Onko normaalia että 5v ei ole hetkeäkään hiljaa?

  • Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
huolissaan
Tämä on jo häiritsevää.. Eli 5v tyttö ja ollut jo tosi pitkään melkein koko ikänsä sellainen että ei ole yhtään hiljaa, puhuu tai sitten vaan mölöttää jotain siansaksaa tai kiljahtelee, itsekseen leikkiessään koko ajan hirveä hölötys/siansaksa. Puhuu muutenkin tosi kovaan ääneen, välillä melkein huutaa ja koko ajan saa huomauttaa että puhu vähän hiljempaa, ettei tartte huutaa. Puheessa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, oppi aikaisin puhumaan ja on rikas sanavarasto ja puhuu ihan täydellisesti paitsi r-kirjain vielä puuttuu. Mutta etenkin tuo "mölötys" on häiritsevää, eli jos muuten ei ole mitään sanottavaa/ on "liian hiljaista" niin lapsen on jotenkin pakko täyttää se hiljaisuus pitämällä päätöntä älämölöä. Onko muilla samanlaista vai onko tämä oire jostain...? En ole huomannut muilla samanikäisillä tällaista, eikä myöskään 3v pikkusisarella.
 
joo
meillä sama ongelma, 4 vee on KOKO ajan äänessä! Häiritsee kyllä paljon, kun on tytöllä vielä niin iso äänikin ja koko ajan saa olla huomauttelemassa.. :/ Inhottavaa.
 
pari kysymystä
meilläkin puhelias kuusivuotias. olenkin sanonut hänelle, että hänestä tulisi hyvä radiotoimittaja. ;) mutta ensiksikin: onko lapsi päiväkodissa? ja onko teillä tv/radio paljon päällä kotona? näistä asioista voisi aloittaa.
 
ei
meidän 5v. ainakaan tauotta puhu, vaikka puhelias onkin ;-D Jos puhuu kovalla äänellä ja paljon niin vois olla myös aistiyliherkkyyttä... Näin ainakin yhdellä kaverin lapsella, jolla myös ADHD. Se lapsi puhuu tauotta, huutaa, kiljahtelee, mölyää ja puhuu tosi kovaa... Aika rasittavaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
meidän 5v. ainakaan tauotta puhu, vaikka puhelias onkin ;-D Jos puhuu kovalla äänellä ja paljon niin vois olla myös aistiyliherkkyyttä... Näin ainakin yhdellä kaverin lapsella, jolla myös ADHD. Se lapsi puhuu tauotta, huutaa, kiljahtelee, mölyää ja puhuu tosi kovaa... Aika rasittavaa.
kuulostaa tutulta juu... on ollut päiväkodissa syksystä lähtien, siellä kiinnitetty huomiota myös tuohon ja keskittymisongelmiin. Samoin saa sanoa monta kertaa ennen kuin lapsen huomion saa, ja patistaa joka asiaan.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
meidän 5v. ainakaan tauotta puhu, vaikka puhelias onkin ;-D Jos puhuu kovalla äänellä ja paljon niin vois olla myös aistiyliherkkyyttä... Näin ainakin yhdellä kaverin lapsella, jolla myös ADHD. Se lapsi puhuu tauotta, huutaa, kiljahtelee, mölyää ja puhuu tosi kovaa... Aika rasittavaa.
no tätä oon kyllä itsekkin miettiny, koska tytöllä on keskittymisvaikeuksia ja ylivilkkautta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
meidän 5v. ainakaan tauotta puhu, vaikka puhelias onkin ;-D Jos puhuu kovalla äänellä ja paljon niin vois olla myös aistiyliherkkyyttä... Näin ainakin yhdellä kaverin lapsella, jolla myös ADHD. Se lapsi puhuu tauotta, huutaa, kiljahtelee, mölyää ja puhuu tosi kovaa... Aika rasittavaa.
no tätä oon kyllä itsekkin miettiny, koska tytöllä on keskittymisvaikeuksia ja ylivilkkautta.
Meillä on myös ylivilkkautta, ollut ihan vauvasta asti todella vilkas ja temperamenttinen ja tuntuu että pahenee koko ajan.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
meidän 5v. ainakaan tauotta puhu, vaikka puhelias onkin ;-D Jos puhuu kovalla äänellä ja paljon niin vois olla myös aistiyliherkkyyttä... Näin ainakin yhdellä kaverin lapsella, jolla myös ADHD. Se lapsi puhuu tauotta, huutaa, kiljahtelee, mölyää ja puhuu tosi kovaa... Aika rasittavaa.
kuulostaa tutulta juu... on ollut päiväkodissa syksystä lähtien, siellä kiinnitetty huomiota myös tuohon ja keskittymisongelmiin. Samoin saa sanoa monta kertaa ennen kuin lapsen huomion saa, ja patistaa joka asiaan.
niiiin tutulta kuulostaa, monta kertaa saa sanoa, ennen ku lapsi kiinnittää mitään huomiota.. todella rasittavaa, sitten haaveilee, kun jotain pitäis oikeasti tehdä. esim. laittaa vaatteet päälle. onneks kohta on neuvola niin saa vähän puhuttua tästä. kyllä vaivaa, kun välillä on itselläki voimat todella lopussa.
 
äiti joka puhelias itsekin
Minulla on 5v 5kk ikäinen tytär, ainoa lapsi, erittäin puhelias! Ei ole montaa sellaista hetkeä päivässä jolloin olisi hiljaa ja jos on niin sitten soittaa mankalla lastenmusaa ja Miina & Manu-kertomuksia melkoisella volyymillä.

Osaa kyllä hiljaakin itsekseen leikkiä mutta kun leikkii kotileikkiä niin puhua pälättää taukoamatta nukkelapsilleen. Tai sitten puhuu minulle ja tenttaa minua (on kotihoidossa). Tarhassakin puhelias kun oli aiemmin puolipäiväisenä, ei kuitenkaan liian puhelias siellä. Kovasti myös juoksee ja kiljuu koiriemme kanssa. Että ääntä piisaa! Ulkona kanssa kuulee kyllä missä meidän tytär leikkii!

Oppi suht myöhään puhumaan, kaikki kirjaimet tulee joskin r-kirjain vähän pehmeä. Ei ole mitään "siansaksaa" tai muita "täyteääniä", joskus toki leikkii puhuvansa ruotsia ja sitten saamme kuulla siansaksaakin!

En pidä tytärtäsi epänormaalina mutta jos sinua yhtään huolettaa niin puhu neuvolassa ja tilaa aika puheterapeutille (me on käyty kun puheenkehitys oli hidasta).

Toinen paikka jos jotain hyperaktiivisuutta tai lievää adhd:tä epäilet niin varmaankin lastenpsykiatrian poliklinikka olisi oikea osoite (me ollaan käyty sielläkin kun parivuotiaana alkoi repiä omia hiuksiaan!).

Toki jos itse olet enempi rauhallinen ja miehesikin on niin sitten teitä voi tytön aktiivisuus kummastuttaa. Minulla kun on sekä isän että äidin puolen suku sellaisia "huutajia" ettei suunvuoroa saa kuin todellakin huutamalla kaikkein kovimmin, niin minua ei meidän tyttäremme äänekkyys tosiaankaan ihmetytä. Siksipä olinkin huolesta soikeana kun hän vielä kaksvuotiaanakin oli ihan hiljaa! Ehdin jo epäillä vaikka mitä ja nykyään kun kiljun tytölle "ole edes hetki hiljaa!" niin joskus muistan kuinka silloin olisin antanut paljonkin moisesta "metelistä"! : )
 
niin
Aistiyliherkkä voi olla myös niin, että ei SIEDÄ HILJAISUUTTA vaan haluaa ympärilleen jatkuvaa mölyä ja ääntä. Hiljaisuus siis ahdistaa. Siksi lapsi puhuu kovaa ja paljon! Kannattaa seurata ja jos kerran on ylivilkkauttakin niin puhuisin kyllä neuvolassa. Malttaako keskittyä esim. satujen kuunteluun tai vaikkapa palapelin tekoon ilman mölyä?
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
meidän 5v. ainakaan tauotta puhu, vaikka puhelias onkin ;-D Jos puhuu kovalla äänellä ja paljon niin vois olla myös aistiyliherkkyyttä... Näin ainakin yhdellä kaverin lapsella, jolla myös ADHD. Se lapsi puhuu tauotta, huutaa, kiljahtelee, mölyää ja puhuu tosi kovaa... Aika rasittavaa.
no tätä oon kyllä itsekkin miettiny, koska tytöllä on keskittymisvaikeuksia ja ylivilkkautta.
Meillä on myös ylivilkkautta, ollut ihan vauvasta asti todella vilkas ja temperamenttinen ja tuntuu että pahenee koko ajan.
näin myös meillä, vauvasta asti ollut ihan selvästi oma tahto joka asiassa. Ahdistaa, kun kukaan ei usko, että on tosiaan ollut koko ikänsä todella vaativa lapsi!
 
joo
meillä kans pitää ottaa neuvolassa puheeksi, nytkin on semmonen äläkkä täällä menossa, että voisi luulla lapsia olevan ainakin viisi.. itsellä korvissa soi ja korvatulpille olisi tarvetta!!
 
kinuski
Meillä 9v poika joka koko ajan äänessä. Mä niin ymmärrän miltä se tuntuu kun yks on koko ajan äänessä. Iän mukana vähän helpottanut, tai siis sillä tavalla helpottanut ettei se ole tuossa mun vieressä koko ajan pölöttämässä. Mä muistan miten hankalaa oli käydä kaupassakin, kun ei yhtään voinut keskittyä miettimään mitä pitäis ostaa kun koko ajan juttua tulee vieressä. Ja pojalla on myös kova ääni. En tiedä liittyykö sitten tuohon ylivilkkauteen mitä pojalla ollut pienestä asti. Kuopus myös kova puhumaan, muttei mitenkään samassa määrin kuin isoveljensä.
 
äiti joka puhelias itsekin
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
meidän 5v. ainakaan tauotta puhu, vaikka puhelias onkin ;-D Jos puhuu kovalla äänellä ja paljon niin vois olla myös aistiyliherkkyyttä... Näin ainakin yhdellä kaverin lapsella, jolla myös ADHD. Se lapsi puhuu tauotta, huutaa, kiljahtelee, mölyää ja puhuu tosi kovaa... Aika rasittavaa.
no tätä oon kyllä itsekkin miettiny, koska tytöllä on keskittymisvaikeuksia ja ylivilkkautta.
Muistetaan nyt kuitenkin että ylivilkkaus ja keskittymiskyvyttömyys voi olla ihan "normaali" luonteenpiirrekin joillain! Aina ei ole kysymys sairaudesta, nykyään turhaan kaikki medikalisoidaan!

Olen miehelleni sanonut että turha sitten ihmetellä jos tyttö ei tee läksyjä ja lintsaa, sellainen olin itsekin! Silti koulu sujui mutta yliopistossakaan en koskaan jaksanut istua luennoilla, minä en kertakaikkiaan voi pysyä paikoillani tuntikausia hiljaa! Silti minusta ei adhd-diagnoosia ole koskaan saatu irti kaivettua psykiatrivoimin kun olen siis itsekin kutistuksessa käynyt masennuksen vuoksi! Edes maanis-depressiivistä ei kuulemma ole, tavallisen "tylsä" masennus oli vain! Sinänsä kauhea tauti sekin!

Miehelleni asia (lintsaus etc...) on outoa, hän oli hyvin säntillinen opiskelija. Tytöstä ei takuulla tule!

Onko ketjun aloittajan lähisuvussa tai miehen puolella vastaavanlaisia puheliaita keskittymiskyvyttömiä huithapeleita? Jos niitä löytyy sukupuusta niin sehän myös kertoo jotain jostain!

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
meillä kans pitää ottaa neuvolassa puheeksi, nytkin on semmonen äläkkä täällä menossa, että voisi luulla lapsia olevan ainakin viisi.. itsellä korvissa soi ja korvatulpille olisi tarvetta!!
Mä olen oikeasti luullut melkein tämän 5v että en osaa vain kasvattaa tuota että olen huono äiti. Mutta nyt kun olen seuraillut samnaikäisiä muita lapsia ja tämän nuoremman sisaruksen kehitystä niin huomaan että eivät muut näin käyttäydy!
 
melutoosan äiti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
meillä kans pitää ottaa neuvolassa puheeksi, nytkin on semmonen äläkkä täällä menossa, että voisi luulla lapsia olevan ainakin viisi.. itsellä korvissa soi ja korvatulpille olisi tarvetta!!
meillä on kokolailla samanlainen 7v poika kun moni tässä ketjussa on kertonut. kokoajan äänessä ja huutaa tosi lujaa. kuulee kauas missä meidän poika menee.

hän on muuten kerran tuonu isälleen korvatulpat et ollos hyvä kun mokoma meni sanoon mäikkeen sattuvan korviin.

kummasti on alkanut viimeisen puolenvuoden aikana meidän hiljaisesta 6v:stäkin löytymään ääntä.
 
äiti joka puhelias itsekin
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Meillä 9v poika joka koko ajan äänessä. Mä niin ymmärrän miltä se tuntuu kun yks on koko ajan äänessä. Iän mukana vähän helpottanut, tai siis sillä tavalla helpottanut ettei se ole tuossa mun vieressä koko ajan pölöttämässä. Mä muistan miten hankalaa oli käydä kaupassakin, kun ei yhtään voinut keskittyä miettimään mitä pitäis ostaa kun koko ajan juttua tulee vieressä. Ja pojalla on myös kova ääni. En tiedä liittyykö sitten tuohon ylivilkkauteen mitä pojalla ollut pienestä asti. Kuopus myös kova puhumaan, muttei mitenkään samassa määrin kuin isoveljensä.
Kyllä, tutulta kuulostaa tuokin! Meillä tyttö iloisesti kiljahdellen juoksentelee pitkin kauppaa, koskee pakkauksiin, kantaa pakkauksia kärryihin kun hän tekee "ostoksia omille lapsilleen" jne... Lisäksi lyöttäytyy juttusille myyjien kanssa ja kiskoo kynät (ainakin vielä nelivuotiaana teki näin!) myyjien rintataskuista jne.

Vaikka itsekin siis "käsin" vilkkaudesta (tai ainakin lähiympäristöni kärsii) niin kyllä minäkin meinaan väsyä ihan hengettömäksi kauppareissuilla! Mutta en minä tuolle mitään rauhoittaviakaan alkaisi syöttämään, olkoon tuollainen kun kuitenkin on pohjimmiltaan kiltti lapsi!
 

Yhteistyössä