Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kun teillä on tuo kulttuuri aika mieskeskeinen (mies on perheen pää jne.), niin onko tytön syntymä tavallaan pettymys? Tämähän ei siis sinänsä ole kulttuurista riippuvainen asia, monissakin kulttuureissa se poikalapsi on jonkinlainen miehuuden mittari. Onko näin teilläkin?
 
utelo
Puhutteko kotona romanikieltä? Tai missä sitä puhutaan? Voitko kirjoittaa jonkun lauseen ko. kielellä? Mielestäni on tosi outoa, että ko. kielestä ei koskaan saa lukea missään.
 
kaalo juuli
[QUOTE="vieras";28244605]Kun teillä on tuo kulttuuri aika mieskeskeinen (mies on perheen pää jne.), niin onko tytön syntymä tavallaan pettymys? Tämähän ei siis sinänsä ole kulttuurista riippuvainen asia, monissakin kulttuureissa se poikalapsi on jonkinlainen miehuuden mittari. Onko näin teilläkin?[/QUOTE]

Kyllä se poikalapsi (varsinkin kun on kyse esikoisesta) on meilläkin tavallaan miehuuden mittari ja saattaa olla, että miestä kutsutaan tuhkamunaksi, jos esikoinen ei olekaan poika. Vaikka toisaalta saatetaan syyttää myös naista, kun ei onnistu poikaa tekemään. (Mies siis omaa akkaansa.) Mie olen siis ihan oikeasti ollut paikalla ja kuullut, kun tuttuja miehiä on tällä tavalla nimitelty. Silti tämä on aika vanhanaikainen asenne joka ei enää kaikkialla elä ainakaan yhtä voimakkaana kuin ennen. Miun mies ei ole kertonut, että olisi itse joutunut pilkan tai naljailun kohteeksi, meillähän esikoinen ja vielä keskimmäinenkin on tyttöjä.
 
kaalo juuli
[QUOTE="eeee";28244641]mitä sinun mies sanoo kun kirjoitat teidän elämästä netissä? eikö häntä häiritse?[/QUOTE]

Ei häiritse. Sekä keskustelun että blogin suhteen mies sanoi, että vaikka netissä paljon tummia liikkuukin, niin tällekään keskustelupalstalle tai tuonne blogiin ei taida juuri muut kuin meidän ikäiset tai nuoremmat löytää. Lisäksi mie valikoin, mitä kirjoitan. En kerro jokaista asiaa meidän elämästä, enkä ainakaan toistaiseksi aio kirjoittaa liian tunnistettavasti. Asiat, joita mie olen meistä tässä keskustelussa paljastanut, on sellaisia että ne voidaan liittää moneen muuhunkin mustalaisperheeseen pk-seudulla. Siispä ei ole vaaraa että myö mitenkään "leimauduttaisiin" tai jouduttaisiin silmätikuiksi. Jos meinaat sitä, että kerron mustalaisyhteisön asioista ja mustalaiskulttuurista, niin ei mies siitäkään ole kyttyrää tykännyt. Hänen mielestä on hyvä jakaa tietoa.
 
hyihyiyök
kuinka voi olla mahdollista että mannet ajaa hienoilla autoilla vaikka tuloja ei ole?
miksi teillä on niin kamalat ja kalliit vaatteet jotka sossu maksaa teille?
miksi olette töykeitä?
miksi ette muuta affenanmaalle?
 
kaalo juuli
Puhutteko kotona romanikieltä? Tai missä sitä puhutaan? Voitko kirjoittaa jonkun lauseen ko. kielellä? Mielestäni on tosi outoa, että ko. kielestä ei koskaan saa lukea missään.
Puhutaan, vaikka pääosin käyetäänkin suomea. Romanikieltä voi käyttää kotona tai ihan missä vain, missä nyt haluaa sitä puhua. Me ollaan koitettu puhua romanikieltä eri tilanteissa, jotta lapsetkin oppisivat sitä aina vähitellen. Yleisesti ottaen halutaan, että mustalaiskieli pysyisi vain omien piirissä, eikä oikein tykätä, jos joku valkoinen sitä osaa tai ymmärtää. Mie ajattelen, että valkolainen ei välttämättä oikeasti tarvitse tätä kieltä, mutta en nää syytä sillekään, miksei valkolainen sitä saisi osata. Kielihän tämäkin on muiden joukossa, eikä myö ainakaan miehen kanssa puhuta niin salaisia asioita etteikö niitä saisi muutkin ymmärtää.

Kyllä mustalaiskieltä käsitteleviä julkaisuja on, ihan niin kuin mustalaiskielisiä julkaisuja. Mutta pitää tietää mitä etsii :)

Sar buut kamana hin? (Ensimmäinen lause nyt tässä joka tuli mieleen, paljonko kello on.)
 
kaalo juuli
Alkuperäinen kirjoittaja hyihyiyök;28245341:
kuinka voi olla mahdollista että mannet ajaa hienoilla autoilla vaikka tuloja ei ole?
miksi teillä on niin kamalat ja kalliit vaatteet jotka sossu maksaa teille?
miksi olette töykeitä?
miksi ette muuta affenanmaalle?
Ikävää, ettei siule ole opetettu käytöstapoja kotona. Siun kysymyksen asettelu oikeasti kertoo jo kaiken. Jos olisit lukenut tämän ketjun, niin varmaankaan tällaisia kysymyksiä ei tarvitsisi edes esittää. Me ei muuten saada sossusta penniäkään, koska meillä on mies töissä ja eletään siis pääasiallisesti hänen palkkatuloillaan. Loput tulee sitten lasten tarpeisiin Kelalta.

Sossu antaa avustusta tietyt kriteerit täyttäville henkilöille siksi, että mustalaisvaatteet on niin iso osa meidän kulttuuria, että pahimmassa tapauksessa ihminen voi päästä hengestään, kun menee väärään paikkaan ns. ilman vaatteita. Jos ei käy ihan näin, niin elämänlaatu heikkenee huomattavasti ja ihminen on tavallaan vankina kotonaan, kun oikein mihinkään ei voi mennä. Ei sieltä sossustakaan silti automaattisesti mitään rahaa saa, vaikka onkin mustalainen. Kyllä ne tulorajat siellä on olemassa ja niistä pidetään kiinni.
 
nojustjoo
Ikävää, ettei siule ole opetettu käytöstapoja kotona. Siun kysymyksen asettelu oikeasti kertoo jo kaiken. Jos olisit lukenut tämän ketjun, niin varmaankaan tällaisia kysymyksiä ei tarvitsisi edes esittää. Me ei muuten saada sossusta penniäkään, koska meillä on mies töissä ja eletään siis pääasiallisesti hänen palkkatuloillaan. Loput tulee sitten lasten tarpeisiin Kelalta.

Sossu antaa avustusta tietyt kriteerit täyttäville henkilöille siksi, että mustalaisvaatteet on niin iso osa meidän kulttuuria, että pahimmassa tapauksessa ihminen voi päästä hengestään, kun menee väärään paikkaan ns. ilman vaatteita. Jos ei käy ihan näin, niin elämänlaatu heikkenee huomattavasti ja ihminen on tavallaan vankina kotonaan, kun oikein mihinkään ei voi mennä. Ei sieltä sossustakaan silti automaattisesti mitään rahaa saa, vaikka onkin mustalainen. Kyllä ne tulorajat siellä on olemassa ja niistä pidetään kiinni.
tiesitkö että varastelu ei ole työtä kuin romani kulttuurissa?
Paljonko sinä varastelet päivittäin?
mitä järkee pölliä aterimia ja ketsuppia?
saako niistä hyvät rahat?
 
"Nanna"
Kiitos aivan ihanasta ketjusta! Itselläni lähes kaikki kokemukset mustalaisista on positiivisia (en ymmärrä edes miksi sanon noin, samanlaisia ihmisiähän kaikki ollaan) Monta vuotta paras ystäväni oli mustalais poika/mies, kunnes hän avioitui.

On todella hienoa että tulet kertomaan teidän kulttuurista, koska monien käsitys mustalaisesta on työtön, kouluttamaton, varastamisella tai varastetun tavaran myymisellä elävä töykeä ihminen.
itse toivoisin lähipiiriini/ ystäväkseni jälleen mustalaista, koska se ystävyys oli minulle vuosien ajan jotain niin vahvaa ja tärkeää millaista en ole koskaan kokenut.

Siis sydämelliset kiitokset tästä ketjusta ja blogin aloituksesta, tulen seuraamaan aktiivisesti sitä!
Vaikutat mahtavalta persoonalta, kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta elämääsi!
 
surullinen kääji
Itse olen aina suhtautunut avoimesti kaikkiin ihmisiin ja kulttuureihin, mutta kun olen ollut enemmän tekemisissä romaneiden kans nyt viime vuosina niin olen tullut satutetuksi vähän väliä. Olen nimittäin huomannut, että vaikka itse olen ystävällinen ja kuvittelen että ihmisinä olemme kaikki samalla viivalla, niin heille olen aina se valkoturpa kääji jolle voi tehdä vapaasti kupruja yms. Koskaan en tule olemaan samanarvoinen. Se on koskenut paljon minuun. :(
 
kaali juuli
[QUOTE="Nanna";28245633]Kiitos aivan ihanasta ketjusta! Itselläni lähes kaikki kokemukset mustalaisista on positiivisia (en ymmärrä edes miksi sanon noin, samanlaisia ihmisiähän kaikki ollaan) Monta vuotta paras ystäväni oli mustalais poika/mies, kunnes hän avioitui.

On todella hienoa että tulet kertomaan teidän kulttuurista, koska monien käsitys mustalaisesta on työtön, kouluttamaton, varastamisella tai varastetun tavaran myymisellä elävä töykeä ihminen.
itse toivoisin lähipiiriini/ ystäväkseni jälleen mustalaista, koska se ystävyys oli minulle vuosien ajan jotain niin vahvaa ja tärkeää millaista en ole koskaan kokenut.

Siis sydämelliset kiitokset tästä ketjusta ja blogin aloituksesta, tulen seuraamaan aktiivisesti sitä!
Vaikutat mahtavalta persoonalta, kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta elämääsi![/QUOTE]

ole hyvä vain ;)
jos nyt totta puhutaan niin kyllä meillä on tapana varastella mutta se johtuu vain siitä kun olemme niin hienoja ihmisiä että tarvitsemme rahaa esiteltäväksi.
 
kaalo juuli
Alkuperäinen kirjoittaja surullinen kääji;28245635:
Itse olen aina suhtautunut avoimesti kaikkiin ihmisiin ja kulttuureihin, mutta kun olen ollut enemmän tekemisissä romaneiden kans nyt viime vuosina niin olen tullut satutetuksi vähän väliä. Olen nimittäin huomannut, että vaikka itse olen ystävällinen ja kuvittelen että ihmisinä olemme kaikki samalla viivalla, niin heille olen aina se valkoturpa kääji jolle voi tehdä vapaasti kupruja yms. Koskaan en tule olemaan samanarvoinen. Se on koskenut paljon minuun. :(
tuo on kyllä totta ettei valkonaama ole meidän kulttuurissa minkään arvoinen,mutta minkäs teet.suomessa toimii sossu ja varasteltavaa riittää aina,deal with it.
 
ttppii
Sossu antaa avustusta tietyt kriteerit täyttäville henkilöille siksi, että mustalaisvaatteet on niin iso osa meidän kulttuuria, että pahimmassa tapauksessa ihminen voi päästä hengestään, kun menee väärään paikkaan ns. ilman vaatteita.

Miksi niistä on muodostunut niin iso osa kulttuuria, vaikka kyseessä on hyvin uusi asia, vain noin 60-70 vuotta vanha? Siksi kun sen perusteella saa rahaa, ja isot hameet ovat niin käytännöllisiä esim kaupoilla ollessa?
 
"hmmm"
Olen lukenut tätä ketjua nyt puoleen väliin ja nyt lähden pian ulkoilemaan. Luen palattuani loppuun, mutta kysyisin tässä välissä tällaista. (Pahoittelen jos on jo kysytty.)

Kun puhuit että kuukautiset yms. ovat häpeällistä puhuttavaa eri sukupolven kanssa. Toivoisitko kuitenkin itse, että lapsesi kertoisi sinulle kaiken? Vai onko se niin, että omalle vanhemmalle voi kertoa ihan kaiken? Miksi se ei ole sallittavaa että perheen kanssa katsotaan ohjelmia televisiosta? (Tai no, eihän seksiohjelmat lapsille ikinä kuulu, mutta pointti..)

Jos kuitenkin on häpeällistä kertoa joitakin asioita, niin Muistan esimerkiksi tapauksen täällä mammapalstalla, jossa lapsi oli tullut raskaaksi, ja kertonut vanhemmalleen. Muut kehuivat kuinka hyvä luottamus tytöllä on äitiinsä. Olisiko se mitenkään mahdollista teidän kulttuurissanne? Mitä tapahtuisi, jos lapsi kertoisi tällaisen tapauksen vanhemmilleen?
Vai olenkohan nyt ymmärtänyt jotain väärin?
 
kaalo juuli
tiesitkö että varastelu ei ole työtä kuin romani kulttuurissa?
Paljonko sinä varastelet päivittäin?
mitä järkee pölliä aterimia ja ketsuppia?
saako niistä hyvät rahat?
Sivistyksessäni ei ole aukkoa noilta osin, mutta osaatko sie lukea? Vastauksesi perusteella et. Jos osaat, niin miksi et lue ketjua, huomaat kyllä, mitä olen aiemmin kirjoittanut mm. miun miehen työpaikasta ja meidän asennoitumisesta varasteluun. Miun miehen oleminen ravintola-alalla ei tarkoita sitä, että hän varastelisi aterimia tai ketsuppia, mutta jos sie tosiaan tiedät jonkun joka niin tekee, niin mene sitten kysymään heiltä. Miun mies tekee baarimikon hommia laillisella työsopimuksella.
 
kaalo juuli
Tänne on näköjään joku valopää tullut kirjoittelemaan miun nimelläni. Haluan huomauttaa, että lähdin täältä, kun olin kirjoittanut viestin 09:58 (vastaus viestiin, joka oli kirjoitettu aika negatiivisessa hengessä). Mie toivon, että te jotka tätä ketjua olette lukeneet, ymmärrätte etten ollut noiden viestien takana. Palailin tänne äskettäin ja tämä on nyt näiltä osin toinen viesti miulta, sen aamullisen jälkeen.
 
kaalo juuli
[QUOTE="Nanna";28245633]Kiitos aivan ihanasta ketjusta! Itselläni lähes kaikki kokemukset mustalaisista on positiivisia (en ymmärrä edes miksi sanon noin, samanlaisia ihmisiähän kaikki ollaan) Monta vuotta paras ystäväni oli mustalais poika/mies, kunnes hän avioitui.

On todella hienoa että tulet kertomaan teidän kulttuurista, koska monien käsitys mustalaisesta on työtön, kouluttamaton, varastamisella tai varastetun tavaran myymisellä elävä töykeä ihminen.
itse toivoisin lähipiiriini/ ystäväkseni jälleen mustalaista, koska se ystävyys oli minulle vuosien ajan jotain niin vahvaa ja tärkeää millaista en ole koskaan kokenut.

Siis sydämelliset kiitokset tästä ketjusta ja blogin aloituksesta, tulen seuraamaan aktiivisesti sitä!
Vaikutat mahtavalta persoonalta, kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta elämääsi![/QUOTE]

Siun viestiin oli joku vastannut miun nimimerkillä. Mie siis olen aito, alkuperäinen "kaalo juuli". Äh, mistä näitä neroja tänään riittää???

Mutta joka tapauksessa kiitos mukavasta viestistäsi. Olen itse tullut samaan tulokseen, että monella on juuri tuo kokemus/käsitys mustalaisista. En mitenkään vähättele näitä huonoja kokemuksia, mutta mie pidän tärkeänä ihmisten yksilöimistä, ja siksi päätinkin tulla tänne kirjoittamaan :)

Siunausta siunkin elämääsi!
 
kaalo juuli
Alkuperäinen kirjoittaja surullinen kääji;28245635:
Itse olen aina suhtautunut avoimesti kaikkiin ihmisiin ja kulttuureihin, mutta kun olen ollut enemmän tekemisissä romaneiden kans nyt viime vuosina niin olen tullut satutetuksi vähän väliä. Olen nimittäin huomannut, että vaikka itse olen ystävällinen ja kuvittelen että ihmisinä olemme kaikki samalla viivalla, niin heille olen aina se valkoturpa kääji jolle voi tehdä vapaasti kupruja yms. Koskaan en tule olemaan samanarvoinen. Se on koskenut paljon minuun. :(
Siulla on ilmeisesti paljon ikäviä kokemuksia takana, olen todella pahoillani :( Ihan kamalaa luottaa johonkin joka sitten pettää/yrittää pettää siuta jollakin tapaa. Mie pidän kaikkia ihmisiä samanarvoisina ja miun ystäväpiiriin kuuluu mustalaisten lisäksi paljon valkolaisia. Kenenkään alkuperä ei ole ikinä ollut miule este ystävyydelle, ihmisen luonne ja sisin on ykkösjuttu.

Tuli oikeasti todella paha mieli siun puolesta, tuo kertomus oli suoraan kuin yhden miun ystävän (valkolainen hänkin) suusta. Ei ole siis ystävyys kovin monen romanin kanssa mennyt hänelläkään putkeen. Samantyyppisiä kokemuksia taustalla, meidänkin ystävyys on nykyiseen muotoonsa syttynyt varsin hitaasti koska hän ei ole uskaltanut luottaa. Kertomansa perusteella mie en sitä kyllä lainkaan ihmettele... :/

Joillakin mustalaisilla on sellainen ajattelutapa, että vain toisille mustalaisille tarvitsee olla lojaali ja että valkolaisista viis. Nämä samaiset ihmiset ei sitten juurikaan anna arvoa valtaväestölle. Mutta totta kai on niitäkin jotka ei osaa arvostaa toista ihmistä ylipäätään, ei mustalainenkaan voi kaikkiin mustalaisiin luottaa, koska ihminen on ihmiselle susi. Sen mie olen kyllä huomannut. Mie en osaa sanoa kuin että itsekin olen taipuvainen liialliseen sinisilmäisyyteen, ja olen saanut kantapään kautta kokea, ettei se aina kannata... :(

Meidän kulttuuri itsessään ei opeta tai kehota tähän, se on se näiden asianomaisten oma, jotenkin kieroutunut ajattelutapa.

Jospa joskus saisit kokea parempaakin, sen kyllä jokainen ihminen ansaitsee. Aurinkoisia, lämpöisiä kevätpäiviä siulle ja parempaa mieltä. Siunauksin kaalo juuli.
 

Yhteistyössä