Onko palstalle tietämystä; mitä tapahtuu jos (etä)vanhempi yksinkertaisesti kieltäytyy palauttamasta lapsia? Kuka auttaa?

  • Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita

Mites noi loma-ajat "normaalisti" menee? Siis jos on tää joka toinen viikonloppu -systeemi? Meneekö ne niin, että joka toinen hiihtoloma/joululoma/syysloma isällä, joka toinen äidillä? Kesälomissa lienee joku määrä myös, mikä on lähivanhemmallekin oltava?

 
voisilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
äidin. menee lapsen asuinpaikan mukaan.

noihin negatiivisiin asioihin voisi esim. mainita sen että äiti muutti lapsen kanssa vaivautumatta kertomaan asiasta isälle...
Tulee varmaan olemaan vaikea käsittely :/ Tarkoitan, että pitää olla painavat perusteet sille, miksi lapsen olisi parempi asua teidän kuin äitinsä kanssa, jotta oikeus päättäisi siirtää lapsen lähivanhemmuuden teille. Noihin tapaamisiin saattaa tulla teitä tyydyttävämpi ratkaisu, mutta jos äiti ei ihan hunsvotti ole, niin oikeus luultavasti päätyy säilyttämään lähihuoltajuuden äidillä.

Mun mielestä yhteishuoltajuudessa pitäisi olla käytöntö, että lapsen lähivanhempi ei voisi yksin päättää lapsen asuinpaikasta, jos maantieteellinen etäisyys muuttuu sellaiseksi, että se joka toinen viikonloppu -systeemi ei enää onnistu. Mä luulin joskus näin olleenkin, mutta joko luulin väärin tai sitten se on muuttunut.
saa nähdä. jos tuomari on sitä mieltä että koulusta ei voi olla pois eikä äidiltä saa ottaa loma-aikaakaan niin sitten ei nähdä tyttöä tyyliin ikinä :( surullista jo noiden siskosten kannalta.
tuntuu jotenkin et ajattelet nyt oman lapses etua (eli siskon), kuin äidin ja miehes lapsen etua..

 
Logotar, en tiedä taustoja tilanteesta mutta kirjoituksistasi ei huoku kyllä se, että itsekään lapsen etua ajattelisit. Asiantuntijat sen enempää kuin tuomarikaan ei hyötyjä ja haittoja punnitessaan näe tuossakaan tilanteessa, äitin muuttamisesta huolimatta että lapsi riuhtaistaisiin irti kasvuympäristöstä jossa on ollut. En siltä osin ihmettelekään, että äiti on ottanut herneen nenään, kun teidän tavoitteenne on saada lapsi asumaan luoksenne ja kyllä = sulkea äiti pois lapsen elämästä, koska on tähän saakka lapselle ollut se ensisijainen huoltaja (en tiedä minkä ikäinen lapsi on mutta en myöskään lukenut että äiti olisi mikään narkkari tms, eli asiat siltä osin ok) Tietenkään ei ole oikein rajoittaa tapaamisia, mutta sitäkin oikeudessa punnittaessa tuomari joutuu katsomaan taas ne haitat ja hyödyt lapsen kannalta ja pitkällä tähtäimellä, toisin sanoen käytännössä on lähes mahdotonta saada lapsen asumista ilman erittäin, erittäin painavia perusteita lapsen vakiintuneista olosuhteista.

Ja niitä "painavia" perusteita voi toki kehitellä omasta päästään oikeuteen jos haluaa, näin teki exänikin mutta eipä niillä ollut mitään painoarvoa kun ei ollut todisteita, päinvastoin oli kumoavia todisteita väitteistä, vaikka vielä tänäkin päivänä ex uuden vaimonsa kanssa jaksaa mesota siitä, miten olen ollut lastensuojelun huolen kohteena ja vaimokin tietää kuulemma "olosuhteistani, jotka eivät ole olleet kunnossa aiemmin".. tarina olisi vaikka kuinka pitkä, mutta niin monta valheellista tarinaa existä ja toisista vanhemmista olen kohdannut, että suhtaudun hyvin varauksella kaikkiin jotka itse esittävät uhria ja väittävät toisen estävän tapaamisia. Näinhän exänikin teki samaan, väitti että estän tapaamisia ja samaan aikaan uhkaili minulle ettei palauta lasta, itku kurkussa olin kerran jo soittamassa poliisille kun exästä ei kuulunut mitään, tuoko lasta vai ei, koska oli uhannut ettei palauta ja sitten hän vaimonsa kanssa paikalle saavuttuaan esitti täysin viatonta ja veti roolia, että ihmettelee miksi olen itkuinen ja raivoissani.

Tulipahan vaan mieleen.. kun sitä toista vanhempaa mustamaalataan.. miten usein se onkaan vaan toisen keksimää..
 
Asia ei mulle mitenkään kuulu mutta miten voisi olla lapsen edun mukaista ettei saa tavata isäänsä tai muita sukulaisiaan kuin neljästi vuodessa? :eek: Ellei kyseessä tosiaan ole narkkari, pedofiili, juoppo tai vastaava, mikä nyt ei ole asian laita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
saa nähdä. jos tuomari on sitä mieltä että koulusta ei voi olla pois eikä äidiltä saa ottaa loma-aikaakaan niin sitten ei nähdä tyttöä tyyliin ikinä :( surullista jo noiden siskosten kannalta.
Mites noi loma-ajat "normaalisti" menee? Siis jos on tää joka toinen viikonloppu -systeemi? Meneekö ne niin, että joka toinen hiihtoloma/joululoma/syysloma isällä, joka toinen äidillä? Kesälomissa lienee joku määrä myös, mikä on lähivanhemmallekin oltava?
Nämähän menevät juuri niin kuin sovitaan. Omassa sopimuksessani lukee, että lapsi on vuorovuosin isän luona joulun, uudenvuoden, pääsiäisen ja juhannuksen. Koulun loma-aikoihin ei oteta kantaa. Molemmilla vanhemmilla on tämän lisäksi oikeus lomailla lapsen kanssa talvella 2 viikkoa ja kesällä 3 viikkoa. Käytännössä talviloma ei enää kouluikäisen kanssa toteudu, esim. esikko on kyllä isällään joululoman aikaan, mutta ikinä ei ole halunnut lasta syyslomalla tai hiihtolomalla - eli mun on ollut aina pakko järjestää nuo loma-ajat.

Ihan sama on kesälläkin, kun lapsi oli pienempi hän oli kaikilla mahdollisilla päiväleireillä, joita löysin, että koko kesä tuli katetuksi, kun molempien vanhempien lomat yhteenlasketttunakaan eivät ole 10 viikkoa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Nämähän menevät juuri niin kuin sovitaan. Omassa sopimuksessani lukee, että lapsi on vuorovuosin isän luona joulun, uudenvuoden, pääsiäisen ja juhannuksen. Koulun loma-aikoihin ei oteta kantaa. Molemmilla vanhemmilla on tämän lisäksi oikeus lomailla lapsen kanssa talvella 2 viikkoa ja kesällä 3 viikkoa. Käytännössä talviloma ei enää kouluikäisen kanssa toteudu, esim. esikko on kyllä isällään joululoman aikaan, mutta ikinä ei ole halunnut lasta syyslomalla tai hiihtolomalla - eli mun on ollut aina pakko järjestää nuo loma-ajat.

Ihan sama on kesälläkin, kun lapsi oli pienempi hän oli kaikilla mahdollisilla päiväleireillä, joita löysin, että koko kesä tuli katetuksi, kun molempien vanhempien lomat yhteenlasketttunakaan eivät ole 10 viikkoa.
Siksi laitoinkin tuon "normaalisti" lainausmerkkeihin eli jos vanhemmat eivät pääse keskenään asiasta sopimukseen, niin miten lastenvalvoja/oikeus ne tavallisimmin päättää? Meillä kun ei ole exän kanssa koskaan ollut kirjallisia sopimuksia yhtään mistään, niin en ole ihan perillä tästä asiasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Nämähän menevät juuri niin kuin sovitaan. Omassa sopimuksessani lukee, että lapsi on vuorovuosin isän luona joulun, uudenvuoden, pääsiäisen ja juhannuksen. Koulun loma-aikoihin ei oteta kantaa. Molemmilla vanhemmilla on tämän lisäksi oikeus lomailla lapsen kanssa talvella 2 viikkoa ja kesällä 3 viikkoa. Käytännössä talviloma ei enää kouluikäisen kanssa toteudu, esim. esikko on kyllä isällään joululoman aikaan, mutta ikinä ei ole halunnut lasta syyslomalla tai hiihtolomalla - eli mun on ollut aina pakko järjestää nuo loma-ajat.

Ihan sama on kesälläkin, kun lapsi oli pienempi hän oli kaikilla mahdollisilla päiväleireillä, joita löysin, että koko kesä tuli katetuksi, kun molempien vanhempien lomat yhteenlasketttunakaan eivät ole 10 viikkoa.
Siksi laitoinkin tuon "normaalisti" lainausmerkkeihin eli jos vanhemmat eivät pääse keskenään asiasta sopimukseen, niin miten lastenvalvoja/oikeus ne tavallisimmin päättää? Meillä kun ei ole exän kanssa koskaan ollut kirjallisia sopimuksia yhtään mistään, niin en ole ihan perillä tästä asiasta.
Minä luulen, ettei koulun loma-ajoista ole erikseen mitään sääntöä. Meillä ainoa asia, noiden lomien kohdalla on, että jos ne osuvat samaan aikaan, lomat puolitetaan. Juhlapyhät vuorotellaan.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:
Tiina onko jo kuulunut uutisia?
Ei vielä, just meinasin että soitan tälle äidille vielä ennen kuin painun itse nukkumaan.
Päivitän heti kun jotain selviää, jos ei muun takia niin siksi että oikea toimintatapa tälläisessa tilanteessa selviää.
 
tiina
No niin, äiti oli soittanut kriisipäivystykseen ja saanut puhelimen päähän sosiaalityötekijän jonka neuvo oli että heti aamulla yhteys sekä lastenvalvojaan ja oman alueen sossutyöntekijään, jotka tarvittaessa ovat yhteydessä poliisiin lasten noutamiseksi kotiin.

Isän suunnitelmasta eli siitä huomisesta tapaamisesta ei ole herunut enempää infoa, ei suostu edeleenkään kertomaan minne menossa. Myös äidin äiti oli soittanut tälle toiselle mummolle ja yrittänyt sanoa että lapset on saatava kotiin, mutta isä oli keskeyttänyt puhelun ja huutanut jotain että ei keskustele asiasta.

Katsotaan mitä huomenna tapahtuu.
 
ei hyvä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Nämähän menevät juuri niin kuin sovitaan. Omassa sopimuksessani lukee, että lapsi on vuorovuosin isän luona joulun, uudenvuoden, pääsiäisen ja juhannuksen. Koulun loma-aikoihin ei oteta kantaa. Molemmilla vanhemmilla on tämän lisäksi oikeus lomailla lapsen kanssa talvella 2 viikkoa ja kesällä 3 viikkoa. Käytännössä talviloma ei enää kouluikäisen kanssa toteudu, esim. esikko on kyllä isällään joululoman aikaan, mutta ikinä ei ole halunnut lasta syyslomalla tai hiihtolomalla - eli mun on ollut aina pakko järjestää nuo loma-ajat.

Ihan sama on kesälläkin, kun lapsi oli pienempi hän oli kaikilla mahdollisilla päiväleireillä, joita löysin, että koko kesä tuli katetuksi, kun molempien vanhempien lomat yhteenlasketttunakaan eivät ole 10 viikkoa.
Siksi laitoinkin tuon "normaalisti" lainausmerkkeihin eli jos vanhemmat eivät pääse keskenään asiasta sopimukseen, niin miten lastenvalvoja/oikeus ne tavallisimmin päättää? Meillä kun ei ole exän kanssa koskaan ollut kirjallisia sopimuksia yhtään mistään, niin en ole ihan perillä tästä asiasta.
Noin fiksut vanhemmat sopivatkin, ilman kenenkään päättämistä. Noin meilläkin aikoinaan toimittiin. Ei siinä tarvittu oikeuden tai lastenvalvojien päätöstä kuten ei elatusmaksussakaan. Isällä oli pieni elatusmaksu mutta varakkaampana kustansi isommat hankinnat lapsilleen.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja una:
me ei palautettu miehen lasta aikoinaan takasin, tosin äiti oli alkoholisti ja lapsen turvallisuuden kannalta toimittiin niin. lakimies sanoi silloin että jos on syytä epäillä lapselle olevan haittaa lähivanhemman luona niin ei tarvi palauttaa.
Miten tää tarina päättyi? Saiko helposti lapsen asumisen teille?
Itse olen lähes samassa tilanteessa, etä-äitinä odottelen tällä kauhun sekaisin tuntein saadaanko lapsen asuminen väliaikaismääräyksellä meille isän pahoinpitelyepäilyn tutkinnan ajaksi.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Kerrohan miten tämä loppuu. Toivotavasti äiti saa lapset pian luoksensa.
Kerron kunhan saan jotain infoa, sen tiedän että aamulla oli äidille tullut luuria korvaan mummon(!) toimesta kun oli taas halunnut kysellä mitä hittoa on tekeillä, isän olinpaikasta/toimista ei tietoa.
Poliisille ja lastenvalvojalle/sossulle on äiti tänään soittanut mutta en tiedä vielä missä mennään kun olen ollut vähän kiireinen töissä.
 
eroperhe.net
Alkuperäinen kirjoittaja hoo moilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Poliisi on tietysti taho joka tule ensimmäisenä mieleen, mutta tekeekö poliisi mitään koska on yht.huoltajuus?
Sossuun tietysi myös heti soitto, mutta onkohan lasten kotiinsaanti pitkä prosessi? Kauankohan isä pystyy venyttämään asiaa?
Juu mutta eikös yhteishuoltajuudessakin tunneta käsite kidnappaus (en tiedä onko tämä se virallinen käsite mutta asiana sama) jos etävanhempi ei suostu luovuttamaan lapsia takaisin määräaikaan mennessä?

Tiedätkö onko oikeasti kyse siitä, ettei isä suostu palauttamaan lapsia vai esim. siitä, että on huonon ajokelin takia myöhässä?
Onko sekin kidnappaus, jos lähiäiti ei suostu antamaan lasta tapaamissopimuksen mukaisesti
Myös lähiäiti voidaan pakottaa luovuttamaan lapset etälle tapaamisia varten uhkasakon nojalla ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä luulen, ettei koulun loma-ajoista ole erikseen mitään sääntöä. Meillä ainoa asia, noiden lomien kohdalla on, että jos ne osuvat samaan aikaan, lomat puolitetaan. Juhlapyhät vuorotellaan.
Meillä on tapaamissopimuksessa, että lomat etän mukaan. Ja kun täällä on koulu-lomat eri aikoihin, niin muksu saa tavallaan kaksinkertaisen loman.
 
Mulla oli kerran tavallaan tuon kaltainen tilanne. Kävin poliisilaitoksella, josta ohjattiin soittamaan sosiaalipäivystykseen ja sieltä vaan todettiin, ettei mtn voida tehdä, jos lapsi ei ole vaarassa. Neuvottiin hoitamaan asia käräjäoikeuden kautta. Olin aika pöyristynyt. No onneksi saatiin asioihin sopu ja sain tytön kotiin.
 

Yhteistyössä