväksi.

Minusta ihan järkkyä että joku edes miettii palauttaisiko rahoja vai ei. :eek:
No mut entäs jos ei huomaa että jostain tulee ylimääräistä rahaa tilille. En minä ainakaan niin tarkkaan tiliäni seuraa, että välttämättä huomaisin (ainakaan kovin) pian siellä jotain ylimääräistä, jos summa nyt ei olisi kovin suuri. Silloin se olisi myös vahinko minulta. Esim. jos jonkun pitänyt maksaa mulle jotain niin kyllä saan muistuttamalla muistuttaa itseäni, että sen tiliotteelta kaivan ja katson.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keinu:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Minusta ihan järkkyä että joku edes miettii palauttaisiko rahoja vai ei. :eek:
No mut entäs jos ei huomaa että jostain tulee ylimääräistä rahaa tilille. En minä ainakaan niin tarkkaan tiliäni seuraa, että välttämättä huomaisin (ainakaan kovin) pian siellä jotain ylimääräistä, jos summa nyt ei olisi kovin suuri. Silloin se olisi myös vahinko minulta. Esim. jos jonkun pitänyt maksaa mulle jotain niin kyllä saan muistuttamalla muistuttaa itseäni, että sen tiliotteelta kaivan ja katson.
Minäkään en ehkä huomaisi ihan heti - mutta luonnollisestikin asia olisi tiedossa jo siinä vaiheessa, kun pankki/jokin muu taho on ottanut minuun yhteyttä. Ja silloin tottakai palauttaisin ne rahat. Eikä minua vastaan nostettaisi mitään petossyytteitä.
 

Yhteistyössä