Onko ok pitää synttärit huomenna, kun lapsi oksensi eilen?

  • Viestiketjun aloittaja kaosia
  • Ensimmäinen viesti
kaosia
Siis jos ei oksenna enää? Vähäsyömäinen on ollut ja vähän vaisu, mutta siis kerran oksensi eilen. Eikä ole sen jälkeen oksentanut. Huomenna olisi synttärijuhlat.

Ajattelin, että jos ei oksenna enää tänään tai huomenna, niin juhlat voi pitää. Onko muut samaa mieltä?
 
"emppu"
No voihan ne pitää, mutta varottaisin kyllä vieraita ennen. Meiltä jäisi tulematta ja olisin todella vihainen jos se meihin tarttuisi ja myöhemmin kuulisin että juhlapaikassa on sairastettu juuri ennen juhlia. Esim. norohan saattaa säilyä pinnoilla tartuttamiskykyisenä melkein 2 vkoa.
 
"minna"
Meillä oli synttärit kun yksi lapsista oksensi toissa päivänä synttäreistä. Oksensi kerran aamulla eikä muita oireita ollu ja loppupäivän normaali. Kyseinen lapsi ei ollu kotona. Jos synttärisankari olisi oksentanu edellisenä päivänä en pitäisi synttäreitä...
 
no ei
[QUOTE="joooo";29609376]On ok. Yks ykä 2 päivää aiemmin voi johtua mistä vaan varsinkin jos muihin ei ole tullut. Mulle ei tartteis ilmoittaa:)[/QUOTE]

Mutta lapsi on vaisu eikä oikein syö, eli ei ole ihan kunnossa, viittaa siis lievään mahatautiin. Jos se ei teitä haittaa niin juhliin vaan, minä en meille haluaisi tieten tahtoen hakea edes lievää mahatautia!
 
"hoitsu"
Mun mielestä voi pitää, jos on yhen kerran yrjönny toissa päivänä yksi perheen jäsen. Peset vessat huolella ja muutkin pinnat, esim. ovenkahvat. Toi on vielä todella pientä altistumista, meidän esikoisen päiväkodissa tuodaan sisaruksia oksentamaan ruokapöytään kun pikkusisar kotona yrjötaudissa. Siinä kohdassa meni mun ymmärryksen yli.
 
"joooo"
Mutta lapsi on vaisu eikä oikein syö, eli ei ole ihan kunnossa, viittaa siis lievään mahatautiin. Jos se ei teitä haittaa niin juhliin vaan, minä en meille haluaisi tieten tahtoen hakea edes lievää mahatautia!
Eilen oksentanut lapsi on jo hoidossakin huomenna..... YKSI oksennus voi johtua mistä vaan! Huonot syömiset tulee ja menee, sitten taas maistuu.
 
"joooo"
[QUOTE="hoitsu";29609416]Mun mielestä voi pitää, jos on yhen kerran yrjönny toissa päivänä yksi perheen jäsen. Peset vessat huolella ja muutkin pinnat, esim. ovenkahvat. Toi on vielä todella pientä altistumista, meidän esikoisen päiväkodissa tuodaan sisaruksia oksentamaan ruokapöytään kun pikkusisar kotona yrjötaudissa. Siinä kohdassa meni mun ymmärryksen yli.[/QUOTE]

Järjen ääni:)
 
"Jenis"
[QUOTE="joooo";29609418]Eilen oksentanut lapsi on jo hoidossakin huomenna..... YKSI oksennus voi johtua mistä vaan! Huonot syömiset tulee ja menee, sitten taas maistuu.[/QUOTE]

No jos lapsi on huonosyömäinen ja vaisu, niin eiköhän se oksentaminen mahataudista johdu. Hoitoon on pakko mennä kun vanhempien on mentävä töihin, juhlia sen sijaan ei ole pakko pitää. Lasten iästä riippuen syödään toisilta tippuneita karkkeja/yhteisestä dippikulhosta jne, aivan varmasti tarttuu jos tautia on.
 
vieraas
Mutta lapsi on vaisu eikä oikein syö, eli ei ole ihan kunnossa, viittaa siis lievään mahatautiin. Jos se ei teitä haittaa niin juhliin vaan, minä en meille haluaisi tieten tahtoen hakea edes lievää mahatautia!
Just näin! Lapsi ei siis ole tänään vielä terve, joten ei huomenna synttäreitä. Ja toivottavasti ei ole myöskään huomenna vielä päiväkodissa...

Jonkun lievä mahatauti voi tulla toiselle todella rajuna.
 
Ja jos lapsi on kotona oksentanu, pöpöt voivat elää siellä vielä pinnoilla, vaikka päiväkotiin mennessä eivät enää lapsen mukana kulkisikaan. Ja päiväkodissa ei voi valita, mutta synttäreille en kyllä veis, on se mahatauti niin ikävä pöpö!
 
"noh"
Mekin olemme kerran pitäneet, mutta lapsi sairasti tuolloin mahataudin mummolassa, eli koti säilyi siis "puhtaana". Vain tämä vuoksi uskalsimme juhlia kaverisynttärit kotona.
 
"Hömelö"
Ihan ehdottomasti kannattaa informoida vieraita! Mä kyllä siirtäisin juhlia viikolla, tylsää synttärisankarillekin jos on vielä väsyny tai huonovointinen juhlissa. Ja kaikista ikävin jos saat jälkikäteen kuulla että puolet vieraista sai juhlien jälkeen mahataudin...
 
"Kahden äiti"
Minulle ainakin pitäisi ilmoittaa ja jättäisin ilman muuta tulematta! Pari kertaa on käynyt niin, että kylässä ollessa on paljastunut isäntäväen olleen mahataudissa parin viikon sisällä. Kerran jopa uskalsin kysyä "ei kai se tartu vaan enää". Isäntäväki on vakuuttanut kirkkain silmien että "ei tietenkään". No tautihan on joka kerta tarttunut ja huom! meillä ei oksenneta sievästi 1-2 kertaa vaan se on mieletöntä ykäämistä tuntisotalla. Itse poden lisäksi kroonista suolistosairautta, joka infektion tullessa voi johtaa sairaalakäyntiin.
 
hohhoi taas
Nää on niin ihania kyselyitä. <3 Meillekin on joskus tullu kutsuja tyyliin "viime yönä oksennettiin mutta kyllä meille nyt voi jo tulla". Argh mitä järjenjättiläisiä!!
 
Vvvs
Ootteko muut ollut kipeitä? Jos ette, niin tod näk sairastutte kohta. Ja siten tartutatte jo kaikki, puhumattakaan siitä, että teet jotkut synttäritarjoilut itse. Me ei tultas.
Saatettas mennä jos ois pitopalvelu ja jossain muualla juhlat kuin kotona.
 
Usein se menee perheen läpi kun yks alottaa ni loput seuraa. En toisi lastani juhliin joiden sankari aikasemmi ykänny ja vielä edellisenä päivänä ja eilen ruokahaluton ja vaisu. Eihän se kunnossa ole. Entä jos teistä seuraava aloittaakin huomenna?
 
vierass
Minä siirtäisin.

Jos haluat ne juhlat pitää, niin ilmoitat kaikille kutsutuille tuon tilanteen, tulevat sitten omalla vastuulla. Mutta varaudu siihen, ettei vieraita välttämättä ilmesty yhtään.
 

Yhteistyössä