Onko normaalia?

2,5 vuotias alkanut viikko sitten änkyttäään. "Minä, minä, minä, minä haluan lappapuuron sokeria", kuului tänäänkin sen suusta. Yleensä tuota ensimmäistä sanaa tai tavua änkyttää. Ei ihan joka lauseessa, mutta useita kertoja päivässä kuitenkin. Tosi ärsyttävän kuulosta. Oon miettinyt, että olisiko kuullut jonkun änkyttävän ja sitten sitä matkii, mutta ei ole.
 
-Jonttu-
Mulla taas on ala-asteikäinen sisko, jonka juttuja ei jaksaisi millään kuunnella. Ei keskity siihen mitä on selittämässä, vaan toistaa samoja sanoja ja käyttää hirveästi täytesanoja lauseissa. "Kun olin tuota Veeran kanssa niin siellä tuota koulussa, niin se opettaja niin se sanoi, että niin se sanoi ettei saa heitellä lumipalloilla".
 
muuttanut
Juu voi olla tuon tyyppistä kuin endie sanoi.
Tai kuten meillä vajaa 3v on alkanu puhua todella ärsyttävällä lässytystavalla, kun matkii jotain kaveria hoidosta... Monta kertaa päivässä olen nätisti sanonut, että puhuppas kunnolla kun osaat niin hienosti tms. Nyt varmaan kuukauden jälkeen on onneksi alkanut vähentyä ja puhua normaalimmin....
 
Riittu
Meidän poika alkoi änkyttää myös noin 2,5-vuotiaana. Tutustuin asiaan netissä ja ymmärsin, että änkyttäminen aika yleistä tuossa iässä. Yleensä suositeltiin, että jos änkytys jatkuu puoli vuotta, olisi hyvä hakea apua. Mitä aiemmin siihen saa apua (puheterapiaa), sitä paremmin saa hoidettua. Mutta yleensä tosiaan menee ohi itsekseen. Meidän poika on nyt 3 v ja edelleen välillä änkyttää, jos on jollain tavalla jännittävä tilanne. Ajattelin ottaa asian esille 3v neuvolassa.
 

Yhteistyössä