Onko oikeasti mahdollista, että joku joutuu laskemaan viimeisiä rahojaan, että saa lapsille ruokaa?

  • Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti
en tajua
Olen aina tullut omillani toimeen. En ole sossun ovea ikinä raottanut ja tuskin tulen sitä tekemäänkään. Ihmettelen kun täällä on jatkuvasti aloituksia, et nyt on rahat loppu ja kaapissa vain makoonia ja ketsuppia ja lapsia viisi ja pitäis pärjätä joulun yli jne. Onhan nämä provoja, onhan? Ei kai kukaan voi tälläisessä hyvinvointivaltiossa olla niin tiukoilla, että lapset kärsii nälkää? Eikö sossu ole se viimeinen paikka, mistä ainakin apua, jos ei muualta? Jos nämä jutut on tosia, niin onko nää äidit/isät sössineet asiansa oikeen kunnolla ja käyttäneet rahat johonkin muuhun kuin lasten ruokaan?

Eikö laskuihin saa sovittua maksuaikaa? Luulisi, että ruokaan ainakin jätetään rahaa, vaikka jäisi joku lasku maksamatta. Eikö nykyihmisillä ole mitään tukiverkkoa, mistä saisi tilapäisesti apua, vai eikä vaan ylpeys anne myöden pyytää? Jos meidän perheelle kävisi jotain, tiedän, että vanhempamme auttaisivat. Luultavasti ei tarvitsisi edes takaisin maksaa, kun sen aika tulisi. Eikä ole kyse mistään rikkaista ihmisistä, vaan ihan tavallisista työssäkäyvistä.

Onko tämä raha-asioiden sössiminen jotenkin perinnöllistä ja ne vanhemmat samassa jamassa vai eikö kaikki vanhemmat halua auttaa omia aikuisia lapsiaan, jos pystyvät? Itse en voisi kuvitella tilannetta, että omat lapset aikuisena olisivat tilapäisesti pulassa ja minä jättäisin heidät oman onnensa nojaan kärsimään nälkää, koska täysi-ikäistä ei ole velvollista elättää.
 
vieras
Olen tuon toisen ketjun ap, et tainnut lukea syitä siihen miksi tilanne on tällainen? No, uskon kyllä että joillakin tuo raha-asioiden hoitaminen voi olla hunningollakin =)
 
En mä ole mitenkään asioitanu sössiny, ja opiskellessa olin lasten kanssa tosi tiukoilla. Ja jos isi ei olis rientäny apuun, olis kuoltu kylmään ja nälkään.

Enemmän mua hämmästyttää, että voit kulkea niin laput silmillä, ettet näe ihmisten hätää. Vaikka kuinka hyvinvointivaltiossa eletäänkin. Käy kurkkaas joskus Hurstin itsenäisyyspäiväjuhlia, tai kun ihmiset jonottaa leipää. Ei ne siellä huvikseen ole.
 
tämän ketjun ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen tuon toisen ketjun ap, et tainnut lukea syitä siihen miksi tilanne on tällainen? No, uskon kyllä että joillakin tuo raha-asioiden hoitaminen voi olla hunningollakin =)

Anteeksi vaan, mun millainen mies sulla on, jos joudut miettimään miten ruokit lapset ja aineksia on noin vähän. Eikö isää yhtään kiinnosta jos kerrot hänelle, et nälkäiset lapset tarvii apua?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen tuon toisen ketjun ap, et tainnut lukea syitä siihen miksi tilanne on tällainen? No, uskon kyllä että joillakin tuo raha-asioiden hoitaminen voi olla hunningollakin =)

Joo... Täällä saat aina huonon maineen, jos sattuu olemaan vähän tiukempaa... =) Mut kyl me pärjätään, eikö.
 
hei
Kyllä uskon hyvinkin, että joillain voi olla. Samasta syystä, kun siihen tilanteeseen on alunperinkin jouduttu: ei osata ajatella asioita riittävästi eteenpäin eikä elää sen mukaan, mihin on varaa. Totta kai ne rahat loppuu, jos elämä maksaa enemmän kuin on tuloja. =)
 
huono provo
En jaksanut lukea koko sepustusta...

Ei tietenkään ole mahdollista!

Kaikkihan me ollaan samanlaisia,samoissa elämäntilanteissa,sama terveydentilanne kaikilla,samat työ-ym muut tulot,jne...Ja kenellekään ei koskaan satu mitään yllättävää,esim kuolemantapausta perheessa.
:kieh:
:headwall:
|O
 
en tajua
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En mä ole mitenkään asioitanu sössiny, ja opiskellessa olin lasten kanssa tosi tiukoilla. Ja jos isi ei olis rientäny apuun, olis kuoltu kylmään ja nälkään.

Enemmän mua hämmästyttää, että voit kulkea niin laput silmillä, ettet näe ihmisten hätää. Vaikka kuinka hyvinvointivaltiossa eletäänkin. Käy kurkkaas joskus Hurstin itsenäisyyspäiväjuhlia, tai kun ihmiset jonottaa leipää. Ei ne siellä huvikseen ole.

Mut miksi pitää järjestää itsensä sellaiseen tilanteeseen, et on useampi lapsi ja opinnot kesken ja sitten opintoraha ei yllätys yllätys riitäkään elämiseen?
 
vieras
Kyllä niitä yllättäviä tilanteita löytyy, jolloin se on hyvinkin mahdollista. Eikä lapset varmaan varsinaisesti nälkää kärsi, äiti vain kärsii pennien laskemisesta ja siitä, ettei voi tarjota monipuolista normaaliin suomalaiseen arkeen kuuluvaa ruokaa. Tilanne yleensä ohimenevä, mutta se ei tarkoita, etteikö tilanne kestäisi useampaa vuotta.
 
äiti myös
Ehkäpä sun ei kannata miettiä tuollaisia asioita kun kerta ei tarvitse miettiä!

Ehkäpä kaikilla ei ole yhtä hyvin pullat uunissa kuin sinulla!

Jotkut joutuvat tahtomattaan tukalaan tilanteeseen!!!!

Yrittäisit mielummin "kylvää hyvää henkeä" heille joilla on vaikeaa!

Samperin puusilmä!!!
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En mä ole mitenkään asioitanu sössiny, ja opiskellessa olin lasten kanssa tosi tiukoilla. Ja jos isi ei olis rientäny apuun, olis kuoltu kylmään ja nälkään.

Enemmän mua hämmästyttää, että voit kulkea niin laput silmillä, ettet näe ihmisten hätää. Vaikka kuinka hyvinvointivaltiossa eletäänkin. Käy kurkkaas joskus Hurstin itsenäisyyspäiväjuhlia, tai kun ihmiset jonottaa leipää. Ei ne siellä huvikseen ole.
Mä en toisaalta kannata edes kaikkea tässä maassa tapahtuvaa paapomista. Itse esim. sanoit, että olit opiskeluaikoina lasten kanssa tiukoilla ...mutta kuka käski tehdä lapsia jo opiskeluaikana? Nämä on valintakysymyksiä. Joutuu sitä muutkin laskemaan, että nyt ei ole varaa, pakko odottaa pari vuotta. Jos taas tahtoo tehdä jo tiukkaan tilanteeseen, silloin on maksettava laskukin itse ja elettävä sen mukaan. =)

Joo tiedän, että tästä tulee paskaa niskaan, mutta en jaksa enää kuunnella näitä tällä palstalla jatkuvasti vastaan tulevia valituksia siitä, kuinka on tiukkaa ja IHAN ilman omaa syytä on tähän tilanteeseen jouduttu. Niinpä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
e]


Mut miksi pitää järjestää itsensä sellaiseen tilanteeseen, et on useampi lapsi ja opinnot kesken ja sitten opintoraha ei yllätys yllätys riitäkään elämiseen?
Mä en ainakaan osannut varautua tilanteeseen, että kihlattunu/lasten isä, kävelee yhtenä kauniina päivän mua kaupungilla toisen naisen kanssa vastaan.

Ei riittäny opintuki elämiseen, mutta onneksi saatiin apua.

 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
e]


Mut miksi pitää järjestää itsensä sellaiseen tilanteeseen, et on useampi lapsi ja opinnot kesken ja sitten opintoraha ei yllätys yllätys riitäkään elämiseen?
Mä en ainakaan osannut varautua tilanteeseen, että kihlattunu/lasten isä, kävelee yhtenä kauniina päivän mua kaupungilla toisen naisen kanssa vastaan.

Ei riittäny opintuki elämiseen, mutta onneksi saatiin apua.
Niin... no mä kai olen just niin realisti, että en perusta omaa elämääni kenenkään toisen ihmisen varaan vaan huolehdin siitä, että elän sen mukaan, että voin elättää itseni ja kaiken sen, mihin olen sitoutunut.
 
jjj
Me lasketaan pennosia loppukuusta. Lopussa lasketaan jo leivänpalatkin mutta lapset saa kyllä ruuan ja kaiken. Tulot pienet, miehellä alipalkattu vakityö, minä kotiäitinä vauvalle ja pienelle lapselle. Ei saada sossusta mitään koska muka tarpeeksi tuloja. Maksetaan opintolainoja ja muut laskut päälle. Tiukkaa on mutta mies teki ylitöitä niin tulee runsas joulu :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä en toisaalta kannata edes kaikkea tässä maassa tapahtuvaa paapomista. Itse esim. sanoit, että olit opiskeluaikoina lasten kanssa tiukoilla ...mutta kuka käski tehdä lapsia jo opiskeluaikana? Nämä on valintakysymyksiä. Joutuu sitä muutkin laskemaan, että nyt ei ole varaa, pakko odottaa pari vuotta. Jos taas tahtoo tehdä jo tiukkaan tilanteeseen, silloin on maksettava laskukin itse ja elettävä sen mukaan. =)

Joo tiedän, että tästä tulee paskaa niskaan, mutta en jaksa enää kuunnella näitä tällä palstalla jatkuvasti vastaan tulevia valituksia siitä, kuinka on tiukkaa ja IHAN ilman omaa syytä on tähän tilanteeseen jouduttu. Niinpä. =)
Enhän mä oo valittanu mistään? Totesin, että tiukkaa oli, ja että vanhemmat auttoi, mitä sitten?

Nyt ei olla aikoihin heiltä rahallista apua tarvittu, henkistä kylläkin tarvitaan, varmaan loppuikämme :D Kun oon ollu jo useamman vuoden töissä. Että mikä tässä nyt on ongelma?
 
ahaa
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Joo tiedän, että tästä tulee paskaa niskaan, mutta en jaksa enää kuunnella näitä tällä palstalla jatkuvasti vastaan tulevia valituksia siitä, kuinka on tiukkaa ja IHAN ilman omaa syytä on tähän tilanteeseen jouduttu. Niinpä. =)


Niin,kyllähän sitä nyt joku ihan itse valitsee oman sairastumisen tai puolison kuoleman,työnantajan konkurssin...
Juu on ihan omaa syytä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
e]


Mut miksi pitää järjestää itsensä sellaiseen tilanteeseen, et on useampi lapsi ja opinnot kesken ja sitten opintoraha ei yllätys yllätys riitäkään elämiseen?
Mä en ainakaan osannut varautua tilanteeseen, että kihlattunu/lasten isä, kävelee yhtenä kauniina päivän mua kaupungilla toisen naisen kanssa vastaan.

Ei riittäny opintuki elämiseen, mutta onneksi saatiin apua.
Törkeä mies, ikävä tilanne. Mutta ei kai isän vastuu lopu siihen että hän löytää uuden puolison? Kai hän on sen jälkeenkin velvollinen osallistumaan omien lastensa elättämiseen?

 
Itselle tulee pahamieli kun täältä sillointällöin lukee näitä juttuja että ei raha riitä ruokaan tai että lapsilla ei ole edes ehjiä vaatteita.. Voisipa sitä jotenkin kaikkia auttaa. Kamalaa on se että joku vielä kehtaa heittää kommentteja, että itseppä olette tilanteen aiheuttanut.
 
vieras
Ehkäpä lapsiperheiden taloudellinen niukkuus ei ole tarpeeksi mediaseksikäs aihe ja näin jäänyt täysin epätietoisuuteen niiltä, jotka eivät sitä itse ole kokeneet. Syitä on paljon muitakin kuin vanhemman/vanhempien oma tyhmyys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Niin... no mä kai olen just niin realisti, että en perusta omaa elämääni kenenkään toisen ihmisen varaan vaan huolehdin siitä, että elän sen mukaan, että voin elättää itseni ja kaiken sen, mihin olen sitoutunut.
No, sä elät silleen ja mä tälleen. Mutta ethän sä voi olla toiseen sitoutunut, jos et elämääs laske kenenkään toisen ihmisen varaan. Ex oli sitoutunut elättämään mut ja lapset siihen asti, että vanhempi on 3v. ja mä voin sitten opiskella/mennä töihin. Niin ei vaan asiat sitte menny. Ei kaikkea pysty ennustaa..

 
vieras
Olenko mä ainoa, jolla on säästötili pahan päivän varalle? Tilille on tallennettu pieniä summia jatkuvasti ihan opiskeluajoista lähtien eli silloin kun ei vielä ollut lapsia. sieltä on tarpeen mukaan myös lainattu rahaa jos on ollut tiukkaa. Yhä siellä on sen verran rahaa, et yllättävässä tilanteessa selviäisin taatusti niin pitkään, et sossusta tai muualta saisi ruokarahaa. Tilin saldo ei todellakaan ole iso, mutta nälkää ei tarvitsis ainakaan nähdä ja laska montako makaronia per lapsi on varaa tarjota.
 
anna
Alkuperäinen kirjoittaja littlelady:
Kamalaa on se että joku vielä kehtaa heittää kommentteja, että itseppä olette tilanteen aiheuttanut.

Niin,mutta on paljon ihmisiä jotka ei osaa ajatella että toiset ihmiset on erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa kuin he itse.Ja vaikka rautalangasta vääntäisi,asia ei heille mene perille...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En mä ole mitenkään asioitanu sössiny, ja opiskellessa olin lasten kanssa tosi tiukoilla. Ja jos isi ei olis rientäny apuun, olis kuoltu kylmään ja nälkään.

Enemmän mua hämmästyttää, että voit kulkea niin laput silmillä, ettet näe ihmisten hätää. Vaikka kuinka hyvinvointivaltiossa eletäänkin. Käy kurkkaas joskus Hurstin itsenäisyyspäiväjuhlia, tai kun ihmiset jonottaa leipää. Ei ne siellä huvikseen ole.
Mä en toisaalta kannata edes kaikkea tässä maassa tapahtuvaa paapomista. Itse esim. sanoit, että olit opiskeluaikoina lasten kanssa tiukoilla ...mutta kuka käski tehdä lapsia jo opiskeluaikana? Nämä on valintakysymyksiä. Joutuu sitä muutkin laskemaan, että nyt ei ole varaa, pakko odottaa pari vuotta. Jos taas tahtoo tehdä jo tiukkaan tilanteeseen, silloin on maksettava laskukin itse ja elettävä sen mukaan. =)

Joo tiedän, että tästä tulee paskaa niskaan, mutta en jaksa enää kuunnella näitä tällä palstalla jatkuvasti vastaan tulevia valituksia siitä, kuinka on tiukkaa ja IHAN ilman omaa syytä on tähän tilanteeseen jouduttu. Niinpä. =)
Yllätyksiä tulee kyllä elämässä, eikä kaikkia voi aina ennakoida. Esim. firmojen YT-neuvotteluja jne.
Mutta tuosta olen samaa mieltä kanssasi ettei kannata ihan älyttömään elämäntilanteeseen lasta tehdä! Kyllä jokaisen sydämen lisäksi järjellä ajattelevan aikuisen pitäisi tietää ettei lasten hoito ja kasvatus ole ilmaista! Pitää olla peruspohja rahallisesti kunnossa! Eikä kannata ajatella että "kyllä lapsi leivän pöytään tuo", soskun ja Kelan korvaukset ei aina riitä...
Huoh, mutta kaikilla ei ole järkeä päässä sillon kuin eka vauvakuume iskee...
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä en toisaalta kannata edes kaikkea tässä maassa tapahtuvaa paapomista. Itse esim. sanoit, että olit opiskeluaikoina lasten kanssa tiukoilla ...mutta kuka käski tehdä lapsia jo opiskeluaikana? Nämä on valintakysymyksiä. Joutuu sitä muutkin laskemaan, että nyt ei ole varaa, pakko odottaa pari vuotta. Jos taas tahtoo tehdä jo tiukkaan tilanteeseen, silloin on maksettava laskukin itse ja elettävä sen mukaan. =)

Joo tiedän, että tästä tulee paskaa niskaan, mutta en jaksa enää kuunnella näitä tällä palstalla jatkuvasti vastaan tulevia valituksia siitä, kuinka on tiukkaa ja IHAN ilman omaa syytä on tähän tilanteeseen jouduttu. Niinpä. =)
Enhän mä oo valittanu mistään? Totesin, että tiukkaa oli, ja että vanhemmat auttoi, mitä sitten?

Nyt ei olla aikoihin heiltä rahallista apua tarvittu, henkistä kylläkin tarvitaan, varmaan loppuikämme :D Kun oon ollu jo useamman vuoden töissä. Että mikä tässä nyt on ongelma?
En varsinaisesti kohdistanut tätä pelkästään sulle, vaikka sun tekstiä alunperin lainasinkin. Jos luet tämänkin ketjun vastaukset huomaat, että suoraan sanottuna pelottavan moni on sitä mieltä, että on tuossa tiukassa tilanteessaan täysin ilman omaa syytä. Joku tuli ja pakotti vissiin.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että esim. opiskelijat (tai muut pienituloiset) tekevät lapsia. Mutta kyllä jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi tajuta, että sen mukaan pitää elää, mihin on varaa. Ja jos ei ole varaa viiteen lapseen, ei ole varaa. Joko pitää jättää viides tekemättä tai sitten pitää muuttaa tilannetta niin, että viidenteen on varaa. Mutta ei pidä (pitäisi) automaattisesti olettaa, että no kyllä meitä sitten valtio tai joku muu auttaa.

Tuolla yhdessäkin vastauksessa on, että sossusta ei saada, kun muka on riittävästi tuloja. Hyvä heille, siis oikeasti nostan hattua, että pärjäävät kuitenkin omillaan. Mutta tuostakin vastauksesta on luettavissa pientä paheksuntaa sossua kohtaan, kun ei sossu auta. ...mikä velvollisuus sossulla olisi auttaa? Eihän se sossun vika ole, että näillä ihmisillä on enemmän kuluja kuin menoa. Ei sossu niitä lapsiakaan tehnyt eikä käskenyt tekemään. =)
 

Yhteistyössä