Onko normaalia, että 2v lapsella

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
on tavaroiden paikat tosi tärkeitä, eikä niitä saisi muuttaa?
Hänen laittamiinsa tavaroihin jos koskee, niin ärähtää yleensä heti. Tämä liittyy kyllä kovasti uhmaankin, minä "itte" teen kaikki.
Jos omat tavaramme vaihtavat paikkaa, niin asia vähintään huomioidaan moneen kertaan, tai sitten jopa saa aikaan kiukun ja vaatii tavaroita "omille paikoilleen".
Onko tämä normaalia? Onko autismissa jotain tällaista?
Hakeeko turvaa ja järjestystä maailmaan näin?
 
korkeastikoulutettu
Vahvasti viittaa autismiin. Kannattaa ehdottamasti ottaa yhteyttä lääkäriin. Autismi on hyvä todeta vielä aikuis iällä niin voi todeta onko lapsella myös siihen viittavia oireita.
 
vierailija
Nykyään jos lapsi käyttäytyy hivenenkin poikkeavaan tapaan niin on tapana epäillä syyksi jotain a-alkuista diagnoosia.

Niinpä esitän varmana tietona, että lapsella lienee joko autismi, asperger, ADHD tai ADD. Tai useampi näistä tai kenties kaikki.
 
vierailija
Minä olin 2v eteenpäin vastaavanlainen. Sain ihan hirveän kohtauksen jos hihat oli huonosti, ne piti siis olla aivan tasan molemmissa käsissä kun laittoi kädet suoraan ja sukkien reunat samalla korkeudella, pikkutarkka myös kaikessa ja järjestelin kaikkea värin /koon mukaan. Mutta ei ainakaan itselläni ole todettu mitään "sairautta". Kovin pikkutarkka olen edelleen, ja 15-25v esim.viikkaaminen oli tuskaa jos paitojen/lakanoiden saumat ei mennyt tasan. Lasten syntymän myötä helpotti, varmaan siksi että energiaa menee niin paljon ettei pikkuasiat enää turhauta... Omalla tyttärellä(6v) myös pikkutarkkuutta ja 1-4vuotiaana juurikin tuo tietyt tavarat tiettyihin paikkoihin oli tarkkaa. Nykyään ei enää niin tarkka kun pikkusisko 3v päinvastoin sekottaa joka paikan (eikä edes leluista siivoaisi/keräisi yhtään mitään jollei vieressä vahdi) niin on varmaan "sopeutunut".
 

Yhteistyössä