Onko pph:lla hoito sama kuin hoitaisi lasta kotona, eli lapsi ei hyödy pph:lla olosta mitään

  • Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti
pohtii
Aloin miettimään, kun kaveri tuossa totesi, kun sanoin, että yhdellä yksityisellä pph:lla olisi ollut paikka vapaana, että ei hän lasta minnekään pph:lle laita, siitä ei ole mitään hyötyä lapselle. On kuulemma ihan sama onko lapsi kotona vai pph:lla.

Päiväkotipaikkaa siis alunperin hakivat lapselle, mutta eivät saaneet sopivaa, joten nyt lapsi ei sitten hoitoon mennytkään, kun kuitenkin on mahdollisuus kotonakin hoitaa. Lapsi olisi tuon tarhapaikan tarvinnut sen vuoksi, että saisi ikäistään kaveriseuraa ja sitä olisi tuolla pph:llakin ollut.

Alkoi vaan mietityttämään, että onko se lapselle ihan se ja sama onko kotona hoidossa vai pph:lla, että miten se päiväkoti eroaa pph:sta.

Itse olen lapsilleni kylläkin myös hakenut päiväkotipaikkaa, mutta mulla syinä on se, että tässä on lähellä päiväkoteja ja mun on saatava lapset niin aikaisin hoitoon, että pph:t eivät ole vielä oviaan avanneet silloin.
 
"pph"
Hyödy?

Meillä askarrellaan, leivotaan, jumpataan, soitetaan, lauletaan, tanssitaan, juhlitaan, luetaan, loruillaan, ulkoillaan ja leikitään.

Erona päiväkotiin on että lapsia on vain 4, jokaiselle riittää ihan tolkuttomasti aikaa koko päivän ajan ja lapset saavat olla rauhallisessa paikassa hoidossa.

Mutta elämä on valintoja, tietenkin.
 
"siis"
mikä hyöty. Mulle se on iso hyöty, että lapseni saavat kodinomaista hoitoa, oppivat silti leikkimään muiden lasten kanssa ja toimimaan siinä pienessä ryhmässä. Suurin hyöty on se, että minä voin käydä töissä ja saan palkkaa. Päiväkodissa en löydä mitään hyötyä lasten kannalta. Isoja laitoksia.....
 
Oliskohan tällä kaverillasi ollut pointtina muu virikkeellinen toiminta jota hänen luulojensa mukaan löytyy vain päiväkodista? Myös pph:ssa jumpataan,askarrellaan,liikutaan ja leikitään,pienemmässä mittakaavssa vaan kun päiväkodissa. Ehkä hänellä on se näkemys että päväkodeissa suunnitellaan enemmän päivittäistä toimintaa kun pph:lla.
 
päiväkodissa töissä
Pk:ssa kyllä on hienot suunnitelmat mutta eihän ne toteudu kun puolet hlökunnasta on saikulla ja toinen puoli juoksee joka jeesuksen palaverissa ja kokouksessa tärkeinä. Nähty on...
 
Meillä taas lapsi ei ole ollut muualla hoidossa ku pph:lla ja ei tule meneenkään. Rakastaa pph hoitajaansa ja tykkää kavareista ketä siellä on.
Isommissa ryhmissä olemista ja käyttäytymistä tulee kun kulkee tanssissa ja erilaisissa tapahtumissa.

Itse en lapsena tykänny yhtään päiväkodista ja sieltä sit onneksi siirryttiin pph:ll ja olin siellä siihen ku koulu alko.
 
.....
Noh, jos sitä tänä päivänä täälläkin pyörinyttä julkaisua ajattelee, niin eiköhän pph:sta oo todellisuudessa haittaa niinku kotihoidostakin. Mutta jos järjellä ajatellaan, niin se riippunee pph:sta. Tässä meidän pihapiirissä asuu yksi ihan kamala harppu, joka toimii kunnallisena pph:na. Mutta toisaalta kerhoista tunnen pari ihan mahtavaa pph:ta.
 
"tii"
perhepäivähoitajalla olon huonot puolet on ainakin,
1.että saattaa olla ettei saman ikäluokan lapsia oo lainkaan,joskus on joskus ei.voi olla vaikka 5v ja 1v,eikä niistä oo kyllä mitään seuraa toisilleen.
2.se,jos hoitaja on laiska,eikä käytä hoitolapsia missään yleisissä puistoissa ym,(tai jos näihin ei muuten oo mahollisuutta) esim meiän kylällä osa hoitajista käy päivittäin puistossa missä meitä äitejä kokoontuu paljon,sekä pphhoitajille on oma vuoro kerran viikossa hoitolapsien kanssa ala-asteen liikuntasaliin hillumaan.

jotkut hoitajat ei nää sitä vaivaa että antais lapsille mitään aktiviteetteja,vaan tekee sitä työtä koska se on "helppoa" että meneehän ne vieraat lapset siinä sivussa.korostan että vain jotkut.

hyviä puolia on tietty sitten se kodinomaisuus ja jos hoitotäti on tosi ihana ja tulee tutuksi,niin onhan se ihan parasta. ja jos hoitaja näkee vaivaa lapsien touhuihin.se on kuitenkin varhaiskasvatusta,eikä pelkkää ruokintaa,hengailua ja nukuttamista.


päiväkodit on aika hurjia paikkoja loppujen lopuks,se hälinä ja välillä kiire,on aikamoista. mutta siellä on mahdollisuus tehdä retkiä,tms erityisiä tapahtumia,mukavaakin tekemistä kuitenkin joka päivä,rutiinien lomassa.
itse olisin varmaan aluks laittanu lapseni pph:lle,JOs olisin tiennyt että siellä on suunnilleen samanikäistäkin porukkaa.mutta päiväkotiin on menossa.
 
Meillä lapsi pph:lla ja toimintaa tuntuu olevan :). Tytär on viihtyny hyvin, mikä oli mulle yllätys. Lapsi joka vierastaa ja itkee mun perään, muutmankin tunnin. Pph:lla on ollu oikein reipas ja ilonen, ilosuus ja aurinkoisuus näkyy myös hoitopäivän jälkeen täällä kotona. Leikkii innoissaan muitten lasten kanssa, vaikka luulin aluks, ettei kauheemmin seuraa vielä oikein kaipaa, on kuitenkin 1v9kk. Siellä tyttö päivisin tuntuu leikkivän toisten kanssa, halailee, silittelee ja ojentelee omasta kädestä leluja jos joku lapsista haluaa niitä tutkia. Kaikki lapset on melkein samaa ikäluokkaa. Oon kieltämättä ihmeissäni :D. Me haettiin aluks päiväkoti paikkaa, mutta oli kyllä se toiminta siellä jotenkin semmosta, että en halunnu tytärtä sinne kolmen tutustumis käynnin jälkeen. Tyttö oli tosi ahdistunu ja stressaantunu noitten tunnin käyntien jälkeen vaikka olin itekkin paikalla siellä. Tykkään myös itekkin tyttären pph:sta, on hirmu mukava :).
 
"annika"
no kai se hyöty riippuu vähän siitäkin mitä kotona teette. jos teillä ei kotona askarella, piiretä, maalata, lueta, leivota lasten kanssa niin eiköhän niitä nyt ainakin tehdä pph:lla. tällä myöskin pph:t tuntuu tekevän erilaisia retkiä yms toimintaa lasten kanssa. mut jos ryhmässä muut on alle 2v ja yks isompi lapsi niin aika tylsäähän se sille isommalle on.
 
a.p.
No siis kaverin lapsi tarvitsisi paikan pienryhmässä ja tuolla kyseisellä pph:lla olisi ollut itsellään samanikäinen lapsi. Ja siis kaverin lapsi olisi tarvinnut ikäistään seuraa.
 
Meillä poika on ryhmiksessä ollut nyt pian viisi kuukautta ja nauttinut olostaan, pitää kavereista ja kuitenkaan ei ole iso ryhmä riippuen toki päivästä, mut 4-10 lasta yleisimmin se n.7 lasta ja kaikki ovat hyvin saman ikäisiä :)
 
Juuh
HYÖDY? Lapsihan hyötyy eniten kotihoidosta jossa saa rakkautta vanhemmiltaan ja sopivasti virikkeitä arkipäivän askareista ja satunnaisista erikoisuuksista.
Luulin että lapset viedään hoitoon sen takia että vanhemmat ovat töissä eivätkä pysty täten hoitamaan lapsiaan kotona, en tiennytkään että sitä tehdään jonkin HYÖDYN vuoksi :O
 
"minna"
Joo mä olen kanssa luullut, että lapset viedään hoitoon juuri siksi, että vanhemmat pääsevät käymään töissä. En usko, että edes 5-vuotiaalle on paras vaihtoehto olla 25 muun lapsen kanssa samassa pienessä tilassa 8h päivässä. Ei kukaan tuon ikäinen tarvi noin paljon ikäistään seuraa. Se on vaan monille ainoa vaihtoehto, koska vanhempien on töissä käytävä.
 
"pph"
Paras paikka lapselle on koti! Ja jos ei siihen mahdollisuutta niin pienelle paras on pph =) Kodinomaisuus, sama hoitaja, pieni ryhmä. Ja pph tekee hyvää kotiruokaa eikä laitosruokaa. Minusta paras palkinto tekemästäni työstä näkyy silloin, kun lähetän eskariin reippaan, iloisen ja onnellisen hoitolapseni =) Ja kaikki hoitamani lapset ovat pärjänneet sosiaalisesti erittäin hyvin ja koulumenestys on erinomaista! Varhaiskasvatus kuuluu tämän päivän perhepäivähoitoonkin =)
 
No siis kaverin lapsi tarvitsisi paikan pienryhmässä ja tuolla kyseisellä pph:lla olisi ollut itsellään samanikäinen lapsi. Ja siis kaverin lapsi olisi tarvinnut ikäistään seuraa.
Lapsi tarvitsee erityistukea ryhmässä ja suhteiden luomiseen muihin lapsiin tai vieraisiin aikuisiin? Pph ei välttämättä sitä pysty tarjoamaan samalla tavalla kuin päiväkoti.
 
"vieras"
Vaikea nähdä lapsen hyötyvän hoidosta missään muodossa. Päiväkodissa oppii toki kovaääniseksi ja käyttämään kyynärpäitään... Mutta jos ajatellaan lapsen näkökohdasta, hoidon hyöty on ehkä se kaikkein vähäisin tuote. Mä näen, että lapsi on hoidossa, koska vanhempi ei voi hoitaa (työt).

En ole kuullut paikkakunnasta, jossa ei olisi yhtään mitään kerhoja, joissa käydä lapsen kanssa kaveriseurassa. Kun meidän lapset olivat pieniä, oli se onnellinen tilanne, että edes muutaman vuoden voin olla kotona heidän kanssaan. Lähellämme oli puistotätitoimintaa, johon isompi meni 2,5-vuotiaana ja nuorempi vähän reilu 2-vuotiaana mukaan. Pari tuntia ulkoilua muiden lasten seurassa ihanien tätien huostassa oli ihanteellista, lopun päivää sai elellä rauhallista kotiarkea.
 

Yhteistyössä