Onko oikein, koulu pakottaa ostamaan sukset, luistimet ym.

  • Viestiketjun aloittaja ei suksi luista ei :(
  • Ensimmäinen viesti
ei suksi luista ei :(
Kun heillä ei ole sopivia vara-urheiluvälineitä :(
Eikö se tullut se lakikin juuri ettei koulu saa aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia oppilaiden vanhemmille?
 
just puhuttiin tästä vkonloppuna. esikoinen ei siis ikinä hiihdä eikä luistele ku koulussa sen 5 kertaa vuodessa. hänellä on miehen vanhat hokkarit ja ottaa mun tai anopin vanhat sukset lainaan. ei mitään järkeä ostaa lapselle välineitä, joita se ei käytä koskaan muuten.
 
Ei ne sais pakottaa ostaan mitään välineitä. Meillä jopa ope sano, ettei saa missään tapauksessa mennä ostaan mitään vehkeitä, jos vaan koululiikunnan takia ne ostais. Et jos koulu ei pysty tarvittavia juttuja tarjoamaan, niin oppilas voi sitten tehdä muuta sen ajan kun toiset hiihtää tai luistelee.

Tuntuu tyhmältä ostaa esimerkiks suksia ihan vaan koulun takia. Itse kuitenkin ne ostin pojalle, ja ohan niillä käyttöä ollut muutenkin kuin koulussa... Mutta on ne kalliit hankinnat ihan vaan sen takia, jos ei muuta hiihdä kuin koulussa.
 
vieras
No tuntuu se minustakin kurjalta, jos noita lajeja on esim vaan kerran vuodessa koulussa ja kasvava lapsi tarvitsee lähes joka vuosi uudet... Mutta toisaalta, ehkä koulu näin myös "tukee ja kannustaa" harrastamaan kyseisiä lajeja myös vapaa-aikanakin...
 
Ani
Meillä on koulussa ollut tapana, että joko sukset tai luistimet olisivat oppilaalla. Itse en suostu ostamaan suksia, koska niillä on tosi vähän käyttöä näillä talvilla. Jos ei vara-suksia riitä koululta, niin oppilas on silloin kävelyryhmässä.. Pitäisin varmaan oman lapseni pois koulusta hiihto-päivinä, jos pakottaisivat hankkimaan sukset!
 
vieras
Täällä ei pakota, mutta toivoo, että edes luistimet hankittaisiin. Viime vuonna ilmat olivat sellaiset, että koulussa ei hiihdetty eikä luisteltu lainkaan tai saattoi joku luokka jopa luistella kerran, kun sattui olemaan jumppatunti sinä ainoana koulupäivänä, kun kenttä oli jäässä.
 
Anu-78
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Miksi ei vanhemmat ostaisi suksia tai luistimia, varsinkin jos lapsikin sitä haluaa.
Taitaa kyllä myös kuulua opetussuunnitelmaan noi hiihdot ja luistelut.
Niinpä, meillä ainakin lapset luistelee ja hiihtävät innossaan koulun ulkopuolellakin ja opetussuunnitelmaan toi minustakin kuuluu
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
just puhuttiin tästä vkonloppuna. esikoinen ei siis ikinä hiihdä eikä luistele ku koulussa sen 5 kertaa vuodessa. hänellä on miehen vanhat hokkarit ja ottaa mun tai anopin vanhat sukset lainaan. ei mitään järkeä ostaa lapselle välineitä, joita se ei käytä koskaan muuten.

Ei käytä muuten vaan, ei halua käyttää vai ei viedä jäälle/ladulle?

Puhun nyt siis lähinnä alle kouluikäisistä (kirjoitit et sulla on kouluikäinen jo), mutta kukaan pienempi ei tajua koko luistelusta tai hiihdosta ellei vanhempi ota ja vie.
 
Leidi
No mutta jos ei lapsi halua muuten hiihdellä ja luistella, niin miksi pitäsi ostaa pelkästään koulua varten. Ei kai sitä nyt pakottaakkaan voi vapaa-ajallaan tekemään jotain mitä ei tykkää tehdä. Tai no kukin tyylillään, mutta mä en ainakaan ajatellu pakottaa lastani harrastamaan jotain mitä ei halua.
 
Vieras
On hyvä, että koulu antaa mahdollisuuden erilaisiin urheilulajeihin ja ymmärrän hyvin ettei koululla ole antaa jokaiselle lainavälineitä. Ilmeisesti sinun lapsesi jäisivät ilman hiihto- ja luistelukokemuksia. Nykyään lapset liikkuvat muutenkin ihan liian vähän.

Kannattaa hankkia välineet käytettynä. Laita ostoilmoitus ja paljon ne saa maksimissaan maksaa, kun ne jää sinulta pieniksi, niin saat ne myytyä taas eteenpäin etkä häviä paljon mitään.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
just puhuttiin tästä vkonloppuna. esikoinen ei siis ikinä hiihdä eikä luistele ku koulussa sen 5 kertaa vuodessa. hänellä on miehen vanhat hokkarit ja ottaa mun tai anopin vanhat sukset lainaan. ei mitään järkeä ostaa lapselle välineitä, joita se ei käytä koskaan muuten.
No ei varmaan innostu hiihdosta tai luistelusta jollain aataminaikaisilla välineillä :(

Aloittaisitko itse innokkaana vaikka lenkkeilyharrastuksen anopin vanhoilla lenkkareilla? :O
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tuntuu se minustakin kurjalta, jos noita lajeja on esim vaan kerran vuodessa koulussa ja kasvava lapsi tarvitsee lähes joka vuosi uudet... Mutta toisaalta, ehkä koulu näin myös "tukee ja kannustaa" harrastamaan kyseisiä lajeja myös vapaa-aikanakin...
Täällä ei ole ollut lunta 2 vuoteen. Viime vuonna lapset pääsi YHDEN KERRAN hiihtämään. Mun mielestä täysin sairasta, että pitäisi ostaa kalliit sukset sun muut sen yhden päivän takia. Tänä vuonna on lunta ollut enemmän ja sukset ostettiin. Viime vuonna ei ollut eikä sitä edellisenä. Sama luistinten kanssa. Halleja ei ole lähettyvillä ja pakkasta ei ole kahteen vuoteen ollut sitä vertaa, että olisi jäälle ihan päässyt.

Kyllä mä ymmärrän sen jossain pohjoisempana, mutta tervetuloa tänne saariston "talveen".
 
meillä oli ainakin koulussa läjäpäin eri kokoisia ja kuntoisia urheiluvälineitä. voisitte ehdottaa et tehtäisiin keräys jossa voisi lahjoitta kaapeista vanhat ja käyttämättömät välineet koululle.
 
Eräs alakoulun ope jonka tunnen, sanoi että hänestä tuntuu kamalalta vaatia vanhempia hankkimaan sukset, koska täällä ei viime talvina ole hiihtokelejä ollut kuin muutamana päivänä. Ymmärrän kyllä täysin että sukset tuntuvat aika turhalta hankinnalta, jos rahasta on muutenkin tiukkaa.

Ehkä vanhempainyhdistys saisi paikallisia yrittäjiä lahjoittamaan varasuksia, -monoja ja -luistimia koululle? Niin pääsisivät kaikki lapset harjoittelemaan hiihtämistä ja luistelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
meillä oli ainakin koulussa läjäpäin eri kokoisia ja kuntoisia urheiluvälineitä. voisitte ehdottaa et tehtäisiin keräys jossa voisi lahjoitta kaapeista vanhat ja käyttämättömät välineet koululle.
Toi olis aivan älyttömän hyvä idea jos koululla on ylimääräistä säilytystilaa ja joku joka ehtis ja viitsis huoltaa välineet aiva välillä käyttökuntoon. Tappaa nimittäin hiihtämisen ilon tosi nopsaan jos suksi ei luista yhtään tai toisaalta jos vaan lipsuu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leidi:
No mutta jos ei lapsi halua muuten hiihdellä ja luistella, niin miksi pitäsi ostaa pelkästään koulua varten. Ei kai sitä nyt pakottaakkaan voi vapaa-ajallaan tekemään jotain mitä ei tykkää tehdä. Tai no kukin tyylillään, mutta mä en ainakaan ajatellu pakottaa lastani harrastamaan jotain mitä ei halua.
Mistäs sitä tietää tykkääkö, jos ei ole mahdollisuutta kokeilla ja opetella, voipi rueta tykkäämäänki ku oppii. Ainakaan mä en tiedä edes ketään, joka ei tykkäis luistelusta sit ku sen oppii.
 

Yhteistyössä