Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei enää koskaan mannea;28263187:
Anteeks, mannettelu oli vähän tahallista provosointia multa. Jouduin kyllä aikamoiseen ryöpytykseen romaninaisten taholta, ja siitä ehkä kumpusi tuo "uhittelu". Asun nykyään kaukana tuolta paikkakunnalta, ja saan olla rauhassa nykyisin. Mutta menneisyydessä oli tosiaan kovat ajat.
Voin kyllä kuvitella... :( Hyvä, että nyt on asiat paremmin <3
 
[QUOTE="Mie";28263196]Jännä muuten, itse olen aina pitänyt mannea sellaisena leikillisenä lempinimenä vain. Tiedänpä jatkossa olla käyttämättä :)
Vähän siis siihen malliin kun ruotsalaista jotkut kutsuu håkaneiksi ja sakemanneja gunthereiksi, tai vaikkapa suomalaisia mateiksi ja pekoiksi kuten norjalaiset tapaavat tehdä.[/QUOTE]

Mie olen vissiin yliväsynyt (olen leiponut yötä myöten, jne.) kun tuo "håkanit" rupesi niin naurattamaan. Oikeasti, mie en ollut ennen kuullut tuota. No joo, mutta tosiaan tuolla manne- sanalla on vähän samantyyppinen kaiku kuin "neekerillä", vaikka siis totta kai sitäkin voi käyttää monella lailla... :)
 
[QUOTE="vieras";28263980]Ja nyt sit ainakin miuta hävettää olla valkolainen, tällästen kommenttien takia. Täs just nähään
et ei ne valkolaisetkaan kaikki oo järjen jättiläisiä, kaikkiin rotuihin ja kansoihin mahtuu mätiä omenoita ja tällä vuosituhannella toivon ettei se leimaa koko kansaa.[/QUOTE]

No joo, tuo kommentti oli kyllä aika sanattomaksi jättävä. Luulen kylläkin, että tämä oli sama huutelija kuin aiemminkin, ainakin kirjoitustyylin perusteella, hällä ei sitten ilmeisesti ole parempaa tekemistä kuin väkisellä vääntää jotakin negatiivista sanottavaa, jotta toisille tulisi paha mieli. No, ei onnistu, jokaisella on tietysti oikeus ajatella omalla tavallaan. Harmi vain henkilön itsensä kannalta, jos ei minkäänlaiseen erilaisuuden sietämiseen kykene...
 
"hmmmmm"
Teillä menee kamalasti energiaa toistenne välttelyyn ja mielistelyyn. Esim. toi että voi mennä vaikka punttisalille kunhan siellä ei ole toisia mustalaisia. Aika väsyttävää!

Uskallatko kommentoida verikostoa?
 
ei minuu ainakaan häiritsisi jos naapurissa asuisi romaniperhe, joskus on asunutkin, ja ainaki omalle kohdalleni ovat osuneet ne mukavat romanit, joskus eräässä silloisessa kotikylässäni porukalla grillattiin taloyhtiön grillipaikalla ja juteltiin henkeviä.

mieluummin katselen romanien vaatteita ku likasissa tuulipuvuissa kulkevia valtaväestön edustajia
Kiitos "puolustuksesta", Sandra, tää on varmaan taas se sama, kyllästyttävän tuttu huutelija, joka nolaa vain itsensä näillä kommenteillaan... :)
 
työkaveri
Minua kiinnostaa pukeutuminen silloin, kun ei pukeuduta mustalaisvaatteisiin. Meillä on esimerkiksi töissä valkolainen nainen, jolla kuitenkin on mustalaistyyppinen sukunimi ja hän viettää aikaansa mustalaisten kanssa. En ole kehdannut kysyä suoraan, mutta olen ajatellut, että hän on naimisissa mustalaisen kanssa. Hän ei kuitenkaan pukeudu mustalaisvaatteisiin, mutta hänellä on aina pitkä musta hame ja myös paidat ja asusteet ovat hieman juhlavampia kuin meillä muilla. Onko tällainen pukeutuminen ihan oikeaoppista, jos valkoinen on julkisesti yhdessä mustalaisen kanssa?
 
"jep"
minua rupesi kiinnostamaan, onko symbolisen "suun puhtauden" lisäksi sääntöä hammashygieniasta? Mietin vaan kun törmäsin romaneille erikseen suunnatttuun (ja osin romanin laatimaan) valistusoppaaseen lasten hampaidenpeaun tärkeydestä. Onko tämä asia, josta ei välttämättä itsestäänselvästi huolehdita osana tarkempaa puhtautta? Ja siis, en tarkoita tätä negatiivisesti, onhan valtaväestöllekin valistus tarpeen, kun jopa melkein vauvoilla on reikiä sokerijuomien ja pesemättömyyden takia?

Jostain oppaasta luin myös, että romanilapsilla voi olla muitakin terveydellisiä ongelmia siksi, että kulttuurissanne sinänsä ihailtava lapsirakkaus voi usein ilmetä liiallisena makean tarjoamisena lapsille/lapsenlapsille. Onko sinulla näkemystä/kokemusta tästä?

Ja siis syy miksi olen romanioppaita (ja tätä ketjua) lukenut on ihan kiinnostus erilaisiin kulttuureihin sekä henkilökohtaisesti että oman työni takia :).
 
[QUOTE="hmmmmm";28264500]Teillä menee kamalasti energiaa toistenne välttelyyn ja mielistelyyn. Esim. toi että voi mennä vaikka punttisalille kunhan siellä ei ole toisia mustalaisia. Aika väsyttävää!

Uskallatko kommentoida verikostoa?[/QUOTE]

No sekin on kyllä ihan totta. Joskus tuntuu, että helpommallakin voisi päästä, mutta silti tuo kaikki on niin selkäytimessä, ettei osaa toisinkaan tehdä.

Minkähänlaista kommenttia sie kaipaat? :) Verikosto on kyllä olemassa ja käytössä tänäkin päivänä vaikka myö ei keskenämme asiasta tuolla nimellä puhutakaan. Miusta itse siihen kostoon meneminen on äärimmäinen toimi, joka vaikeuttaa monen viattoman ihmisen elämää ja pahimassa tapauksessa kohdistuukin johonkin viattomaan ihmiseen. Yleensä itse verikostoon asti menemistä vältellään viimeiseen saakka, mutta miusta koko kostotoimenpiteet saisi jättää pois kokonaan. Väistämisvelvollisuus on miusta ok, mutta sekin pitäisi supistaa koskemaan vain tekijää eikä koko sukua. Mie luulen, että moni ajattelee hiljaa mielessään näin, vaikka suullaan sanoo muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työkaveri;28264674:
Minua kiinnostaa pukeutuminen silloin, kun ei pukeuduta mustalaisvaatteisiin. Meillä on esimerkiksi töissä valkolainen nainen, jolla kuitenkin on mustalaistyyppinen sukunimi ja hän viettää aikaansa mustalaisten kanssa. En ole kehdannut kysyä suoraan, mutta olen ajatellut, että hän on naimisissa mustalaisen kanssa. Hän ei kuitenkaan pukeudu mustalaisvaatteisiin, mutta hänellä on aina pitkä musta hame ja myös paidat ja asusteet ovat hieman juhlavampia kuin meillä muilla. Onko tällainen pukeutuminen ihan oikeaoppista, jos valkoinen on julkisesti yhdessä mustalaisen kanssa?
Mikä hänen sukunimi sitten mahtaa olla? Tai jos sie et voi kertoa sukunimeä tässä (ymmärrän senkin kyllä) niin onko vierasperäisempi sukunimi vaiko ihan suomenkielinen sukunimi? (Mie tähtään siihen, että jos vaikka itse sattuisin tietämään saman sukunimen omaavia mustalaisia tai jos en, niin pystyisin sanomaan, miltä tuo miun korvaani kuulostaa.)

Kaikki tuo siun kertoma kyllä viittaa siihen, että siun työkaverilla on mustalaismies. On ihan paikkakunta/sukukohtaista, mikä katsotaan oikeaoppiseksi (osa vaatii täyden mustalaisvaatetuksen valkolaiseltakin) mutta yleisimmin valkolaisnainen vaatettaa itsensä juuri tuolla tavoin, samaan tyyliin kuin nuoret mustalaistytöt.
 
[QUOTE="jep";28264731]minua rupesi kiinnostamaan, onko symbolisen "suun puhtauden" lisäksi sääntöä hammashygieniasta? Mietin vaan kun törmäsin romaneille erikseen suunnatttuun (ja osin romanin laatimaan) valistusoppaaseen lasten hampaidenpeaun tärkeydestä. Onko tämä asia, josta ei välttämättä itsestäänselvästi huolehdita osana tarkempaa puhtautta? Ja siis, en tarkoita tätä negatiivisesti, onhan valtaväestöllekin valistus tarpeen, kun jopa melkein vauvoilla on reikiä sokerijuomien ja pesemättömyyden takia?

Jostain oppaasta luin myös, että romanilapsilla voi olla muitakin terveydellisiä ongelmia siksi, että kulttuurissanne sinänsä ihailtava lapsirakkaus voi usein ilmetä liiallisena makean tarjoamisena lapsille/lapsenlapsille. Onko sinulla näkemystä/kokemusta tästä?

Ja siis syy miksi olen romanioppaita (ja tätä ketjua) lukenut on ihan kiinnostus erilaisiin kulttuureihin sekä henkilökohtaisesti että oman työni takia :).[/QUOTE]

Hammashygieniaan liittyy ainakin tavat syödä jokainen omilla ruokailuvälineillään (eli esim. syötetä lasta samalla lusikalla kuin itse syödään) ja se, ettei tutteja käytetä omassa suussa, vaan ne pestään. Hammasharjojen muilta lainaaminen ei tule kuulonkaan, ennemmin sitten on pesemättä hampaita.

Miusta hampaista pidetään nykyään aika hyvää huolta, vaikka siis totta kai mustalaisillakin on reikiä hampaissaan. Mutta siis että kyllä lapsilta pestään hampaita ja teroitetaan, että hampaat pitää pestä, muuten ne menee huonoksi. Hampaat on suun kaunistus ja sen verran näkyvä osa, että on rumaa, jos hampaat on keltaiset, täynnä reikiä, tms.

Mie luulen, että valistus on mennyt perille (aika hyvin, vaikka totta kai sitä tarvitaan edelleen) mutta joskus aikaisempina vuosina on ollut toisenlainen tilanne.

Miusta tämä siun mainitsemasi lapsirakkaus tulee tiettyjen ihmisten kohdalla ilmi juuri sellaisena ilmiönä, ettei lapselta haluta kieltää mitään. Eli jos lapsi haluaa karkkia, hän saa sitä. Tai jos lapsi ei halua, että hampaita pestään niin niitä ei pestä. Todetaan päälle, että "Ei lasta saa pakottaa" ja että "Ei saa kiusata lasta". Tuossa tähdätään lasten onnellisuuteen mutta unohdetaan kuitenkin terveydelliset tekijät ja ajatellaan kai, että no kyllä sen sitten myöhemminkin ehtii. Mie olen harjannut kaikkien lasteni hampaita ja koettanut välttää antamasta lisättyä sokeria tai karkkeja. Tietysti jos pullaa on tarjolla ja sitä muut syö, niin nokareen saa lapsikin, mutta meillä eivät sillä tavalla sitä makeaa syö. Kun tulevat isommiksi, niin kaipa meidän pitää ottaa käyttöön karkkipäivät.
 
Atte patte
Sinusta saa kyllä mukavan ja asiallisen kuvan, fiksultakin vaikutat. Olisi mukava tuntea kaltaisesi romani. Harmi että omat kokemukseni rajoittuvat noihin öyhöttäviin idiootteihin jotka lähinnä tekevät kiusaa ja muutenkin näyttävät nauttivan pelon lietsomisesta. Olisihan se mukavaa kun ihmiset tulisivat toimeen ja olisivat ystävällisiä.
 
"minävain"
Kiitos tästä ketjusta! :)

Mä haluisin kysyä, että mitä ajattelet jos lapsellas olis tosi hyvä kaveri, joka olis valkolainen ja sitten kun tän lapsen kaverin vanhemmille selviäs se, niin ne estäis koko kaveruuden täysin? Mulla kävi näin lapsena/nuorena ja harmittaa vieläkin ihan älyttömästi, kun mulla oli kaks tosi hyvää kaveria, jotka oli romaneita. Se oli ihan ok niiden romanilasten vanhemmille ja ne oli siitä ilosiakin. Sitten kun se selvis mun perheelle, niin en saanu enää olla missään tekemisissä kun "ne on mustalaisia eikä sellasten kanssa olla tekemisissä" ja kävivät vielä haukkumassa toisen mun kaverin vanhemmat varastelijoiksi, mustalaisiksi ja loisiksi yms :(
 
puhtaudesta
Paljon on ollut puhetta naisten vaatteista ja siitä, että paikat likaantuvat, jos aikuinen nainen on jossain ilman mustalaisvaatteita. Mutta mites miehet? Ovatko miehet myös likaisia siten, että heidän pitää myös käyttää aina suoria housuja kun liikkuvat muualla kuin kylpyhuoneessa ja makuuhuoneessa?

Ja mietin myös, että miten tuo naisten mekko sitten suojaa paikkoja likaantumasta? Onko se ihan täysin jotain symboliikkaa vai juontaako se juurensa jostain? Ymmärrän kyllä ajatuksen, että kyllähän esimerkiksi sohvalle tulee bakteereja jos siinä istuisi ihan alasti, mutta miksei mielestänne normaalit peittävät vaatteet riitä suojaamaan huoneita likaantumiselta?

Ja vielä siitä muuttoasiasta, kun kerroit, että esimerkiksi makuuhuoneessa olevat huonekalut ovat likaisia. Niin kuinka onnistuisi muuttaminen sellaiseen taloon, jossa makuuhuoneeseen mennään keittiön kautta? Eikö makuuhuoneeseen voi silloin viedä käytettyjä huonekaluja, vaan on ostettava uudet?
 
[QUOTE="minävain";28266224]Kiitos tästä ketjusta! :)

Mä haluisin kysyä, että mitä ajattelet jos lapsellas olis tosi hyvä kaveri, joka olis valkolainen ja sitten kun tän lapsen kaverin vanhemmille selviäs se, niin ne estäis koko kaveruuden täysin? Mulla kävi näin lapsena/nuorena ja harmittaa vieläkin ihan älyttömästi, kun mulla oli kaks tosi hyvää kaveria, jotka oli romaneita. Se oli ihan ok niiden romanilasten vanhemmille ja ne oli siitä ilosiakin. Sitten kun se selvis mun perheelle, niin en saanu enää olla missään tekemisissä kun "ne on mustalaisia eikä sellasten kanssa olla tekemisissä" ja kävivät vielä haukkumassa toisen mun kaverin vanhemmat varastelijoiksi, mustalaisiksi ja loisiksi yms :([/QUOTE]

Voi että, olipas kurja juttu... Se on kun nuo asenteet ja ennakkoluulot taitaa istua niin sitkeässä. Miulla on yksi valkolaisystävä, joka on kertonut, miten hänen vanhempansa pelkää mustalaisia yli kaiken. Myö ollaan ystävystytty pian sen jälkeen kun mie muutin tänne etelään, eli ollaan oltu ystäviä kohta seitsemän vuotta. Edelleen hänen vanhempansa kuulemma kyselee, että vieläkö kaveeraat sen mustalaisakan kanssa, pysy kaukana niistä, siitä ei hyvää seuraa jne. vaikka ystävä on kuinka kertonut, että meillä ei koskaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia ja ettei toisen syntyperä vaikuta meidän ystävyyteen.

Kyllä miusta tuntuisi oman lapsen puolesta tosi pahalta tuossa tilanteessa. Ehkä mie kyselisin itseltäni, että tätäkö tämä nyt sitten aina on, löytyykö aina joku, joka käännyttää lapsenkin pois siksi, että hän on syntynyt mustalaisperheeseen. Itse ajattelen niin, että miun lapsilla saa olla kaikenlaisia ystäviä, kunhan ovat kunnollisia, syntyperällä ei ole välliä.
 
Paljon on ollut puhetta naisten vaatteista ja siitä, että paikat likaantuvat, jos aikuinen nainen on jossain ilman mustalaisvaatteita. Mutta mites miehet? Ovatko miehet myös likaisia siten, että heidän pitää myös käyttää aina suoria housuja kun liikkuvat muualla kuin kylpyhuoneessa ja makuuhuoneessa?

Ja mietin myös, että miten tuo naisten mekko sitten suojaa paikkoja likaantumasta? Onko se ihan täysin jotain symboliikkaa vai juontaako se juurensa jostain? Ymmärrän kyllä ajatuksen, että kyllähän esimerkiksi sohvalle tulee bakteereja jos siinä istuisi ihan alasti, mutta miksei mielestänne normaalit peittävät vaatteet riitä suojaamaan huoneita likaantumiselta?

Ja vielä siitä muuttoasiasta, kun kerroit, että esimerkiksi makuuhuoneessa olevat huonekalut ovat likaisia. Niin kuinka onnistuisi muuttaminen sellaiseen taloon, jossa makuuhuoneeseen mennään keittiön kautta? Eikö makuuhuoneeseen voi silloin viedä käytettyjä huonekaluja, vaan on ostettava uudet?
Kyllä sama pätee myös miehiin; käyttävät siis suoria housuja, kauluspaitoja ja päällyspaitoja/takkeja kaikkialla muualla, paitsi makuuhuoneessa ja kylpytiloissa. Jossain kodeissa voi olla niin, että mies käyskentelee olohuoneessa paitasillaan, eivätkä laske sitä miksikään. Oikeaoppista tuo ei kuitenkaan ole.

Naisten vaatetuksen tuoma suoja paikkojen likaantumista vastaan on puhtaasti symbolinen samoin, kuin tuo tähän liittyvä puhtauskäsite :)

Oikeaoppisesti pitäisi tosiaan ostaa uudet huonekalut paitsi, jos kyse on vanhuksen tai puhtaan, pieneksi laskettavan lapsen (ei siis teini-ikäisen) huoneen huonekaluista. Tämä on siis oikea tapa kulttuurillisesti katsottuna, mutta mie luulen, että kovin moni ei kyllä lähtisi ostamaan uusia huonekaluja. Tietysti jos haluaa että vanhemmat ihmiset voi käydä syömässä, on viimeistään pakko.
 
Sinusta saa kyllä mukavan ja asiallisen kuvan, fiksultakin vaikutat. Olisi mukava tuntea kaltaisesi romani. Harmi että omat kokemukseni rajoittuvat noihin öyhöttäviin idiootteihin jotka lähinnä tekevät kiusaa ja muutenkin näyttävät nauttivan pelon lietsomisesta. Olisihan se mukavaa kun ihmiset tulisivat toimeen ja olisivat ystävällisiä.
Olen kyllä siun kanssasi ihan samaa mieltä. Harmi, että nämä möykkääjät yleensäkin tuntuu nauttivan saamastaan huomiosta ja siksi enempi esillä ovat. Yleensähän sitä siihen kiinnittää huomiota, kenestä kovin ääni lähtee...

Mutta hyvää Pääsiäistä siulle kuitenkin <3 Mie lähden nyt nukkumaan päin :)
 
puhtaudesta
Sinä olet ilmeisesti kovin tunnollinen tuon puhtauden suhteen, mutta ovatko muut? Esimerkiksi tuo huoneiden likaantuminen on aika iso asia, kun silloin esimerkiksi isovanhemmat eivät pääsisi enää kylään ja se aiheuttaa häpeää. Eikö tuossa kohtaa voisi tulla aika iso houkutus vain huijata huoneiden olevan puhtaat? Eiväthän vieraat sitä tietäisi, jos heille ei sitä kerro. Vai onko se ennemmin itseä varten, että itse ei kestäisi sitä, jos olisi päästänyt vanhemman ihmisen likaantuneeseen huoneeseen? Mitä luulet tapahtuuko sellaista kuitenkin?

Ja pystyykö likaantuneita huoneita mitenkään puhdistamaan vai onko ainut keino muuttaa?
 
"kello"
Tuli mieleen yksi tapaus kaupan alalta, missä oli samaan aikaan sekä negatiivinen että positiivinen mustalaiskontakti.

Eräs mahdollisesti useamman kuin yhden aineen vaikutuksen alaisena liikkunut keski-ikäinen mustalaismies varasti tupakkaa ja alkoi käyttäytymään aika aggressiivisesti. Ulkona autossa istuneen mustalaisperheen isä tuli yllättäen sisälle seisomaan minun ja tämän uhkaavan miehen väliin ja yritti rauhoittaa tätä. Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli paljon monimutkaisempi, mutta ydinasia tuli esiin.

Minua suojannut mies oli uhkaajaa huomattavasti nuorempi, mikä näin jälkikäteen miettien tuntuu erikoiselta. Joka tapauksessa, onneksi tiesin heidän kulttuuristaan sentään jotain jo silloin, enkä ollut moksiskaan, että nuorempi mies ensin väitti ettei tuntenut vanhempaa ollenkaan, ja hyväksyin senkin, ettei hän halunnut minun soittavan poliisille (soitin kuitenkin, ihan vaan liikenneturvallisuuden vuoksi, koska tämä aineissa oleva oli poistunut autolla ajaen). Toivottavasti tulin kunnolla kiittäneeksi tätä väliin tullutta miestä tilanteen sekavuudesta huolimatta, sillä olin kyllä erittäin kiitollinen "suojamuuristani". Ainakin yritin tehdä selväksi, että ymmärsin hänen kulttuurista kumpuavan tarpeensa suojella sukulaistaan, ja että en pidä häntä itseään rikollisena.

Hyvä muistutus siitä, että meitä on moneen junaan, ja että samaan aikaan voi sekä pitää omiensa puolta että kyseenalaistaa heidän toimiaan.

Erään toisen kerran sain mustalaisnaiselta hyvin sydämelliset kiitokset hyvästä asiakaspalvelusta. Ilmeisesti niin ei hänen kohdallaan usein tapahdu, sillä mielestäni en tehnyt mitään erikoista, kunhan kaupan kassana kökötin ja työni hoidin. Hieman ihmetellen sitten vain kiitin takaisin ja sanoin hänen olleen oikein iloinen asiakas. :)

Ikävien sattumusten vuoksi minulla on kuitenkin huomattavan varautunut asenne mustalaisiin. Aina välillä joudun muistuttamaan itselleni, etten voi tietää kuka on varastava romani ja kuka ei... Erityisen tunnistettaviin väestöryhmiin kuuluvat vaan tuppaavat jäämään paremmin mieleen. Ehkä osittain senkin takia vähemmsitöjen osuus vankiloissa ja muutenkin rikosrekistereissä on valtaväestöä suurempi. Tummaihoisen tai mustalaispukuisen kuvaileminen on jokseenkin helpompaa ja, no kuvaavampaa, kuin ruskea takki ja siniset farkut, ja voisin kuvitella että erottuu poliisinkin silmään helpommin.

Jokin kysymyskin kävi mielessä, mutta tässä sanatulvassa se katosi jonnekin. :D
 
ei kysyttävää
Tuo kulttuuriaan savuverhona käyttävä, lähes poikkeuksetta rikoksiin syyllistyvä kansanosa on yksi järjestäytyneen rikollisuuden haaroista Suomessa. Lisäksi he ovat valtiovallan erityisessä suojeluksessa, mm. perinteet joiden mukaan he voivat valita asuinpaikkansa, asuintalonsa ja -kerroksen ovat jäänne keskiajalta. Lisäksi veronmaksajat kustantavat heidän elämisensä ja vaatteensa. Naiset saavat jostain syystä erityistä hamerahaa, jonka suuruus sekä saannin ajankohta vaihtelevat asuinpaikasta riippuen.
-Lisäksi mustalaiset ovat harvinaisen röyhkeitä ja käyttävät hyvin herkästi rasistikorttia, sillä jokainen heitä kohtaan lausuttu poikkipuolinen sana on heidän mielestään rasismia. Näkyvin esimerkki tästä oli romanikirjailija Veijo Baltzar, joka syytti kaikkea mahdollista rasismista kun hänen epäiltiin - ja sittemmin todistettiin - polttaneen talonsa vakuutusrahojen toivossa.

Mustalaiset kasvattavat lapsensa varastamaan ja elämään yhteiskunnan siivellä. Esimerkkinä opetuksesta olkoot grillin ryöstäminen:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=2&t=1284

Mustalaiset syyllistyvät erittäin usein vanhusten huijaamiseen, pahoinpitelyihin ja ryöstöihin. He tunkeutuvat koteihin erilaisilla verukkeilla - esittävät jopa työtä tekeviä ihmisiä, joka taas on pilkantekoa niitä ihmisiä kohtaan, jotka tekevät oikeasti työtä - ja vievät rahaa sekä muuta omaisuutta.

Mustalaiset eivät koskaan ole sopeutuneet elämään maassa maan tavalla. He eivät halua tehdä työtä, vaan elävät sosiaaliavustuksilla, ryöstöillä ja huijauksilla. Mustalaiset tosin väittävät, että kaikki johtuu rasismista, ts. valtaväestön harjoittamasta terrorista heitä kohtaan. Mutta jos ja kun joku mustalainen halua erota yhteisöstään, niin häntä painostetaan, uhkaillaan ja hänet suljetaan yhteisön ulkopuolelle. Missä tällöin on heidän oma suvaitsevaisuus? Juuri se, jota he edellyttävät valtaväestöltä heitä kohtaan.

Mustalaiset eivät edes halua opiskella ja tehdä työtä, sillä sellainen ei kuulu romanikulttuuriin. Kun joku mustalainen - Rainer Friman - kehoitti niin tekemään, hän sai haukut romaniasian toimikunnan (tjsp) naiselta. Mustalaiset ovat asuneet Suomessa yli 500 vuotta, eivätkä pysty edes työllistymään. Sen sijaan monet muut myöhemmin Suomeen tulleet etniset ryhmät ovat ahkeria ja työteliäitä. Mikä estää mustalaista olla ravintoloitsija, kahvilan pitäjä, lähihoitaja - etnisyys ei ole esteenä aasialaisille tai joillekin arabeille. Mustalaisille tekosyynä kyllä.

Mustalaiset varastavat kaupoista sen minkä ehtivät. Esimerkkinä viewtopic.php?f=20&t=12318
-Silti kaupat joutuvat päästämään heidät sisälle asiakkaaksi, koska muuten kauppias saa syytteen syrjinnästä. Ravintolat eivät mielellään päästä mustalaisia sisälle, sillä heidän läsnäolonsa tietää hankaluuksia.

Mustalaiset ovat ylimielistä väkeä, joiden mielestä kaikki muiden pitää palvella ja elättää heitä.

Mustalaiset syyllistyvät kaikkia muita etnisiä ryhmiä useammin henkirikoksiin. Esimerkkeinä mm.
Kankaanpään verikostosurma:
viewtopic.php?f=2&t=11490
Puolimustalaisen tekemä kidutussurma sekä silmän puhkaisu. Vaikka oli vaan puolismugu, niin elkeet kuin pedolla:
viewtopic.php?f=2&t=12401
Ryöhkeä mustalainen rötösteli ja surmasi. Vaatii vankilassa hoitoa iho-ongelmiinsa!
viewtopic.php?f=2&t=2556
Polttivat miehen elävältä saatuaan ensin rahat ja viinat
viewtopic.php?f=2&t=12113
Mustalaisakka sai toisen elinkautisen
viewtopic.php?f=2&t=2052
Jo kahdesti surmannut loiseläjä
viewtopic.php?f=2&t=10823
Tuskin olisi surmannut jos avoautossa olisi ollut romaneja
viewtopic.php?f=2&t=9272
saman tekijän aiempi murha
viewtopic.php?f=2&t=3325
Häikäilemätön esimerkki mustalaisten ylimielisyydestä kantaväestöä kohtaan
viewtopic.php?f=2&t=2589
Yhtenä tekijänä mustalainen.
viewtopic.php?f=2&t=2140

Minfossa oli taannoin sangen osuva kirjoitus siitä, miten poliisi jatkuvasti varoittaa moottoripyöräjengien vaarallisuudesta. Tavalliselle kansalaiselle näistä liivimiehistä ei juurikaan haittaa ole. Sen sijaan mustalaiset ovat vaaraksi vanhuksille sekä muilla taviksille. Miksi heistä ei varoiteta meediassa eikä poliisin tiedotteissa? On suurempi todennäköisyys joutua "veden pyytäjän" ryöstämäksi kuin liivimiehen uhkailujen kohteeksi.

Mites ne olikaan ne järjestäytyneen rikollisuuden tunnusmerkinnät?
1. Useamman kuin kahden henkilön yhteistyö.
-Kyllä, toimivat seurueena
2. Jäsenillä on määrätyt tehtävät.
-Kyllä, naiset piilottavat hameiden alle varastettua tavaraa, miehet häiriköivät
3. Toimii pitkän tai määräämättömän ajan.
-Kyllä, Suomessa jo yli 500 vuotta
4. Käyttää sisäistä kuria.
-Kyllä, hierarkia on olemassa
5. Epäillään törkeistä rikoksista.
-Kyllä, mm. murhat, tapot, ryöstöt, raiskaukset
6. Toimii kansainvälisellä tasolla.
-Kyllä, mm. Romaniasta näitä rosvoja tulee lisää ja monet Suomen mustalaisista saavat toimeentulotukea myös Ruotsista
7. Käyttää väkivaltaa tai muita uhkailukeinoja.
-Kyllä, kaikenlainen uhkailu ja painostus on yksi heidän toimialoistaan
8. Käyttää peiteyhtiöitä.
-Kyllä, Yhtiönä toimii kulttuuri, jonka taakse voidaan vetäytyä ja taikasanana rasismi
9. Harjoittaa rahanpesua.
-Kyllä, raha ei näy tileillä kun menevät sossuun tiliotteen kera
10. Pyrkii vaikuttamaan poliitikkoihin, julkiseen hallintoon, tiedotusvälineisiin, oikeusviranomaisiin tai talouselämän edustajiin.
-Kyllä, joka käänteessä vedotaan romanien syrjintään ja heihin kohdistuvaan rasismiin
11. Toiminnassa taloudellisen hyödyn tai vallan tavoittelu on määräävä tekijä.
-Kyllä. Ehdottomasti!

Joitain pikaisia esimerkkejä romanien harjoittamasta rasistisesta terrorista Suomessa:

Vanhukset ryöstettiin ja pantiin komeroon

Kahdestaan asuvat 74-vuotias nainen ja hänen 72-vuotias veljensä pahoinpideltiin ja ryöstettiin kotonaan Rautalammilla Sisä-Savossa keskiviikkoiltana. Pahoinpitelyn päätteeksi nelihenkinen ryöstöjoukko telkesi vanhukset ruokakomeroon, josta he pääsivät murtautumaan ulos.

Suonenjoen poliisi etsii teosta epäiltynä kolmen miehen ja yhden naisen romaniseuruetta. Joukon tiedetään liikkuneen viime päivinä farmariautolla muuallakin Rautalammilla ja lähiseudulla.

Seurue saapui sisarusten talolle illalla kahdeksan aikoihin. Joukko kaupitteli vanhuksille liinoja ja poistui. Sitten seurue palasi, pahoinpiteli sisarukset ja rikkoi talon irtaimistoa, Saaliikseen se sai pienehkön summan rahaa ja pankkikirjan.

Ryöstäjien mentyä sisarukset murtautuivat komerosta. Puhelin ei toiminut, ja veli joutui hakemaan apua kilometrin päässä sijaitsevasta lähimmästä naapurista.

Sisarukset olivat torstaina terveyskeskuksessa.
HS 28.4.2000

Seurue tunkeutui koteihin Kauhavalla

Väkivaltainen ryöstöseurue tunkeutui kahteen asuntoon varhain lauantaiaamuna Kauhavalla Etelä-Pohjanmaalla.

Poliisi kertoo, että iäkkäät uhrit pahoinpideltiin ja sidottiin, ja heiltä varastettiin omaisuutta ja rahaa.

Teosta epäillään kahden nuorehkon miehen ja yhden nuorehkon naisen seuruetta, jonka poliisi sai kiinni.
HS 1.11.2011

Vanhukselta vietiin rahaa ja pankkikirjat Haukiputaalla

Varas vei invalidivanhuksen kotoa parikymmentätuhatta markkaa ja kaksi pankkikirjaa Haukiputaan Martinniemessä sunnuntaina iltapäivällä. Toisella pankkikirjalla oli 200000 markkaa.

Mies tuli vanhusten rivitalossa asuvan miehen luo kyselemään tietä toiseen osoitteeseen. Kun asukas poistui huoneesta, vieras vei rahat ja pankkikirjat. Miehet eivät olleet ennestään tuttuja.

Yksin liikkeellä ollut nuorehko mies poistui paikalta valkealla porrasperäisellä autolla. Hänellä on tummat hiukset, ja hän oli pukeutunut valkeaan paitaan ja mustiin suoriin housuihin.
HS 27.7.1992

Kaksi naista ja mies veivät vanhuksen rahat Kuusamossa

Yksin asuneelta vanhukselta anastettiin rahaa Kuusamon Piiloperällä keskiviikkoiltana. 77-vuotiaalta mieheltä vietiin käteistä rahaa 2600 markkaa, säästökassan talletuskirja ja pankkikirja, joilla on huomattavat talletukset.

Kahden naisen ja yhden miehen seurue tuli miehen luo pyytämään lasillista vettä. Kun mies lähti opastamaan vierasta keittiöön, toiset veivät sillä aikaa tämän rahat ja pankkikirjat.

Varkaat ja uhri eivät ole ennestään tuttuja.
HS 24.7.1992

Kaupustelijat veivät vanhuksilta rahat ja pankkikortit

Satakunnassa vanhuksilta rahaa varastellut seurue jäi kiinni Ikaalisissa maanantaina. Seurueeseen kuului yksi nuori nainen ja kolme 16 - 21 -vuotiasta miestä.

Suomenkielinen seurue kierteli kaupittelemassa yksin asuville vanhuksille tyynyliinoja, kynttilöitä ja muuta rihkamaa. Taktiikkana oli, että yksi esittelee myytäviä tuotteita ja toinen penkoo sillä aikaa vanhuksen laatikoita ja anastaa löytämänsä rahat ja pankkikortit.

Eräässä tapauksessa vanhusta kohtaan epäillään käytetyn lievää väkivaltaa. Anastuskohteet seurue löysi tarkkailemalla mm. asuntojen pihassa olevia rollaattoreita.

Seurue kierteli ainakin Merikarvialla, Siikaisissa, Kankaanpäässä, Luvilla ja Hämeenkyrössä. Seurue on liikkunut aiemmin Pohjanmaalla, josta selvisi kauppaliikkeisiin ja huoltoasemille tehtyjä muutamia näpistyksiä.

Vanhuksilta anastetun omaisuuden määrä vaihteli 50 eurosta aina 1750 euroon. Lisäksi anastettiin pankkikortteja, mutta niitä seurue ei onnistunut käyttämään.

Anastamansa omaisuuden seurue ehti ennen kiinnijäämistään käyttää hotelliyöpymisiin, pelaamiseen ja muuhun elämiseen.
IS 15.10.2009

Kotiin tunkeutunut seurue ryösti vanhuksen

Vaatteita kaupannut seurue ryösti sunnuntaina iltapäivällä vanhuksen Kankaanpäässä Satakunnassa. Kahden miehen ja naisen seurue oli mennyt Kankaanpään Lohikossa liki 90-vuotiaan liikuntarajoitteisen naisen kotiin ja ryöstänyt naisen lompakon, kertoi poliisi.

Vanhuksen lompakossa oli rahaa, pankkikirja ja Kela-kortti. Poliisin mukaan seurue tönäisi vanhusta kaupanteon yhteydessä ja vei samalla tämän taskusta lompakon.

Seurue oli poistunut Kyynärjärven koulun naapurissa asuvan vanhuksen kotoa punaisella autolla. Poliisi toivoo vihjeitä epäillyistä tekijöistä ja heidän autostaan numeroon 0718746017.
HS 5.3.2012

Kuten jo muutama esimerkki kertoo, niin toiminta on organisoitua - siis järjestäytynyttä rikollisuutta.

Omituista, että tälläistä toimintaa ei saada loppumaan, vaan poliisi ja poliitikot keskittävät voimansa mopojengien vaarallisuudesta kertomiseen.
 
"Elli"
Luin koko ketjun juuri läpi, kiitos hyvistä vastauksistasi ! Täytyy myöntää että itselläni on ollut melkoisesti ennakkoluuloja ja -käsityksiä teistä romaneista , mutta vastauksesi ovat hälventäneet niitä ja ainakin sinä vaikutat fiksulta ja sydämelliseltä ihmiseltä. Työskentelen itse päiväkodissa ja meillä on juuri aloittamassa hoidon romaniperheen pieni lapsi. Minua mietityttää ja vähän hirvittääkin onko odotettavissa jonkinlaisia kulttuurisia yhteentörmäyksiä . Osaatko sanoa vaativatko romanivanhemmat jotain erityiskohtelua lapsilleen päiväkodeissa ? Ja toinen ihan eri aihepiiriin kuuluva asia; miten te suhtaudutte alkoholinkäyttöön? Saako nainen juoda alkoholia? Entä käydä baareissa ja yökerhoissa ?
 
kaaloni
[QUOTE="Elli";28267879]Luin koko ketjun juuri läpi, kiitos hyvistä vastauksistasi ! Täytyy myöntää että itselläni on ollut melkoisesti ennakkoluuloja ja -käsityksiä teistä romaneista , mutta vastauksesi ovat hälventäneet niitä ja ainakin sinä vaikutat fiksulta ja sydämelliseltä ihmiseltä. Työskentelen itse päiväkodissa ja meillä on juuri aloittamassa hoidon romaniperheen pieni lapsi. Minua mietityttää ja vähän hirvittääkin onko odotettavissa jonkinlaisia kulttuurisia yhteentörmäyksiä . Osaatko sanoa vaativatko romanivanhemmat jotain erityiskohtelua lapsilleen päiväkodeissa ? Ja toinen ihan eri aihepiiriin kuuluva asia; miten te suhtaudutte alkoholinkäyttöön? Saako nainen juoda alkoholia? Entä käydä baareissa ja yökerhoissa ?[/QUOTE]

mees ny tumputtamaan siitä romanin retale.
 

Yhteistyössä