Onko normaalia 3v käyttäymistä?

Meidän 3v pojalla on aina ollut voimakas tahto ja uhmaa. Kotona saadaan olla tosi tiukkoina jatkuvasti ja jäähy on aika tuttu paikka. Myös pikkuveli 1½v saa usein tuntea veljesrakkauden kun isoveli tuuppii, raapii, kiusaa jne. Puutumme tähän aina mutta tahti vaan jatkuu. Isoveli saa paljon huomiota ja kehuja kun on kiltti, tekee jotain hyvin tms.

Isoveli on ollut vajaa 2 vuotta tarhassa ja nyt viime aikoina on tarhan tädit kertoneet, että poikaa saa usein laittaa jäähylle myös siellä Ei usko heitä alkuunkaan, nauraa vaan jos kieltävär tai korottavat ääntään. Varsinkin jos on villillä tuulella, niin eivät saa poikaan mitään otetta. Olen ymmärtänyt että muitakin lapsia vastaavia tapauksia löytyy, mutta muut lapset tottelevat, ainakin jossain vaiheessa.

Mikä menee pieleen? Poika on muuten ihana, osaa välillä halatakin meitä ja veljeään, mutta tällaiset rakkauden osoitukset ovat hyvin vähäisiä. Monet saavat pojasta mielikuvan, että on ujo ja hiljainen. Sellainen onkin, jos on vieraita paikalla.

Onko normaalia 3v käytöstä? Tuntuu vaan jotenkin kauheelta että poikaa joudutaan jopa tarhassakin laittaamaan tuon tuostakin jäähylle.
 
Meneekö hän mielellään päiväkotiin ja kauanko hän siellä on? Oletko sinä nuoremman kanssa kotona vielä? Raapimiset sun muut ainaki monasti on merkki mustasukkaisuudesta esim just pienempää sisarusta kohtaan, eli oisko syy siinä että pienempi on kotona sun kanssa? Vaikeahan tota on syitä miettiä ulkopuolisten kun itse tiedät parhaiten kuitenkin mitä asioita kotona tms vois olla jotka vaikuttaa. Mut noin ulkopuolisen silmissä ei musta ihan normaalia käytöstä oo ellei ollenkaan mene kiellot perille tuon ikäiselle.
 
Mulle tuli kans mieleen tuo mustasukkasuus... Ja samat kysymykset kun marhe tuossa jo esittikin...
Vietättekö paljon aikaa vanhemman lapsen kanssa kaksistaan..??
Vois auttaa jos meet vaan hänen kanssaaan johkin ja vietätte äiti lapsi laatuaikaa kahdestaan..
Itse ainakin näen vanhemmasta lapsestani kuinka ylpeä ja onnellinen on kun voidaan mennä vaan kahestaan johonkin ja jättää sisko isille kotiin :) :heart:

toinen tietysti on jos teidän perheessä on tapahtunut jotain muuta suurta muutosta lähiaikoina?!

Onhan tuo mustasukkaisuus normaalia, mutta pienillä asioilla sitä voi saada vähän hilittyä :)
3-vee ikä on muutenkin aika vaikeeta aikaa ku lapsi alkaa enemmän ja enemmän kokeilemään rajojaan..
Jaksuja, toivottavasti tilanne helpottaa pian :)
 

Yhteistyössä