Onko psykologisella tällä ilmiöllä joku nimi? (psykologit, sosiologit, yhteiskuntatieteilijät)

  • Viestiketjun aloittaja keittiöpsykologi
  • Ensimmäinen viesti
keittiöpsykologi
Eli.

Pari esimerkkiä.

On perhe. Yksi lapsi joutuu vaikka isäpuolen hyväksikäyttämäksi, ja pahoinpitelemäksi ja alistamaksi (kuten tällä viikolla tulleessa brittisarjassa). Isäpuoli tekee sitä vain vanhemmalle lapselle, nuoremmalle on hyvä isäpuoli. Äiti tietää tästä mutta ei välitä tai usko tai ei vain rakasta lastaan tarpeeksi.

Kun lapset kasvavat, vanhemmat tietävät tehneensä väärin tätä vanhempaa lasta kohtaan. Mutta he eivät halua syyllistää itseään. Joten he syyllistävät tätä vanhempaa lasta. Hän on ikuisesti musta lammas ja jollain tapaa aiheutti itse sen, että häntä kohdeltiin väärin. (ehkä oli liian kiltti)

Perheissä on näitä rooleja. Väärin kohtelun ei tarvitse olla mitään noin räikeää. Mutta vähäisempi väärinkohtelu on yleistä. Sitten kun lapset kasvavat, toinen lapsi saa kaiken, hoitoavun, taloudellisen avun, jne. Mutta toinen ei mitään, vanhemmat eivät halua olla paljon tekemisissä toisen kanssa, koska näin he joutuisivat kohdata sen että tekivät väärin toiselle.

Toinen esimerkki samasta ilmiöstä.

Kiusaaminen.
Joku onnistuu manipuloimaan puhumalla suuren joukon ihmisiä kiusaamaan yhtä. Eli tekee heidät osalliseksi jostain. Joko he tekevät pahaa puhumalla itse pahaa tai tekevät vielä jotain konkreettisempaa. Näin se pääkiusaaja on saanut ison joukon taakseen. Heillä on siis motiivi nähdä kaikki uhrin syynä, muuten he joutuisivat nähdä itsensä väärintekijänä. He eivät halua nähdä asiaa niin. Joten he etsivät uhrista vikaa. Kaikki mitä hän tekee, on jotenkin väärin. Hän on silmätikku.

Aivan kuten sen perheen syntipukin. Ei ole mahdollista että hän tekisi vanhempiensa mielestä jotain oikein.

Kolmas esimerkki: sodankäynti. Sodassa johtajat ovat manipuloineet perheen jäseniä raiskaamaan perheen tyttäriä. Näin nämä ihmiset sitoututetaan jollekin puolelle. (viime viikolla tuli ohjelma tästä).

Mikä tämän ilmiön nimi on? Sitouttaminen?
 
"vieras"
Nämähän ovat kaikki eri ilmiöitä! Yhteistä on tietysti se, että ne ovat henkistä väkivaltaa, ja tietyllä tavalla minä puolustautuu vääräksi tietämäänsä asiaa vastaan defensseillä.

Etsimäsi sana on defenssi?
 
"a p"
Mutta kun niissä on yksi asia sama:

-se, että jos tekee jollekin jotain pahaa, niin silloin jollain tapaa sitoutuu tekemään hänelle pahaa tulevaisuudessakin. koska muuten joutuisi myöntää että on itse tehnyt väärin.

tälle asialle hain sanaa
 
"a p"
hei, eikö psykologiassa ole löydetty tällaista ilmiötä? hävetkää psykoloogit!!!!

syyllistätte yksilöä kun lähes aina vika on sen enemmistön. lammaslaumat ajavat yksilöitä helvettiin.
 
"a p"
Niin, ja vielä tuli mieleen, että tässähän on syy miksi kiusaaminen onnistuu. Miksi perheen lapsilla erilainen itsetunto ja lapsuus.

Koska rehellinen ihminenhän huutaa kaikille tai kiukuttelee kaikille tai on kaikille härski.

mutta suurin osa ihmisistä halutesasan kiusata, valitsee sen uhrin. Ja sille uhrin siskolle on esimerkillinen isä, tai sille toiselle työkaverille on kiva työkaveri.
 
"eee"
[QUOTE="a p";26680600]Mutta kun niissä on yksi asia sama:

-se, että jos tekee jollekin jotain pahaa, niin silloin jollain tapaa sitoutuu tekemään hänelle pahaa tulevaisuudessakin. koska muuten joutuisi myöntää että on itse tehnyt väärin.

tälle asialle hain sanaa[/QUOTE]

Kyse on eräänlaisista defensseistä. Kognitiivinen dissonanssi voisi myös liittyä tähän jollain lailla

Kognitiivinen dissonanssi – Wikipedia
 
"pop"
[QUOTE="a p";26680600]Mutta kun niissä on yksi asia sama:

-se, että jos tekee jollekin jotain pahaa, niin silloin jollain tapaa sitoutuu tekemään hänelle pahaa tulevaisuudessakin. koska muuten joutuisi myöntää että on itse tehnyt väärin.

tälle asialle hain sanaa[/QUOTE]

Puhunnet projektiosta (? onko suomeksi näin? Englanniksi Deflection), joka tietysti on jo kauan tiedossa ollut defenssimekanismi. Antamissasi esimerkeissä sitä tosin käytetään eri tavoin, siis osassa se on tiedostamaton defenssi ja osassa sitä käytetään ihmisen defenssien herättämiseen näiden lojaaliuden varmistamiseksi.

Ja se on melkoisen paljon mutkikkaampi prosessi kuin mitä nyt annat ymmärtää.
 

Yhteistyössä