Onko täällä äitejä, jotka on huonoksi huoltajiksi leimattuja tai väitettyjä ??

  • Viestiketjun aloittaja Pöllön pönttö
  • Ensimmäinen viesti
Pöllön pönttö
Tässä nyt ei ole mitään henkilökohtaista tms., vaan ihan vaan kyselen tämmöistä:

*** Onko täällä, tällä palstalla, äitejä tai perheitä, joista on tehty lastensuojeluilmoiutus? Kuka teki? Mikä oli ilmoituksen syy?
Mitä sitten tapahtui?
Miten suhtauduit ilmoitukseen, miten reagoit? Oliko järkytys? Jos oli, miten kauan meni toipua asiasta?
Pääsitkö puhumaan ilmoituksen tehneen kanssa asiasta?
Oletko nyt "varpaillaan" jokaisesta jutusta, eli jos lapsi kaatuu ja lyö otsansa johon tulee mustelma,pelkäätkö uutta ilmoitusta tms.? Tai jos lapsi kiukuttelee julkisella paikalla tai jos sinä hermostut ja korotat äänesi, pelkäätkö että taas tulee ilmoitus tms.?
Eli pelkäätkö uutta ilmoitusta aiheesta tai aiheetta?


*** Onko täällä, tällä palstalla, äitjeä tai aikuisi , jotka ovat tehneet jostakin perheestä tai lapsista lastensuojeluilmoituksen (lähinnä siis yksityihenkilöinä, ei viranomaisia esim. terkka tai päiväkodin täti)?
Mikä oli syy, peruste, mikä oli huolen aihe? Miksi teit ilmoituksen?
Miten teit ilmoituksen? Nimettömänä vai omalla nimellä? Jonkun välikäden kautta vai suoraan lastensuojelun toimistoon? Soitto vai kirje?
Kun teit ilmoituksen, mikä oli ajatuksesi tai tarkoitukseksi?
Ajattelitko, että LS voisi jotenkin auttaa perhettä - miten?
Toivotko, että lapset huostaanotetettaisi?
Ajattelitko, että perheen vanhemmat tai toinen heistä tarvitsisi jotain apua, esim. mielenterveyden kanssa ja saisi tätä kautta hoitoa tai joutuisi vaikka pakkohoitoon?

Lähinnä kysyn yks
 
Pöllön pönttö
Lähetin kyssärini tarkistamatta, elikkä tommosia kyselisin, ja ihan asiallista keskustelua toivoisin, ilman syytöksiä ja haukkumisia tai tuomitsemisia. Pysytään siis asiassa asialinjalla ja jätetään ne omat tunnekuonut pois, samoin epäasialliset kommentit jätetään pois. Empatiaa ja supporttia saa jakaa :) mutta ei ilkeyksiä. Kiitos.
 
No minä soitin, kun toistuvasti näin naapurin äidin riepovan lastaan miten sattuu, ja pari kertaa hän jätti lapsen (silloin 3v) rappukäytävään, eikä laskenut sisälle. Kun se jätti lapsen tahallaan hissin oven väliin, niin tein ilmoituksen. Siellä käytiin, ja toivottavasti saivat sitten jonkinlaista apua arkeensa. Nimettömänä tein.
 
narsku
ei omakohtaista kokemusta, mutta:

Tuttavapiirissä on eräs äiti, jolta lasten huoltajuus otettu pois. Lapset asuvat sukulaisilla.
Tämä kyseinen äiti tekee jatkuvasti perättömiä ilmoituksia kavereidensa perheistä.
Ei ole tervetullut kenellekään kylään.

Liekö ilmoitusten tekemisiin syynä katkeruus, kun menetti omien lastensa huoltajuuden?
 
DG
Mä olen pyytänyt meidän yhtä naapuria tekemään meistä lastensuojeluilmoituksen. Koska sosiaalitoimi ei ottanut todesta meidän tarvetta apuun, kun itse soitettiin. Eli mä itse pyysin tätä itse ensin, että mä haluan tehdä meistä lastensuojeluilmoituksen, ei onnistunut. Pyysin neuvolatätin tekemään, hän ei suostunut. Tätä tosin puolsi jo kolme lääkärin (tk ja mielipolin psyko ja terapeutti) lausuntoa, että apua tarvitaan sosiaalitoimen kannalta. Ja se apu oli sitä että saatiin perhepäiväkotipaikka.

Jälkeenpäin olen kiittänyt henkilöä kukkasin, että sen pyynnöstä teki. Mutta kun sitä pyysin, hän oli ihan kauhuissaan, että ei hän sitä voi tehdä. Mutta kun selitin, että en tiedä enää ketä pyytäisin, että apua saataisiin, kun muuten ei näy tulevan. Hän sinne soitti.

Eli lapsia ei otettu huostaan, ovat päivät päivähoidossa kun mies on töissä. Lapset eivät ole kokeneet väkivaltaa, vaan itse sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja uuvuin täysin, en jaksanut yksinkertaisesti enää hoitaa. Kun en jaksanut hoitaa itseäkään. Eli tämä oli lapsille paras ratkaisu.

Kerran on tämän jälkeen sosiaalitoimi tullut meistä tekemään raportin. Joka oli hyvin vähän aikaa sitten. Pelkäsin, että mitä siitä tulee. Mutta jatkettiin sopimuksia ja kaikki on ok. En pelkää jokaista mustelmaa lapsessa, lapset kaatuvat kun juoksevat. Se on normaalia lapsen arkea. Lyövät päätänsä kun kohnottavat.
 
meistä on tehty lastensuojelu ilmoitus. perhetyöntekijät ovat tehneet ja minä itse olen meistä tehnyt.
sillä ei se la muuten tiedä että on tälläinen perhe X olemassa jossa tarvittaisiin apua. En ole varpaillani sillä me ollaan ihan tavallinen perhe sen suurenpia ongelmia. Lapseni saavat kotona ja julkisilla paikoilla ihan samaa kohtelua jos jollekkin ei kelpaa niin siitä vaan soitto ja ilmoitusta kehiin.
en ole täydellinen vaan kaukana siitä olen mielestäni ihan tavallinen äiti ja perheemme on ihan tavallinen. Tai miten sen nyt ottaa onhan täällä ongelmia mutta niiden kanssa on vain elettävä.

Ilmoituksen olen tehnyt mutaman kerran ihan omalla nimelläni. Jos olen mielestäni aiheesta huolissani niin mitäs sitä nimeään salailemaan. Erään kerran alkoholisti perheestä joille jäi juhannuksena ryyppy päälle ja lapset siinä pyöri kännisten aikuisten matkassa.
Toisen kerran tein kun 13 v tyttö oli ilman aikuisen seuraa koko vkl:n ties missä luuhas. äiti oli jossain matkalla ja tytöö isällään. Isää ei kiinnostannut tytön tekemiset ollenkaan vaikka niistä ilmoitettiin hänelle sanoi olevansa kavereiden kanssa juhlimassa ja ei hän sille mitään voi jos tyttö vie hänen asuntoonsa kavereitaan :eek: Toivoin että ko perheen aikuiset saisivat tukea vanhemmuuteen ja siihen että pystyisivät olemaan työlle huolehtivia vahenpia.
 
Pöllön pönttö
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
No minä soitin, kun toistuvasti näin naapurin äidin riepovan lastaan miten sattuu, ja pari kertaa hän jätti lapsen (silloin 3v) rappukäytävään, eikä laskenut sisälle. Kun se jätti lapsen tahallaan hissin oven väliin, niin tein ilmoituksen. Siellä käytiin, ja toivottavasti saivat sitten jonkinlaista apua arkeensa. Nimettömänä tein.
Riepottiko, vai oliko tilanne, että lapsi harasi vastaan tai heittäytyi "jalattomaksi" ja äidin piti väkisellä raahata kun ei muuten suostunut tulemaan?
Riepottiko, vai pitelikö vaan paikallaan, ettei esim. karkaa, ja lapsi sitten kuitenkin riehuì?
Jätettiikö hissin oven väliin vai jäkö vahingossa tai esim. siten että hidasteli ja ei ennättänyt ja äiti ei kovin empaattinen ollut tilanteessa?

Oliko rappaukäytävä jäähypaikka? Eli kiukutteleva tulee sisälle vasta kun on rauhoittunut?


Ihan vaan kyselen, että näitkö "oikein" vai "ymmärsitkö tilanteet väärin" ?
 
Pöllön pönttö
Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
meistä on tehty lastensuojelu ilmoitus. perhetyöntekijät ovat tehneet ja minä itse olen meistä tehnyt.
.
Miksi teistä tehtiin? Miksi teit omasta perheestäsi? MIkä oli se juttu, mitä teillä oli, että piti tehdä ls-ilmoitus? Jos perhetyö on jo perheessä, eikö se riitä? Mitä tapahtui , minkälaista apua sitten saitte kun ilmoitukset tehtiin?
 
Pöllön pönttö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen tehnyt sukulaislapsesta ilmoituksen. Omalla nimellä, ensin siitä heille kertoen.
Hienoa että kerroit perheelle ensin ja omalla nimellä teit ilmon.

Miksi teit? mitä sitten perheelle "tapahtui"?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllön pönttö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen tehnyt sukulaislapsesta ilmoituksen. Omalla nimellä, ensin siitä heille kertoen.
Hienoa että kerroit perheelle ensin ja omalla nimellä teit ilmon.

Miksi teit? mitä sitten perheelle "tapahtui"?
Perheen poika oireili huonoa oloaan (itsetuhoista käytöstä) ja äiti oli voimaton auttamaan lastaan. Ilmoituksen jälkeen he pääsivät perhekuntoutukseen, muuttivat erilleen alkoholisoituneesta ja itsetuhoisesta isästä ja kummallekin aloitettiin terapia. Tänä päivänä kaikki voivat hyvin, myös isä joka ryhdistäytyi pakon sanelemana kun ei enää kukaan ollut passaamassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllön pönttö:
Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
meistä on tehty lastensuojelu ilmoitus. perhetyöntekijät ovat tehneet ja minä itse olen meistä tehnyt.
.
Miksi teistä tehtiin? Miksi teit omasta perheestäsi? MIkä oli se juttu, mitä teillä oli, että piti tehdä ls-ilmoitus? Jos perhetyö on jo perheessä, eikö se riitä? Mitä tapahtui , minkälaista apua sitten saitte kun ilmoitukset tehtiin?
Taistelimme vuosi kausia saadaksemme mt lapsellemme apua. Sosiaalitoimi ja lastensuojelu ei vaan meinaneet millään uskoa että tilanne oli perheessämme aikas kriittinen.
Tein itse siksi kun en uskaltannut päästää lastani esim: pihalle taikka yksin koulumatkalle kun en tiennyt näkisinkö lastani enään koskaan elävänä.

Mutta nyt syömään noiden lapsukaisten kanssa

 
ap
Nosto.
Onko kukaan tehnyt ilmoitusta esim. siksi, että pieni vaippaikäinen lapsi karjuu / huutaa / parkuu / makaa maassa tai lattialla ja karjuu? Eli siksi, että lapsi saa raivarit?

Onko kukaan tehnyt ilmoitusta siksi, että äiti raahaa lasta esim. leikkipuistosta pois puoliväkisin?
 
tt
Olis tehny mieli tehä naapureista, huudattivat alle kouluikäisiä parvekkeella keskellä talvea, ilmeisesti "jäähyllä". Ja tietty ilman ulkovaatteita. Aivan kamalan näköistä ja kuuloista! Välillä oli yksi lapsi partsilla välillä useampi. Todennäköisesti todella kylmissään, kun jopa 15 min siellä värjöttelivät. Onneksi muuttivat pois...
 
niin juuri
Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
ei omakohtaista kokemusta, mutta:

Tuttavapiirissä on eräs äiti, jolta lasten huoltajuus otettu pois. Lapset asuvat sukulaisilla.
Tämä kyseinen äiti tekee jatkuvasti perättömiä ilmoituksia kavereidensa perheistä.
Ei ole tervetullut kenellekään kylään.

Liekö ilmoitusten tekemisiin syynä katkeruus, kun menetti omien lastensa huoltajuuden?
Tiedän myös tuollaisen äidin. Tekee joka viikko monta ilmoitusta. Häneltä itseltään viety lapset. Onneksi en ole missään tekemisissä hänen kanssaan. Sairas ihminen.
 
ap
Eikö kenestäkään ole tehty turhaan? Aiheetta? Väärän johtopäätöksen perusteella, esim. lapsi kaatunut ja itkee, ja ulkopuolinen joka tietää kuitenkin perheen ihmisten nimet, kuvittelee että lasta kiusattu hakattu laiminlyöty tms. ja tekee ilmoituksen?
 

Yhteistyössä