onko tää ihan normaalia käytöstä lapsilta?

:eek: kokeneemmat vastailkaas..siis mulla on kaks ja kolmevuotiaat lapset.. ne on niin vallattomia että me lasten vanhemmat ollaan illalla jo ihan lopussa!! ne juoksee, huutaa, tappelee, sotkee ja kaikinpuolin mekastavat koko päivän!! tuntuu ettei ne osaa leikkiä ollenkaan!! :eek: missä mä oon tehny väärin?! ja illalla kun saadaan viimein penskat sänkyyn ni sitte; "mulla kakattaa, anna vettä, mulla pissattaa.." :eek: \|O sitä on jo sitte illalla ite niin lopussa ettei enää jaksa etes sanoa mitään!! :ashamed:
 
Emppuliira harmaana
Se on toi ikä. Kyllä se helpottaa jo vuoden päästä selkeesti. Meillä asui 1 riiviö ikävälillä 2,5v-4v. Nyt jo helpompaa :D!

Koita keksiä kivaa yhteistä touhua jota voisit itse ohjaamalla ensin opettaa, esim. yksinkertaisia pelejä, mielikuvitusleikkejä (kotista, lääkäriä, kauppaa jne). Olet ensin malliksi mukana niin kyllä se lähtee siitä sitten kaksinkin sujumaan. Siten ne kehittyy ne yhdessä toimimisen taidot. Ja anna tenavien kahden kesken sopia joitakin erimielisyyksiä niin oppivat ettei aina tarvita aikuista erotuomariksi.
 
Joillekin se varmaankin on ihan normaalia =) vilkkaita lapsia teillä. Meillä kun nuo pojat ovat aina olleet tuollaisia hiljaisempia ja tykkäävät puuhastella yhdessä(useimmiten) sellaisia näperrys touhuja.(legot, askartelu, maalaus jne) Niin en oikein osaa neuvoa sinua, rajoja tiukemmiksi?
 
lisko
Pääsinpäs palstalle. On taas tökkiny, niin että ajattelin jo vaihtaa kokonaan muualle. Mutta siis haluaisin kyllä kanssa vastauksen tähän sun kysymykseen. Kuulostaa nimittäin ihan meidän elämältä. Riehumista, sotkemista, pompottelua. Aikuisten elämä (leffat, keskustelut, saunominen jnejnjne) on muisto vain. Aina väsyttää. Olen pelkkää palveluskuntaa tässä kodissa. Onko kaikilla tällaista?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:40 lisko kirjoitti:
Pääsinpäs palstalle. On taas tökkiny, niin että ajattelin jo vaihtaa kokonaan muualle. Mutta siis haluaisin kyllä kanssa vastauksen tähän sun kysymykseen. Kuulostaa nimittäin ihan meidän elämältä. Riehumista, sotkemista, pompottelua. Aikuisten elämä (leffat, keskustelut, saunominen jnejnjne) on muisto vain. Aina väsyttää. Olen pelkkää palveluskuntaa tässä kodissa. Onko kaikilla tällaista?
Ahh, saunominen miehen kans kahestaan tai (vieläparempaa) yksin!! :\| se on kyllä pakko toteuttaa.. :D kun vaan jaksais alkaa lämmittään saunaa enää sitten kun lapset jo nukkuu (meillä siis sauna lämpenee puulla..)
 
Tiukkis
NO ei minusta ihan normaalilta kuulosta, että lapset riehuu, kiljuu, riitelee ja sählää niin paljon, että vanhemmat uupuu joka ilta, eikä sekään ole minusta normaalia ettei osaa leikkiä ..

Minusta asiaa voisi alkaa tarkastelee ihan sillä, että millasta se arki käytännössä on; mitä tehdään ja MITEN, miten päivä kuluu, ja mikä on vanhempien osuus lasten ohjaamisessa leikkiin tai tekemiseen ja millaisiin leikkeihin tai tekemisiin.

Lapset ei välttämättä osaa leikkiä siinä tavarapaljoudessaan ja vanhempien kuuluisi ikään kuin opastaa että miten leikitään.

Tv:n lasten ohjelmat , laatu ja määrä uuteen syyniin.

Minullakin oli äärimmäisen vilkas ja vähän rauhallisempi kuopus, ikäeroa kyllä enemmän kuin ap:lla, mutta vaikka touhua ja tekemistä ja vauhtia oli, se oli hallinnassa, se ei ollut riitelyä lasten keskellä, ei päätöntä ravaamista koska ohjasin leikkiin, ja tekemiseen jos alkoi karata mopo käsistä.
Tai mentiin leikkipuistoon ravaamaan, jos oli liikaa energiaa. Tms., Ei tv:n ääreen tms.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:42 Leija kirjoitti:
Aika tavallista. Toivottavasti helpottaa kesän ajaksi kun lapset voivat olla ulkona lähes koko päivät. Vai voivatko?
joo, onneks!! ollaan jo nyt päästy pihahommiin, ni sielä se päivä vierähtääki.. nyt vaan on sadellu niin monena päivänä :/
 
Tehkää lasten kanssa aina villeyden yllättäessä jotain rauhallista ja keskittymistä vaativaa, esim. luet lapsille, rakennatte legoja (itse voi "olevinaan" rakentaa..), teette puuhakirjaa,..

Ja paljon ulkona touhuamista ja liikkumista :) :wave: .

Ja ruokakin rauhoittaa riitelijät. Kun muistais ainaruokkia tenavat säännöllisesti..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:43 ei ihan kirjoitti:
Kertoo vaan rajojen puutteesta!
Meillä kaksi lasta, eikä tommosta ole koskaan ollut.(siis poikkeuksia on, mutta normaalisti)
KIITOS :hug: Siis oikeesti, kaikki muut kun on sitä mieltä että meillä on lapsille aivan liian tiukat rajat, niin nyt se sitten selvis että meillä ei olekaan mitään rajoja :D

Kyllä lasten pitää saada olla lapsia, eli juosta, huutaa ja sotkea, kamalaa jos olis sellaisia pikkuaikuisia talo täynnä että istutaan ja katsotaan äitin ja isin kanssa kuinka verhot kuluu :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:46 Kotilehmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:43 ei ihan kirjoitti:
Kertoo vaan rajojen puutteesta!
Meillä kaksi lasta, eikä tommosta ole koskaan ollut.(siis poikkeuksia on, mutta normaalisti)
KIITOS :hug: Siis oikeesti, kaikki muut kun on sitä mieltä että meillä on lapsille aivan liian tiukat rajat, niin nyt se sitten selvis että meillä ei olekaan mitään rajoja :D

Kyllä lasten pitää saada olla lapsia, eli juosta, huutaa ja sotkea, kamalaa jos olis sellaisia pikkuaikuisia talo täynnä että istutaan ja katsotaan äitin ja isin kanssa kuinka verhot kuluu :whistle:
:D toi oli hyvä :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:45 Riemurasia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:42 Leija kirjoitti:
Aika tavallista. Toivottavasti helpottaa kesän ajaksi kun lapset voivat olla ulkona lähes koko päivät. Vai voivatko?
joo, onneks!! ollaan jo nyt päästy pihahommiin, ni sielä se päivä vierähtääki.. nyt vaan on sadellu niin monena päivänä :/
Päivärytmi kannattaa pitää sateellakin. Ulkoilun voi joskus vaihtaa vesileikkeihin tai spesial-leikkiin, mutta yleensä on viisainta painua pihalla vaikka ei huvittaisikaan. Ainakin puoleksi tunniksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:46 Kotilehmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:43 ei ihan kirjoitti:
Kertoo vaan rajojen puutteesta!
Meillä kaksi lasta, eikä tommosta ole koskaan ollut.(siis poikkeuksia on, mutta normaalisti)
KIITOS :hug: Siis oikeesti, kaikki muut kun on sitä mieltä että meillä on lapsille aivan liian tiukat rajat, niin nyt se sitten selvis että meillä ei olekaan mitään rajoja :D

Kyllä lasten pitää saada olla lapsia, eli juosta, huutaa ja sotkea, kamalaa jos olis sellaisia pikkuaikuisia talo täynnä että istutaan ja katsotaan äitin ja isin kanssa kuinka verhot kuluu :whistle:
Mitä kamalaa siinä on, että on rauhallinen lapsi? Meillä esikoinen on, enkä tiedä johtuuko kasvtuksesta tai temperamentista, mutta ei mielestäni ole ollenkaan kamalaa, että meillä ei ole kahta joka paikkaa sotkevaa ja riehuvaa ja jatkuvasti huutavaa lasta.

Itse asiassa kuopuskin on rauhallinen ja hiljainen, verrattuna moniin muihin, vaikka ei ihan yhtä hiljainen kuin esikoinen. Kuitenkin niin, että usein kädet laittaa korville, jos on melua.

Ajoittain ovat vilkkaita, kotona useimmiten rauhallisia, mutta jos on asiaa virastoon jossa pitkiä käytäviä ym. kaikuvia huoneita niin annas olla kun meidän kotioloissa ammattilaistenkin taholta joskus epäterveen hiljaisiksi sanotut lapsemme näyttävät sen toisen puolenkin... Tietysti yleensä kaupassa ja virastoissa riehakkaampina kuin kotona.
 
lisko
Mä ymmärrän sua Riemurasia. Sauna olis tosiaan ihana, enkä ihmettele ettet puusaunaa jaksa. Meillä kun välillä käy niinkin että pistän sähkösaunan ! lämpiämään, että sinne sitte kun kersat nukkuu. Ja kun ne vihdoin nukkuu, en todellakaan jaksa saunoa tai enää edes muista koko saunaa . :snotty:

Ja iltarutiinit ym on kunnossa, jostain syystä vaan noi kersat on päättäny joka ikisenä iltana taistella ihan kaikkea vastaan. Kiljuu, huutaa, juoksee karkuun riisumista, pukemista, hampaidenpesua... Ihan niinkuin niitä ei tehtäis aivan kaikkina iltoina. Ihanaa kuulla että kun se maaginen 4-v alkaa lähestyä vois vähän helpottaa...

 
\Mitä kamalaa siinä on, että on rauhallinen lapsi? Meillä esikoinen on, enkä tiedä johtuuko kasvtuksesta tai temperamentista, mutta ei mielestäni ole ollenkaan kamalaa, että meillä ei ole kahta joka paikkaa sotkevaa ja riehuvaa ja jatkuvasti huutavaa lasta.


[/quote]


Näinpä, minä ihmettelen joskus, miten on päästy siihen tilanteeseen että lapset 'määräävät' omat riehumisensa ja sotkevat jokapaikan. Osaavat meidänkin pojat sotkea, totta kai, hehän ovat esikoista lukuunottamatta vielä aika pieniä. Mutta eivät pojat ole edes pieninä niin paljoa sotkeneet/riehuneet, että olisin ollut aivan puhki illalla. =)
 
NrsBird
Lisään vielä tuohon vieraana kirjoitamaani, että lapset saattavat hakea aikuisen huomiota tuolla riehumisella. Ainakin itse olen omien lasten kohdalla huomannut sen.

Kaipaavat syliä ja halimista ja ihan vaan läheisyyttä tai että heitä kuunnellaan rauhassa. Kun saavat huomiota jonkin aikaa, jaksavat taas rauhassa leikkiä. :wave:
 
Meillä on kuria ja päivärytmit kohdallaan, mutta silti herra melkein 2-vee on päätön juoksija, menijä, kiipeilijä, pudottelija ja minäminä-iteite-mies. Ja se on minusta ihanaa ja normaalia ja silti kamalan väsyttävää.
Esikoinen neiti melkein neljä-vee on aina ollut puoliksi aikuinen tuumailija, mutta on ihana nähdä kuinka sekin on pikkuveikan myötä saanut iltavillejä sun muita, pitää puolensa ja riekkuu.
Itse luulin aiemmin, että esikko on tuollainen itse rauhallisuus, koska meillä on rytmit ja kurit kohdallaan, mutta kuopus osoitti, että kyllä se on temperamentti joka asiat sanelee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:30 Riemurasia kirjoitti:
:eek: kokeneemmat vastailkaas..siis mulla on kaks ja kolmevuotiaat lapset.. ne on niin vallattomia että me lasten vanhemmat ollaan illalla jo ihan lopussa!! ne juoksee, huutaa, tappelee, sotkee ja kaikinpuolin mekastavat koko päivän!! tuntuu ettei ne osaa leikkiä ollenkaan!! :eek: missä mä oon tehny väärin?! ja illalla kun saadaan viimein penskat sänkyyn ni sitte; "mulla kakattaa, anna vettä, mulla pissattaa.." :eek: \|O sitä on jo sitte illalla ite niin lopussa ettei enää jaksa etes sanoa mitään!! :ashamed:
Puhuitko meidän lapsista? :eek: ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:57 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:46 Kotilehmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:43 ei ihan kirjoitti:
Kertoo vaan rajojen puutteesta!
Meillä kaksi lasta, eikä tommosta ole koskaan ollut.(siis poikkeuksia on, mutta normaalisti)
KIITOS :hug: Siis oikeesti, kaikki muut kun on sitä mieltä että meillä on lapsille aivan liian tiukat rajat, niin nyt se sitten selvis että meillä ei olekaan mitään rajoja :D

Kyllä lasten pitää saada olla lapsia, eli juosta, huutaa ja sotkea, kamalaa jos olis sellaisia pikkuaikuisia talo täynnä että istutaan ja katsotaan äitin ja isin kanssa kuinka verhot kuluu :whistle:
Mitä kamalaa siinä on, että on rauhallinen lapsi? Meillä esikoinen on, enkä tiedä johtuuko kasvtuksesta tai temperamentista, mutta ei mielestäni ole ollenkaan kamalaa, että meillä ei ole kahta joka paikkaa sotkevaa ja riehuvaa ja jatkuvasti huutavaa lasta.

Itse asiassa kuopuskin on rauhallinen ja hiljainen, verrattuna moniin muihin, vaikka ei ihan yhtä hiljainen kuin esikoinen. Kuitenkin niin, että usein kädet laittaa korville, jos on melua.

Ajoittain ovat vilkkaita, kotona useimmiten rauhallisia, mutta jos on asiaa virastoon jossa pitkiä käytäviä ym. kaikuvia huoneita niin annas olla kun meidän kotioloissa ammattilaistenkin taholta joskus epäterveen hiljaisiksi sanotut lapsemme näyttävät sen toisen puolenkin... Tietysti yleensä kaupassa ja virastoissa riehakkaampina kuin kotona.
Ei kai siinä mitään KAMALAA ole, meilläkin yksi muita huomattavasti rauhallisempi lapsi.
Meillä pyritään kuitenkin juuri siihen toisenlaiseen malliin, eli kaupassa, virastoissa ja kylässä käyttäydytään eri tavoin kuin kotona. Eli kotona saa sitten olla vapaammin ja riehuakin. Ainakin itse muistan kuinka kiva lapsena oli pomppia vanhempien sängyssä ja rakentaa linnoja patjoista, peitoista ja tyynyistä. Ja niinpä omatkin lapseni saavat tuolla tavalla sotkea aina toisinaan.
Ja kun lapsia on monta ja lähes samanikäisiä niin ihme jos ihan paikallaan vaan istutaan ja kuunnellaan luonnon ääniä :D
 

Yhteistyössä