Onko normaalia että 5 kk ei vielä käänny?

Meidän poju siis ei käänny vielä kumpaankaan suuntaan ja ikää on jo 5 kk. Muistelen vaan että isoveli kääntyili jo 3 kuukauden iässä...
Oon kyllä pitäny paljon lattialla, mutta köllöttelee vaan selällään tai mahallaan eikä yritä edes kääntyillä. Ei myöskään tartu vielä esineisiin.
Neuvolasta ei oikein saa vastauksia niin ajattelin kysellä täältä...
 
mun tietääkseni tuo on normaalia ettei 5 kk ikäinen käänny, niin minun tutulleni on sanottu. hänen lapsensa oppi vasta 7-8 kk iässä. en muista tarkkaan. meillä käännyttiin jo vajaa kolmen kuukauden iässä.
 
meilläkin aloitti vasta lähempänä kuutta kuukautta. Älä hermoile, ne kun vain kehittyvät eri tahtiin. Sama oli meidän lapsen kohdalla kun odotettiin hampaita, vähän väliä sai vastata tiedusteluihin, että ei, ei ole vielä tullut... Kun eka tuli tuossa 9 kk:n kohdalla, niin vähän rauhoittuivat innokkaimmat vahtaajat, mitä nyt sitten alkoivat seuraavaksi jankuttamaan konttauksesta, kävelystä ym ym...
 
Meidän neiti on myös hyvin hidas liikkeelle lähtijä. Ensimmäisen kerran kääntyi 6 kk iässä. Muukin liikkeelle lähtö on ollut kovan työn takana. Neiti on tällä hetkellä luokiteltu vain hyvin hitaaksi liikkeellelähtijäksi eli mitään vikaa ei pitäisi olla.

Neuvolan ohjeisiin ja tätien ammattitaitoon ei kannata aina luottaa. Tyttö pääsi kovan kädenväännön jälkeen fysioterapiaan ja käy siellä edelleen. Lisäksi saimme nyt joulukuussa yksityiseltä lasten erikoislääkäriltä lähetteen keskussairaalaan lastenneurologiselle ikäkausi testeihin. Meillä on siis petytty neuvolajärjestelmään, kaikki täytyy itse selvittää ja vaatia!

Näihin liikkeellelähtö ongelmiin kannattaa puuttua heti, sillä ns. herkkyyskaudet ovat lyhyitä.
 
Meillä poika alkoi kääntymään vatsalleen 7kk iässä, jolloin sanoi myös ekan sanansa =) Tosin päin eli vatsalta selälleen kääntyi 3kk iästä. Esineisiin kyllä tarttui, 3kk iässä vaiheteli leluja kädestä toiseen ja 4kk hallitsi pinsettiotteen. Karkeamotoriikka oli hitaanpaa, oli tosi varovainen ja kävelemään lähti vasta 1v4kk.

Lapset ovat todellakin erilaisia. Esim. meillä tämä pikkukakkonen, ikää 1kk, alkoi hymyilemään 3vko.n iässä, äidille aikaisemmin. Esikoinen hymyili muille ekan kerran n. 6 viikkoisena.
 
Oma poikani kääntyi jo 3 kk ikäisenä mutta tyttö hykertelee vieläkin tyytyväisenä (6kk). Serkku juuri kertoi minulle kun olin huolestunut että hänen tyttärensä oli käynyt fysioterapeutilla kun ei millään alkanut liikkumaan. Nyt serkun tyttö harrastaa tanssia...et silleen!
 
Meillä poika nyt n.6,5kk. Oppi pari viikkoa sitten kääntymään vatsalta selälleen. Vatsalleen ei vieläkään käänny. Neuvolassa sanottiin, että niiden taulukoiden mukaan 4-7kk ikäisenä on tuo vatsalleen kääntyminen. Seuraava neuvola on meillä 8kk ikäisenä. Jos silloin ei käänny vielä, niin sitten varmaankin fysioterapiaan tulee lähete.
Kyljelleen on nyt oppinut kääntymään ja näyttää siltä että kohta onnistuu vatsalleenkin kääntyminen. En itse oo nyt huolissaan tuosta kääntymisestä.
 
Meillä käännyttiin mahalleen vasta 8,5kk ikäisenä. 8kk neuvolassa laittoi lähetteen fysioterapeutille mutta kääntyi ennen kun saatiin aika joten soitin ja ft sanoi ettei tarvitse tulla. Tyttö hitaammanlainen muutenkin liikkumisen kehityksessä mutta muuten terve ja "normaali" joten en ole ollut huolissaan.
 

Yhteistyössä